HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hos byZan (är resan slut..................sid 51?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 51

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/07/03 :  17:01:58  Show Profile Send byZan a Private Message
Håller med om att det är roligt med nya bekantskaper

Man får se om man får komma nästa år eller om jag måste våldgästa

/byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/08/15 :  12:52:21  Show Profile Send byZan a Private Message
Alldeles snart kommer en nära vän på besök över helgen och jag tror att det kan bli ett och annat foto taget.

/byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/08/15 :  13:09:20  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Det låter verkligen lovande byZan! Du inser att du är inne på tredje sidan UTAN bilder nu va?
Ser fram emot detta!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/08/17 :  14:35:52  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Det låter verkligen lovande byZan! Du inser att du är inne på tredje sidan UTAN bilder nu va?
Ser fram emot detta!
Vh Micke

Har inte sett mer än tre-fyra bilder själv och det på kamerans lilla display, men han sa att de var bra? Så jag är övertygad om att det blir kanonbilder!

Sedan den sista uppgraderingen av elektronik kom på plats så känner jag att jag är hemma, landat, nöjd...... och att resan börjar att närma sig slutdestinationen
Riktigt så är det inte, jag vet att det inte är definitivt slut förrän jag ligger några alnar ner i jorden, men det känns som om jag har fått min dröm uppfylld sånär som på lite nya kablar.

I stugan kan det kanske komma att förändras framöver, men det blir isf en annan historia?

Nu väntar jag med spänning på bilder, men får nog ge mig till tåls ett tag tills de är framkallade.

/byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2014/08/17 14:37:53
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/08/18 :  06:54:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Är det som jag tror Byzan, då blir det Bra bilder!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/08/18 :  07:40:32  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Är det som jag tror Byzan, då blir det Bra bilder!!

Alla bilder i mina trådar som jag inte har tagit själv tycker jag är kanonbilder

/byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/08/27 :  09:47:54  Show Profile Send byZan a Private Message
Bilder har efterfrågats i min tråd och nu kan ni via denna länk se hur det ser ut hos mig, trevlig läsning!

/byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2014/08/27 :  19:56:16  Show Profile Send Micke Y a Private Message


Så vackert så man blir tårögd.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/08/27 :  20:01:30  Show Profile Send byZan a Private Message
Jag fick mig en lektion i hur jag kan använda kameran jag har och jag lyssnade och lyssnade, men det ser mer ut som om jag funderar på "vad f*n snackar han om" tycker jag.



Proffset tyckte bilden blev bra och därför vågade jag lägga ut den.

/byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2014/08/27 :  20:14:24  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Helt riktigt, jag är nöjd med den bilden. Tycker att jag kom nära personen byZan i den.
För de som tycker det ser lite konstigt ut med skärpan och undrar hur jag har trixat med den i Photoshop så kan jag säga att det är inget trix. Jag har använt ett tilt/shift objektiv.

Tack till dig & din fru för att nog tog hand om en vilsen skåning i Stockholm!

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2014/08/27 :  21:00:57  Show Profile Send PärR a Private Message
Fantastiskt initiativ och att bilderna blev så bra som de blev.. Nästan så bilderna tog udden av lyssningsintrycken..
Ser fram emot flera "Magasin" av Hr Palmqvist, även om han valde att lägga upp ribban på 2,48 redan i reportage 1 icon_smile.gif Var ska detta sluta...

/Pärr
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2014/08/28 :  06:36:26  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Tack PärR, det är lätt att trivas hemma hos byZan!

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/08/28 :  14:22:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag rekomenderar att läsa tråden från sida 1, snacka om resa :o)
Så vad blir nästa steg byZan?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/08/28 :  18:50:15  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ja! Va bra det var. O vilka system.......suck. Man blir lycklig av att se sådant!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/08/29 :  08:21:50  Show Profile Send byZan a Private Message
Jag vill inte på något sätt ta åt mig äran för hur första numret av HiFiForum Magazine blev, det är helt och hållet Audionet's förtjänst, jag kan bara säga tack till de som gillar objekten på bilderna.

Men jag är precis som ni, otroligt imponerad av hantverket och de färdiga bilderna

Jag kommer i helgen här i min egen tråd försöka skriva lite om Audionet's vistelse i huvudstaden och i skärgården och det med mina egna ord, men tyvärr inte genom någon egen lins

/byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/08/30 :  11:56:08  Show Profile Send byZan a Private Message
HiFiForum magazine.

Nu med egna ord/tankar och funderingar tänker jag skriva om hur jag och Audionet hade det den helgen då han var hos mig på besök för att ta bilder och lyssna och för att göra det första numret av HiFiForum Magazine.

Någon gång på senvintern eller tidig vår fick jag ett pm där Audionet ville komma och lyssna, jag sa att det vore jätteroligt. Tyvärr så gick inte våra agendor att få ihop med varandra. Tiden gick och jag fick en inbjudan till hans årliga grillfest/lyssning, precis i början av min/vår semester, hmm? Dåligt väder på ostkusten en fru som kände sig ganska trött efter en tuff vårtermin som lärare. Hon sa okej, det gör hon iofs alltid för hon vet hur mycket jag gillar musik och att få träffa likasinnade.
Jag beställde flygbiljett, Bromma-Sturup. Fredag morgon landade jag och blev hämtad, ett kärt återseende, för min del i alla fall;)
För att göra en lång historia kort så hade jag det mycket trevligt och blev väl omhändertagen av både herrn och frun i huset, tack för den helgen, den var grymt rolig.

HiFiForum Magazine kan det vara något frågade Audionet mig någon gång i våras och han beskrev sina tankar och funderingar. Jag vet inte om jag fattade riktigt hur han menade men jag sa i alla fall ja till det, idén lät både intressant och fräsch.

Hade inte tänkt skriva så mycket om ovanstående men raderna blev snabbt många ser jag!

Vi tar det från början:

Jag har känt Audionet sedan ett antal år tillbaka, inte många, men några i alla fall. Jag tror vi fann varandra på något sätt? Jag vet inte på vilket sätt men det stämde från början (mina känslor), jag fick en ny vän på äldre dar#9786;

Vi har haft lite kontakt via pm och träffats på mässor och hos andra forummedlemmar under åren som gått, lika trevligt varje gång.

Nu tillbaka till inledningen för att försöka knyta ihop säcken för att få reda på hur första numret av HiFiForum Magazine blev till.

Efter hemkomsten från Skåne och på frågan om vad jag tyckte om idén om magasinet så startades det ett vilt pm:ande och mailade för att försöka få ihop en helg där Audionet kunde både ta bilder och lyssna. Jag kom på idén om att göra både stan och stugan, men ingen koll på tidsåtgång för fotografering hade jag. Förslaget godtogs med orden, fan vad kul!
En tidig fredagsmorgon gav sig Audionet av från sitt hem, själv jobbade jag men smet hem vid 13-tiden för att ta emot min vän fotografen. Han rullade in med sin fullpackade bil, en liten väska som jag tror innehöll kläder och massor av väskor och pinaler som jag nu förstår att man måste ha för att ta proffsbilder.

Det blev pinsamt när det första Audionet gjorde var att räckte fram 2 flaskor vin i en fin tygpåse till min fru, hon blev glad och jag förbannad på mig själv som inte ens hade tanken på dylikt när jag gjorde besöket hos dom, pinsamt dåligt! Men Audionettan, jag lovar att råda bot på detta när vi ses igen.

Vi klev rakt in i lyssningsrummet, det blev några minuters lyssning innan det blev kaffe och smörgås eller var det kaffebröd kanske? Vi blev sittande en bra stund, vi pratade av oss, vi hade gott om tid tyckte vi, särskilt min fru måste ha tyckt det för hon pratade på som aldrig förr;)
Nä, nu lyssnar vi och tar lite bilder sa jag, jag var otroligt spänd på att få se hur Audionet jobbade och även på lite feedback på ljudet. Jag körde först lite musik via Aurender#8217;n och sedan via transporten. Jag hade testat att allt fungerade dagen innan, allt hade varit påslaget för att uppnå rätt temperatur. Lyssnandet via Aurender#8217;n föll väl ut trots att det är den #8221;sämsta#8221; förmedlaren. Nu över till cd#8217;s, en medhavd skiva laddades på släden och jag tryckte på play, musiken startade, jag tyckte det lät okej för jag satt inte i sweetspot och vet inte om jag hade hört låten tidigare heller. Men Audionet sa nästan direkt att detta låter ju inte speciellt bra, det måste vara något fel? Vadå fel? Jag testade igår och allt var som det skulle, det måste vara skivan#8230;.. då såg Audionet att transporten inte gick via upsamplern (bra med vana dCS-ögon). Jag hade dagen innan varit inne i menyerna och ställt in allt så som jag ville ha det, filter, upsamplingsfrekvenser o s v. Det är bara att ställa in och sedan låta apparaterna spara inställningarna genom att låta de själva gå tillbaka till ordinarie utgångsläge. Men tydligen så hade jag inte gjort rätt, man ska inte pilla på grejer om man bara tror, man ska veta! Vi fixade till inställningen och vips så lät det helt annorlunda och så som det ska låta, glada miner hos oss båda;)

Blixt och dunder och ösregn helt plötsligt! Plan B sattes in, vi drar ur propparna och packar min bil så drar vi ut till stugan, där är det säkert finare väder. Sagt och gjort, alla tre packade ner sina saker och vi ställde allt innanför ytterdörren, vi sprang några gånger fram och tillbaka till bilen (ca 5 meter) och blev genomvåta, inte min fru hon sprang bara ut när det var dags för avfärd. Det regnade ordentligt, jag fick köra i en väl anpassad fart för att inte få vattenplaning. Efter halva vägen så slutade det att regna och vi såg att det började bli blått mellan molnen, det brukar ofta vara så att det är bättre väder ju närmare kusten man kommer.
Vi kom ut till stugan medan det fortfarande var ljust, bra tänkte jag, då hinner fotografen ta sina bilder. Insåg ganska snabbt att ljus är ganska onödigt när man har med proffsgrejer att göra. Visst vill fotografen ha ett bra ljus men inte trodde jag att man kunde få så bra bilder med nästan inget ljus alls. Ska så småningom lägga ut en bild där jag var ljussättare i ett nästan totalt mörker, den blev bra tycker jag själv.

Vi lyssnade och finjusterade högtalarna, lite mer toe-out och basen blev bättre. Varför jag inte gjort det tidigare vet jag inte, men ett skäl kan vara att det är klart lättare när man är två som vet hur mycket eller lite som behövs för finjusteringen. Bilder togs, musiken flödade, god middag, gott vin och en trevlig konversation till långt in på natten, en kanondag tycker jag.

Lördag morgon, jag var uppe tidigt och började tillsammans med frugan att fixa frukosten, inget speciellt, utan en vanlig frukost. Brödet tilltalade Audionet tror jag, han åt flera smörgåsar och det trots att han normalt avstår bröd?
Tror det blev lite fotograferande på förmiddagen innan vi efter lunch tog båten ut mot Ålandshav. Audionet hade förberett båtresan genom att ta åksjuktabletter, jag sa jag inte trodde han behövde några eftersom det inte blåste speciellt mycket. Han tog dom i alla fall för säkerhets skull sa han! Nåja, när vi efter ca 20min båt åkande i 14-15 knop närmade oss havet så såg jag att det var lite gammal sjö + vind på ca 7-8 m/s, det gungade lite mycket för fotografen såg jag i hans ansikte. Så efter att nästan ha kommit ända ut till havssvalget lade jag om kursen, söder ut och vi hamnade snabbt i skydd bakom kobbar och skär. Vi puttrade långsamt, Audionets#8217;s ansiktet återtog snabbt sin normala färg och det togs några bilder. Jag berättade under den lugna delen av färden några anekdoter från det jag var liten och fram till nu. Vi hade nog varit kvar i båten fortfarande om jag fortsatt att berätta allt jag hört, sett och varit med om själv i och runt Roslagens skärgård.

Nu styrde vi tillbaka västerut för att hinna hem och ta fler bilder innan middagen och medan ljuset var det rätta. Sagt och gjort, allt klarades av i en ganska rask takt och vi hade det riktigt trevligt. När jag tyckte att det blivit mörkt, för mörkt för fotografering alltså så sa Audionet, nu ska vi ner till stranden för att ta några kvällsbilder. Går det undrade jag, vi får väl se blev svaret! Det blev snack till framåt midnatt och lika trevligt som på fredagens afton.

Söndag morgon och vi packade in allt i bilen direkt efter frukosten och diverse måste göromål. Jag tror vi kom tillbaka till stan vid 11.00. Vi hade lite bråttom hem för att det skulle tas fler bilder och det skulle lyssnas på mer musik innan resan tillbaka till Malmö startade. Vi hade ju blivit avbrutna på fredagen av Thor och hans nyck.

Nu plåtades det för glatta livet! Nu var fotopinalerna nerpackade i sina respektive väskor och Audionet var redo och fullt koncentrerad på att äntligen få lyssna på lite vinyl. Medhavd vinyl sattes på och ljuv musik kom ur högtalarna, musik via vinyl är det som berör mig mest, punkt slut! Tydligen Audionet också för han gillade det han hörde.

Vår helg tillsammans var nu slut. En helg jag kommer att minnas för evigt, trevlig, lärorik och mycket givande på många plan.

Audionet packade bilen och jag och min fru vinkade av honom och jag tror att Audionet kom hem till Malmö vid 20.30 på söndagskvällen? Säkert helt slut efter att ha stått ut med mig så länge? Själv satt jag mig för att lyssna på några cd och försöka glömma fadäsen med inställningen av transporten.

Det började ramla in bilder via mail redan under måndagen och alla såg fantastiska ut i mina ögon. Det här kan inte bli något annat än en succé tänkte jag.

Ni har ju facit nu och jag är så glad att ni också uppskattar Audionet#8217;s arbete och hans idé om ett HiFiForum magasin. Jag ser precis som ni redan fram emot nästa utgåva.

Avslutar denna rapportering med att säga
- att det har varit en ynnest att få ha Audionet som gäst.
- att det har varit roligt och lärorikt att ha fått se hur en professionell fotograf arbetar.
- att det var roligt att få vara den första som Audionet ville komma till för att göra sitt magasin.
- att det är roligt att få se sina grejer genom hans ögon (via sin lins) och få hans intryck beskrivna med hans egna ord.

Till sist vill jag tacka alla som har följt och följer mina förehavanden via de trådar jag har. Tack för alla positiva kommentarer, även om jag ser mina system som #8221;handmade for me#8221; och som enkom är gjorda för att lyssnas via mina öron så känns det extra roligt när andra också uppskattar ljudet.

/byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2014/08/31 :  09:58:36  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Tack byZan för att jag fick se helgen genom dina ögon, upplevelsen stämmer exakt med min egen!

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/08/31 :  10:14:17  Show Profile Send byZan a Private Message
Här är bilden då jag fick agera ljussättare



Denna bild togs med lång slutartid och det är därför som båten är lite suddig eftersom den rörde sig under tagningen, men bilden blev riktigt bra ändå!
Båten är min kompis båt.



"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/08/31 :  10:19:35  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Tack byZan för att jag fick se helgen genom dina ögon, upplevelsen stämmer exakt med min egen!

Då hade vi m a o en mycket trevlig helg ihop

Hoppas förklaringen till fotot ovan är riktig med lång slutartid? För då har jag lärt mig lite av vad du försökte förmedla

/byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2014/08/31 :  19:47:39  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Helt riktigt, långa slutartider. Har för mig att det ligger på runt två minuter. Mycket bra teknik för att göra vatten mjukt.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/09/02 :  07:47:31  Show Profile Send byZan a Private Message
Jag fick en recension på Euphonia av en mycket god lyssnare (calm), som följt min resa under några år och även ifrån sweetspot vid flera tillfällen. Tycker recensionen stämmer väl med mina egna tankar och funderingar så därför kopierar jag in den här.

Då var det dags att lämna en liten rapport från ett besök hemma hos ByZan och de lyssningsintryck som jag fick med mig därifrån.

Jag har haft nöjet att besöka ByZan ett antal gånger och följt hans resa från det gamla systemet och gradvis uppgradering av detta till vad jag skulle säga är så nära slutstationen det egentligen går att komma.
Första besöken var med B&W och McIntosh-riggen i systemet. Nästa blev när TAD-arna kommit på plats med den gamla elektroniken kvar. I det två första stegen var jag barnsligt förtjust i state of the art-vinylen från Clearaudio och dess fantastiska musikaliska injektioner. Den digitala delen kändes en aning för tillspetsad för min smak, utan att för den skull vara vass. Så det var med stor spänning som jag såg fram emot nästa besök. Jag hade följt denna tråd med stor spänning och sett att försteg från ARC kommit på plats och slutsteg från Krell. Vidare hade en ny dac i form av dCS Vivaldi smugit sig in i racken. Strömrenare från PS-Audio fanns också på plats. ByZan var lite hemlighetsfull om det kunde vara så att ytterligare förändringar skett, så jag hade mina aningar.

Väl på plats i det ByZanska hemmet besannades mina vildaste spekulationer. Vad tronade i centrum av detta hifi-altare om inte den fullständiga Vivaldi-riggen med alla dess fyra delar? Förutom dac:en, så fanns klockan, upsamplern och driven på plats. En utopisk koncentration av bland det bästa som hifi-industrin kan leverera idag. Sen finns det naturligtvis ännu värre system någon stans på jordklotet, men detta är bland de värre jag har haft tillfälle att lyssna på i hemmamiljö.

Rummet

Jag var nog så fångad av systemet, så jag glömde att se om väggarna ändrat färg, men jag tror mig läst att dessa gått från tegel till pansargrått. Rummet är som jag uppfattar det ca 25 kvm stort och gränsar ut mot hallen och en trappa upp till övervåningen som går bakom lyssningsstolen. Bakväggen blir då oregelbunden vilket sannolikt är gynnsamt ur ljudsynpunkt, framförallt för bashanteringen. Akustikfixen är få och inskränker sig till ett antal plexiglas-wingar på kortsidorna för att fånga förstareflexen och några bakom lyssningsstolen för att luckra upp.
Jag upplever att systemet står mot en långvägg, men det är svårt att se rummets egentliga dimensioner pga trappan i bakkanten. Lyssningsstolen står en bit ut i rummet och är en traditionell öronlappsfåtölj med fotpall för fötterna. Bekvämt och skönt för långa lyssningar. Lyssningsstolen står vad jag uppfattar närmare baffellinjen än vad avståndet är mellan högtalarna.

Systemet

Systemet finns väl dokumenterat i Audionets proffsiga bilder så en mer ingående beskrivning kanske inte behövs. När det gäller signalkällorna så är de av yppersta och bästa klass i sitt slag. dCS Vivaldi, Clearaudio Master Reference och Aurender S10. Förförstärkaren med rördrivning och kraften och musklerna i Krell-slutstegen som ger TAD-högtalarna vad de behöver för att ligga på en behaglig crusingspeed och explodera i burnoff vid behov. Allt snyggt exponerat i ett rack som växt med åren. Det enda som jag faktiskt har lite dålig koll på är kablaget som jag tror är oförändrat Tara Labs genomgående.

Musiken

Vi började med lite högupplöst från Aurendern via Uppsamplern till dacen. Har ingen riktig koll på titeln men äldre jazzinspelning med riktig rumskänsla och en utbredning över ljudscenen som var något utöver det vanliga. Vi skall komma tillbaka till själva ljudet senare. Sedan blev det lite medhavd matsäck via mina egna referenser som förutom min ständiga följeslagare War Orphans med Bobo Stenson, nu utökats med Anne Bissons fantastiska skiva Blue Mind och Jacky Terrasons Mirror en riktig dynamikthriller på solopiano.

Ljudet

Det första som slår en är förutom den väl utbredda ljudscenen är den enastående basen. Den flödar fritt i rummet, helt otvunget, med både kraften och dynamiken som kännetecknar ett stort system. På något oförklarligt sätt finns den och pekar ut kickdrums och bassträngar där de befinner sig i rummet. Inte ett uns av svulstighet eller en överdriven torrhet utan bara ett vara i luften som också känns rent fysiskt. Mellanregistret fylligt och känslosamt utmejslande av Anne Bissons röst och Jackys pianoattacker. Kunde möjligen höra ett litet, litet uns av torrhet som jag inte riktigt känner igen från TAD:s demos. Men vi pratar milligram och inte gram och den troliga orsaken är öronlappsfåtöljen som fångar en del reflexer i absorbtion, istället för att klinga ut mot bakväggen. Men mer en reflexion från min sida som är van att sitta med huvudet fritt med wingarna ganska nära huvudet. Diskanten flödar fritt med kristallinsk exakthet och fångar cymbaler som jag är van att höra dem live. Vivaldins styrka är just diskantåtergivningen och den blev något annorlunda än Clearaudions mera mjuka avrundning. Jag kunde under den digitala spelningen höra lite mer att diskanten spelade i högtalaren än i den analoga återgivningen. Men utan på något sätt vara störande, tvärt om en högklassig återgivning som få digitala system klarar utan att tippa över. Kabelanpassningen är ännu inte helt avslutad vad jag förstår på ByZan och kan ytterligare förändra utan att för den skull färga.

Sammanfattning

ByZan har med detta system nått en nivå som är ytterligt svår att slå och ligger definitivt i referensklass alla kategorier. Att trimma in ett sådant system till ultimat fulländning är inte gjort i en handvändning och kräver stort mått av tålamod och inte minst muskelkraft för att baxa högtalarna fram och tillbaka, tills man sitter nöjd. Jag tycker dock att ByZan kan vara både stolt och nöjd med att kunna förverkliga sitt drömsystem och få det att klinga så utomordentligt bra.

Tack ByZan för en oförglömlig kväll och ett bestående minne! Ser redan fram emot nästa sittning!

Calm


/byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2014/09/02 07:49:01
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/09/02 :  09:07:17  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Trevlig läsning byZan! (och Calm givetvis)

Jag hoppas du njuter av din anläggning så ofta det bara går och jag kan bara föreställa mig vilken härlig återgivning den erbjuder!

Jag tycker det är intressant hur uppskattad din anläggning är trots avsaknaden av kablage i "löjliga" prisklasser? Visst, dina TaraLabs snokar är ju inte småpotatis, men frågan är hur "långt" det går att komma?
Eller om du har valt elektronik som är så välkonstruerad att den inte låter sig påverkas av sladdarna! (oh hemska tanke! )

Ha det gott och glöm inte titta förbi om du behöver lite "markkänning" på vägen mot Sälenfjälen eller så!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/09/07 :  07:47:35  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Trevlig läsning byZan! (och Calm givetvis)

Jag hoppas du njuter av din anläggning så ofta det bara går och jag kan bara föreställa mig vilken härlig återgivning den erbjuder!

Jag tycker det är intressant hur uppskattad din anläggning är trots avsaknaden av kablage i "löjliga" prisklasser? Visst, dina TaraLabs snokar är ju inte småpotatis, men frågan är hur "långt" det går att komma?
Eller om du har valt elektronik som är så välkonstruerad att den inte låter sig påverkas av sladdarna! (oh hemska tanke! )

Ha det gott och glöm inte titta förbi om du behöver lite "markkänning" på vägen mot Sälenfjälen eller så!


Tack

Jag njuter nästan alltid av musiken här hemma, det är bara vid testande som fokus hamnar i en annan del av hjärnan. Just nu testas det nästan ingenting för jag har inget som egentligen behöver eller skall bytas ut. Mina TL-kablar fungerar utmärkt och har gjort så till många anläggningar här hemma så jag skulle klassa dom som ganska neutrala. Det som saknas är ett antal digitalkablar som ska ersätta de medskickade. Om det testet faller väl ut (jag tror det kommer att göra det) så kanske jag testar och byter ut HT-kablarna till samma märke?

När detta är gjort så kanske det är slutdestinationen? eller kanske början på en ny resa? Skojade bara

Jag var i dina trakter i våras men då fanns ingen tid att stanna till Däremot så passerade jag dig i höstats och ringde faktiskt men tyvärr inget svar, det är inte alltid lätt att få ihop det.

Ha det gott och vi får se vem som kommer till vem först?

/byZan



"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/10/03 :  19:48:22  Show Profile Send byZan a Private Message
I dag har jag funderat på vad jag ska göra med mina B&W 805S som står nerpackade i sina originalförpackningar. De skambud jag fått är inte ens värda att kommentera mer än såhär.

Anledningen till mina funderingar är att jag inte vill skänka bort mina högtalare och samtidigt vore det roligt att testa ett litet annorlunda system, ett system som jag ev. skulle kunna ha i vardagsrummet eller i mitt arbetsrum.
Jag funderar alltså på att behålla dem med en tanke att låta de spela tillsammans med någon förstärkare med rör, hmm? Ganska trögdrivna och inte optimalt för rör tänker ni nu, jag med! Ett byte mot något andra högtalare kanske och isf vad? Gillar både Harbeth, Tannoy (kan bli förstora), Audio Note m fl, ni förstår säkert vilken ljudkarraktär jag är ute efter, smokerings /rökig jazz, ett glas konjak och en fet cigarr

Kommentera gärna och kom med förslag

/byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2014/10/03 19:49:32
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/10/03 :  20:19:17  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Riktigt roligt! Våra tankar gick i samma banor när det gäller gamla kära ljudprodukter.
Själv har jag ett par Monitor Audio GS-10 med original stativ som inte är värda vatten på begmarknaden. De spelar nu på andra ledden i hemmets musikrum och kommer senare att få bli ljudalstrare till en projektor/duk för vissa tillfällen. Men jag hittade ju en tokbillig rörhäck, kinesisk, med en kvartett EL-34 i pushpull konfiguration. Denna driver nu dessa Monitor Audio med bravur och i denna lilla enkla rigg har jag faktiskt en CDspelare också! EL-34 i Push-pull är faktiskt kraftfullare än vad man kan tro!

Jag tror ärligt talat du skulle gilla vad du hörde om du kom förbi ngn gång...
Jag kanske ska ta med mig rörhäcken och släppa av den hos dig på lån i utbyte mot en lyssning på din stora rigg?

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
Page: of 51 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000