HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hos byZan (är resan slut..................sid 51?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 51

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/06/24 :  17:57:45  Show Profile Send byZan a Private Message
Edit: Lagt till lite text under några bilder.

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/06/24 :  19:31:27  Show Profile Send byZan a Private Message
AlfaGTV, tack
Jo jag var också där och lyssnade, tyckte det lät trevligt
Lyssningsintryck kommer när jag känner att jag lyssnat in mig

Det är nog som Staffan säger, det var dom "gamla"!

Edit: ett glömt ord är skrivet nu.

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2010/06/24 20:24:11
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/06/26 :  16:13:45  Show Profile Send huzze a Private Message
Hmmm, ett steg upp eller åt sidan? Du var väl inne på bi-ampning ett tag? Slänger du ut Classé på landet nu?

Hur som helst; GRATTIS till (ny)förvärvet, ska köpa trisslotter i veckan.

Edited by - huzze on 2010/06/26 16:14:09
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/06/26 :  17:06:32  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Hmmm, ett steg upp eller åt sidan?

Det vet jag när jag lyssnat in mig, du kanske vill komma och avgöra det?
quote:
Du var väl inne på bi-ampning ett tag?

Det var en tanke ja, men det hade nog bara kostat pengar och inte gett mig något större lyft
quote:
Slänger du ut Classé på landet nu?

Känns nästan som lite overkill, ska utvärdera hemma först, sedan får jag fundera vidare i frågan.
quote:
Hur som helst; GRATTIS till (ny)förvärvet, ska köpa trisslotter i veckan.

Tack
Gör det du, så håller jag tummarna

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/06/26 :  19:12:18  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Det vet jag när jag lyssnat in mig, du kanske vill komma och avgöra det?
Tack för inbjudan, kommer gärna över, men vågar inte ta ansvaret att fälla avgörandet.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/07/28 :  21:44:55  Show Profile Send huzze a Private Message
En helhetsbild över himmelriket?
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/08/14 :  09:23:33  Show Profile Send byZan a Private Message
Snart så kommer det en förklaring till - det var som en Dröm

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/08/14 :  11:08:48  Show Profile Send byZan a Private Message
...hemma hos mig igår kväll.

Varför; Jag fick förmånen att ha två hifi rävar hemma hos mig i nästan 5 timmar alldelse för mig själv, gubbarna åkte inte förrän klockan hade passerat 23.30.
Det var Erik Andersson som kom med sin The Dream och Mirre från Veteran HiFi, jag var spänd och mycket nyfiken på vad kvällen hade att bjuda på. Det blev en trevlig kväll tillslut, för den började faktiskt inte så bra. Det började med att Vi skulle koppla in The Dream i mitt försteg med Eriks medhavda signalkablar (silver någonting) och det tog en stund innan jag fick ljud i prylarna. Anledningen till att det tog den tid det gjorde, var nog att jag inte visste riktigt vilken knapp jag skulle trycka på för att få rätt in-output. Men tillslut så kom det ljud ur högtalarna, demon kunde börja.....

Mina kommentarer och omdömen; Vi började spela vinyl (Kari Bremnes Live) från min Clearaudio Master Reference med en Goldfinger pickup och via Clearaudios Reference RIAA. Det lät inget bra, vasst som attan, vad var det som var fel? Erik trodde att The Dream skulle bli varmare först, jag trodde att det var kablarna och Mirre skakade på huvudet och såg allmänt förvånad ut. Bort med försteget och in direkt med signalkablarna i RIAA:t sa någon. Sagt och gjort! Vad hände? Diskanten blev normal, instrumenten lät som de skulle göra, det blev nu så mycket bättre. Nu började jag fokusera på det jag skulle/ville göra. The Dream vs McIntosh vs Classé?!

Vi fortsatte att spela vinylskivor, bl a SRV, Mozart, Steve Earl, Kari Bremnes, Alison Krauss, Eva Cassidy och några till.

Det blev bättre när The Dream hade blivit varm kunde vi konstatera (inte så konstigt kanske) och varmt blev det, både i rummet och innanför skjortan, det spelades fint nu. Jag var dum nog att ställa en del frågor till herrarna, frågor som jag redan visste svaren på - att jag inte skulle förstå så mycket av det som sas. Men lite lärde jag mig i alla fall

Sammanfattning; Med risk för att återigen vara för snabb med intrycken jag fick under demonstrationen, så vill jag ändå delge er redan nu min upplevelse. Det kan finnas en risk att jag får revidera det jag skrivit i efterhand, men då får det bli så.

Jag vill nog påstå att Classén är mer hifi och McIntosh mer musik, enkelt uttryckt va? Gillar båda systemen men på olika sätt.
När det gäller skivspelarna så är Clearaudion mer korrekt medan SME'n är varmare. När det gäller RIAA- stegen så gräver Clearaudion fram mer detaljer och spelar otroligt korrekt, medan PassLabs'en är varmare och lite mer äkta. När det gäller pickup så säger jag att Goldfingern är bäst, bäst, bäst, det bästa jag har hört i alla fall.

Också var det det här med The Dream....
Hur ska jag kunna uttrycka mig i ord som inte ska/får misstolkas och som gör att jag inte trampar någon på tårna? Jag skriver det som kommer ifrån hjärtat och så hoppas jag att ni kan ta det för vad det är, OK?

Jag har aldrig hört en sådan dynamik i mitt hem tidigare, väggarna och rummet var som bortblåsta, var jag på en utomhuskonsert, eller?

Tack Erik för att jag fick förmånen att ha både dig och The Dream i mitt hem och tack Mirre för att du finns, du är för mig en go vän och en ovärderlig expert.

PS Jag ber er som hörde av er om att få vara med under kvällen och fick ett nej, att inte vara ond på mig Jag lovar er att ni ska få komma och lyssna vid ett annat tillfälle DS

Som det står i min signatur "Att lyssna, är berikande - att berika, är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper" passade perfekt in i kväll.
Jag lyssnade och blev berikad - Erik och Mirre berikade mig med sina erfarenheter och kunskaper.

Återigen, ett STORT TACK!

//byZan

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2010/08/14 11:10:17
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/08/14 :  11:34:20  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
jag vill här ta tillfället i akt och tacka för en mycket trevlig kväll med underbara vinyler och fika. Det gick lite trögt i början,men det blir oftast fel när man skall bakom apparaterna och koppla. Bäst resultat blev det när vi kopplade RIAA:n direkt till Drömmen,det är nu en gång för alla så att som regel mindre prylar i signalvägen ger bättre resultat.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/08/14 :  13:20:09  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Kul!

Den dynamiken är det som etsat sig fast på min trumhinna med efter deras besök
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/08/14 :  13:28:18  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jo spciellt med dina horn, det vär jädrar i min låda inte dåligt.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/08/14 :  16:09:54  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
jag vill här ta tillfället i akt och tacka för en mycket trevlig kväll med underbara vinyler och fika.

Tack Erik
quote:
Kul!

Den dynamiken är det som etsat sig fast på min trumhinna med efter deras besök

Kul och lärorikt

Petter - fastnade ljudet i trumhinnan så måste du lyssna en gång till, dynamiken har inte lagt sig än i rummet och benmärgen håller på att återgå till det normala
quote:
Jo spciellt med dina horn, det vär jädrar i min låda inte dåligt.

Apropå högtalare så glömde jag att berätta att mina B&W 800D hängde med väl så bra och att Drömmen inte hade några som helst problem att driva dessa.

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/08/15 :  12:01:42  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det intressanta var att vi hela kvällen körde vinyl. Vi hade tillgång till en utmärkt SME uppsättning samt en "månlandare" med Clearaudios finaste puppa. Det remarkabla var skillnaden mellan dessa två skivspelare. Det var som att jämföra den bästa 25 åriga wiskyn med systembolagets billigaste (blä). Jag misstänker starkt att vinyl negativisterna ALDRIG lyssnat på en riktigt bra analog skivspelare. Jag vill absolut med detta inte på något sätt nervärdera den digitala tekniken, den är stundom mycket bra. Men om det skall riktigt njutlyssnas anser jag den analoga tekniken klart att föredra.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/08/15 :  12:19:59  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det där med wiskyn kanske var att ta i, men det var en remarkabel skillnad.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2010/08/15 :  13:01:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det lät som ni hade en bra kväll med drömmen. Inte det minsta konstigt

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/08/15 :  13:10:12  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Det intressanta var att vi hela kvällen körde vinyl. Vi hade tillgång till en utmärkt SME uppsättning samt en "månlandare" med Clearaudios finaste puppa.

quote:
Det remarkabla var skillnaden mellan dessa två skivspelare.

Erik - nu tror jag inte skillnaderna på skivspelarna är ljudmässigt är remarkabelt, utan det är pickuperna som är den STÖRSTA skillnaden, det är min uppfattning i alla fall.
quote:
Det var som att jämföra den bästa 25 åriga wiskyn med systembolagets billigaste (blä).
Det vet jag inget om eftersom jag inte gillar drycken ifråga
quote:
Jag misstänker starkt att vinyl negativisterna ALDRIG lyssnat på en riktigt bra analog skivspelare. Jag vill absolut med detta inte på något sätt nervärdera den digitala tekniken, den är stundom mycket bra. Men om det skall riktigt njutlyssnas anser jag den analoga tekniken klart att föredra.

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/08/15 :  13:14:04  Show Profile Send byZan a Private Message
Micke Y - kvällen var både rolig och givande och inte den minsta konstig

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/08/15 :  14:22:44  Show Profile Send huzze a Private Message
Det måste ju ha varit en dröm, för den var ju borta när du vaknade!
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/08/15 :  15:11:19  Show Profile Send byZan a Private Message
Va're

Bildbevis, men som synes inga bra bilder, ursäkta min fotokunskap

På den sista bilden så kan man skönja lite glada miner Att bilden blev suddig beror på att gubbarna inte kunde sitta still

Edit: bilder

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2010/08/15 16:03:17
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/08/15 :  16:07:23  Show Profile Send huzze a Private Message
Vilken samling dyrgripar!

I bokhyllan syns en bok som påminner om ett McIntosh-steg

Står Classé i förrådet nu?
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2010/08/16 :  21:46:50  Show Profile Send shifts a Private Message
Har fått mig ett möte med The Dream, hemma hos KarlXII på Component-
forumet. Mitt första möte med en rörförstärkare. Är väl stekt från och
med nu misstänker jag. Hur ska jag kunna följa upp det?

Det lät bra, mycket bra. Svårt att säga så mycket i ett nytt rum, med
nya högtalare, med musik jag inte lyssnat på innan och och och. Men det
var inget fel på den upplevelsen.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/08/21 :  09:33:59  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Står Classé i förrådet nu?

Nä, den står på avbytarbänken och ska snart in i matchen igen. Har nu spelat ett tag McIntoshen och ska byta tillbaka för att se/höra skillnaderna. Sen får jag se vad som händer......?
quote:
Men det var inget fel på den upplevelsen.

Jag har inte så svårt att tro dig

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2010/08/25 :  20:27:13  Show Profile Send Gozzi a Private Message
Härligt att läsa att du gottar dig i riktig high end :)

Dom där MC1201 är sjukt feta, förstod inte att dom var så otroligt stora, tills jag såg dom på audio concept :)

Har länge velat lyssna på the dream, hört mycket gott om den. Är också på intåg i rörträsket, men mer om det senare :)

[i][purple]
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/08/25 :  21:21:53  Show Profile Send byZan a Private Message
Gozzi - man måste passa på att få gotta sig när tillfälle ges
quote:
Är också på intåg i rörträsket, men mer om det senare :)

också Vem mer? Spännande

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2010/08/25 :  22:07:19  Show Profile Send Gozzi a Private Message
Min bror köpte mc275, inte i samma liga som the dream. Men för dom pengarna så är det helt klart ett steg att räkna med, så pass bra att jag var tvungen att kliva in i rörvärlden...:)

[i][purple]
Go to Top of Page
Page: of 51 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000