HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Problem med synskärpan? Fixa nya brillor!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/03/31 :  19:28:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Jag har en "kompis" som hackar och lever när vi njuter musik ihop...





När han började hacka sönder Kari Bremnes så var det dags att vila...

Här har vi den lilla rackaren som efter lång och trogen tjänst behöver ny synskärpa!



Jajamensan, denna tråden kommer att handla om ett laserbyte på en Jadis JD2 Drive.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/03/31 :  19:47:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Efter många mail med Jadis kom det fram att de har använt Philips CDM12.1 i JD2. De hänvisade mig till den Tyska distributören för service och de skulle ha en herrans massa ¤ för att åtgärda problemet. Men de gjorde gärna en bytes affär på en ny Jadis spelare. Nja, jag ville ju ha igång min gamla kompis så jag avböjde och lyfte på locket ett par gånger för att verifiera vilken laser det var så att jag inte hamnade i galen tunna när jag började detta projekt.

Philips har haft många versioner på CDM12.1 och den har så klart gått ur produktion för länge sedan. VAM1201/1202 är en direkt ersättare enligt Philips. Men vare sig CDM12.1 eller VAM1201/1202 är särskilt lätta att få tag på. Jodå, det finns en uppsjö med "ekvivalenter" från alla möjliga tillverkare. Men, jag ville ha "the real deal", tillverkad och producerad av Philips och inte av någon som tycker att de gör det lika bra.

Efter en hel del sökande och mailande hittade jag till Nikko electronics i UK, http://www.nikko-electronics.co.uk/. Där fick jag kontakt med Al och han intygade att den VAM1202.12 som han offererade var en Philips, att den skulle göra jobbet utan knot samt på exakt samma sätt som en CDM12.1. Allt för den förträffliga summan av £13 exclusive frakt.

Jag beställde två stycken för säkerhets skull...

Sedan var det bara att vänta...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/31 :  19:48:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Här har vi den lilla rackaren
"Lilla"? Njae

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/03/31 :  19:51:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nej, spelaren i sig är en riktig gigant, men den där lilla rackarns lasern...




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/03/31 :  20:16:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Efter några dagar så landade lasrarna från Nikko.



Det blev upp-packning på stört!






Jajamen! Philips original parts: "the real deal"!

När jag packade upp mer blev jag lite förvånad...




Det Al sålt för £13/styck var inte bara lasern. Det var hela drivmekanismen inklusive laser. Jamen dåså, då får JD2'an lite nya "muskler" att snurra på skivan och flytta lasern med också.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/31 :  20:24:15  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Sicken tur du har som hittade till honom!

Vam1201 vet jag hur rolig den är att få tag på för ett normalt pris och detta bytet måste ju följas!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/31 :  20:39:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Så det var dax nu

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/03/31 :  20:40:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Nu är det nog dags att komma med några varningens ord. Halvledar lasrar är MYCKET känsliga för statisk elekricitet. Som synes på mina bilder så jobbar jag på ett antistatunderlag och jag har ett antistatarmband på mig hela tiden.

Innan jag tog ut lasern ur påsen hade jag eliminerat risken för statisk elekricitet.



Här är den "lilla rackaren" fast en ny och fräsch.



Spolarna som ligger i nederkant på bilden är de som fokuserar linsen. Hela linsarrangemanget är fjädrande upphängt så här gäller det att hålla fingrarna i styr...

Skivtallriken var annorlunda på den nya lasern så den får man pilla loss och ersätta med den gamla för att skivpucken skall passa.

Hmmmm... Det satt en trimpotentiometer på själva lasern. Även om det kliade i fingrarna så lät jag den vara.


Drivmotorn för att förflytta lasern i radiell ledd hade inget glapp alls. Pinjongdrevets lagringspunkt emot metallbläcket till höger i bild satte hela överföringen i spänn. Jag kan tro att anledningen till konstruktionen är att det behövs god precision i positioneringen av lasern om den skall kunna avläsa skivan. Klart smart lösning.



Skivtallriken som CD-skivan ligger på är enbart klämd på axeln på drivmotorn. Bilden ovan visar en intressant detalj på undersidan av den drivmotorn. Det sitter ett lageröverfall som stöder axeln i axiell ledd. Det skall ta upp vikten från skivtallrik och CD-skiva tas upp.
Med tanke på att en skiva och skivtallriken väger ca 20 gram är det en väldigt robust konstruktion. Den tål mer last...

Man skulle kunna göra en kraftigare skivtallrik och skivpuck... Äh, det får vänta till någon annan gång. Nu gäller det att få start på JD2'an igen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/03/31 :  20:58:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Så det var dax nu
Japp, nu var det dags.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/31 :  21:03:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
jösses vad makro är fräckt

Fråga, hur fick du loss "tallriken" ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/03/31 :  21:07:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Genom att trycka på skivtallriken underifrån. Jag fick slipa till en skruvmejsel så den passade in under skivtallriken utan att ta i plastchassiet. Det tog en stund att klura ut hur man skulle göra. När väl tankearbetet var gjort tog det några minuter att fixa det.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/31 :  21:09:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tro 17 det, man vill ju bräcka isönder något.
Kör på med bilder min vän så ska jag hålla snattran

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/03/31 :  21:26:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nej, kom gärna med frågor. Jag förklarar gärna vad jag gjort.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/03/31 :  21:26:54  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Jadis'n, var det den som var förpassad ner i källaren under arbetsbänken? Det var en riktigt snygg sak.




Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/03/31 :  21:30:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Jo, den fick vila en stund i källaren när den började hacka.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/31 :  21:43:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har lyssnat på den medans den inte hackade för jäckligt o det är en läcker historia. Luckan har en obeskrivlig känsla

Kan du inte byta den med så får du min från Lectorn ?
Snälla

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/03/31 :  22:31:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Några kilo aluminium ger en solid känsla. Det är grym känsla i luckan till toppladdningen!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/03/31 :  22:37:49  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Det var i princip en komplett drivning för 13 engelska dollar?

Hmmm....

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/03/31 :  22:42:35  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
quote:
engelska dollar?



Inte svära nu

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/31 :  22:48:31  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Öhm..När jag bytade den där vam1201 så var det bara att hitta spärren,ut med släden helt och i princip dra uppåt i driven,sen hade jag den i handen.
Enough about me....

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/03/31 :  23:23:26  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
jo, nog har man bytt ett otal sådanadär lasrar. Som sagt pilla inte på gainpotten
Det är smart att man gjort en hel packe och inte bara lasern. Tänk på att få gamla tallriken i samma höjd som den nya annars stöter du på patrull....

schyssta bilder!

S


GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/04/01 :  08:18:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Tänk på att få gamla tallriken i samma höjd som den nya annars stöter du på patrull....



Ja, det gjorde jag...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/04/01 :  08:20:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Vi tar väl en sista bild på gammalt och nytt innan vi lyfter på locket.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2007/04/01 :  08:31:58  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Klart intressant läsning Pac!

Det gäller att behålla fokus, och fingrarna väkontrollerade!

\\K-man
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/04/01 :  08:33:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Att komma åt CDM/VAM-mekaniken är inte särskilt svårt på en JD2.

Man lyfter på locket...




... och kommer ner till subchassiet som drivverket sitter fast i. Subchassiet är skiva av tjock konstmaterialskiva som är upphängd på fjädrar. Subchassiet är ganska tungt, det väger säkert en 7-8 kilo.



Jag tippade subchassiet lite åt sidan för att kunna komma åt kablarna till CDM/VAM-mekaniken...


... som kopplades loss. Sedan var det bara till att lyfta ur subchassiet med CDM/VAM-mekanik och allt.





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/04/01 :  08:35:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Det gäller att behålla fokus...

hahaha... Ja, min "kompis", JD2'an, hade ju svårt med fokus så jag får stå för den istället. Tack för ett gott morgonskratt K-man!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000