Author |
Topic  |
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2012/04/16 : 22:08:34
|
Det verkar vara något slags järnskrot som jag "aldrig" tidigare sett. |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/04/16 : 22:16:52
|
Liten stämningsbilder så slipper ni titta på järnskrot

|
 |
|
bearwik
200.000-klubben

4289 Posts |
|
ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/04/17 : 16:53:01
|
Javisst blev det ett Mark Levinson slutsteg

Kanske inte så konstigt att det blev ML när PärR varit behjälplig i processen
Fick jag som jag ville då?
Knappt 70kg tung - ganska minimalistiskt 2x250W i 8ohm och strömstarkt - precis vad jag var ute efter Weiss DAC202 - riktigt bra DAC och som försteg fungerar den riktigt bra också
Nu har jag välljud i stugan kan jag lova
Glömde ta bilder på Weissen men det kanske inte gör så mycket?
Nu ska jag försöka få till lite akustikfix och någon typ av bänk så det blir snyggt också.
/byZan |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/04/17 : 19:00:33
|
ninja och ryst - bra gissat |
 |
|
Figge
200.000-klubben

2175 Posts |
Posted - 2012/04/17 : 19:12:55
|
quote: Då blev det ett par Mark Levinson 33.
Nu ska du inte vara så kinkig, en siffra fel bara.
Det vi andra har hemma, har "andra" i sommarstugan. Förstår att du sitter väldigt nöjd, både med slutsteget och utsikten. Grattis. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
Edited by - Figge on 2012/04/17 19:59:24 |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/04/17 : 20:54:43
|
quote: Då blev det ett par Mark Levinson 33.
quote: Nu ska du inte vara så kinkig, en siffra fel bara.
Det vi andra har hemma, har "andra" i sommarstugan. Förstår att du sitter väldigt nöjd, både med slutsteget och utsikten. Grattis.
En siffra hit eller dit kan betyda mycket I det här fallet så var det nästan en ren tillfällighet som gjorde att det blev just en 335:a.
När det gäller anläggningen i stugan så är jag helnöjd, ombyggnaden blev kanon och utsikten kan jag inte heller klaga på, så jag känner mig väldigt privilegierad. Att jag sedan är/kan verka lite tokig kan min fru bekräfta, men man lever bara en gång och att lyssna på musik är avkoppling för mig.
Tack för gratulationen |
Edited by - byZan on 2012/04/17 20:55:30 |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2012/04/17 : 21:47:41
|
Snyggt är det definitivt också, vilket i min bok inte är oväsentligt! Att det låter bra förutsätter jag, men exakt hur bra? 
Lyssningsintryck, nu! 
Med vänlig hälsning, Micke
|
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts |
Posted - 2012/04/18 : 06:50:22
|
Grattis till ett suveränt steg med stora kraftreserver, 335 kan nog vara det steg som jag varit mest nöjd med. Löjligt läckert !
|
[i][purple]
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/04/18 : 19:05:09
|
De första lyssningsintrycken är positiva och välljudande
Återkommer med mer intryck när jag lyssnat mer. |
 |
|
Figge
200.000-klubben

2175 Posts |
Posted - 2012/04/20 : 17:32:02
|
Helg i stugan chans till mer lyssning? |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/04/25 : 19:56:28
|
quote: Helg i stugan chans till mer lyssning?
Nja, inte jag men ena sonen ska ut och softa tillsammans med flickvän och ett kompispar. Det blir premiär för honom i sweetspot tillsammans med ML och då får jag säkert feedback om valet var bra eller inte? Tror att hans egen Thule (den som jag hade till låns) inte riktigt når upp till den nivå som jag nu har
Hoppas att PärR kanske tittar in i tråden och då kanske skulle kunna skriva om hur han upplevde ljudet när han var med och installerade 335:an, han är ju väl insatt i ML och en mycket god lyssnare, så det är säkert en god referens |
 |
|
Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts |
Posted - 2012/04/25 : 21:09:59
|
Vad sägs om en hel bild på systemet ? :) |
[i][purple]
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/05/01 : 13:28:22
|
quote: Vad sägs om en hel bild på systemet ? :)
Det kommer en översiktsbild när jag bestämt mig för hur jag ska ha det uppställt. Jag ska pröva att vrida tillbaka 90gr nu när 335:an är på plats, jag tycker att det skulle bli bäst rent estetiskt, men om det blir bättre ljudmässigt är jag mer tveksam till Blir det sämre ljudmässigt så får jag vrida tillbaka till hur det står idag, för avkall på ljudet gör jag inte!
Ska försöka hitta något skiten ska stå på också
Jag ser fram emot att få pyssla lite med detta på de regniga dagarna, övriga dagar så är det tomten som ska iordningställas. |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/05/02 : 12:38:54
|
Här kommer sonens intryck efter helgens lyssnande i stugan.
Tror detta är skrivet och tänkt att postas direkt i forumet, men jag fick order om att vb. och nu har jag klistrat in mailet själv. "Första känslan när jag lyssnade på ML 335 var att "det var på riktigt", har tidigare förknippat digital uppspelning med en iPod inkopplad till en stereo via en 3.5mm stereokabel. "Riktig" lyssning har alltid skett via CD och/eller LP. Jag skäms nästan för att säga det, men många inspelningar på Spotify lät också de fantastiska i systemet! Jämför jag ljudet mot min Thule som vi hade ute på landet för ett par helger sedan (fråga mig inte hur den kom dit, men tydligen behövde den fylla ett temporärt hål i lyssningen) så är det natt och dag. Jag brukar alltid vara lite skeptisk till byZans (läs: min far) eskapader (läs: nya prylar) då jag tror att marginalnyttan avtar rejält för ny elektronik efter en viss gräns. Tydligen hade jag inte nått den gränsen med Thulen utan det fanns ett rejält uppsving att göra i ljudet. Jag ska inte försöka mig på någon teknisk förklaring (är alldeles för grön för det), men intrycket jag fick när jag spelade på tillräckligt hög volym för att göra sambon irriterad (ni vet säkert precis vilken gräns jag menar) var att elektroniken inte ens ansträngde sig för att måla upp en oerhört detaljrik ljudbild. Har fått blodad tand på digitalt och sneglar själv på någon trevlig DAC att komplettera min Thule, även om dennes ego blivit lite tilltufsat av ML 335:an."
|
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/05/02 : 20:50:53
|
Tack min son för att du samtyckte om ljudet och att du tror på din fars eskapader
Kom för ca en timme sedan ut till stugan och är glad som en lärka Varför då kanske ni undrar? Jo, jag sitter just nu alldeles ensam och njuter av musiken som flödar ur högtalarna och på en volym som inte alltid gillas av dessa där
Solen går ner bakom träden och himlen är orange/röd och det speglar sig i vattnet som är alldeles blankt, fy fan vad jag kopplar av just nu
Nästan tårar i ögonen när jag tänker på mina föräldrar som kanske både ser och hör mig just nu uppe i den orange/röda himlen Jag har det oförskämt bra just nu kan jag lova
|
 |
|
PärR
Member

212 Posts |
Posted - 2012/05/02 : 22:03:26
|
Hej
Det där sista kändes lite som det kom från hjärtat ByZan. Låter i alla fall som du är ganska relaxad därute nu inför helgen. Såg precis att du tidigare bad mig kommentera ljudet. Nu har du förvisso redan fått en del recensioner av "familjen" såg jag också. Kul att det verkar gå hem..
Ja, vad ska man säga. Man kan skriva en hel roman om ljud. Just Levinson har ju ett behagligt krispigt, lite analytsikt ljud som ibland kan uppfattas lite korrekt. Jag har alltid gillat det personligen och jag har haft en del Levinson genom åren. Vissa betecknar det som ett karaktäristiskt HighEnd ljud, men Levinson har också "lugnet" och spelar oansträngt dynamiskt både vid lågt och högt pådrag och klarar attack utan att tappa skärpan.
Allt det där kunda man också skönja under den korta tid jag var där, och det infann sig när "järnskrotet" hade blivit lagom mulligt varmt och definitivt när Monica Zetterlunds "Under vinrankan" avlyssnades..
Tror det blir hur bra som helst
Njut av helegn ByZan, den verkar i alla fall ha börjat bra. Och du, mor och far ser dig absolut och dom är säkert nöjda med vad dom ser och vad du gjort med "stugan"
/PärR
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/05/03 : 10:13:44
|
quote: Det där sista kändes lite som det kom från hjärtat ByZan.
Hela mitt liv har hjärtat fått styra min känslor, val o s v. Att lura hjärtat anser jag är att lura sig själv. Sen tycker jag att om man ska dela med sig av sina erfarenheter och känslor så ska man vara ärlig. quote: Just Levinson har ju ett behagligt krispigt, lite analytiskt ljud som ibland kan uppfattas lite korrekt. Vissa betecknar det som ett karaktäristiskt HighEnd ljud, men Levinson har också "lugnet" och spelar oansträngt dynamiskt både vid lågt och högt pådrag och klarar attack utan att tappa skärpan.
Oansträngt, dynamiskt, luftigt och lugnt skulle jag vilja påstå att det spelar och jag är supernöjd quote: Tror det blir hur bra som helst
Jag vet quote: Njut av helgen ByZan, den verkar i alla fall ha börjat bra. Och du, mor och far ser dig absolut och dom är säkert nöjda med vad dom ser och vad du gjort med "stugan"
Jag lovar att njuta både i sweetspot och i och runt stugan
Tack för att du skrev |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/05/03 : 13:40:33
|
Nu har snickarna äntligen åtgärdat de anmärkningarna de fick vid slutbesiktningen och lämnat stugan för sista gången hoppas jag. Så nu ska jag åka fram och tillbaka till stan för att hämta frugan och sedan äta en god middag med något gott vin till, fira att bygget äntligen är klart
Nu kan jag ägna all min tid till att bara vara, inga måsten utan bara göra sådant som jag har lust till och sådant som hon vill ska göras
Återstår ju lite mer trädfällning och återställande av tomten förstås, men det får ta den tid det tar, tänker inte stressa med det. |
Edited by - byZan on 2012/05/03 13:44:02 |
 |
|
Figge
200.000-klubben

2175 Posts |
Posted - 2012/05/04 : 17:06:05
|
Förstår att du är nöjd, vore kul att höra hur steget låter på andra högtalare. Fick fyra nya cd på posten idag och har FF, så här skall spelas på den volym som jag själv önskar. Allt för högsta njutning. |
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/05/04 : 19:01:43
|
quote: Förstår att du är nöjd
Det tvivlar jag inte en sekund på att du vet quote: vore kul att höra hur steget låter på andra högtalare.
Är du i Roslagen någon gång så... hör av dig Har ingen fräsch minnesbild av hur dina högtalare låter men.... vet att jag gillat karaktären de gånger jag lyssnat på Verity.
Jag kör som sagt en Weiss DAC202 som försteg och är nöjd med det, men det skulle vara kul att testa ett ML-försteg Har du gjort det så vore det roligt att höra om dina intryck. |
 |
|
Figge
200.000-klubben

2175 Posts |
Posted - 2012/05/04 : 19:10:10
|
Får svänga förbi på någon av mina cykelrundor. Svettig och fin. Annars låter "järnskrotet" som någon sade, riktigt bra. |
|
Edited by - Figge on 2012/05/04 19:12:51 |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/05/04 : 19:18:25
|
Jag har ju glömt att tacka er som bidragit till att det blivit som det blivit i stugan Mina forumvänner är oslagbara, punkt slut
Rune - en kompis som ritat huset. Utan honom hade nog inte mina idéer blivit förverkligade.
Greger - har varit bygg- och kvalitetsansvarig, kanon jobb.
PärR - för den tid du lagt ner för att hjälpa mig med att hitta det jag suktat efter.
Hoktuna - för hjälpen med val och uppsättning av persiennerna, frugan tyckte det blev superfint.
Edit: tillagd text som skulle varit med från början |
Edited by - byZan on 2012/05/05 16:19:34 |
 |
|
hoktuna
Jultomte

2786 Posts |
Posted - 2012/05/05 : 18:03:20
|
Där har ni ert smultronställe,superfint ställe med det bästa läget. Bara o slå en flukt genom ett fönster är som balsam för själen. Stugbygget ser ut att hålla hög klass med mina ögon mätt,och jag har sett en del. Ha det så gott så kanske jag tittar förbi.
|
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
 |
|
Topic  |
|