Author |
Topic  |
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
Posted - 2014/04/22 : 18:02:57
|
Grattis! En riktigt bra DAC den där Vivaldi och den kommer bara att bli bättre med tiden. Finns dessutom stora möjligheter att växa. Både transport, upsampler och klocka tillför lite mer av det goda. :)
Det fyrhjuliga sommarnöjet sätts i trafik den 2/5 så en resa norrut är nära nu. Blev ju inte mindre sugen av den senaste uppgraderingen! :) |
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2014/04/22 : 18:44:53
|
Tack
Dörren är öppen!
/byZan |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts |
Posted - 2014/05/12 : 16:24:50
|
Helvete vilken dac !
Har helt missat din senaste uppgradering, sjukt läckert. Kan tänka mig att den är helt sanslös, fan nu vart jag sugen på att göra om lite i mitt system också. Vad körde du med för dac innan ? |
[i][purple]
|
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2014/05/12 : 21:21:08
|
Byzan, vilken usb-kabel använder du? För jag antar att du spelar via usb, eller? |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2014/05/13 : 16:25:13
|
Gozzi - tack! Jo det låter bra Jag hade Bricasti M1 innan och visst är det skillnad!
Snutten - använder mig av den medföljande usb-kabeln, testade en Nordost Heimdal som hastigast och tyckte då att det blev lite mer analogt, mjukare eller hur jag nu ska förklara? Får testa mer seriöst vid senare tillfälle för att verkligen höra om eller vilka skillnader det finns.
/byZan |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2014/05/13 : 16:52:32
|
Heimdall vinner mycket på att spelas in ordentligt, så var inte för snabb med utvärderingen. |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2014/05/13 : 23:07:18
|
Är det inte väääldigt snålt med bilder här? kom igen nu byZan, jag trodde du fått fason på möbler och grejer?
Vh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2014/05/15 : 12:24:18
|
Jag har ju lovat att inte lyssna, men bilder att dräggla över fungerar.... . |
Edited by - Snutten on 2014/05/15 12:24:38 |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2014/05/15 : 19:20:12
|
Jag fick ett påpekande av en vän att jag skriver Heimdal när det ska vara Blue Heaven, jag skäms över att jag försökte lura er 
Jag får skämmas över att det saknas bilder också Men det går att råda bot på genom att ta några och lägga upp i tråden, så vad är problemet? Jo, ingen som tar bilder För han sitter fast i fåtöljen och lyssnar på musik
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2014/05/16 : 12:03:02
|
Heimdall ska enligt många vara mycket bättre än Blue Heaven, så testa gärna en sådan. Men spela den mycket ända tills ljudbilden öppnas upp, du kommer förstå vad jag menar när du ev. provar. |
 |
|
PärR
Member

212 Posts |
Posted - 2014/05/16 : 21:25:15
|
Hej Snutten,
Intressant info. Halkade in på denna tråd. Ja kablar är verkligen en snårskog. Ju fler enheter desto fler kablar (huga) Jag råkar dock sitta med 3 st NO Blue Heaven själv och därav blev jag lite nyfiken på ditt inlägg. Har en NO BH USB 2.0 mellan musikserver och upsampler och 2 st NO BH mellan upsampler och masterclock som ombesörjer en klockning både på 44.1 och 48 Mhz beroende på vad man vill lyssna på. 16/44.1, DSD, DXD 24/384 osv.
Menar du att jag skulle tjäna på att byta ut mina Blue Heaven mot Heimdall i dessa konfigurationer? Man är ju nyfiken på om man kan förbättra. Det är man alltid vaken för. Jag kör i övrigt Acoustic Zen Absolute, Transparent Reference och Nordost Odin i övriga kabelkonfigurationer, men har bedömt att i dessa kedjor, dvs USB och klockkablar, så tjänar man inte lika mycket på att investera i så mycket dyrare kablar varför NO BH räcker mer än väl. Åtminstone för mig och det jag spelar på.
Tacksam för tips och erfarenheter kring detta
/Pärr |
Edited by - PärR on 2014/05/16 21:38:01 |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2014/05/17 : 06:29:56
|
quote: Du har pm Pär, kommer ta bort detta inlägg när du läst pm. Vi ska inte kidnappa byzans tråd....
Inga problem, är själv nyfiken på hur du resonerar i frågan.
Tråden är öppen för allas synpunkter och jag respekterar allas erfarenheter och upplevelser. Så länge språkbruk och respekt för andras åsikter hålls på en godtagbar nivå så är det bara att köra på, jag säger till annars.
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2014/05/17 : 15:45:01
|
Snutten - vad har du själv för grejer? Vet inte om jag sett det eller om jag missat det
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2014/05/17 : 16:29:43
|
Har inget att göra idag förutom att koppla in en usb-kabel sa jag till frugan och vips så blev jag trädgårdsmästare, utemöbeltvättare, vikalakanassistent, marinerare, grilliordningställare och lite annat smått och gott.
Nu sitter jag framför anläggningen och lyssnar (slumrar), försöker att koncentrera mig på om ljudet från den begagnade NO Blue Heaven 2.0 som jag införskaffade och kopplade in idag på fm. gör någon skillnad? Inte mycket, men den levererar ett lite mjukare, mer analogt kan jag tycka? Ingen aha-upplevelse men dock lite bättre än originalkabeln (placebovarning? )
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2014/05/17 : 19:13:29
|
Spela in den några dagar, men den är inte lika bra som Heimdall. Ska uppdatera min medlemssida så kan jag länka till den, har inte gjort det på länge. Edit: men jag har en Meitner ma 1 dac, Music First Audio Silver försteg, Simaudio Moon w-3 slutsteg och egenbyggda högtalare. Kablar från Vertere (signalkablar), Nordost (högtalarkablar) och en Kimber KCAG mellan för och slutsteg. |
Edited by - Snutten on 2014/05/18 13:37:06 |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 19:22:17
|
Tack för en trevlig hifi-fika, hrk, krelle och Anders Kul att det blev av efter så många försök Kunde du sova krelle eller satt du och kollade in tänkbara vinylsvarvar med tillbehör? 
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2014/06/05 : 09:00:31
|
Hittade en beg. Transparent Ref XL mm2 för ett tag sedan och fick också reda på att den inte var kalibrerad efter min elektronik så jag ha nu skickat den för omkalibrering. Trodde jag skulle hinna få den nu till helgen men tyvärr så får jag vänta några dagar till. Ska bli spännande att höra om det blir någon skillnad, enligt initierade källor så ska det bli det? Om inte så har jag iaf en signalkabel som jag vet är optimerad för min elektronik och den vetskapen kan vara bra för placeboeffekten
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2014/06/13 : 18:47:35
|
Kablarna kom härom dagen och jag kopplade in dom direkt nyfiken som man är när det är något nytt i görningen
Allt blev mycket bättre än reservkablarna men det visste jag ju eftersom jag hörde skillnad direkt när jag kopplade in dom. Men om kalibreringen gjorde någon skillnad är jag inte lika säker på eftersom jag har svårt att minnas exakt hur de lät innan kalibreringen. Om jag nu hör eller bara tycker att de blev lite varmare utan att tappa något annat så är det så jag upplever det och det är väl bra så långt. Om det var värt pengarna är jag däremot tveksam till, men glad att veta att jag nu har matchade IC-kablar till anläggningen
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2014/06/22 06:58:25 |
 |
|
Figge
200.000-klubben

2175 Posts |
Posted - 2014/06/13 : 19:17:14
|
Du får väl testa några andra kablar för att det skall bli optimalt.  |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2014/06/22 : 07:09:49
|
Kalibrerade eller inte så låter det i vart fall fantastiskt bra
I sommar ska jag köpa ny musik, många skivor som jag velat ha ska nu införskaffas. Tror jag börjar idag eftersom vädret inte är det bästa.
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2014/06/26 : 13:15:36
|
Byzan, jag ska testa ett lite annorlunda sätt att spela upp musikfiler, återkommer med om det ger en förbättring eller inte. |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2014/06/28 : 21:54:40
|
quote: Det fyrhjuliga sommarnöjet sätts i trafik den 2/5 så en resa norrut är nära nu. Blev ju inte mindre sugen av den senaste uppgraderingen! :)
Det fyrhjuliga nöjet hämtade mig på flygplatsen efter att jag satt på mig vingarna för att ta mig till Skåne. Det mullrade gott och visst blev man sugen på en cab
Tack alla ni som var på Mickes årliga grill/lyssningskväll, kul att få ett ansikte och kul att få vara med även om jag inte uppfattade allt som sas
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
Posted - 2014/06/29 : 09:17:34
|
Inte lätt att komma ner till Skåne, konstigt folk där. Det blev ju rätt många skåningar på en och samma gång. 
Vi glömde att diskutera erfarenheter och inställningar av dCS. Men det tar vi förhoppningsvis mellan fyra ögon inom en mycket snar framtid!  |
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2014/07/03 : 08:52:45
|
quote: Vi glömde att diskutera erfarenheter och inställningar av dCS. Men det tar vi förhoppningsvis mellan fyra ögon inom en mycket snar framtid!
När det gäller inställningarna så är de frustrerande många, men jag lär mig förhoppningsvis? Erfarenhetsutbyte är ett snabbt sätt att lära sig på så jag hoppas att du kommer upp till oss tokiga Stockholmare snart
De 5st beg. cd's jag fick med mig hem från "Skivesset" i Malmö var alla bra
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2014/07/03 : 14:46:09
|
Alltid kul att träffa nya medlemmar Byzan, det är bara att boka in tid för nästa år ;) |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
Topic  |
|