HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Hifi-arkeologi på Indiana Jones premiärdag...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vman
Starting Member

5 Posts

Posted - 2008/05/22 :  16:36:23  Show Profile Send vman a Private Message  Reply
Har kommit över ett par basar som jag skulle vilja ha hjälp med. Har rotat runt på nätet men tålamodet tryter. De har lite skumma beteckningar men de har några kännetecken. På magneten står: BASS 2160 PILOT 40/89 och på gummiupphängningen står SEAS H335 samt SR184/5. Seas har väl aldrig gjort någon H335, eller?

Däremot är korgen och upphängningen omisskännlig Vifa 8" (M21WO/P21W). De verkar ha dubbla talspolar och har inverterad dammkåpa.

Några bilder.









Det vore kul om de gick att använda till något, de ser intressanta ut.
/Emil

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2008/05/23 :  05:55:38  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message  Reply
Hej!
Det ar absolut Seaselement. Seas anvander andra beteckningar i "utlandet" sas. Gor en sokning pa detta nummer eller maila Seas direkt! Lycka till!

Mvh,
Peter
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/05/23 :  07:32:52  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Verkar vara en OEM-variant på dessa: http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h0333_ca21rex.pdf


You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2008/05/23 07:33:21
Go to Top of Page

vman
Starting Member

5 Posts

Posted - 2008/05/23 :  16:33:53  Show Profile Send vman a Private Message  Reply
Tack för ledtrådarna.

Har mailat SEAS men de får säkert in sexhundraåttiosexkommafem sådana frågor per dag så jag har inget stort hopp.

Det får bli en testlåda med data från http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h0373_ca21re4xdc.pdf som verkar vara förvillande lik, förutom dammkåpan.

/Emil
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2008/06/26 :  22:18:09  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag kan inte låta bli att fundera ... DLS ...

Jag sålde DLS bilstereoprylar i slutet av 80-talet, början 90.
Jag vill minnas att DLS och Seas hade ett långtgående samarbete, det var ofta Seas-element i en DLS-högtalare.
Den förstärkare som DLS hade utvecklat på den tiden var otroligt strömstark, levererade bara mer effekt ju lägre ohmtal belastningen hade.

DÄrför var DLS bashögtalare alltid av dubbel talspoletyp, 2 x 4 ohm.

Jag vet inte om jag har rätt, men jag ville ge mina 5 öre iaf ...
(Jag vet inte heller om min info är till någon hjälp)

Lycka till.
//Mikael
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/08/08 :  00:54:06  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Om du inte har bråttom så var det någon som skulle ta med en apparat för att mäta S/T parametrar på högtalarelement till DIY träffen i Uppsala i början på november.
Det säger förståss inte hur frekvensresponsen på elementet är. Kanske kan du mäta upp det utan att montera elementet i någon låda för att få en viss bild av sanningen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000