HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Bläää för allt jämra digitalt krång... uppdatering
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/06/27 :  01:53:15  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Alltså, jag gillar datorer, för man kan göra mycket kul med dem.
Men nu har jag ägnat den senaste veckan eller två till att försöka läsa upp mig på digital audio ut via IP, squeezebox och allt vad det är (tack, alla som svarar så snällt på mina dumma frågor), och fy 17 vad tröttsamt det känns! Frustration!
Som vanligt har jag lyckats placera mig mitt emellan kundsegmenten.

* jag har en dator i det som är tänkt att vara stereorummet. Första felet.

* Det är en iMac, med stor skärm och iTunes. Jag gillar iTunes. Andra felet.

* Tredje felet: Jag gillar inte tanken på att låta en liten plastlåda med halvtråkig monofärgad display stå för all interaktivitet när det är dags att botanisera bland hundratals skivor. Ska man först ha besväret att lägga in dem i datorn, och sen dessutom försöka hitta rätt på en liten fisdisplay, när man förut har haft en hel CD-hylla att leta i?

* Fjärde felet: Airport Express, som skulle kunnat vara min melodi eftersom den jobbar med "push" från iTunes, suger på de analoga utgångarna, och den har bara optisk ut. Min separata DAC (Peter Daniels, ej hoplödd men ändå) har S/PDIF.
Konvertera: dator till AE -AE till optisk/SPDIFburk - optisk S/PDIFburk till DAC? Tror inte det, va.

Jag ämnar inte köpa en Airport Express, bara för att sedan bräcka upp den och hoppas kunna löda ihop den till nåt fungerande igen, med lite eller mycket bättre ljud. Livet är för kort. Och dessutom: jag VILL inte hålla på och pilla med DLL-filer, drivrutiner och =)(/3?&% och hans moster för att skrämma igång logiken i nån obskyr apparat inhndlad från Fanuc. Inte heller vill jag köra den där idiotvarianten som man måste för att göra "push" till Squeezebox:
iTunes - livestream mp3 caster - Squeezecenter mp3 stream receiver - ut till SB3. Nån som tror att det där är en bra idé? Det tror faktiskt inte jag. Att ha 3 krävande applikationer igång på sin burk bara för att sen helt tappa den lilla interaktivitet man hade i SB3. Och ljudet då? Hur är det med mp3-strömmens ljudkvalitet? Jag har aldrig hört en internetradio med lossless-ljud. Protokollen är inte gjorda för det.

Ååååhhh jag hatar sånt här. Aarrggghhh! Moment 22, och detta trots datorns enorma möjligheter.

Just nu ligger det väldigt nära till hands att helt enkelt gå och köpa nåt USB audio interface, eller Firewire audio interface. Om nu DET går att koppla in som jag vill. Så skiter jag i jitterkritiken och får som jag vill ha det: iTunes sköter uppspelningen, DAC:en sköter D/A-omvandlingen, en kabel + en liten dedikerad extra låda däremellan. Utan drivrutiner, servrar och... ja... nu blir jag upprörd igen...

Om nån har något råd, eller lugnande piller, så tar jag gärna emot. Det ena eller båda.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/06/30 22:55:34

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2008/06/27 :  10:05:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag körde via USB och omvandlade till SPDIF till min Nosdac ett tag, det var vad som funkade smidigast tills jag köpte mitt Lynx 2. Och DET funkade så in i h-e bra att X antal burkar åkte ut direkt: TV, CD-spelare, DVD, satellitmottagare, försteg med strömförsörjning, batterimatade dacar och digitalomvandlare. Så nu har jag bara en dator före slutstegen och projektorn, thats it! Lynx 2 är värt varenda krona, och även om det är en del pengar för ett ljudkort (listpris ca 8000 kr) har jag gått plus på det hela. Det bara funkar, inget krångel annat än lite inställningar som man ställer en gång. Samtidigt fick jag ju sex kanaler för hembio i audiofilklass plus möjligheten till aktiv digital delning och rumskorrigering om jag vill. Riaa-steget kör jag in på ljudkortets ingång, jag tycker det färgar mindre än försteget gjorde.

Så - ha hopp! Det finns lösningar, i varje fall för den som vågar tänka i andra banor.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/06/27 10:06:30
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/06/27 :  10:35:29  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Låter härligt Bernt!

Själv kommer jag aldrig "våga" hoppa. En låda avsedd för CD-avspelning och en CD-samling. Min melodi.

Rippning sker endast till mobil-mp3. Orkar inte heller med att sitta och "krångla" dator på kvällarna.

Men marknaden är väl fortfarande under utveckling...
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/06/27 :  12:53:58  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Jag vill återigen slå ett slag för den gamla hederliga Xboxen. Det avhjälper iaf problem nr 3. Gränssnittet är underbart med cdomslag och automatiskt nedladdad presentation av artisten och skivan och annan information. Man kan välja 5 olika sätt att "bläddra" mellan sina skivor. Ljudet går ut optiskt till separat dac.

En annan fördel är att man om man vill så behöver man inte lattja med nätverk, då boxen innehåller hårddisk redan.

http://www.chokemaniac.net/gallery.php?cat=pm3

"Learning by doing"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/06/27 :  17:49:39  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Tack för tipsen!
Jag hade gärna kört lynx för 8000 (om två år då med lite sparande) men tyvärr blir det svårt för mig att knöka in det i en iMac. Och iMacen blir kvar! Den är en icke oväsentlig del av familjens lösning för vardags-/sovrummet nu, och utan den blir det inget ljudrum där, tro min hustru på hennes ord...
Skulle möjligtvis vara om man byggde en hel liten dator runt Lynxkortet isåfall. Men då skulle det få vara nån mini-HT-burk med nåt Linux i, typ ungefär som en Dreambox med Lynxkort.
Men det är upplyftande att höra från dig att det faktiskt blev bättre, trots att du nu kör med internt ljudkort i datorn, som så många dissar för att det ska vara en "störande" miljö.

Xbox hade säkert också funkat. En kompis till mig har kört det mesta av sin musik från xbox i ett par års tid nu. Det har funkat ypperligt, han är iofs inte audiob... ja, en sån som jag alltså... så han har kört på analogt ut. Eller så.
Jag har ingen annan bildskärm än datorns i detta rum, och tänker inte idag sätta dit något mer - möjligtvis kommer det en projektor dit in, men inte i år. Inte nästa år heller. Därför går Xbox och även AppleTV bort. De vill ha en TV eller projektor att köra mot.

iMacen har ett helt suveränt litet inbyggt skärmgränssnitt för ljud (och även för bild+film), FrontRow. Och det följer med en liten fjärrkontroll som räcker fint för navigeringen. iTunes navigering funkar fint den med.
Jag har nu insett att den här lösningen är såpass smidig och bra att jag faktiskt vill kunna använda den - och vad värre är, jag har äntligen fattat att det verkligen inte kommer att funka bra med Squeezebox, bara för att den inte klarar "push". Och att det inte verkar finnas någon annan lösning på marknaden som gör det heller, utom Apples egna "crippled" Airport Express.

Hade du den där USB/SPDIF-omvandlaren kvar Bernt? Ville du sälja den?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/06/27 17:50:30
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/06/30 :  22:29:26  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
OK, jag har en HagUSB USB-S/PDIF-konverterare på gång, hoppas jag. Slut på tjafsandet - ett tag iallafall.
Möjligt att den inte är idealisk, men jag hoppas att det åtminstone ska vara bättre än en del annat.
Fördelen med den här lilla lådan är att den går lätt att ta med till jobbet, så kan man lyssna på musik genom dess hörlursutgång; det sitter en PCM2704 inuti. Minitelejacket i min jobbdator är kass.
http://www.hagtech.com/images/hagusbschem.gif

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2008/07/01 :  09:08:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Hade du den där USB/SPDIF-omvandlaren kvar Bernt? Ville du sälja den?
Såld.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/07/01 :  12:13:42  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Det är OK, nu blir det ju hagtech istället. Det är tyvärr bara USB 1.1 på den, så jag ska se med Peter Daniels om hans USB-receiver klarar USB 2. Teoretiskt sett skulle man kunna sätta det receiverkortet ovanpå S/PDIF- kortet som jag redan har och löda in det på D/A-delen. Jag har sett en bild nånstans.

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/07/19 :  02:07:54  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Nä, om jag har fattat det rätt så har peter daniels USB-DAC också USB 1.1.
Knappast värt det att köpa den av honom då va?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000