HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hos byZan (är resan slut..................sid 51?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 51

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2012/07/30 :  10:47:20  Show Profile Send Batman a Private Message
Hej Byzan och tack för senast! Jag har inte varit inne på forumet så mycket den senaste tiden, men träffade Preben igår och han hade läst ditt inlägg. Härlig sallad med pinfärska smögenräkor(!) trevligt sällskap, skön musik i en bra anläggning! Helt enkelt en toppenkväll. Fruarna kunde ägna sig åt sina gemensamma intressen så att vi kunde lyssna!
Jag har aldrig hört några av de komponenter som fanns i Byzans rum, men kunde konstatera här fanns en mycket stor och djup ljudbild ( trots avsaknad av rumskorrigering! )med enorm pondus i basen!
Digitalt spelades det transistorer rakt igenom medan rörförsteget användes vid vinylavspelningen. Om det digitalt lät mer "korrekt" så lät det analoga mer "muskaliskt". Det påminde mer om ljudet hemma hos mig ( jag kör också rör i försteget ). Det gjorde inget att spelaren hakade upp sig lite, jag kunde ändå konstatera att det lät riktigt bra, svart bakgrund utan några som helst problem även vid mycket hög ljudvolym!
Det har gjorts stora digitala framsteg och Byzans kombo ( Aurender/Brescati ) lät bra, men vinyl/rullband är fortfarande överlägset!
Vi tackar för besöket och ser fram emot att träffas snart igen!

Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2012/07/30 17:55:00
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/07/31 :  20:37:54  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Jag har aldrig hört några av de komponenter som fanns i Byzans rum, men kunde konstatera här fanns en mycket stor och djup ljudbild ( trots avsaknad av rumskorrigering! )med enorm pondus i basen!

Roligt att du gillade vad du hörde och tack för lovorden
Gillar verkligen Bricasti/Aurender combon, glad att jag tog den tid jag behövde för att hitta den.
quote:
Om det digitalt lät mer "korrekt" så lät det analoga mer "muskaliskt". Det påminde mer om ljudet hemma hos mig ( jag kör också rör i försteget ).

Ja så är det och jag vill också påminna mig om att det som kommer ut ur våra anläggningar påminner om varandra.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/08/17 :  09:04:02  Show Profile Send byZan a Private Message
Hade igår två gamla rävar hemma på en hifi-fika och fick sådana lovord om hur vinylriggen spelade. Jag nästan rodnade av superlativen, "troligen det bästa jag hört" - "detta berör oavsett vilken genere som spelas". Alltid roligt när man får tillfredsställa någon även på detta sätt
En av herrarna har pianomusik som referens och hans system ska vara sammansatt för att prestera optimalt för det, ska få lyssna på det inom en snar framtid och det ser jag fram emot. Pianomusiken som spelades igår fick betyget klart godkänt och med extra + för den basen som presenterades, kul tycker jag eftersom mitt system är uppbyggt för att tillfredsställa en allätare.

Tackar och bockar herrarna för en trevlig kväll samt att jag fick fylla på ryggsäcken med mer kunskaper.

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/08/17 :  11:06:52  Show Profile Send byZan a Private Message
Sitter just nu och lyssnar och reflekterar lite om hur det egentligen spelar här hemma!?

Om man motionerat högtalare och elektronik ordentligt (då menar jag på ganska hög volym) spelar det då bättre följande dag? Eller är det så att öronen tycker att det bara är behagligare när volymen är på en mer moderat nivå?

Oavsett vilket så sitter jag just nu och njuter

Måste erkänna att den senaste digitala uppgraderingen gjorde så att den närmade sig vinylen betänksamt, men än är det en bra bit kvar och jag undrar om det ens kommer att gå? Den som lever får se och jag har ju haft fel förr!

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/08/19 :  14:16:53  Show Profile Send byZan a Private Message
En ny resa har tagit fart..........

.....i mitt huvud och det känns både roligt och frustrerande på samma gång.

Kort historik...

Sitter med en anläggning idag som jag tycker spelar riktigt bra oavsett om jag spelar upp via cd, musikserver eller vinyl.

Akustikåtgärderna är fortfarande inget stort problem, allt står och spelar i ett rum som ska betraktas som ett normalt inrett rum. Inget besvärande oljud eller så, jag vet eller snarare förstår att det går att få till det än bättre.

Tanken på en eventuell förändring startade egentligen med att jag efter påtryckningar av bl a söner och forumfolk skulle titta in i den digitala världen, en nästan helt främmande värld för mig (även så idag).
Sagt och gjort.......sen får vi se om det blir en resa som utmynnar i en ny konstellation av hifi-produkter eller om jag använder mig av det jag har och försöker utveckla det eller om jag kanske rent utav använder mig av det avbokningsskydd (hit men inte längre) jag har?

Tänkte att ni skulle få ta del av mina tankar och funderingar. Så.....

...resan börjar här och nu!

Jag sitter egentligen nöjd, men tanken på att det kanske skulle kunna gå att få det lite bättre och kanske lite annorlunda, både ljudmässigt och estetiskt gjorde att det rörde om ordentligt uppe i kontoret på mig. Kanske det är uppgraderingsdjävulen som är på gång igen eller är det så att jag har fått andra värderingar? Kanske åldern spelar mig ett spratt? Kanske bara en dröm? Oavsett vilket så ska jag ska försöka bena ut det och jag är rädd för att det kan ta lång tid, så ha tålamod om ni är intresserade att följa med.

/byZan

Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2012/08/19 :  15:28:35  Show Profile Send PärR a Private Message
Byzan:

Den resan tror jag bestämt att jag vill följa....

/Pärr
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2012/08/19 :  15:33:35  Show Profile Send Gozzi a Private Message
Mycket intressant !
Ser fram emot detta :)

[i][purple]
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/08/19 :  16:35:55  Show Profile Send bearwik a Private Message
Det blir nog en micro-stereo från El-Giganten...

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/08/24 :  09:18:21  Show Profile Send byZan a Private Message
Kul att ni är på!

Jag lovar inte att det blir något nytt vare sig från någon stormarknad eller från något annat ställe heller, detta är kanske bara en dröm jag har?

Nu tänker kanske en del av er att -
- han som sitter med en sådan "fin" anläggning borde väl vara nöjd?
- det var på tiden, för det han har är inga bra grejer och de ser förj**liga ut.
- han måste ju vara dum som lägger ner så mycket pengar på nya prylar, igen?
- O s v

Jovisst, jag förstår att sådana frågor finns och jag tycker de är relevanta. Jag har ställt frågorna till mig själv och svaret blev då? Jo jag är nöjd, tycker att det jag har ser riktigt bra ut och har haft samma design genom alla år. Nej inte dum bara jäkligt intresserad av musik och vill kunna få det att låta än bättre och jag har inte obegränsat med pengar utan jag har prioriterat hobbyn och fått avstå från massor av annat.
Så nu kör jag på så får du/jag/ni se vart det landar! Budgeten då? Den är och ska vara stram.

Jag har under årens lopp lyssnat på många fina anläggningar. De flesta har haft något som tilltalat mig på något sätt och det har kunnat vara allt från ljud, utseende eller att den som haft anläggningen varit stolt och glad för just det han/hon har.

Märken har under åren ändrat sig designmässigt, ljudmässigt och kanske prismässigt också, jag är den första att erkänna att jag också ändrat mig under de åren. Det har tidigare funnits märken som jag tidigare aldrig hade hört talas om, märken jag tidigare aldrig skulle kunna tänka mig att köpa o s v. Idag har jag så mycket mer i ryggsäcken och kanske andra ideal, därför finns det tidigare ratade märken som jag idag imponeras av och mycket väl skulle kunna tänka mig ha hemma. Man ska aldrig säga aldrig är m a o ett bra ordspråk, i alla fall i detta fall!

Attans vad många tillverkare det finns.
Attans så olika produkterna kan vara konstruerade.
Attans så många olika filosofier det finns om och varför de ser ut och låter som de gör.
Attans vad olika de kan låta i olika konstellationer.
Attans vad skit produkterna kan få av vissa och attans vilka lovord de får av andra.

Det blir kanske inte lättare att välja för att jag idag vet mer än jag gjorde igår, men det blir kanske mindre fel än tidigare?
Det är lätt att bli påverkad av en övertygande person om man inte tror på sina egna öron. Ingen ska få tala om hur det låter genom mina öron, däremot är jag glad om jag får ta del av era eller andras erfarenheter om hur ni/de hör eller uppfattar saker och ting.
Eftersom jag inte är någon teknikguru och inte heller är särskilt intresserad av mätdata så har jag fått förlita mig på mina öron och mitt hjärta. Det har under årens lopp fungerat väl men det har inte alltid blivit rätt ändå, men det är smällar jag har fått ta.
Jag kommer under den här resan att fortsätta förlita mig på mina öron och mitt hjärta.

/byZan

Edit: konstiga tecken borttagna

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2012/09/02 11:12:33
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/08/24 :  23:35:29  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jag tror att du kan fortsätta lita på dina öron, det har ju gått bra så här långt. Väntar med spänning på vad som kommer att hända!

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/09/02 :  11:10:53  Show Profile Send byZan a Private Message
Tack bearwik

Jag ska ner till mässan i Gbg för att se och höra om det kan vara något som skulle kunna passa mina öron och kanske ge hjärtat mitt en dos av mer välmående.

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/09/02 :  14:37:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Mycket intressant byZan! Ser fram emot att följa din fortsatta resa. Och troligen lär jag mig själv något genom att läsa dina funderingar precis som förr.

Skulle för övrigt varit roligt att titta ner till Götet för mässan också!
Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/09/09 :  07:47:14  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Mycket intressant byZan! Ser fram emot att följa din fortsatta resa. Och troligen lär jag mig själv något genom att läsa dina funderingar precis som förr.

Skulle för övrigt varit roligt att titta ner till Götet för mässan också!

Nu vet jag inte riktigt hur du menar, Skulle du ha lärt dig av mig? Jag tror det är tvärtom och att det delvis är därför som min digitala sida ser ut som den gör

--------------------

Idag gick jag upp 05.00 för jag kunde helt enkelt inte sova längre

Vad gör man så tidigt en söndagsmorgon? Jag satte på elektroniken för uppvärmning innan jag åt frukost, tänkte att jag skulle lyssna på ett par vinylskivor som inte spelats på ett tag. Sagt och gjort, nu ca 1,5 timmar senare så kunde jag konstatera att denna morgon var som klippt och skuren för musiklyssning, mina öron och hjärta njöt av det som kom ut ur högtalarna. En fantastisk upplevelse, ni vet säkert hur det känns när t o m nackhåren reser sig och när ögonen tåras så pass att inte ens glasögon hjälper en för att se klart.

Ska jag verkligen byta ut något som spelar så fint för mig?
Ska jag inte bara vara nöjd och kanske endast fixa till det lite akustikmässigt?
Ska jag låta drömmen bara förbli en dröm? Detta tål att tänkas på!

F*n va gött att känna att jag inte har någon brådska att verken byta grejer eller att få min dröm uppfylld. Jag behöver helt enkelt bara konstatera att jag hade en dröm, en dröm som kanske en dag går i uppfyllelse eller så var det bara en dröm.

Dröm eller inte? Det finns nog en seriös tanke hos mig i vaket tillstånd också Jag funderar vidare trots den fina stunden jag hade nu på morgonen, det kan ju visa sig senare att jag är en sann-drömmare

/byZan

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/09/09 :  10:16:03  Show Profile Send bearwik a Private Message
Ett par Magico Q5 eller Marten Coltrane kan du säkert klämma in i budgeten.

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/09/17 :  20:27:26  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Ett par Magico Q5 eller Marten Coltrane kan du säkert klämma in i budgeten.

Är nu hemma efter att ha spenderat helgen i Gbg.

Det har varit fantastiskt roligt och trevligt, detta beror till stor del på att vi (Micke_Y och jag) hade en sådan "go" värd som verkligen tog hand om oss, tack Pac

Intrycken blev många och jag ska smälta dessa ett tag innan jag kanske säger något om vad och hur jag upplevde det jag lyssnat på.

Tack till alla jag fick chansen att träffa, ni "goa gubbar" gjorde helgen verkligen minnesvärd.

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2012/09/17 :  22:49:45  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Man häpnar! Vilken ANLÄGGNING! Får gåshud!
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/09/18 :  15:43:54  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Man häpnar! Vilken ANLÄGGNING! Får gåshud!

Robin Fischer - Tack

Edited by - byZan on 2012/09/18 15:46:46
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/09/18 :  19:26:22  Show Profile Send byZan a Private Message
Idag har jag bokat tid med en akustiker som ska komma nästa vecka för att säga sitt, spännande!

I Gbg så lyssnade jag på flera uppsättningar som matchade mitt ljudideal, men inget haksläpp och heller ingen direkt gåshud infann sig.
Så min dröm kanske bara förblir en dröm, en ouppnåelig dröm helt enkelt, eller? Nja, jag funderar vidare och kommer tweaka befintlig utrustning framledes för att kolla av vad det kan bli av detta.

/byZan

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/09/24 :  21:15:10  Show Profile Send byZan a Private Message
Imorgon får mitt rum sin dödsdom eller så blir det bara någon billig variant på någon akustikregleringspinal som ska införskaffas för att det ska bli perfekt
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/09/26 :  08:25:00  Show Profile Send byZan a Private Message
Nu har Matts varit här och det blev ett snabbt besök. Anledningen till att det blev kort var att ingen mätning behövdes

Jag har aldrig fått så mycket beröm av någon som varit här tidigare (ursäkta om jag trampar någon på tårna nu, men det är inte meningen, jag är bara så glad ). Matts tyckte att rummet var riktigt riktigt bra så som det var, men att några vingar skulle kunna göra susen. Sagt och gjort, efter en snabb genomlyssning av ett par låtar så ställdes några vingar upp på strategiska platser (tror jag) och sedan lyssnades det på ett par låtar till. Matts hoppade upp och ner, fram och tillbaka i fåtöljen och ett stort leende kunde jag se. Jag fick också lyssna även om fåtöljen lämnades motvilligt an nämnda person
Han tweakade bort högtalarna helt och ljudbilden blev större, bättre dynamik, röster o s v allt blev bättre sa han? Jag är beredd att hålla med även om jag alltid är skeptisk innan mitt hjärta har fått sagt sitt och att jag inte har hunnit lyssna så mycket än. Annorlunda är det och jag rynkar inte pannan heller, så såhär långt känns det som jag skulle kunna leva med vingarna, men jag ska "toklyssna" ett par dagar nu för att verkligen kunna säga vad jag tycker.
Jagi ville som vanligt avsluta lyssningen med lite vinyl, jag frågade Matts om det var okej? Javisst blev svaret, så som brukligt är så la jag på SRV "Tin Pan Alley" och "Ruud Mood". Jäkla va bra det låter blev kommentaren, kan du skruva upp lite? Klart jag kunde - herre jävlar hörde jag någon försöka säga med ett stort leende på läpparna, det var ett utrop som värmde kan jag lova

Behåll vingarna ett par dagar, några absorbenter behöver du inte och lyssna in dig riktigt ordentligt, det var Matts sista ord innan han gav sig iväg hemåt.

Tack Matts för en trevlig stund, kul att få en lektion av någon som vet vad han talar om och det känns bra att äntligen ha fått ändan ur när det gäller akustikfrågan här hemma

Nu ska här lyssnas och samtidigt tweakas lite med högtalarplacering och sittplats allt för att jag ska kunna kräma ur det sista av de saker jag har idag, spännande och pånyttfödd känns det som.

/byZan

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

lindome
Member

1055 Posts

Posted - 2012/09/26 :  09:20:43  Show Profile Send lindome a Private Message
Måste ju vara skönt och höra att rummet är OK byzan

Det är ju inte var mans dröm att ha stående träpanel längs med alla väggar och lådor lika stora som badkar i vardagsrummet Bara för ljudets skull....
Definitivt inte heller den bättre hälftens önskedröm enligt min erfarenhet.

Ja ja, nog med gnäll från min sida
Bilder med vingar vill vi se!
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/09/26 :  13:19:14  Show Profile Send bearwik a Private Message
Så det kunde bli ännu bättre?
Grattis till det!

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/09/26 :  17:59:36  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Måste ju vara skönt och höra att rummet är OK byzan

Det är ju inte var mans dröm att ha stående träpanel längs med alla väggar och lådor lika stora som badkar i vardagsrummet Bara för ljudets skull....
Definitivt inte heller den bättre hälftens önskedröm enligt min erfarenhet.

Ja ja, nog med gnäll från min sida
Bilder med vingar vill vi se!

lindome - Det var lite nervöst innan Matts kom och då med tanke på hur mycket fel som skulle upptäckas och med de eventuella dyra investeringar som påföljd. Men som ni säkert förstått så blev det inte så många negativa anmärkningar, inga alls egentligen, bara tips på tweaks.

Den andra hälften skakade bara på huvudet när hon såg rummet och konstaterade att hon har rätt i att hon tycker att jag är helknäpp

Sitter just nu och lyssnar på en ny gammal skiva och det låter alldeles underbart

Bilder kommer när jag väl bestämt mig för hur jag ska ha det, så ha tålamod mina vänner, ha tålamod.

bearwik - Tack) Både annorlunda och bättre skulle jag vilja påstå. Annorlunda i jämförelse med hur det lät tidigare och bättre för att jag gillar det jag hör nu

/byZan

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2849 Posts

Posted - 2012/09/26 :  18:04:09  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Skoj!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/09/26 :  21:52:00  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Skoj!

Japp! Alltid lika roligt när något man företar sig lyckas
Go to Top of Page
Page: of 51 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000