HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hos byZan (är resan slut..................sid 51?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 51

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2012/11/08 :  08:10:07  Show Profile Send Figge a Private Message
Jag var där igår kväll..................

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Edited by - Figge on 2012/11/08 08:11:09
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/11/08 :  18:34:36  Show Profile Send byZan a Private Message
Tack för igår Figge, alltid lika trevligt att träffa likasinnade Det får bli en längre stund vid nästa tillfälle och du ska då få spela mer av medhavd musik

/byZan
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2012/11/08 :  20:16:16  Show Profile Send Figge a Private Message
Vet inte om jag törs, det kan bli dyrt.
Givetvis kommer jag gärna tillbaka, du är välkommen hem till mig också, när tillfälle ges.
Känns som en stor utmaning efter gårdagens besök.
Vore intressant och höra hur pass positiv inverkan som ett par vingar skulle göra för ljudupplevelsen.
SR Vaughan låter inte riktigt som hos dig. Vet inte riktigt var felet är?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.

Edited by - Figge on 2012/11/08 20:20:29
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/11/09 :  07:49:41  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Vet inte om jag törs, det kan bli dyrt.

quote:
Givetvis kommer jag gärna tillbaka, du är välkommen hem till mig också, när tillfälle ges.

Kommer gärna och lyssnar på bl a ML335, finns viss anledning till det tror jag
quote:
Vore intressant och höra hur pass positiv inverkan som ett par vingar skulle göra för ljudupplevelsen.

Kan inte säga hur de skulle påverka ljudet hos dig, men här hemma så gjorde de mer än jag både trott och hoppats på
quote:
SR Vaughan låter inte riktigt som hos dig. Vet inte riktigt var felet är?

Hoppas att felet inte ligger hos mig?
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/11/11 :  09:05:32  Show Profile Send byZan a Private Message
Nyss hemkommen från stugan och mestadels sittandes i sweetspot både fredag och lördag.

Har kopplat in och ur ML/Weiss, flyttat högtalarna fram och tillbaka, vridit in och ut, allt för att göra en så seriös utvärdering trots den ringa tiden.

Jag kan säga följande efter att ha gjort allt ovanstående:

Weissen är en bra DAC men det visste jag innan.

Mina tankar efter utvärderingen av ML 380S ute i stugan.

- den spelar bättre i basen, djupare och är mer artikulerad.
- diskanten är också bättre så till vida att den inte är lika på och att den spelar tillsammans med resten av registren.
- mellanregistret, rösterna låter ganska lika, kanske lite varmare än Weissen.
- större ljudbild på bredden men ingen nämnvärd skillnad i djupled.
- den spelar lite lugnare, mer analogisk framtoning.
- alla in-/utgångar som den har lockar till ev. framtida påhitt.

Så till sist kan jag säga att det var roligt att testa och jag blev en erfarenhet rikare.

Mark Levinson 380S blev ingen aha-upplevelse men genom mina öron så är den bättre som försteg än Weissen.
Så en beg. till rätt pris skulle kanske få mig att slå till

/byZan

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2012/11/11 09:09:14
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/11/11 :  11:05:23  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Tack för redogörelsen byZan! Jag misstänkte nog att Weissen skulle stå sig rätt bra, men kanske inte i den "mördande" konkurrensen!

Har själv enbart hört ML i mässammanhang, tyvärr.

Har jag förresten tipsat om Bowers & Wilkins Society of Sound? Perfekt att mata din Aurender med högupplösta FLAC av god kvalitet! (Till en väldigt måttlig kostnda, ca 350:- för ett års fullt medlemsskap)
Sitter själv och lyssnar till Bach's Fauré Requiem med London Symphony Orchestra, makalöst vackert!

VH Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2012/11/13 :  16:30:54  Show Profile Send Figge a Private Message
Skall försöka beskriva min upplevelse lite närmare. Det jag slogs av första var att rummet var mindre än vad jag uppfattat på bilderna.
Men att ljudbilden är väldigt stor och med ett enormt fundament utan att det slår över i någon riktning.
ALLA detaljer från musiken hörs verkligen oavsett format, CD, vinyl eller digitalt lagrat.
Det som jag upplevde starkast var att systemet verkligen är avslöjande för vad och hur det är inspelat. Skit in,skit ut Skoningslöst.
Hoppas att det ges möjlighet att få komma tillbaka för en ny lyssning. Var tyvärr bara där i 2 timmar.
Kul att få lyssna på ett så komplett system från McIntosh, det var det som fångade mig i musiken på slutet av 60-talet i min hemstad.
Då blev det stereo istället för moppe.

En annan spännande upplevelse var att komma hem till sitt eget system.
Får se om värden tycker att det är värt ett besök och "dom"/utlåtande.

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/11/13 :  17:04:34  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Tack för redogörelsen byZan! Jag misstänkte nog att Weissen skulle stå sig rätt bra, men kanske inte i den "mördande" konkurrensen!

Har själv enbart hört ML i mässammanhang, tyvärr.

Har jag förresten tipsat om Bowers & Wilkins Society of Sound? Perfekt att mata din Aurender med högupplösta FLAC av god kvalitet! (Till en väldigt måttlig kostnda, ca 350:- för ett års fullt medlemsskap)
Sitter själv och lyssnar till Bach's Fauré Requiem med London Symphony Orchestra, makalöst vackert!

VH Micke

AlfaGTV - det var så lite så Bara roligt att få förmedla sina egna erfarenheter och intryck

Angående Society Of Sound så har hämtat hem någon tidig gratismusik därifrån, visste knappt hur det gick till men ett par-fyra låtar fastnade i dåtidens musikbibliotek Nu är det kanske dags att göra ett nytt försök nu när man blivit värsta hackern
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/11/13 :  17:15:38  Show Profile Send byZan a Private Message
Figge - tack för de fina orden och kul att du gillade det som förmedlades i mitt lilla rum

Det är nog inte många som tror att det kan spela så bra som jag tycker att det gör, stora högtalare i litet rum är kanske inte alltid ett bra recept men här fungerar det utmärkt i mina öron. Jag har min vän på HiFi-klubben att tacka för hans ihärdiga pushande och att jag vågade tro på hans ord att detta med 800D inte skulle vara något problem alls för mig.

Självklart så vill jag komma och lyssna på lite musik från din uppsättning, vore jätteroligt Vi kan väl hålla kontakten via PM och se om agendorna kan synkas?

Nästa gång lovar jag både kaffe och en längre stund

/byZan
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/11/22 :  20:00:59  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Mark Levinson 380S blev ingen aha-upplevelse men genom mina öron så är den bättre som försteg än Weissen.
Så en beg. till rätt pris skulle kanske få mig att slå till

Nu spelar ML 380S i stugan igen och det är mitt nu

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/11/23 :  16:18:38  Show Profile Send byZan a Private Message
Strömkabeltest av Wireworld Platinum Electra

För info - använder själv idag Furutech's FP-alfa3 med kontakterna FI-E38® och FI-28® till samtliga enheter.

Detta är ingen vetenskaplig test utan bara hur mina öron och mitt hjärta upplevde det i hemmets lugna vrå.

Det jag skrivit tidigare i tråden var hur jag upplevde det då, nu skriver jag efter nästan en veckas test om hur jag upplevde det totalt sett. Jag ska försöka komma ihåg de olika inkopplingarna och de intrycken jag fick. Eftersom anteckningarna som gjordes är borta, så får jag försöka komma ihåg (många dagar sedan är det) och göra så gott jag kan, minnet är som sagt kort men bra.

Dag 1 - med musik från Aurendern.

WW kabel 1 -> försteget = Det första intrycket var att det blev mycket ljusare, mer detaljrikt, lite sprödare i toppen, rösterna ganska lika, ljudbilden blev större och då framförallt bredare, lite basfattigare men distinkt, liknande dynamik som tidigare. Nästan på gränsen till att bli vasst kanske, eller? Ovana kanske? Risk för lyssningströtthet?

Dag 2 - med musik från Aurendern.

WW kabel 2 -> Dac = Ingen hörbar skillnad.

WW kabel 2 -> MS = Olyssningsbart, vasst, lågbasen försvann, rösterna blev gälla. Tillbaka till inställningarna från dag 1 och lyssna in mig igen.

Dag 3 - nu med musik från CD.

WW kabel 2 -> CD = Ingen jättestor förändring men jag gillade den lilla förändring som skedde, någonting var det? men hade inte tålamod att fundera ut vad det var.
Nu fick både försteg och CD varsin WW inkopplad, nu uppstod en ljuv ton, klang, ljudbild o s v. Gillade verkligen vad jag hörde.

Dag 4 - 5 - med musik från både MS och CD.

WW kabel 1 o 2-> Monoblocken = vet inte om jag kunde höra någon skillnad alls, så kablarna åkte ur och tillbaka in i försteg och CD och så lyssnade jag in mig igen.

Dag 5

Tillbaka med alla mina "originalkablar" -> Nu kände jag igen ljudet igen men jag saknade något? En lite större ljudbild kanske? Detaljer? Dynamik? Bas?
Hmm, hade jag redan vant mig vid att det ska låta annorlunda än tidigare, är det bättre då? Jag sammanfattar det hela nedan.

Sammanfattning

Att strömkablar kan göra skillnad visste jag sedan tidigare och så även denna gång hemma hos mig.

WW kabel 1 -> försteget = Efter att ha lyssnat ihärdigt flera dagar utan att bli lyssningstrött så lärde sig mina öron det nya ljudet. Ett ljud som mina öron gillade och som mitt hjärta utan problem skulle kunna ta till sig som "mitt nya ljudideal".

WW kabel 2 -> Dac = Ingen hörbar skillnad alls, gav det kanske inte chansen heller om jag ska vara ärlig, men skillnaden, om det nu var någon så var den i så fall obetydlig.

WW kabel 2 -> MS = Olyssningsbart, vasst, lågbasen försvann, rösterna blev gälla. Fattar ingenting om hur det kan bli så? Någon som tror sig ha ett svar?

WW kabel 2 -> CD = När både försteg och CD hade WW inkopplade så var det absolut den största förändringen och den var positiv med hänsyn till alla ljudliga parmetrar. Gillade verkligen vad jag hörde sånär som bredden på ljudbilden, den blev onaturligt bred. Detta lilla problem hade jag säkert kunnat åtgärda och då med en mindre justering av högtalarna tror jag, men detta orkade/hann jag inte med att göra.

WW kabel 1 o 2-> Monoblocken = Ingen eller troligen minmal skillnad, jag gav den testen ingen tid heller, men skulle tro att ett kabelbyte där hade varit som att kasta pengarna i sjön.

Slutord

Att WW är en bra kabel råder det ingen tvekan om och att den skulle kunna göra nytta i många anläggningar betvivlar jag inte. Men jag tyckte att skillnaderna mot min egna var alldeles för små totalt sett för att byta ut mina kablar, även om jag skulle kunna tänka mig att ha de inkopplade i försteg och CD där de imponerade mest.

Det blev lite mer på av allt men utan att bli påträngande för den skull, lite renare är nog ett ord som jag tycker passar in. Tror att det kan vara orsaken till mina tidiga intryck om avsaknad av djupbas o s v.

Om jag kommer att sakna något så är det nog lite av renheten, den tighta basen, lite av detaljer, lite av upplösningen, lite av dynamiken, lite av allt kanske? Nja, jag vet inte?

Skulle den lilla förbättring jag trots allt upplevde vara värt pengarna? För egen del så är jag nöjd med att mina egna kablar och att de stod sig så väl mot WW-kablarna.

Att få ha pengar kvar på kontot är inte dåligt det heller eller kanske blir det något annat?

Jag får tacka AC för lånet och för att jag fick chansen att prova WW hemmavid.

/byZan

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2849 Posts

Posted - 2012/11/23 :  17:10:33  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Kul att du delar med dig

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/11/23 :  18:01:44  Show Profile Send byZan a Private Message
Tack
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/12/05 :  19:06:57  Show Profile Send byZan a Private Message
Hemma efter några dagars frånvaro från Svedala och musiklyssnande.

Abstinensen att få lyssna på musik infann sig då jag upptäckte att jag hade glömt mina in-ear-lurar hemma Men på hemresan gjorde jag succe på Heathrow när jag kopplade in min iPhone till en B&W Zeppelin, en i personalen frågade vad jag spelade och det var Monica Zetterlunds skiva Varsamt.
Jag fick spela flera spår och ett par andra artister också. Han gillade inte när frugan ropade att det var dags gå innan sista utrop ropades ut, men han hann få artisterna nedskrivna.

Väl hemma så spelas det musik och allt är som vanligt igen

Borta bra men hemma bäst

/byZan
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2012/12/07 :  19:41:16  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Hmm, kul att få dina intryck. Jag har själv några WW kablar eftersom de är böjliga så de får plats hos mig. I mitt system hörde jag ingen skillnad alls mellan dom och mina gamla men de fick inte plats fysiskt.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/12/14 :  13:08:17  Show Profile Send byZan a Private Message
Inget rött paket med vita snören men dock ett paket Ett paket som anlänt tack vare en forummedlems (jari) idoga arbete att hitta det som jag tror jag var ute efter

Kommer att försöka installera inom snar framtid trots många måsten i dessa tider, prioritera, prioritera, prioritera!

Återkommer.........

/byZan
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/12/15 :  15:12:42  Show Profile Send byZan a Private Message
Installationen gick förhållandevis bra trots att det var första gången för mig Så nu spelar de in sig och jag sitter och lyssnar på vinyl via mitt rörförsteg och njuter igen

Lite bakgrund:

Jag fick för en tid sedan lust att pröva något nytt, ett litet tweak kanske man kan säga? Jag läste på diverse forum och fattade i princip nada, så jag frågade på forumet om hjälp????
Inga problem att få hjälp på detta forum skulle det visa sig, visste väl att det inte skulle vara det heller.

Det blev lite PM'ande fram och tillbaka och beslut togs på jari's egna erfarenheter och vad han trodde skulle passa mig. Han hade vänligheten att kolla av världsmarknaden efter 4st Telefunken ECC83 rör som var matchade och som visade fina mätvärden. Sagt och gjort så beställdes dessa genom jari's försorg och efter några veckor så kom paketet fram till undertecknad

Rörbytet gick som sagt smärtfritt, även om det blev några frågor till jari innan jag vågade göra något själv. Byt på du inget kan hända, stod det i ett PM och självförtroendet steg raskt och bytet genomfördes av mig

Nu ska de få småputtra lite innan jag jag ger mig på intryck av bytet.

/byZan

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/12/15 :  19:09:58  Show Profile Send byZan a Private Message
När jag satt som bäst och lyssnade så kom tomten och knackade på

Ena sonen som ska åka till Brasilien och Argentina med sambo över jul och nyår kom med ett paket från Bengans, Donald Fagen-Sunken Condos på vinyl

Vi hade bestämt att det inte skulle vara några julklappar i år, men jag måste tydligen ha varit extra snäll i år

Rörande i rör-tider!

/byZan
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/12/16 :  11:29:29  Show Profile Send byZan a Private Message
Trodde jag hade bättre finish på mina vinylskivor än det visade sig nu när jag i helgen bara spelar vinyl och bara lyssnar på musik

Men som tur är så har jag både en skivtvätt och en flaska tvättvätska hemma, så då är det bara att kavla upp ärmarna och tvätta på

/byZan
Go to Top of Page

lindome
Member

1055 Posts

Posted - 2012/12/16 :  13:53:04  Show Profile Send lindome a Private Message
Lite knaster har ingen dött av
Höj volymen vettja
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/12/16 :  14:05:06  Show Profile Send byZan a Private Message
U bet
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/12/23 :  21:40:30  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Håller med om att lite knaster är inget som minskar musikupplevelsen! Hoppas du får tillfälle att njuta mycket musik under helgerna!

Vänliga hälsningar //Micke

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/12/28 :  19:35:36  Show Profile Send byZan a Private Message

Det spelades vinyl och tvättades skivor i ett antal dagar och både skivorna och jag blev glada

Nu är julen över för denna gång, en jul som vi spenderade ute i stugan, bara hon och jag. Lite mycket snöskottande men annars en alldeles förträfflig helg med både god mat (lite för mycket bara) och mysiga stunder, både tillsammans och enskilt

Tillsammans framför brasan smuttandes på glögg ena gången, kaffe en annan gång, mysigt!

Enskilt ibland, hon läsandes en bok och jag i sweetspot, mysigt det med!

Dagen innan julafton monterade jag upp en för mig ny (beg) hylla till elektroniken och lite akustikfix bakom fåtöljen, blev bra om jag får säga det själv Lite egen design som vi båda blev nöjda med

Tänkte försöka mig på att få lite bilder inlagda i tråden till helgen.

/byZan
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/12/29 :  12:07:58  Show Profile Send byZan a Private Message
Utlovade bilder kommer här

Det är elektroniken ovan som gör så att dessa sjunger fint

/byZan
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/12/29 :  13:19:48  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Väldigt prydligt! De inte bara låter gött di dära ML, de ser bra ut också! Men, har du spelat vinyl sade du? Inte i DACen va?
Vänliga hälsningar och önskningar om ett gott nytt!
//Micke

Go to Top of Page
Page: of 51 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000