Author |
Topic  |
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/05/12 : 13:45:21
|
Lite bilder (inga superbilder precis men ....) från sweetspot när jag vridit huvudet 45gr åt höger, nästan rakt åt väster i en långt gången solnedgång.

Samma utsikt fast i dagsljus.

Här kom matplatsen med och persiennerna som Hoktuna satt upp.

|
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/05/12 : 13:48:53
|
quote: Där har ni ert smultronställe,superfint ställe med det bästa läget. Bara o slå en flukt genom ett fönster är som balsam för själen. Stugbygget ser ut att hålla hög klass med mina ögon mätt,och jag har sett en del.
Tack för lovorden Slutbesiktningen sa samma sak - gediget arbete med smärre småjusteringar. quote: Ha det så gott så kanske jag tittar förbi.
Ja, du hittar ju |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/05/13 : 10:40:54
|
quote: Ser riktigt trevligt och avslappnande ut! Verkar även vara en fantastisk natur precis utanför fönstret.
Tack! Jag ska inte klaga Jo bilderna blir aldrig som önskat
Audionet - du skulle nog hitta både ljus och vinklar som skulle få vårt smultronställe att på bild se ut som i verkligheten |
 |
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2012/05/14 : 09:35:31
|
Liggande panel inomhus är snyggt. Vi planerar för det i vårt kök/matrum...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/05/14 : 17:08:00
|
quote: Hmmm... 
Nu blev du sugen va? Dörren står öppen, ring innan bara
quote: Liggande panel inomhus är snyggt. Vi planerar för det i vårt kök/matrum...
Jag tror att det t o m diffuserar bättre Skoja bara, det blev kanonfint, hade kanske velat haft det lite lite råare men det gick inte att få, fanns bara i fint, mellan och ohyvlat. Det ohyvlade hade blivit lite för rått.
Edit: kommenterade Audionet's inlägg också. |
Edited by - byZan on 2012/05/14 17:14:35 |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/05/24 : 21:02:00
|
Av en händelse så fick jag hem en DAC för test, inte för att jag tycker den inbyggda DAC'en i min MCD1100 är dålig, men........den här är grym
Nu står den tillsammans med Aurendern och puttrar, jäkligt läcker och presterar grymt bra Jo den är bara till låns för en veckas test.....hmm? |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/05/25 : 08:06:42
|
Måste lägga in en bild också, annars finns det risk för att jag får på skallen igen
 |
Edited by - byZan on 2012/05/25 08:16:41 |
 |
|
Kilgore
Member

1579 Posts |
Posted - 2012/05/25 : 10:38:27
|
Ahh Bricasti M1 har fått bra recensioner. Verkar vara en genomtänkt proffsmaskin! |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/05/25 : 10:38:40
|
Låttiteln på Aurendern var en ren slump när bilden togs, jag hoppas att det kan förbli så |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/05/25 : 10:42:41
|
quote: Ahh Bricasti M1 har fått bra recensioner. Verkar vara en genomtänkt proffsmaskin!
Ja, även här hemma verkar den leva upp till de positiva omdömen den fått |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/05/26 : 11:16:09
|
Har fått några tekniska frågor om Bricasti M1 och lägger här ut de tekniska spec. så tror jag ni får rätt fakta.
Digital Inputs
Connectors: XLR: AES/EBU 24 bit Single Wire BNC: SPDIF/Clock RCA: SPDIF Sample Rates AES, SPDIF, AUX in: 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz, 176.4 kHz, 192 kHz Jitter: 8 psec @ 48k / 6psec @ 96k
Balanced Analog Outputs
Connectors: XLR balanced (pin 2 hot) Impedance: 40 ohm Output Level Range: +8 dbm to +22 dbm D/A Conversion: 24 bit delta sigma 8x oversampling Frequency Response @44.1k: 10 hz- 20 kHz +0dB, -.2 dB Dynamic Range: >120dB A-Weighted THD+N @ 1k: .0006% @ 0dbfs / .0004% @-30dbfs
Unbalanced Analog Outputs
Connectors: RCA Impedance: 40 ohm Output level: +8 dbm (2V RMS) D/A Conversion: 24 bit delta sigma 8x oversampling Frequency Response @ 44.1k: 10 hz- 20 kHz -.2 dB Dynamic Range: >120dB A-Weighted THD+N @ 1k: .0006% @ 0dbfs / .0004% @-30dbfs
Finnish: Anodized Aluminum Dimensions: 17#8221; x 12#8220; x 2.5#8221; Weight: 12 lbs Shipping Weight: 15 lbs Shipping Dimensions: 22#8221;x 17#8221;x 7#8221; Mains Voltage: 100, 120, 220, 240 VAC, 50 Hz #8211; 60 Hz Factory set, internally selectable AC inlet fuse: T1A 250V slow blow for all voltages/frequencies. Trigger In: TRS connector for 5V external trigger. Power consumption: 28 Watts (6W standby) Warranty parts and labor: 2 years
/byZan |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/06/01 : 13:28:28
|
Testen på Brecasti M1 är nu avslutad!
Jag vill i och med det höja ett varningens finger - låna inte hem om ni inte är ute och letar en DAC i den yppersta toppen Nu har jag iofs inte lyssnat på alltför många i den här klassen, men av de jag hört så tillhör denna en av två - jag är helnöjd
Trodde inte i min vildaste fantasi att den skulle prestera så mycket bättre än dac'en i min MCD1100. Men ljudet jag nu har blev så mycket bättre, basen blev distinktare, inte torrt eller analytiskt bara mer artikulerad. Diskant och mellanregister fick sig ett lyft också tycker jag. Alla register spelar nu ännu bättre tillsammans. Ljudbilden blev också något större och djupare.
Kan det bli bättre än så här? Säkert, men med Brecastin är jag mer än nöjd. Får ni chansen att prova en så ta den, jag tror inte ni kommer att bli besvikna iaf
Bricasti M1 fick som ni nog förstår stanna i det byZanianska hemmet, den pryder sin plats rent estetiskt också.
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
PärR
Member

212 Posts |
Posted - 2012/06/01 : 16:41:18
|
Grattis ByZan,
Alltid kul när man känner att man kommer upp ytterligare en nivå 
Jag har hört den också och kan bara instämma i att det är en mycket kompetent produkt om än lite ovanlig här hemma. Produkter med rötter i studiovärlden brukar så gott som alltid bli extremt bra när de sedan görs för HiFi bruk
/PärR |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/06/02 : 08:49:59
|
quote: Grattis ByZan,
Tack PärR quote:
Alltid kul när man känner att man kommer upp ytterligare en nivå.
Nu är hifi-nirvana nära quote: ........... om än lite ovanlig här hemma.
Fler borde upptäcka den m a o quote: Produkter med rötter i studiovärlden brukar så gott som alltid bli extremt bra när de sedan görs för HiFi bruk
Det gäller att ta vara på de erfarenheter och kunskaper som finns, kan man sen utveckla dessa så är det ju bra. |
Edited by - byZan on 2012/06/02 08:50:25 |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/06/06 : 13:14:10
|
Nu har jag ändrat om lite bland kabelhärvan bakom anläggningen och fick då lite kablar över, nja inte över utan de kopplades in till Aurendern och Brecastin. Det blev ett litet lyft eller kanske ett mer igenkännande ljud, hmm?
Nu har jag samma märke (TaraLabs) på kablarna i hela anläggningen, jag gillar ju som bekant den filosofin Både den digitala såväl som den analoga gillar det också Signalkablarna har beteckningen ISM On Board The One (0,6 - 1,0m) och högtalarkablarna har beteckningen ISM The One 1,8m (BW).
Till vinylen har jag kablar från Clearaudio (Sixstream).
De tidigare inkopplingarna fick stryka på foten, jag kan nu inte växla mellan transistor och rör med en knapptryckning utan att köpa mer kablar Men det får vänta, nu spelar DAC och CD via transistorförsteget och rörförsteget tar hand om vinylen, det blir bra så, tror jag
Så nu väntar jag bara på att vintern ska infinna sig så att det blir legalt att sitta inne och lyssna |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/06/25 : 21:31:39
|
quote: Så nu väntar jag bara på att vintern ska infinna sig så att det blir legalt att sitta inne och lyssna
Inte behöver jag vänta på vintern inte, i detta skitväder så är det legalt att sitta och njuta av god musik. För sydväst och stövlar orkar jag inte bära när jag ska gå ut och pula med diverse saker. |
 |
|
bearwik
200.000-klubben

4289 Posts |
|
Staffan
Member

714 Posts |
Posted - 2012/06/26 : 05:42:03
|
Om man inte oroar sig för blixtnedslag.
|
 |
|
Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts |
Posted - 2012/06/27 : 14:24:11
|
Härligt att det rullar hos dig Byzan, sjukt läcker dac. Lockande att se hur Dac8 lirar mot den..:) |
[i][purple]
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/07/13 : 08:57:37
|
Nu har 4 veckors semester avverkats och det har väl varit sådär måste jag säga. Det har iofs varit skönt att ha varit ledig men vädret har inte varit det bästa. Sommaren är iofs inte slut än, fina sommarkvällar och helger kommer säkert att förgylla tillvaron en tid framöver.
Stugan kommer nu att fyllas med ungdomar som ska ha sina välförtjänta semestrar, de jobbar hårt allihopa så välförtjänt är det.
Nu är man ju lite orolig för hur anläggningen sköts här ute i stugan, inte för att de inte kan och förstår hur den fungerar utan mer att de glömmer dra ut kontakterna vid ev. åskväder. Jag får väl ha koll på vädret och ringa helt enkelt!
Själv ser jag som sagt fram emot fina sommarkvällar och helger och givetvis mässan i Gbg i september. Ska bli kul att där få träffa alla man känner och även kanske få stifta bekantskap med nya. Hursomhelst så ska det bli roligt.
Men först nu så ska jag jobba (ända fram till jul och nyår utan någon längre ledighet inplanerad) och samtidigt försöka delegera lite mer (har jag sagt i många år nu) så att jag nästa år kan ta lite längre semester och kanske vara lite mer ledig. Apropå ledig så är ju vardagskvällarna lediga för en ev. hifi-fika, hör av er om ni är sugna eller jag kanske hör av mig till någon av er som tidigare velat att jag ska komma.
Ha en fortsatt bra sommar och hoppas att vädret är med er
/byZan |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/07/20 : 18:56:41
|
När vi kom ut till stugan så blev vi så fantastiskt omhändertagna av ungdomarna. Vi blev förpassade till ett par solstolar på solsidan och fick en fördrink i handen. Vi satt och njöt tills det var dags att sätta sig tills bords. Grillade kycklingspett som legat en marinad och smakade gudomligt, till det fick vi en hel del grillade grönsaker, grönsaker som jag inte ens kan stava till, men gott var det. Vin, visst hade de varit nere i källaren och hämtat upp en Amarone som hade fått lufta och fått en bra temperatur. Allt var fantastiskt, både omhändertagandet och maten. När vi gick och la oss så frågade jag frugan - vad har vi gjort som har fått sådana ungdomar? Jag vet inte men gulliga är dom i alla fall svarade hon med en liten tår i ögonvrån.
Anläggningen var också urkopplad för det hade åskat i veckan, så jag var dubbelt nöjd
Ibland så måste jag nypa mig själv i armen för att förstå hur jävla bra jag har det och hur tacksam jag är för att det finns flickor/kvinnor som styr upp grabbarna lite |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/07/22 : 17:43:09
|
I morgon måndag kommer en "gammal" räv från Gbg över på en hifi-fika, blir visst en enkel sallad har jag hört viskats ifrån köket.
Ska bli roligt att höra vad han tycker om ljudet hemma hos mig, kanske lite av ett igenkännande trots helt olik elektronik och högtalare.
Återkommer....... Kanske personen i fråga skriver några rader själv efter besöket? Roligt ska det bli i alla fall |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/07/25 : 18:39:08
|
HiFi-fikan avklarad och det var roligt att få ha Batman med fru här i några timmar. En sallad blev det, bestående av bl.a rekor som vi säger här, fiskade av mig i Mälaren försökte jag med, men den gick dom inte på men det blev godkänt ändå
Damerna fann varandra och samtalade om arbetet som lärare tror jag? De var inte ett dugg intresserade av vad vi gjorde, men de hörde nog för vi spelade på ganska hög volym.
Gemensam musiksmak gjorde det klart lättare att välja låtar och artister, vi skyfflade en hel del under några timmar.
Vi lyssnade via alla källor som jag kunde erbjuda och jag tror att Batman gillade vad han hörde (han kanske berättar själv senare). Tyvärr så måste jag erkänna att vinylen fick ingen bra presentation, jag har varit slarvig med rengöring av både tonarm och skivor så det blev några ofrivilliga knäpp och upphakningar Usch vad vad jag skäms och ska så göra också
Bortförklaringar är inte aktuella, men......... jag har ju som bekant hållit till i den digitala världen i några månader så därför har jag inte prioriterat vinylen så som sig bör
Men vi hade trevligt och utbytte några tankar och funderingar. Tack för vinylskivorna förresten, ska spela dom när jag har gjort rent allt och hoppas att det då låter så som det ska
Tack för besöket, vi syns i/på/vid/i september/mässan/vid en ev gemensam middag med forumfolket i Göteborg 
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
Topic  |
|