Author |
Topic  |
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2013/03/29 : 11:05:40
|
Nu kan han vara på G?
Matts alltså! Håller tummarna för att det blir av nu och hoppas att domen ska bli som sist - bara att ställa dit några vingar så blir det bra - men jag är rädd för att det inte räcker med det denna gång.
/byZan
|
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2013/04/01 : 18:57:42
|
Tyvärr så blev det inget besök av Matts i helgen då han meddelade mig via telefon att han fått förhinder. Men han lovade att återkomma å det snaraste för att hjälpa mig.
Nu har jag inte varit sysslolös om ni tror det? Jag har tagit bort skänken i rummet och jag kan meddela att basen blev lite annorlunda.
Jag har också haft ett par ht-kablar till låns för att jämföra. Nu ska sägas att jag inte har hunnit lyssnat så mycket så att jag kan delge er skillnader mot mina egna. Jag hoppas få ha dom ett tag till så att jag kan verifiera mina första intryck av testen.
/byZan |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2013/05/19 : 12:13:25
|
Har inte varit inne på forumet sedan "lång" tid tillbaka och detta pga hög arbetsbelastning! Men nu tillbaka till ett förhoppningsvis lugnare tempo?
HiFi-intresset har inte under denna tid varit prioriterat och anledningen är nog inte bara arbete utan också att jag känt mig ganska mätt på hobbyn. Funderade ett tag på att sälja hela riggen hemma och likaså huset och flytta ut till stugan förgått, men det gick inte att få ihop med allt det skulle innebära och tur var väl kanske det? Ibland kan det bli för mycket även för mig Men nu känner jag att jag vill börja ta tag i vissa saker när det gäller hifi, även om det är mycket annat som måste göras under den säsong vi nu befinner oss i.
Matts har inte varit ute i stugan än och anledningen är att våra agendor inte har gått att få ihop, men jag tror att inom ett par veckor så ska mätningen kunna vara gjord?
Jag har precis köpt en Oppo (ohörd) men tror trots det att den kommer att passa för ändamålet? Har inte hunnit installera den än, nästa helg kanske?
Vi hörs!
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts |
Posted - 2013/05/21 : 15:41:54
|
Sedär, samma som mig mao. Sålde precis iväg min vinylspelare då den mest stått och dammat, var iofs nära att behålla den när jag demade för säljaren. Gott ljud i den där rackaren 
Funderade även på att kränga av resten av riggen och gå ner i storlek men blir nog bara sur om jag minimerar så jag behåller ett tag till. |
______________________________________________ Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2013/05/21 : 18:06:36
|
Sälj ALDRIG era anläggningar, man KOMMER att ångra sig. Så enkelt är det. Jag bankar pannan mot elementet en gång i veckan över att jag var så TRÖG en gång i tiden  |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2013/05/21 : 22:19:59
|
ryst - nu tror jag att jag inte skulle sälja av allt bara sådär, utan hade nog bytt till något välljudande och estetiskt passande för att ha i stugan isf. Så länge öronen är med så skulle jag aldrig klara av att vara utan vare sig vinylspelare eller annan utrustning. Hoppas att du stannar upp och tänker på alla goda stunder som musiklyssning ger innan du funderar på att avyttra resten! Men en förändring kanske inte är fel även om det är fråga om downsizeing
Bobokrull - dig tror jag på - avsaknaden av anläggningen skulle förmodligen få mig att åldras än snabbare och vem vill förresten gå omkring med en blodig panna och tänk på det stackars elementet
Att jag skrev så som jag kände då var nog snarare kanske för att väcka hifi-hjärnan till liv efter allt slit på jobbet? Jag var nog lite ur gängorna och tänkte fel helt enkelt.
Jag återkommer med säkerhet med lite info om vad som sker inom en snar framtid i både koja och slott
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2013/05/21 22:21:45 |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2013/05/22 : 21:44:01
|
Hehe ja!
Är man "trött" på hifin så lägg den bara åt sidan en stund, sen kommer man på "ahaaaa ja det var ju därför jag håll på!"
Känner du att du vill slippa se nån anläggning ett tag så är den välkommen här!   |
 |
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
Posted - 2013/05/23 : 09:44:28
|
Det känns bekant. Uppgraderingar är spännande men när man sen når bergets topp kan utsikten bli en besvikelse. Det är nog många som nått toppen och sedan hittat glädjen i musiken på annat håll i t.ex. vintage eller diy. Jag tycker det verkar vara en utmaning i den här hobbyn att bevara musikintresset när hifidelen växer.
Att du känner en mättnad på hobbyn tar jag som ett hälsotecken! |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2013/05/24 : 07:02:55
|
Är det inte då man skall vara helt tillfreds och bara lyssna och älska musiken när man fått ihop "allt" som man gillar på ett bräde? |
 |
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
Posted - 2013/05/24 : 07:48:03
|
Jo visst, det är det som är det ultimata testet. Om man kan släppa hifin och bara njuta av musiken. Det kräver dock sin man, speciellt om man varit fokuserad på hårdvaran en längre stund och nu talar jag om mig själv - inte om byZan. Det kräver att man skiftar fokus från hur apparater låter och vad man ska uppgradera nästa gång till hur musikerna spelar och vad dom förmedlar. Man blir något analytiskt skadad av hifihobbyn när det gäller att lyssna på musik. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2013/05/24 : 08:28:01
|
Tack för alla era inputs
Att lyssna på musik eller ljud är något som går i vågor här hemma. Oftast så är det lång tid (månader) där bara musiken insups i stora mängder. Men ibland så kan det vara något tweak man testar och då är det ljudet (presentationen) som står i fokus.
Jag har nog varit för splittrad för att orka koncentrera mig på någotdera, men känner nu att jag är lite på G igen. Ska kanske ta mig tid för en tour bland likasinnade för att verkligen få upp ångan igen?
Ingen Oppo blir installerad denna helg, sjösättning och gräsklippning står på schemat och hon kommer iaf att bli glad
Ha en trevlig helg!
/byZan
|
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
govinda
Med nytt namn

2290 Posts |
Posted - 2013/05/24 : 10:32:43
|
Hej byZan
quote: sjösättning och gräsklippning
Det är kul med båt Har båtplats men letar efter båt att köpa.
Gräsklippning e bra då kan man unna sig lite lördagsgodis
Mvh |
 |
|
hrk
Member

124 Posts |
Posted - 2013/05/24 : 11:20:12
|
Intresset o lusten kommer o går , det gäller nog oss alla.Vet inte hur många gånger jag har funderat på att göra mig av med vinylskivorna/spelaren pga att man periodvis inte tycker att man använder dom tillräckligt mycket (latheten gör att man skickar i en cd-skiva istället) plus att man får för sig att dom tar en massa plats i "onödan".
Hittills har jag aldrig agerat när dessa funderingar har kommit utan har suttit lugn i båten vilket jag är tacksam för.Har som sagt nyligen investerat i en ny PU och jag hade för några veckor sedan en sådan där kväll där jag bara satt o njöt i timme efter timme (bara vinyl lysning) och tiden bara stod still.Det är sådana tillfällen jag vill åt med detta intresse och det är just då man förstår att man har satsat rätt.
Byzan , ta du några båtturer (fick för mig att du inte hade båt , men det kanske är ett gammalt nyväckt intresse?) så ska du se att det inre lugnet kommer och då kommer du längta tillbaka till din favoritplats!
Själv försöker jag sälja min båt men det verkar inte vara bra tider för det , men man får väl hoppas på lite extra mycket sol i juni så ska väl det lösa sig.
/hrk
|
Representant för Respons högtalare i Sthlm |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2013/05/25 : 18:19:41
|
byZan, skulle kunna döda för att få en sån anläggning som du har, en dag når man dit igen, jobbigt att börja om från början bara:-) Skulle gärna komma och lyssna men fått för mig du inte alls bor särskilt nära en annan.
HerrD. Jo det är väldigt sant. Man kan ju fokusera mer på rummet då, inte bara funktion utan design med?? |
 |
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
Posted - 2013/05/26 : 10:33:25
|
Bobbokrull: att fixa rummet ger nog många gånger mera än att uppgradera en kabel eller något annat i anläggningen. Kan man dessutom få det snyggt utan att det ser ut som rymdstation alpha så är det bara bra. Dessutom en god sak att fokusera på tidigt då man inte går vilse genom sina uppgraderingar genom att bli lurad av rummet. Exempelvis satsa på en väldigt tam anläggning om man har för mycket hårda reflexer i sitt rum och kompensera för detta.
Edit: Om man läser lyssnarrapporter om byZans rum verkar det som han varit lyckligt lottad med ett bra rum. Det är verkligen inte alla förunnat. |
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2013/05/26 10:35:00 |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2013/05/26 : 13:44:47
|
quote: byZan, skulle kunna döda för att få en sån anläggning som du har
Bäst man passar sig då quote: Om man läser lyssnarrapporter om byZans rum verkar det som han varit lyckligt lottad med ett bra rum. Det är verkligen inte alla förunnat.
Jag har nog haft tur i det fallet undrar om den håller i sig när stugan skall få sin dom?
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2013/05/27 : 21:23:51
|
Matts har föreslagit helgen om två veckor för mätning i stugan, nu e ja glad igen
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2013/05/27 : 21:53:50
|
Spännande! Och naturligtvis är vi (iaf jag) väldigt nyfikna på resultatet! Kul att se dig aktiv på forumet igen byZan, du är en uppskattad skribent! Vh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2013/05/29 : 20:47:39
|
quote: Spännande! Och naturligtvis är vi (iaf jag) väldigt nyfikna på resultatet!
Då är vi två quote: Kul att se dig aktiv på forumet igen byZan
Tack quote: du är en uppskattad skribent!
Äsch
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2013/05/29 : 20:52:28
|
Haha byZan du kan sova lugnt än så länge ;-)
HerrD, precis det jag är inne på. Nästa uppgradering för mig sker nog förhoppningsvis i form av annat boende eller i värsta fall, akustisk uppgradering av rummet jag har idag. |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2013/06/05 : 21:20:08
|
Matts har varit här och är nu på väg hem genom roslagens böljande landskap. Han lämnade lite prylar och något att fundera på efter sig.
Sitter just nu och lyssnar med framflyttade högtalare och basen blev mycket bättre och svårare än så var det inte, eller?
Förstår inte varför han (Matts) ska behöva mätinstrument? Det var enligt mätningen precis så som han sa innan den utfördes, 50Hz - däri ligger problemet i övrigt så låter det riktigt bra om vi inte ska prata om petitesser. Det är ju ett landställe var kommentaren från frugan och sedan gick hon. Matts och jag tittade på varandra och båda var överens om att hon inget förstår av det vi håller på med
Jag vet inte om det kommer några mätdata från Matts i tråden? Om inte så kommer det säkerligen kommentarer och tillrättavisningar på det jag skriver, för jag har säkert missuppfattat något!?
Fick mina egna tankar och funderingar verifierade och är glad att min hörsel fortfarande är okej. Matts kunde dock ge mig en liten lektion om akustik och där kände jag att varken mina öron eller min kunskap kunde mäta sig med hans dito, han är grym
Nu slutar jag för idag och återkommer när jag gjort läxan - lyssna in dig på för dig känd musik och njut, återkom när du vet hur du vill ha det så fixar jag till det. Bäst att lyda, så nu spelas det känd musik.
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2013/06/07 : 08:24:50
|
När den dagen kommer då jag ska lämna jordelivet hoppas jag få ett par vingar tilldelat, för attans så bra det är med sådana icon_smile_approve. 
Jag är vingfreak sedan tidigare och inte blev jag mindre övertygad om vilken nytta de gör för presentationen när det blev en på var sida om högtalarna. Mikrodetaljer, homogenitet, bredare och djupare ljudbild, men det som mest fascinerar mig mest är hur lugnt det blir, verkligen rogivande för både öron och själ.
Basen då? Jo den blev bättre (tightare, renare) efter framflyttningen av högtalarna, men det var väl ingen som hade trott något annat. Att högtalarna stod som de gjorde var av estetiska själ och att Matts skulle få mäta med den placeringen som utgångspunkt. V4 eller V6? Hur många? Placering eller alternativ placering? Diskussion pågår med Matts och där har vi nog inga större problem att hitta en lösning, men diskussionen med frugan har strandat, hon hotar med strejk Inte på det viset, utan jag får ta fullt ansvar för städning (musikavdelningen) och säkerställa så att varken barnbarn eller utrustning kommer till skada när de är här = 100% barnpassning. I övrigt så är hon som vanligt, mycket förstående för min hobby, även om hon ibland skakar på huvudet och muttrar ja-ja 
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
MatsE
Member

633 Posts |
Posted - 2013/06/07 : 11:16:30
|
Jag har amorterat på livet, stått längst bak i kön...Jag har förstått nu och jag vet vad jag vill. Vad jag ska göra och använda framtiden till. Jag ska köpa vingar för pengarna och flyga fram....... |
"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2013/06/08 : 09:11:03
|
quote: Jag har amorterat på livet, stått längst bak i kön...Jag har förstått nu och jag vet vad jag vill. Vad jag ska göra och använda framtiden till. Jag ska köpa vingar för pengarna och flyga fram.......
Precis så...... |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2013/06/10 : 20:15:07
|
Matts skissar och jag förhandlar
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
Topic  |
|