HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 The simple killer amp.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/04/17 :  20:06:20  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Ja, jag får väl ta och redovisa mitt lilla projekt nu då. För ett tag sedan så köpte jag in lite hifiskrot, slaktade det och sålde vidare vissa delar. Pga detta så satt jag på ett antal kylflänsar som var för stora för att slängas ut på chipförstärkare och för små för något klassA lekande. Så, klass AB får det bli. Från slakten så hade jag tänkt använda inkomsten till till resten av bygget men det gick till slut till trafos. Nu hade ju en av de aktuella trafosen på 300VA räckt till ett stereopar men finns det nu två så får man ju offra sig.

Från det gamla dansbandsbygget (sök, kanske finner ni det vemsom syftade på) så fanns två par "snubberiserade" nätdelar över. Ok, det var två stycken kondensatorbankar och varje av dessa hade mer än dubbla kapactiansen av vad som behövdes till ett stereopar så åter igen så överdimensionerar vi. Finns det nu liggandes så är det ju mindre jobb att bara skruva in det än att löda isär och fixa nya kort.

Nu hade jag ju tänkt posta lite trevliga kort men jag har lyckats att bli av med inloggningen till bildarkivet så får se om nån trevlig person här kan fixa det åt mig.

.....where the music comes to die.

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/04/17 :  20:57:57  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Är det SKA-förstärkare du bygger?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/04/17 :  22:11:59  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Japp, en GB150.

För att skaffa lite mer material än bara flänsar så viftade jag med ögonfransarna (och mutade med ett flak öl) åt kompisen och fick då lite aluminiumplåt som jag borrade till lite.




Här början man ju ana att bygget har lite potential ändå. Om man får säga så om sina egna saker


.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/04/20 :  17:43:34  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
En eloxering senare så har vi detta.




För att få tag i de svarta insexskruvarna i M3 så fick jag pantsätta vissa vitala delar, eller nästan iallafall. Nu har jag iallafall ett gäng av 10, 20 och 30mm långa sånna.

Här är allt monterat och det är nu saker och ting som vanligt börjar krångla. Ovanligt va?


Här satt man med en väldigt omfattande instruktion och kom till testdelen.
1: Kolla nätdel-OK
2: Kolla kopplingar-OK
3: Starta och mät-OK
4: Vrid upp bias och mät-OK
5: Låt stabiliseras i några minuter och testa-OK
6: Spela musik och kolla igen-OK

JA!!! Spela 15min och se röken stiga. NÄÄÄ!!!

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

sCent
Member

51 Posts

Posted - 2008/04/20 :  17:54:41  Show Profile  Visit sCent's Homepage Send sCent a Private Message  Reply
quote:
För att få tag i de svarta insexskruvarna i M3 så fick jag pantsätta vissa vitala delar, eller nästan iallafall. Nu har jag iallafall ett gäng av 10, 20 och 30mm långa sånna.


VAR fick du tag i dessa???
Kan tänka mig att de kostade en slant

c2-12|5-880/HEX|30w54
-www.dwg.clan.pro-
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/04/20 :  18:11:29  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jag köpte dem i en järnhandel i min hemstad, alla de hade .
Och det räckte inte med 3:- per styck inte... Nu fick jag mängdrabatt men billigt var det inte.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/04/20 :  18:18:10  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Iallafall så visade det sig att slutsteget var designat med billigare kylflänsar i åtanke och dessa större-men-små gav temeratursensorerna lite bry. Biasen är rätt men flänsarna är kalla, då ökar vi mer. Fortfarande kalla, ÖS PÅ! Kalla, MER!
Poff...

Efter ett massa diskussioner, forumsurfande och svordomar så löstes det och nu funkar de fint. Från början hade jag en fin momentanbrytare men kretsen stutsade och jag fick inget annat vettigt alternativ så det fick bli en vanlig vippbrytare. Osexigt men funktionellt.






.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/04/20 :  18:46:21  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Spännande...

Lyssningsintryck?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/04/20 :  21:37:36  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Som sCent skrev i sint tråd, en jäkla trevlig ljudbild. Jag är inte så bra på att beskriva hur det låter och dv ljudkaraktärer men bra låter det. Mer är väl värt slantarna.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/04/20 :  21:53:02  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Det var tur det för jag har fyra kanaler liggande som jag aldrig får tummen ur att pillra ihop...

Grattis till ett tjusigt bygge!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/04/20 :  21:57:32  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Du kommer nog inte att bra besviken direkt. Det går snabbt att få ihop med, förutsett att allt går som det ska alltså.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2008/04/23 :  12:16:43  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
Törs man fråga hur eloxeringen gick till..?
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/04/23 :  19:52:37  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Resonans
Visst, när det kommer till ytbehandling så har jag två rekommendationer. Nu är jag ju tyvärr inte kvar i Göteborg så ställena som jag kan är ju lite avlägsna.

För eloxering i dv färger så finns "ytbehandlarna i skåne AB" som ligger i malmö och för pulverlackning så har vi "Svensk miljölack" i Falkenberg. Båda har sånna där trevliga gubbar som gärna hänger på dv extra saker sist på linjen för en liten extraslant. Ok, Robban i Falkenberg är ju knappast en gubbe men änd

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/04/23 :  19:53:12  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Priset har vart nån hundring. 1 till 2st.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2008/04/24 :  22:28:38  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
Helt super. Det ser så j¤#la proffsigt ut. "DIY-finish" i all ära men ibland är det kul med en riktig proffsig finish, som i ditt fall.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/04/24 :  22:51:44  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
DIY-finish hit o dit. Allt är ju diy så man kan ju lyxa på det en eloxering

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000