HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Keces DA-151 USB DAC
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2008/05/21 :  13:06:47  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
Här kommer en liten recension på en något udda fågel, en usb-ansluten
DAC som används för att ansluta datorn till sin stereo.

Dac'en byggs som ett DIY-projekt av en kille i taiwan, som även bygger
och säljer andra produkter på www.keces.com.tw
Alla produkter köps via ebay, och just denna kostade $250, vilket blev
2Ksek jämt med frakt tull och moms.

Några direkta A-B jämförelser har inte gjorts, har inte två identiska lågnivåkablar utan kopplar fram o tillbaks för att jämföra.
Trots dålig syn är jag inte blind, och kommer därför inte att blindtesta, alla åsikter är 100% subjektiva och skillnaderna jag redovisar är såpass påtagliga att jag märker dem t.o.m utan referens.

Skulle någon i stockholmstrakten tycka att den verkar intressant, är jag inte alls främmande för att göra ett besök med DAC'en och se vad den kan prestera jämfört med en något bättre cd-spelare.

nog tjöt, till det viktiga:
-----
Produkten:
Själva dac'en är en svart låda om ca 20x20cm med tonat plexiglas-lock,
finishen är betydligt högre än något hembygge jag någonsin presterat.

ovansidan är täckt av ett tonat plexiglas-lock så att man kan se innandömmet, vad det gör för skärmning kan diskuteras, men det ser bra ut.

Baksidan innehåller en usb typ B ingång, nätbrunn samt två förgyllda rca-kontakter av god kvalitet.


undersidan visar ett par apparatfötter av ok kvalitet, samt en hel del utstickande skruvskallar


vy ovanifrån som visar inanmätet, inte mycket prylar i den lådan inte.




Testsystem

alternativ källa:Cayin CD-15A (transistor-utgången)
stärk:Cayin A-88T integrerad rörförstärkare
högtalare:1 par JMlab Electra 906
Sub: Rel Quake 2
högtalarkabel: Xindax FS-1
lågnivåkabel för test:Marcus Cable silver streak
strömkablar: ölflex classic


Lyssnad musik:
Sarah Mclachlan - Surfacing, främst spår 7&8
Alison Krauss + Union Station - new favorite, spår 2&3
Mark knopfler - sailing to philadelphia
diverse trance, synth, pop och annat som hittades i arkivet



Testförfarande:
Testerna har gjorts löpande från att DA-151 kopplades in till dags dato när den hunnit bli lite inspelad.

För uppspelning via datorn rippades spåren med EAC i secure mode.
output från datorn har körts via asio4all.
Samtliga spår lyssnats genom ett antal gånger på cd, för att sedan skifta till usb-dac och köra samma låtar igen.

Resultat:
med en bunt skivor rippade till hårddisk kopplades Keces Dac'en in och spellistan startades, den första reaktionen efter ca 4 sekunder var: jösses, det låter helt annorlunda.

Jämfört med cayin cd-15 som har lite rörvärme även via transistor-utgången så är DA-151 steril (analytisk), alla små detaljer hörs direkt, så fort sången började kunde konstateras att det saknas lite värme och kropp i sarah mclachlan's röst jämfört med mitt ljudideal, men det finns gott om detaljer och en fast bas.

Även mark knopfler's röst saknar lite "pondus" någon direkt basröst har han ju inte, men jag upplever att det saknas lite tyngd i de nedre mellanregistret, smaken är som baken, och det låter ändå väldigt bra.


diskanten upplevdes lite hård vid första lyssningssessionen, det har dock förbättrats med inspelning (ca 150timmar nu) och klart är att DA-151 har en något ljusare karaktär än CD-15, men det är troligen så att DA-151 är korrekt, och cd-15 bidrar med lite värme som gör att musiken låter mysigare.

vid aukustisk musik hörs fler detaljer från instrumenten, det är lättare att höra små detaljer som fingrar som rör sig längs strängar o dyl.

vid de första lyssningarna på t.ex. alison krauss upplevdes att det saknades lite botten, den bas som finns där är väldigt distinkt och låter bra, cd-15 lägger på lite extra svulst i basen, och på stativarna och aukustisk musik stör det inte, utan bidrar mer till stampa-taktenkänslan.

disco-bas som t.ex. madonna -music och diverse trance och synth-alster presentas knivskarpt av DA-151, tyvärr låter det ju då ganska onaturligt (vilket det ju är)

stereoperspektiv och instrumentplacering:
inga direkta skillnader vare sig det är cd-15 eller DA-151, allt sitter där det förväntas, varken höjd eller bredd på presenationen har ändrats, Apoptygma Bezerk - detroit tickets har en förmåga att panorera ljud långt utanför högtalarnas placering, och gör så även på DA-151

slutsats:
DA-151 är bra, är den då bättre än cd?
njae blir mitt svar, utan tvekan vinner den teknik-ronden, allting låter väldigt korrekt, inget register sticker ut, och detaljer finns det gott om.

Det som saknas för mitt ljudideal är lite mer kropp i mellanregistret, 906:orna är ganska analytiska i sin presenation, något som cd-15 råder "bot" på ganska snyggt, och förmedlar musiken mer lite mer stampa-taktenkänsla.

skall testa med olika ingångsrör i förstärkaren för att se om jag kan få tillbaks magin i mellanregistret så att det passar mitt ljudideal, oavsett så kommer båda att få samsas i anläggningen ett bra tag framöver.

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2008/05/21 :  14:07:37  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Väldigt snygg låda, påminner lite om ASR Mini-Basis, ett grammofonsteg i mörk plexiglas. Intressant recension också!
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2008/05/22 :  11:02:12  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
En liten uppdatering, byte av ingångsrören i stärkaren till ett par NOS RCA 6sn7GTB åtgärdade till stor del mina invändningar kring avsaknades av värme i mellanregistret, skillnaderna är inte stora, men för mig betydelsefulla.

på köpet fick jag lite mer djup i ljudbilden och lite mer kräm i de lägre oktaverna.

En matchningsfråga således, och en fördel med rörförstärkare, gillar man inte ljudkaraktären byter man rör för ett par hundralappar, i stället för att jaga nya förstärkare eller högtalare.

ska låta dacen sitta i systemet en månad eller två innan jag provar att switcha tillbaks till cd-spelaren, har haft oförändat setup i 4 år, så de negativa skillnader jag upplever kan ju bero på att öronen är väl inspelade på anläggningen som den sett ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000