Author |
Topic  |
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2013/07/15 : 18:43:47
|
Min Oppo BDP-105 är nu äntligen installerad (ca kl 06.00 i morse) och spelar både CD/DVD som den ska, även den trådlösa inkopplingen fungerar som den ska
Efter lite sjabbel från min sida så fick jag den att låta riktigt bra, TV-ljudet var på samtidigt och detta upptäckte jag efter 2-3 låtar . Spotify i all ära men inte för finlyssning, då är det cd eller musikserver som får gälla framöver. En bra maskin såhär långt, kan nog tweaka till det lite framöver och får då kanske den att låta än bättre?
/byZan
|
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2013/07/19 : 14:53:02
|
Här hoppar jag fram och tillbaka mellan stugan och hemmet, olika anläggningar och olika uppspelningsmedia, hoppas att det inte förvillar alltför mycket? Jag kände bara att jag var tvungen att förmedla sinnestämmningen som infann sig när jag slängde på la på en vinylskiva med sedvanlig omsorg, rengöring o s v.
Pulsen gick ner såpass att jag nästan somnade, jäklar anamma vad gott för själen det svarta guldet gör
De va ba de jag ville förmedla! Lite stockholmska smög sig in tror jag
/byZan |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2013/08/17 : 08:33:31
|
I stugan har jag nu varit ensam i ett drygt dygn och fått lira precis de skivor jag känt för och på volym som inte gillas annars. Kan konstatera att när man motionerar högtalare och elektronik på hög volym så vill jag tro att de mår bra av det, det låter bättre efter en sådan motionsrunda, placebo eller inte?
Ska testa lite kablar framöver, både signal och ström ska få chansen att övertyga mig om att det går att få till det bättre, framförallt med de vanliga strömkablarna jag nu har inkopplade. Signalkablarna är helt okej men jag vill testa om jag kan få det att låta lite mer "fritt/ oansträngt/luftigare"? Jämför lite med ljudet hemma och det kanske inte är helt just, men man kan ju alltid försöka
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2013/08/17 : 09:29:14
|
quote: ...Kan konstatera att när man motionerar högtalare och elektronik på hög volym så vill jag tro att de mår bra av det, det låter bättre efter en sådan motionsrunda, placebo eller inte?
Jag är benägen att hålla med om den teorin! Eller så blir hög musik en "akustisk tops" som kanske mjukar upp våra hörselmojjar?  Hursom upplever jag samma sak hemmavid!
Spännande med kabeltester! Själv har jag hittills gått på DIY varianten på strömsidan, de är ändå ganska enkla att montera och färdigställa. Låt oss läsa om dina övningar i vilket fall?  Vh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2013/09/16 : 13:57:14
|
Hej ByZan hur driver du Oppon? Är det via de balanserade utgångarna?MvhKristofer |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2013/09/16 : 16:41:42
|
quote: Hej ByZan hur driver du Oppon? Är det via de balanserade utgångarna?MvhKristofer
Hej whiskyman!
Jag har två varianter just nu och testar lite. 1. Balanserat direkt till försteg 2. Digitalt ut via RCA och in i Weiss DAC202 (som används enbart som DAC idag) och vidare därifrån balanserat till försteget
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2013/09/16 : 17:36:10
|
Hej igen upplever du någon direkt skillnad? MvhKristofer |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2013/09/16 : 17:37:55
|
Eller förresten: Det kommer vi med största sannolikhet att få svar på snart. mvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2013/09/16 17:38:19 |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2013/09/16 : 19:24:49
|
Jo skillnader är det, när jag kör via Weisse'n så får jag lite mer av allt (utan att gå in på detaljer). Men Oppon är väl så god, en klart god investering som jag blev riktigt nöjd med. Att sedan frugan ibland får låna sweetspot för att se på film gör inte vår relation sämre, min och Oppon's alltså  
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2013/09/22 : 16:30:17
|
quote: Är din Oppo regionsfri?
Nej, men det går visst att ordna för en för mig okänd peng om man vill ha den så.
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2013/09/23 : 23:45:41
|
Har du provat att använda Oppo som musikspelare där den läser musik/media-filerna direkt från en musikserver via trådlöst eller trådat ethernet? För mig och alla jag känner har det varit en besviklse jämfört med att använda PC med foobar2000 eller JRiver eller Mac/Amarra som mellanhand med USB eller SPDIF från dator till Oppo. Man ville tro att kortaste vägen är den bästa, men icke, det orent och plattare, tycker jag. Om det är DLNA-protokollets fel och om det i så fall går att tweaka till bättre ljud genom att justera parametrar på något "hemligt" ställe har jag ingen aning om. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2013/09/24 : 06:14:49
|
Genvägar kan vara senvägar
Nej den varianten har jag inte prövat och känner att inget behov finns för det heller. Så som jag spelar Oppon så tycker jat att den gör sitt jobb riktigt bra.
/byZan
|
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2013/09/24 : 14:51:56
|
Jag glömde nästan att du har din välljudande Weiss-DAC därute också. Som DVD/BluRayspelare saknar jag inget hos Oppon mer än läppsynk (jag har i alla fall inte hittat funktionen). Sedan jag bytte TV (till Philips 47PFL6188) kör jag numera en mycket bekväm lösning. TVn har TOSlink ut, som levererar audiosignalen med rätt fördröjning i förhållande till bilden i alla lägen, som jag anslutit till min nya Mytek Stereo 192 DSD DAC med en 5 m lång Suprakabel. Någon kvalitetsförlust via TOS-linken har jag inte uppfattat, men upplevelsen är SÅ mycket bättre med ljud och bild i perfekt synk. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
Edited by - lennartj on 2013/09/24 14:54:45 |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2013/09/24 : 15:48:15
|
Problem med synkning av bild och ljud brukar bero på att tv:n har en del bildhantering som skärpekontroll och brusfilter som saktar ner det hela. Stänger man av allt sånt brukar det oftast fungera utan problem.
mvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2013/09/24 15:52:32 |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2013/09/28 : 12:01:48
|
På Östfronten intet nytt!
Men.............. kan drömmen jag hade för ganska länge sedan nu bli sann? Delvis kanske, spännande förhandlingar pågår........
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2013/09/28 : 17:43:18
|
"Nej, men det går visst att ordna för en för mig okänd peng om man vill ha den så."
Jo men det smidigaste är ju att man köper en från början. Kostar inte särskilt mycket extra. MvhKristofer |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2013/09/28 : 18:26:59
|
quote: Jo men det smidigaste är ju att man köper en från början. Kostar inte särskilt mycket extra. MvhKristofer
Håller med dig till 100% om man vill ha en regionsfri
/byZan |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2013/09/29 : 11:52:01
|
Jo det vill man ju om man varit med så länge i dvdträsket att man köpte region 1-filmer och tänker sig att kunna se även dessa på sin Blu-Ray.För BD-spelare har ofta bättre bild än dvdspelare. Dock med förbehållet att de ju är av det klart sämre tvformatet NTSC som elakt kallas för "Never Twice the Same Colour" pga just sina problem med färgåtergivningen. mvhKristofer
Edit: rättade ett stavfel. |
Edited by - whiskyman on 2013/09/29 17:33:32 |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2013/09/29 : 11:56:21
|
quote: Men.............. kan drömmen jag hade för ganska länge sedan nu bli sann? Delvis kanske, spännande förhandlingar pågår........
Det här verkar spännande! Vad är det det som händer i Casa ByZanius? 
//Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2013/09/29 : 15:55:44
|
quote: Det här verkar spännande! Vad är det det som händer i Casa ByZanius?
Ja du, om jag det visste?
Förhandlingar med säljare och frugan går så där kan jag säga, fast med säljaren går det bäst Men jag har inte lagt ut mina trumfkort än
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2013/10/01 : 13:34:41
|
Dvs region 1 är i NTSC sedan apropå "På Östfronten intet nytt!" var det mer en tanke för folk som läser denna tråd och kan ha problem med just detta med anledning av att Oppo kan tänkas sakna läppsynk. Men har inte brytt mig om att läsa manualen eftersom allt funkar utan problem. mvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2013/10/01 13:36:44 |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2013/10/01 : 16:46:59
|
Det var nog menat som att det inte hänt något ute i stugan sedan senast Men jag hade titeln i tankarna. Men med det inte sagt - att det inte måste hända något, men å andra sidan vet man aldrig
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2013/10/02 : 19:15:38
|
Nej det är ju klart. Jag har faktiskt fått tag på "På Västfronten intet nytt" på dvd. De är en av de riktiga klassikerna. Har inte hört att den skall ha kommit ut på Blu-Ray dock men man vet ju inte...
I klass med "Den längsta dagen" som dock handlar om andra världskriget till skillnad mot "På Västfronten intet nytt" som handlar om 1:a världskriget.Det intressanta är ju även hur mycket stora skådespelare som är med i biroller i denna form av klassiker.mvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2013/10/02 19:16:33 |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2013/10/02 : 19:33:35
|
Klassiker står sig över tid.
På "Östfronten" var menat i stugan eftersom den ligger ganska långt ut i Stockholms skärgård.
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2013/10/03 : 10:57:48
|
Jag antog att det var en travestering av filmtiteln. MvhKristofer |
 |