HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 ProJects vinylspelare - erfarenheter?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/24 :  21:27:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hejsan,

För mig är ProJect RPM-serien och senaste tillskotten i toppen och botten - dvs RPM-1 och RPM10 är ju klart kul och ögonfrestande produkter.

Efter lite surfande på ProJect's hemsida så hittar jag vad som för mig är doldisar! Ta bara Pro-Ject 2 Xperience!

...eller storebror Pro-Ject 6 Xperience! Liten sammanfattning av 6 perseX
quote:
Good sound from sound technology
#8226; Magnet supported sub-chassis decouples platter and tonearm
#8226; Tonearm bearing comprises inverted hardened stainless tips in ABEC7 spec ballraces
#8226; Headshell and conical armtube formed from a single carbon fibre workpiece
#8226; Armtube allows adjustment of needle azimuth despite fixed headshell
#8226; Vertical tracing angle adjustable
#8226; MDF platter with perimeter belt drive, vinyl playing surface and record clamp
#8226; Inverted main bearing with ceramic thrust-pad
#8226; Sorbothane-damped aluminium cones

Features
#8226; Pro-Ject 9cc Evolution tonearm
#8226; Nominal speeds 33 / 45 r.p.m.
#8226; Record clamp
#8226; Gold-plated RCA phono sockets
#8226; Dust cover
#8226; Transparent acrylic plinth
#8226; Pro-Ject spirit level supplied

Finns det nån tonalitets- eller klangtillhörighet hos ProJect? Skillnad mellan RPM- och perspeX-serien?

Jag tar gärna emot input!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/04/24 :  22:38:17  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Själv föll jag för några år sedan för dåvarande toppspelaren RPM9.
Jag gillar verkligen designen.
Det finns nåt väldigt enkelt i själva formgivningen som tilltalar mig mycket. Konstruktionerna är robusta utan en massa tillkrånglande finesser och ändå eleganta.
(Sen kanske de billigaste modellerna är de allra mest prisvärda, de verkar ju alltid få en massa beröm i tester.)
Men jag har hittills enbart varit nöjd med min spelare. Numera gillar jag t.o.m det ostkupeliknande locket som jag först var lite besviken på.
Känns som RPM9 matchar mina behov och min hifinivå väldigt bra.
Jag har ju ändå en härligt fin pickup och den passar perfekt till Projectens tonarm!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39

Edited by - Eref on 2008/04/25 12:49:00
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/26 :  09:40:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Tack för input!

Får jag besvära om den svåra (/ste?) frågan?
quote:
Finns det nån tonalitets- eller klangtillhörighet hos ProJect? Skillnad mellan RPM- och perspeX-serien?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/04/26 :  10:19:42  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Är nog inte rätt man att svara på denna svåra fråga men gör ett försök ändå.

När jag jämför Rega och Project så upplever jag att Rega har en dovare, mörkare klang. Betyder dock inte att Project har ett basfattigt ljud. Men det här får du ta med en nypa salt..

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2008/04/26 :  10:55:49  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Jag tror att jag kan hålla med Eref där, när det gäller RPM9. Kanske det har att göra med akryltallriken?

Det var några år sen jag lyssnade på Pro-ject nu, men jag upplever att de billigare modellerna har ett mjukare gung i sig än till exempel Rega, som i de billigare modellerna spelar mer "på" lyssnaren. Lite fartigare och energiskare med Rega. Jag upplever det som att Rega håller sitt "hus-sound" genom hela linjen, medan Pro-ject förändrar sig i den tonala karaktären när man går vidare upp mot just akryltallrikarna.

De nya modellerna har jag inte hört, så de kan jag inte uttala mig om, men för många år sen ägde jag en Debut, och har lyssnat en hel del på RPM 9 i butik (Dirty Music).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000