HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 rokk bygger nya HFLS
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2008/06/09 :  17:02:14  Show Profile Send rokk a Private Message  Reply
Stämmer bra det!
Diskantera är bytta till DX25 och nya motstånd är köpta, men basarna och resten är ditt som sagt. Dessa är inspelade i ett sämre par HFLS som aldrig blev som tänkt pga att jag aldrig fick min MDF från en annan medlem på forumet.

Tack åter för stödet, sådant uppskattas enormt!

EDIT:
MaxMartin ljudkortet jag köpte var ett Asus Xonar DX; PCI-E, ström via floppy-kontakt (funderar på att modda), '24/192' CS4398 D/A för frontarna och en '24/192' CS5361 A/D för ljud in, OPamparna är bytta mot LM4562. Ska tydligen använda Oxygen HD-kretsen från C-media. Tog detta kort över den dyrare versionen då den har en DAC jag fattat lite tycke för och det är litet och smidigt (lågprofil).

EDIT2:
Attans vad jag missat inlägg i brådskan. Gubben, ska ta och räkna på staget och se om jag kan 'optimera' det lite utan att förstöra dess symetri, men å andra sidan ska ingen titta i lådan.

Engelholm, Så att köra på 1.5mm bitumen istället för 4mm och då istället staga lådan som jag gjort borde vara en 'okej' kompromiss? Funderar på att smeta dit min mineral-berikade extra tunga 2.2mm bitumen i sidorna på basens 'skyffe'.

Och Visst MaxMartin såg jag ditt inlägg, glömde svara på det direkt bara, gjorde en edit såfort jag såg det.

Edited by - rokk on 2008/06/09 17:15:08
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/06/09 :  17:35:24  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Engelholm, Så att köra på 1.5mm bitumen istället för 4mm och då istället staga lådan som jag gjort borde vara en 'okej' kompromiss? Funderar på att smeta dit min mineral-berikade extra tunga 2.2mm bitumen i sidorna på basens 'skyffe'.

Man kanske sover lugnare om nätterna, men hurvida det verkligen är bättre eller okej går inte att svara på utan djupare analys, lyssningar och mätningar.

Tråkigt va...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/06/09 :  18:09:37  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


@Pär

Det var väl det jag misstänkte att bitumen var en "energikäkare".
Bly "käkar" också energi och tillför massa som reducerar accelerationen.
Men att sätta dit ett "stag" som rokk avser borde väl vara den effektivaste lösningen på "rörelser i kabinettet".
Egenfrekvensen bör öka, rörelsens storlek bör minska med en exponent tre på avståndet. Lasten minskar dessutom.

Ett vilt tanke-experiment:
Om längden är 350 enheter. Kraften 10 enheter och rörelsen 1 enhet.
Då ger ett stag enligt rokk:s modell en rörelse på ca: 0.06 enheter!
Frekvensen ökar till det dubbla, en oktav.

Rokk är nog på rätt väg.

Eller är rörelserna i kabinettet försumbar i sitt originalutförande?




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2008/06/09 :  18:13:30  Show Profile Send rokk a Private Message  Reply
Nåja vi får se hur det blir, Tänkte mest testa nytt och prova på då mitt gamla par HFLS var relativt basic.
Hoppas de låter bra i slutändan i vilket fall. Tack för din tid, åter igen.

Och gubben, du är attans så mycket bättre på matte än mig..

EDIT/Update:
Tänkte fräsa till staget för Låda #1 så det tog lite mindre volym och blev som stag mk2 till låda #2, skulle aldrig gjort det!
Frässtålet gick av och sabbade mittstaget så det sprack i mitten.
Problemet nu, är att jag har borrat och matchat hålen på millimetern för staget i låda #1 som nu är trasigt. Blir mindre roligt att göra ett nytt stag och få hålen identiskt med det trasiga staget så lådan inte blir skev...

Kan ju påpeka att det nya staget inte blev hälften så välgjort som det gamla. Lägger upp bilder senare idag så får ni bedömma själv, känns som ett stort steg bakåt då jag inte tror att jag kan få passformen lika bra som originalstaget om jag gör ett nytt.

Såhär såg det ut när jag började med stag MK2 till låda #2.


Och såhär blev stag MK2 tillslut... Inte det vackraste jag gjort men tar mindre volym och funkar säkerligen lika bra hoppas jag.


Jävla osis att original-staget för låda #1 skulle gå åt fanders, har inga extra bitar att göra stag av kvar längre... Bläk! Ska sova på saken.

EDIT2:
Och förlåt för de få bilderna, kameran hade väldigt dåligt med batteri.
Kan väl trots sorgen bjuda på en bild på låda #2 med stag MK2 i...

Ser okej ut?

Edited by - rokk on 2008/06/09 22:15:30
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/06/09 :  23:13:01  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Du rokk!

Häng inte läpp för "vajkörda-staget".

Om mittstaget gick av, ta bort det helt och ersätt det med en vanlig trälist. Limma den ovanpå så slipper Du millimeterpassningen.

Dom delarna av staget som går utmed kabinettets sidor är inte kritiska när det gäller passform. Dom kan med fördel göras som fyra separata lister som limmas fast. Sen den femte, den i mitten, kan Du lägga på ena listen och mot den andra sidan.

Nää......läggav.....Kör på! Men ta en paus i värmen!


PS Himla snyggt stag på bilden, kommer funka fint. DS


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/06/09 23:14:52
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/06/10 :  09:14:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
@GiK: Du behöver dock inte så stora vibrationer för högre frekvenser för att skapa samma ljudtryck som för lägre. Alltså är stagningen inte riktigt så bra som enligt ditt resonemang.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2008/06/10 :  09:28:11  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Eftersom du placerat staget där så kommer tryckförändringarna leta sig vidare till nästa "ömma" punkt och i detta fall sidoväggarna bakom basen. Hade man nu varit smart (säger inte du ska göra så) hade man gjort ett liknande stag men åt andra hållet, från botten till topp. Detta gör enligt mig att man i stort sett får en resonansfri låda då dom stora elaka svängningarna hålls i schack.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/06/10 :  11:21:10  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


@MaxMartin:

Rokk får väl tala för sig själv, men någonstans måste man sätta "ribban". Skulle man inte vara nöjd med "ribbans placering" kan man jaga sig tokig efter den svagaste punkten. Till slut blir det som katten som jagar sin egen svans.


@Pär:

Jo jag är medveten om att reducera amplituden 1/16 är rena provokationen. Men jag utgick från "elasticitetsteorin" och det är väl inte hela sanningen.
För säkerhets skull, menar Du amplituden när Du skriver "stora vibrationer"?
Det kunde vara intressant att veta hur mycket amplituden varierar med frekvensen och ljudtrycket med frekvensen för en given acceleration. Är den proportionell eller exponentiell och hur stor är exponenten? Eller är alltihop ett "tankefel" av mig?
Men detta kanske räknas till "överkursen" och "yrkes-hemligheterna".

Bitumenens inre dämpning har jag förgäves letat efter. Men den kanske är betydande. Tappar man en stålkula på asfalten så studsar den inte i alla fall (kanske kraftigt temperaturberoende). Och det bör få en att lyfta på "ögonbrynet".


Vi får se var rokk har i "kikarn" framöver.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/06/10 :  14:07:48  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
För säkerhets skull, menar Du amplituden när Du skriver "stora vibrationer"?
Det kunde vara intressant att veta hur mycket amplituden varierar med frekvensen och ljudtrycket med frekvensen för en given acceleration. Är den proportionell eller exponentiell och hur stor är exponenten? Eller är alltihop ett "tankefel" av mig?
Men detta kanske räknas till "överkursen" och "yrkes-hemligheterna".

Min poäng är att amplituden inte är det enda intressanta utan även frekvensen tillsammans med amplituden.

Kan nämna att givet samma membran så skall en dekad högre frekvens röra sig 100 ggr mindre för samma ljudtryck. Tänk t.ex. på att en diskant inte har många kvadratcentimeter membran men ändå genererar ljudtryck så det räcker medan t.ex. HFLS-1's PL18 bas/mellanregister får fladdra rjält för att hänga med i diskantens ljudtryck.

E du med?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2008/06/10 :  16:45:49  Show Profile Send rokk a Private Message  Reply
Rena rama diskussionstråden dethär . Gör mig inget dock!

Maxmartin, övervägde ett sådant stag men tyckte det blev för krångligt med filterplacering och lite annat, kan ju skvallra om att fler stag än de ni sett kommer finnas i lådan om jag får som jag vill.

Och GiK som du nu får heta, tackar för stödet, och ska försöka göra ett nytt stag av överbliven MDF, tänker inte ge upp förrens jag har ett minst lika bra!

EDIT: Maxmartin, jag hittade lite överbliven MDF och bestämde mig för att 'leka' lite i eftermiddag.

Kombination av 2 världar?

Edited by - rokk on 2008/06/10 20:53:12
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/06/11 :  00:10:34  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Jag vet inte vilken ände jag ska börja. Men det är inte meningen att kapa Din tråd rokk.
Men det var Du som börja med stagen.

@Pär:

Jo jag är med, men ett stag på mitten ger bara en oktavs höjning av tonen och 1/16 av amplituden.
Om 220 Hz och ett ljudtryck på 10 enheter ger en amplitud på 16 enheter. Och vi ökar frekvensen till 440 Hz och mäter in 1 enhet på amplituden. Vad får vi för ljudtryck? Öka frekvensen ytterligare en oktav och dividera amplituden med 16. OSV.
Mellan 100 Hz och 1600 Hz har vi fyra oktaver och en faktor 65536 att dividera amplituden med.
Vad jag efterlyser är en funktion; ljudtrycket som en funktion av frekvensen där amplituden divideras med 16 för varje oktav. Den funktionen skulle vara mycket intressant att se! Den skulle visa om det överhuvud taget finns någon "substans" i "stagteorin". Med lite polymerteknik borde det finnas en utvecklingspotential tycker jag.

Nä vi borde träffas över en kopp kaffe i K-krona. Jag hoppas det kan bli av så småningom.


@rokk

Du får i uppdrag att innan Du klär insidan med bitumen knack och lyssna på tonen. Jämför den med Dina första kabinett. "Stagkabinetten" borde ha en ljusare ton om teorierna stämmer.

Vad är det för ungefärlig dimension på stagen 22x22? 19x19?
Tänk bara på att de stag som gör störst nytta (enligt stateorin) är det som går från mitten på gaveln till mitten på andra gaveln. Dom som går utmed sidorna gör också nytta. Men inte lika mycket.

Är det 19 mm:s eller 22 mm:s MDF Du använder?

Som sagt; det ska bli spännande och höra av Du säger om ljudet när högtalarna kommer på plats.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2008/06/11 :  00:59:19  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Precis så menade jag =) ser ju kanon ut!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2008/06/11 :  01:00:54  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Ser ut som han använder 19mm MDF...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2008/06/11 :  01:00:54  Show Profile Send rokk a Private Message  Reply
quote:

Jag vet inte vilken ände jag ska börja. Men det är inte meningen att kapa Din tråd rokk.
Men det var Du som börja med stagen.


Ja se på fan vad jag ställt till med!

Leker just nu mest med tanken gällande det nedre staget. Gjorde det för att testa lite mest, men kanske blir att jag sätter dit det till slut ändå. Är det någon som har någon direkt konstruktiv kritik innan jag gör verk i saken och gör det hela med stagen på riktigt av min sista MDF?

EDIT: Och visst använder jag 19mm MDF!
Bra jag tolkade dig rätt Maxmartin, kul att kunna experimentera lite faktiskt! Känns som om bygget går frammåt även om jag står och trampar lite vatten i själva byggandet då jag testar och experimenterar en del.

Men det är minst lika roligt för det!

Edited by - rokk on 2008/06/11 01:06:26
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2008/06/11 :  01:05:01  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Jag tycker du kan köra så. Om du har mer MDF fortsätt med staget ända upp i toppen.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2008/06/11 :  01:08:02  Show Profile Send rokk a Private Message  Reply
Tror jag käkar på lånad volym om jag gör något mer än jag gjort faktiskt. Har redan käkat upp mer volym än jag vunnit tyvärr!
Funderar på att kompensera för detta genom att göra baffeln tjockare och fräsa ur lite på baksidan av den. Dum ide?

EDIT: Funderade, tänkte på 'dämpullen' i lådan igen, har en rätt tunn sådan. Är väl inte mer än 2cm tjock, känns som om den är för tunn? Komplettera med fårull kanske?

Edited by - rokk on 2008/06/11 01:36:06
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/06/11 :  09:42:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Nä vi borde träffas över en kopp kaffe i K-krona. Jag hoppas det kan bli av så småningom.

Välkommen!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2008/06/11 :  10:01:44  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Det är bara positivt om du gör baffeln tjockare. Se till bara att fräs bort ordentligt på baksidan så du inte får nån luftkompression. Det viktigaste med baffeln är att du behåller bredden på den intakt samt även höjden i största möjliga mån.

När det gäller ull så hade jag lagt minst två lager av din 2cm matta mot bakväggen och 2cm på allt utom baffel då. Sidoväggaran bredvid basen och under (närmast basen) hade jag oxå klätt med fårull. Två olika ull dämpar fler resonanser effektivare. Men egentligen är det svårt att säga.. brukar som regel lyssna mig fram. Du hör det oftast tydligast på mellanregistret och midbas hur pass bra dämpad din konstruktion är. Men gör så att du blandar lite, inte helt fel enligt mig.

EDIT: stavfel

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2008/06/11 10:03:10
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2008/06/11 :  10:05:05  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Vilken radie har du på ditt frässtål du körde stagen med? 10?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2008/06/11 :  16:01:12  Show Profile Send rokk a Private Message  Reply
Tror det var 10-stålet jag gjorde första staget med, det som small var ett mindre stål.
De sista stagen gjorde jag med sticksåg och sen kantfräsen efter slipning.

EDIT: Nu är den riktiga kameran tillbaka från sin semster så nu blir det fler bilder!
Dock är det skitväder idag, rent-ut-sagt, öser ner regn så jag kan inte arbeta idag ser det ut som.

Baffeln kommer ha samma höjd och bredd, enda skillnaden är att den blir lite djupare, det kommer fräsas bort rejält bakom så det ska inte vara ett bekymmer.

Edited by - rokk on 2008/06/11 16:05:07
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/06/11 :  20:00:49  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Det är bra med lite regn, rokk. Du får tid att smälta intryck, grunna på alternativa lösningar. Du vet väl att ett projekts värsta fiende är "tidsbrist" och "högt tempo".

Gör gärna en uppskattning "mellan tummen och pekfingret" hur mycket volym Dina stag har tagit på volymen. Sådana uppgifter är alltid värdefulla.
Vill Du finräkna på volymen som blir av radien på stagen kan Du använda formeln:

Volymen=(2-Pi/2)*radien^2*längden.
Längden avser stagens eller radiens sammanlagda längd.
Räkna först ut stagens volym utan radie och dra sedan av volymen enligt ovan.

Va! Sommarlov! Vad är det för något! Sånt hade vi inte när jag gick i skolan.


Baffeln är som jag förstår det den vekaste detaljen på kabinettet. Det är nog en klok tanke att öka tjockleken även om den är stagad.

Jag har ett minne av att det ska finnas en bild på en tjockare baffel. Högtalar elementet var extra nedsänkt i baffeln. Det gav ett solid intryck.

De här med bitumen får jag inte något bra grepp om. Är Ditt bitumen extra tungt, rokk?
Klistras det fast eller stryker man ut det som "kallasfalt"?





Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/06/11 20:15:57
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2008/06/11 :  21:38:40  Show Profile Send rokk a Private Message  Reply
Spikat stagningen nu Tror jag i alla fall, nackdelen som kom var ju var i hvete ska jag sätta filtret??
Det får precis Inte plats i botten, skulle kunna sätta det på sidan stående, men det känns bökigt faktiskt, speciellt om man ska kunna ta ut det igen.

Har en bit 2.2mm mineralberikad Bitumen ja, resten är 1.5mm.

EDIT: Min 2.2mm väger 6 KG/m2, 'normal' bitumen på 4mm väger 7.5KG/m2 eller 2.6KG/m2 för 1.5mm.

EDIT2: Dags för en update!

Har jobbat som allt-i-allo på en herrgård i dåligt skick unde senaste veckan och vädret har varit allt annat än förlåtande. Men idag kom det ett litet uppehåll! Fram med verktygen i 'garaget' då det kunde börja regna vilken minut som helst.


Här passar jag in det kommande nya staget i fräsjiggen då mitt förra stag gick sönder.


Work in progress!


Här sågar jag ut hålen i staget med en sticksåg modell billig.


All done, dags för finjusteringarna.

..


Och här är lådan med det nedre staget isatt, det går lite långsamt pga vädret tillåter mig inte att arbeta som jag vill.

Blir Speakon-kontakter baktill förresten.

EDIT3:
Här kommer en bild på lådan med ena 'hela' staget isatt i alla fall.

Edited by - rokk on 2008/06/16 08:02:15
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/06/16 :  20:38:23  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Men Du rokk!

Du ser ut att ha precision i Dina snickerier. Hur har Du fått så fin passform på stagen?

Jag vet inte hur Du tänker eller om det är önskvärt. Men Du får en mer optimal stagning om det var ett mitten-stag. Som på det första staget. En slags "pelare", från den ena sida till den andra.







Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2008/06/16 :  21:05:48  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Speakon... å riktigt stagat =) Kommer bli bästa HFLS1orna jue

nu gick jag igång iallafall

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2008/06/16 :  21:07:55  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
quote:
Jag vet inte hur Du tänker eller om det är önskvärt. Men Du får en mer optimal stagning om det var ett mitten-stag. Som på det första staget. En slags "pelare", från den ena sida till den andra.





Så jag menade han skulle göra men han dillade om volym etc

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000