HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Martinsson goes 2PI
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/06/09 :  13:03:29  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Hej likasinnade, vem säger att fint väder och hifi inte går hand i hand ?

Lat som man är så kopierar jag den text jag tidigare skrivit på ett anat ställe, hoppas ni accepterar lite engelska, om inte så kan jag översätta på begäran.

Enjoy !

Today it has been over a month since we last had rain, the water temperature is 23degC and i'm seriously sunburnt.

Leave it to us to plant a hedge in the worst drought ever experienced (by us) here in gothenburg, we are quite the professionals when it comes to watering plats by now.

When a situation like this presents itself one must be prepared to go from thought to action, and what could be nicer then an outdoor audio session in the sun ?



Being a nice guy i want to share my affection for music with those around me...



I'm not sure about how much joy this all brought to my neigbours, and perhaps even their neighbours maybe even their ne... well you get the point.



At least i did not hear (of) any complaints :)



Note the nice brownish color of what used to be the grass, at this point i would not be suprised to see some camels strolling along on the "lawn".



Temperatures reaching up to 28degC perhaps even higher at times makes for a nice day for this sort of activity.

As the night fell it was time go indoors, not so much because of the cold (there were none) but out of consideration of my dear (and indeed very patient) neighbours.

The setup now resides as an almost invisable lifestyle system in the livingroom, i will for sure score high remarks in the WAF* category with this one.



This location will make it very nice and easy to keep spreading the joy of music outside.

* Wife Acceptance Factor

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/06/09 :  13:07:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
quote:
i will for sure score high remarks in the WAF* category with this one.



U bet!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/06/09 :  13:23:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Härligt galet och med dina andra burkar i ljudminnet bör detta vara riktigt haksläpp!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2008/06/09 :  13:59:14  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Cooooooolt!

Kan du inte anordna en liten lyssningskväll?

Skulle varit himlans lattjo lajbans.

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/06/09 :  18:24:37  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Riktigt jädra nice anläggning, precis i min smak
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/06/09 :  19:03:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Manliga grejor!!! Vill höra.

Kul att följa dina galenskaper. Hoppas dina fina 15TBX100 får nya lådor snart.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/06/10 :  08:07:30  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
sådär, då gick solen till sist i moln, jag tittade på SMHI's statistik för nederbörd i området och det visar sig att vi inte haft en droppe sendan andra maj, förhoppningsvis får vi lite regn idag (trodde aldrig jag skulle skriva något sådant).

quote:
med dina andra burkar i ljudminnet bör detta vara riktigt haksläpp!


Det brukar vara radikala skillnader mellan ute och inne med avseende på den tonala balansen, rak återgivning i rum tenderar att bli tunt utomhus vilket säger sig självt.

Jag tror även (måhända felaktigt) att den begränsade luftvolym som finns i ett rum, även om det är noggrant dämpat/difuserat, påverkar ljudet till det fylligare/energirikare.

Det krävs en mer i de lägre registren utomhus, och det krävs mer effekt rent genrellt, detta känner nog de flesta av oss till, hur mkt mer beror givetvis på vad man vill åstadkomma.

Mina högtalare är på intet sätt några "rave" eller "rock'n'roll" lådor, det är mer av en schysst trubadur rigg och som sådan så har den inte "massor" av kapacitet i de lägre registren.

Men det funkade riktigt bra trotts detta, jag tror att om man har ett bra sammanhållet ljud i övrigt så kan man ta ett visst bortfall av bas.

Jag fick ta ner diskanterna ca 3dB (4,5kHz och uppåt) och ta upp området under 300Hz (15") med lika mkt och då kändes det helt ok.

10" lämnades orörd i området 300-4kHz och det funkade kanon, med dessa ändringar fick man lite mer värme i ljudet, riktigt fylligt och trevligt.

Ljudet blir stort, och samtidigt känns sterobilden tydligare, jag upplevde ockå att det var svårt att säga hur högt man spelade, på ca 10m avstånd var det helt ok men sedan föll basen bort.

Några saker som jag upplevde som bättre än förväntat :

- Basen, bra pondus slutna lådor till trotts.
- 10" Mkt detaljerat och rent, stort ljud.
- Diskanterna har aldrig låtit så bra tidigare.

Mindre bra men förväntat :

- Lågbas, det var inte mkt under 80Hz.

- Begränsad kapacitet, bortom 10m började det låta tunnt.

Jag tror att denna anäggnig som den ser ut just nu lämpar sig för sång, tal och mindre basintensiv musik i ett maximalt område av 15 x 15 meter (ca 200m2) utomhus.

quote:
Hoppas dina fina 15TBX100 får nya lådor snart.


Topparna har bra med kapacitet i området över 200Hz och klarar säkerligen av mkt mer om de får lite mer stöttning i botten, det är just nu där flaskhalsen är.

Med detta sagt så kanske jag inom en greppbar framtid klarar ett lite större område :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/06/13 :  19:57:11  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Tack för trevlig läsning, intressanta resonemang och balla bilder
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/06/13 :  21:16:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
The setup now resides as an almost invisable lifestyle system in the livingroom
Nej, nej, nej, du har varit ute i solen för mycket och fått solsting, det behövs ingen Scotland Yard för att hitta de där...

Kul att du blev nöjd med provet och tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. De är alltid intressant och roliga att få ta del av.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2008/06/13 :  23:35:57  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
Topparna har bra med kapacitet i området över 200Hz och klarar säkerligen av mkt mer om de får lite mer stöttning i botten, det är just nu där flaskhalsen är.
Det är därför som dom brukar ha en hel vägg full med 15":s bashögtalare vid utomhus konserter. Om nu basfrekvenserna inte får något stöd från ett par väggar. Då måste det bli lite tunnt, eller hur.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/06/14 :  11:07:37  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
quote:
The setup now resides as an almost invisable lifestyle system in the livingroom, i will for sure score high remarks in the WAF* category with this one.


Sladdarna syns...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/06/16 :  10:35:30  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Det är därför som dom brukar ha en hel vägg full med 15":s bashögtalare vid utomhus konserter.

Sant, jag har dock uppfattingen att det krävs stöd rätt högt upp i basområdet utomhus, uppåt en 300Hz skulle jag säga rent spontant.

Detta kan försklara varför vissa tillverkare använder hornbasar som sträcker sig en bit upp (läs turbosound) bland andra, och det ger en härlig närvaro och attack.
quote:
Sladdarna syns...

Bäst hittills!
Jag skall jobba med sladdarna, jag har en idé om att gömma dem bakom tv'n :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000