HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Paket från ungern vad är det i ???
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2008/06/17 :  13:04:18  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Idag ska jag hämta ett paket på 7,9kg från Ungern.kme och jag ska nämligen bygga varsitt par???

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/06/17 :  14:04:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det enda jag kommer på så här direkt är ett par bredbandselement för jag vet att det finns några som tillverkar sådana med mycket hög kvalitet där.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2008/06/17 :  16:04:06  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message  Reply
Hmm, kan det vara fran Sonido kanske?
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/06/17 :  16:38:44  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
Klart att det är Sonido, Jazzskägg, du var ju lika impad av Soundbrigadens Sonidohorn som jag, framförallt med tanke på den lilla summan pengar de kostar.

Nu väntar vi på ett bildreportage där du bygger hornen

A balanced diet is a cookie in each hand.

Edited by - CarlssonH on 2008/06/17 16:41:26
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2008/06/17 :  22:35:55  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Visst har ni rätt. Två par sonido mellanhorn 6.5" ska byggas i sommar .Soundbrigadens sonidohorn gav ett klart habejär för kme å mr jazz i skägget
bildrepotage kommer under byggets gång

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2008/06/18 :  06:26:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det skall bli roligt att få följa.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/06/18 :  07:28:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Ska bli intressant o spännande att följa detta bygge

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2008/06/18 :  10:04:55  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message  Reply
Jazzskagg,
Skall bli intressant att hora era asikter. Har byggt pa SFR178 och jag gissar det ar de elementen ni har kopt. Men det existerar tva varianter pa SFR178, en med lite hogre qts an de jag har, sa...

Sjalv ar jag inte imponerad av detta horn pga av for mycket bas runt 150-200 Hz. Dvs bumliga och resonansbenagna. Elementen ar dock suverana, har testat dem pa en oppen baffel och det var mumma minsann!

Lycka till!
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2008/06/18 :  11:53:19  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
peterbrorsson.Intressanta tankar om detta, de element jag köpte heter SFR175 har varit ite tveksam till att bygga i rekomenderad 22mm MDF och med tanke på din erfarenhet med basresonanser funderar jag på en stabilare låda fick ett bra tips om björkplywood bra mycket dyrare men ska tydligen va stabilare ,risken kan väl va att man fyttar resonansen
med en allt styvare lådkonstruktion? Kul att elementen funkar bra i en baffel

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2008/06/18 :  12:54:39  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message  Reply
SFR175 ar ett nytt element som Zoltan Vargas namnde i ett mail ~manad tillbaka. Har ingen aning om vad for horn de har gjort for dessa element.
Sjalv byggde jag i spanplatta, mestadels for att jag inte ville kasta XXXX kr i sjon pa en konstruktion som jag kanske inte gillar i slutanden.
Du har helt ratt i att du flyttar upp panelresonanserna med plywood, eller rattare sagt, topparna pa resonanserna blir kortare/lagre Q. De ganger jag byggt med plywood har jag tyckt att det har blivit battre, enligt min asikt. Men harnere kostar A-plywood +100 Euro/kvm sa det ar inget jag vill chansa pa.

Angaende resonanserna ar det mest pga hornets konstruktion jag talar om. Jag pm'ar dig en simulation och ritning pa mitt horn sa far vi se om det ar nagot liknande du ska bygga.

Peter
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/06/18 :  14:17:45  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
funderar jag på en stabilare låda fick ett bra tips om björkplywood bra mycket dyrare men ska tydligen va stabilare ,risken kan väl va att man fyttar resonansen
med en allt styvare lådkonstruktion?


När jag bygger horn så blir det alltid med björkplywood av någon anledning så tycker jag att det blir ett krispigare ljud.

Jag bygger med 19 mm tjocklek och om det är det hornet jag tänker på från träffen så räcker det gott och väl med det sedan brukar jag fylla hålrummen med sand då får man en styv låda samtidigt som man tar bort en hel del lådresonanser som kan uppstå.

Du kan se här i denna tråd när jag byggde mina kvartshorn en gång i tiden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=39754&SearchTerms=Heruka

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2008/06/24 :  11:39:02  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Hej!
Hur går Bygget?
Mvh
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2008/06/24 :  15:37:18  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message  Reply
Jag vill se bilder =)
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2008/07/01 :  13:09:17  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Just nu står det still med bygget ,kme hittade en lokal snickare som vi har beställt 21mm björkplywood hos färdig sågat för ungefär samma pris som skivor 120x2200x21 skulle kosta hos bygghandeln nästan lite för lycksit med färdigsågadebitar men vi slipper ju tranportering av stora skivor och får förhoppningsvis exakta bittar för samma stora peng
Kunde inte låtabli att inte prova dessa sonidoelement i en öppenbaffel och kan bara hålla med peterbrorson det låter minsan mumma
Hoppas att vi blir nöjda med hornbygget annars har vi ju väldigt fina men svindyra paraplyställ

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

Edited by - Jazzskägg on 2008/07/01 13:10:21
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2008/07/01 :  13:21:52  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Bilder!!!

Hihi. :)
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/07/02 :  15:44:27  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Det här var det roligaste som hänt sedan gammalfarfar klämde "familjelyckan" i lagårdsdörren..hoppas på bilder

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2008/10/05 :  19:57:07  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Nu har vi äntligen kommit igång med hornbygget det tog sin tid innan snickaren var klar först ut är kme:s par. Bilder är på gång.

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/02/16 :  12:00:58  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Äntligen ska jag ta mig till att bygga ihop mina sonido par ,kme å jag sambeställde björkplywood som hämtades från snickaren i sensommras kmes byggdes först http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70895 så mitt matrial har legat å mognat sedan dess men nu är trät vällagrat och moget för att byggas ihop, d,i,v specialare bla limramen Rembrant är redo och beprövad .Flyttar denna tråd till http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340 Där mina andra projekt/byggen presenteras


mvh mattias

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

Edited by - Jazzskägg on 2009/02/16 12:06:57
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000