HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 The Tube Guy
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tube Guy
Starting Member

9 Posts

Posted - 2008/08/19 :  15:38:09  Show Profile Send Tube Guy a Private Message  Reply
Som ny medlem på detta förträffliga forum så tycker jag att det passar sig med en liten presentation av var och vad jag sitter och tittar på när jag lyssnar på musik.

Rummet som sådant är i transit då vi kommer att flytta i mitten på September. Därför har det inte lagts ned tid på placeringen av hgt etc. Men just nu (då?) ser det ut som följer.


Anläggning för sittande är på väg ut. Såldes idag. Dom unga med skarpa ögon kan se en glimt av min lilla hörlursanläggning till höger.

När man sitter och lyssnar kan man vila ögonen på detta







Mer bilder kommer.




The Tube Guy

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/08/19 :  15:55:21  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Välkommen till Hififorum

Ser riktigt trevligt ut det där..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Tube Guy
Starting Member

9 Posts

Posted - 2008/08/21 :  11:05:46  Show Profile Send Tube Guy a Private Message  Reply
Men, för att börja från början, så var det nog mycket JBL som passerade revy framför den tidens soffa. Det tog nog ordentligt fart med JBL L100 i slutet på 70-talet och senare JBL 116 Horizon. Inte ett helt lyckat byte....
Förstärkeriet på den tiden bestod av en var en integrerad SONY mos-fet förstärkare runt 75w. En Kenwood skivspelare med en Stanton pickup.

Nu senast så har jag precis lämnat:

En Holfi Integra 88 S.E. förstärkare och ett par



Cadence Anina högtalare.


Hur ser det då ut idag?

Innan jag kommer till


Så tänkte jag visa lite öronanläggning i stället.





The Tube Guy

Edited by - Tube Guy on 2008/09/08 19:49:46
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/08/22 :  07:49:47  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Ser trevligt ut!

Är lite skadad, för det första jag tänkte var "Ahhh... en Corbusier!"

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Tube Guy
Starting Member

9 Posts

Posted - 2008/08/30 :  15:30:35  Show Profile Send Tube Guy a Private Message  Reply
Mitt öronsystem, som är mitt första jag har haft, består av lite hopplock och saker som har blivit över.

Om man ser det från Källan så börjar det mer en sådan här:

Micromega Solo

En gammal trotjänare som jag haft i många år. Just nu så går den bara som CD transport till det här:


Perpetual Technologies P-1A uppsamplare/processor och P-3A DAC. En kombination som har fungerat bra för mig. Då jag antar att Perpetual Technologies är ganska okänt för dom flesta länkar jag till en recension av denna dynamiska duo: http://www.stereophile.com/digitalprocessors/455/

Som syns så ligger där ett par Sennheiser HD650 ovanpå. Just nu dom öronhögtalarna som används mest.

Då medföljande externa nätdel var för 110 V så fick jag snickra till en egen. Använde då den tredjeparts nätdel som finns som uppgradering till P-1A & P-3A som förebild för designen (steel with pride!)



Till att driva HD650 använder jag, med framgång:


Rör alltså. Nämligen



Något jag läste om på nätet när jag letade efter en prisvärd hörlursförstärkare. Köpte den ny via Ebay i USA.



Är väldigt nöjd med den. Spelar neutralt och har hela scenbilden med sig.
Mer om Little Dot mk IV SE hittar du här: http://www.little-tube.com/forum/forums/thread-view.asp?tid=91&posts=1&start=1

later
TG







The Tube Guy
Go to Top of Page

Tube Guy
Starting Member

9 Posts

Posted - 2008/09/06 :  15:44:10  Show Profile Send Tube Guy a Private Message  Reply
Fortsätter till resten av anläggningen:

Då vi håller på att flytta så ser uppställningen lite annorlunda ut just nu. Holfi'n är uppkopplad tillsammans med Micromega Solo då det kommer en spekulant och lyssnar på Holfin idag. Sedan så packas resten ner.

Men just nu:


Högtalarna är ett par Von Schweikert VR-4 SR. En högtalare jag har beundrat under många år. Hittade ett par som knappt var inspelade. Ångrar mig inte en sekund. Hela registret finns på plats, och en otrolig närvaro & scenkänsla. Om det finns på inspelningen förstås. Tyvärr är det inte för ofta.

Den svarta lådan är ett hemmabyggt nätfilter med sex separata utgångar, individuellt filtrerade.

Det son Holfi'n bereder plats för är:





En Xindak V-30. Tvivlade lite om detta kunde vara bättre än Holfin, men den skillnaden var stor till Xindak fördel. Kina-Danmark 1-0! Den största skillnaden är i rums perspektivet.

Två bra KT-88 per kanal (Shuguang KT88-98) gör sitt till. Men nog är man sugen på ätt testa med andra rör. t.ex EAT KT88 Diamond.
Rör finns också på annan plats i kjedjan.



Nämligen ett Electro-Harmonix 6922 EH i CD spelaren. Också den en Xindak byggd kring en transport från Sony.


Har inte hunnit A/B den mot min föregångare, men så här långt låter den bra. Gemensamt för båda Xindak produkterna är dom gedigna fjärrkontrollerna i fräst aluminium.
Ovanpå CD står step-up till skivspelaren. En Holfi Eclipse. Den är nog också på väg ut för någon rörbestyckad ersättare så småningom.

I andra sidan av Eclipsen finns:

En gammal Thorens TD160 Super med SME III arm. PU är en Ortofon MC20 Super. Spelas inte speciellt mycket på den just nu. Hela alltet står på en luftfylld dämpare från SolidTech.

Längst ned i racket finns en radio och mitt nätfilter:

Radion är en kvarleva från ett tidigare liv, en Quad 34. funkar bra till bakgrundmusik.
Nätfiltret är en egen passiv konstruktion med diverse färdiga nätbrunnar med filter, plus lite ferriter och andra små nyttiga komponenter.

En avslutande bild på hela systemet:


När jag inte lyssnar på musik så spelas det istället. Dom tyngre sakerna står i replokalen, det andra hör väl hemma i ett musikrum?




Tube Guy






The Tube Guy

Edited by - Tube Guy on 2008/09/06 15:58:04
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2008/09/06 :  19:41:03  Show Profile Send shifts a Private Message  Reply
Det där är ett par fina högtalare jag länge velat lyssna på. Hoppas du njuter!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/09/08 :  15:45:07  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Skulle inte ha något emot att få låna dina VR-4:or... typ några år eller så.... det skulle du inte ha nåt emot?

Edit: får du inte svängningar i gitarrerna när du spelar på stereon, att de spelar "med"?

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2008/09/08 15:46:44
Go to Top of Page

Tube Guy
Starting Member

9 Posts

Posted - 2008/09/08 :  19:47:52  Show Profile Send Tube Guy a Private Message  Reply
Nej, gitarrerna brukar hålla sig lugna Inte ens den akustiska för väsen av sig.
Det kommer lite fler bilder senare då jag har fått upp systemet i den nya bostaden. Förhandlingar pågår angående placeringen. Själv satsar jag på det största rummet.


The Tube Guy
Go to Top of Page

Tube Guy
Starting Member

9 Posts

Posted - 2009/01/13 :  18:46:31  Show Profile Send Tube Guy a Private Message  Reply


Nu är flytten till nytt boende klart. Tyvärr så gick det inte att riva den vägg som jag hade planerat, så det fick bli ett litet musikrum. Med påföljd att min vinylsamling och spelare har fått stryka på foten.


Idag så har jag följande utsikt från favoritfåtöljen:




CD spelaren har intagit skivspelarens luftdämpade Solid Tech konsol.




På nästa hylla så står en liten hörlursförstärkare från LittleDot



Sedan rörförstärkaren från Xindak. Jag är fortfarande mycket nöjd med både denna och CD spelaren.



Skivspelaren har jag ersatt med en Squeezebox Duet, som jag kör via uppsamplare och DAC från Perpetual Technologies. Den svarta lådan bakom detta är nätdelen till uppsamplaren & DAC. Till vänster om detta finns nätfilter.



Är i stort sett mycket nöjd, men måste göra något åt gipsväggen bakom fåtöljen som svänger i kapp.....

Sista bilden på rummet






The Tube Guy

Edited by - Tube Guy on 2009/01/14 23:17:40
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2009/01/13 :  19:27:04  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Två trevliga anläggningar. Inte heller fel med instrument som dekoration. Det ger ju en påminnelse om vad som är viktigast.
Jag satt för övrigt själv nöjd länge med samma Perphetual tech-kombo i min huvudanläggning. Jag hade dock det speciella tillvalsnätaggregatet som matade dem båda plus rekommenderade tillvalskablar för matning och digital I2S överföring. Det krävdes ganska rejäla doningar för att uppgradera från den digitalprestandan.
Go to Top of Page

duck77
Member

135 Posts

Posted - 2009/01/13 :  19:43:40  Show Profile Send duck77 a Private Message  Reply
Tjena!

Är det måne en Less-Paul man skymtar?
Vill äga en sådan någon gång

Visst är VSA roliga har VR4GENIIIHSE själv.

Mvh

Sjösse
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/01/13 :  19:51:11  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Väldigt Läckert rum du har , fina prylar !
Kina-hifi är ofta bättre än man tror .
Mvh


Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2009/01/14 :  19:10:25  Show Profile Send llerk a Private Message  Reply
Är inte rummet i minsta laget för dina VR-4?. Det är kanske bilden som missvisar

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/01/14 :  19:31:42  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Välkommen till hififorum, Läckra prylar

mvh mattias

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

Tube Guy
Starting Member

9 Posts

Posted - 2009/01/14 :  23:12:10  Show Profile Send Tube Guy a Private Message  Reply
Sjosse,
jo det är en Gibson LP pro med p90 mickar. Pro tillverkades mellan 78-82. Min lär vara en 82'.

Och visst är Von Schweikert härliga högtalare. Har fortfarande mycket att göra med resten av systemet innan dom behöver bytas ut......

The Tube Guy
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2009/01/15 :  20:17:07  Show Profile Send llerk a Private Message  Reply
quote:
Är inte rummet i minsta laget för dina VR-4?. Det är kanske bilden som missvisar

Menade inget illa med mitt inlägg

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Tube Guy
Starting Member

9 Posts

Posted - 2009/01/16 :  11:20:03  Show Profile Send Tube Guy a Private Message  Reply
Tog inte illa upp heller. Men du har nog inte helt fel. Inte för att VR4 går som hörlurar, men det är nog inte långt ifrån. Finns nog en hel del att hämta om man dämpade ut rummet rejält.

Vi har väl kommit på att nybyggt är nog inget för oss. Rummen är helt enkelt för små. Vi bidar vår tid för något annat. Dock, 30 meter till dom flesta av Malmös främsta vattenhål är ju inte helt fel.

The Tube Guy
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/01/16 :  18:20:26  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
quote:
Dock, 30 meter till dom flesta av Malmös främsta vattenhål är ju inte helt fel.


Gamla Väster möjligen?
I så fall är vi grannar.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/01/16 :  18:38:17  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Tyvärr så gick det inte att riva den vägg som jag hade planerat

Alla väggar går att riva, men det kan kosta olika mycket att lösa det ev problemet som uppstår.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Tube Guy
Starting Member

9 Posts

Posted - 2009/01/18 :  12:29:58  Show Profile Send Tube Guy a Private Message  Reply
Porta, vi bor nu i det vita huset som ligger på bakom Åhlens på gågatan. Deras fd parkering alltså.

Och om det går vertikala rör i väggen så blir det lite struligt, speciellt om man vill ha det snyggt och det är betonggolv.


The Tube Guy
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/01/18 :  18:45:22  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Det var ju nära, du får dra på lite så jag kan höra din anläggning.
Jag bor på Engelbrektsgatan, mitt emot (fd) Saluhallen.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000