HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Single end mitt i sommaren?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/06/01 :  12:51:21  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Ja, då var senaste projektet till ända, tänkte att jag skulle locka fler till att bygga med rör så här är kanske lite inspiration..

Ja, jag hade ett par SE-trafosar som passar EL84 (5k2 primärt) så vad gör man med dom? -Jag har ju redan byggt två steg med EL84 så rörvalet lockade inte alls, men dom där ryska då? vad heter dom...6P14P var det ja.. hur ser dom ut då?
Jo dom ser ut som EL84 ;


Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2008/06/01 15:04:10

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/06/01 :  12:54:18  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Efter lite letande hittade jag en drös med ryssar som blivit över från något gammalt ebay-kap, kul att se hur jämna dom är tänkte jag och drog igång rörprovaren



Okej.. -nu har jag två fina exemplar, måste säga att dom var väldigt jämna, det tog inte många försök att plocka ut en match, vilket rör skall jag då ha för att driva slutrören, nåt med tillräckligt sving.. -det brukar ju vara ECC88 eller ECC81/82/83, men självklart skall det ju vara den ryska motsvarigheten..
6N1P hittade jag, den motsvarar ju 6922/ECC88 lite grovt, dock är den dubbelt så törstig på glödström och min nättrafo sätter ju lite begränsningar där.. så därför bestämde jag mig för 6N2P istället, detta rör motsvarar ett ECC83 vilket ger tillräckligt med knuff för att driva slutrören, okej, saken är biff
Ett schema skall man ju ha, annars kanske det blir "rörigt", så here we go:



Skall tillägga att detta schemat är den slutgiltiga versionen, att hitta ett 165 ohms katodmostånd kanske blir svårt, jag valde Caddocks icke-induktiva filmmotstånd, 150R+15R, dessa finns på ELFA.

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2008/06/01 21:35:50
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/06/01 :  13:39:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Rörprovare är lite kul!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/06/01 :  18:47:22  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Baksidan blev rätt bra:



Inte för mycket lull-lull här, det som behövs och inget mer, mina högtalare är 6 ohm så därför kopplade jag ut 4 ohms tappen på trafon, mina 6 ohmare ligger nog närmre 4 ohm än 8 ohm hur som helst..
Att separera nättrafon (svarta klumpen till vänster) från utgångstransformatorerna (de två svarta klumparna till höger) är ganska essential för att få en låg brumnivå, magnetfälten som omger transformatorerna skall man inte förringa, och att därtill köra likströmsglöd och undvika jordloopar ökar chanserna till ett tämligen brumfritt steg, lådvalet blev Hammond 1444-22 från www.edgaraudio.se -kanske mest för att jag redan hade en sådan låda liggandes på hyllan

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2008/06/01 21:34:05
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/06/01 :  20:02:37  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Från http://www.schaeffer-ag.de/ i Tyskland så beställdes det en frontpanel som final på bygget, det blev rätt bra om jag får säga det själv


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/06/01 :  20:05:20  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Okej, hela härligheten:


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/06/01 :  20:13:10  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Så kan det gå med kåpa på:



Kåpan fyndad hos Edgar, skulle egentligen varit till ett annat bygge, men den får bo här sålänge..

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2008/06/01 21:31:51
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/06/01 :  21:41:48  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Stiligt, snyggt jobbat ! Vad har du för högtalare till steget?
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/06/01 :  22:00:47  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Det är ett par tämligen lättdrivna Wharfedale Diamond 8.4 (bara något moddade i delningsfiltret, annars original)

Ganska omtyckta faktiskt:
http://www.audioreview.com/cat/speakers/floorstanding-speakers/wharfedale/PRD_130245_1594crx.aspx

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2008/06/01 22:01:50
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/06/04 :  22:18:02  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Härligt att se!!! Den är cool!

Jag är också på g med ett (litet litet) bygge. Skriver en tråd framåt helgen...

Olle Norell
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000