HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hos byZan (är resan slut..................sid 51?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 51

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2014/02/27 :  18:58:15  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja det bästa är att ta det lugnt, du har ju gjort stora förändringar. Borde vara en av landets bästa musikförmedlare detta, grattis!
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2014/03/13 :  09:41:35  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Snart är våren här och det är dags att sätta fyrhjulsnöjet i trafik och utflykter skall planeras!

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/03/13 :  16:08:21  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Ja det bästa är att ta det lugnt, du har ju gjort stora förändringar. Borde vara en av landets bästa musikförmedlare detta, grattis!

Ja nu sitter jag lugnt i båten och bara lyssnar på musik

Tack! Men bland det bästa vet jag inte men bra låter det
quote:
Snart är våren här och det är dags att sätta fyrhjulsnöjet i trafik och utflykter skall planeras!

Det är bara att cabba ner och trampa på gasen så syns vi

/byZan

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/03/22 :  20:48:44  Show Profile Send byZan a Private Message
Efter att nu ha spelat i +100h kan jag säga att jag är riktigt nöjd med hur den nya elektroniken presenterar musiken.
Mina TAD:ar får verkligen visa vad de kan och de är lika nöjda som jag själv.
-Diskanten är så len och fin.
-Mellanregistret är världsklass.
-Basen, lite tweak och lite mer tid och jag tror den kommer att uppfylla mina drömmars mål.
-Tillsammans spelar de så bra som jag hade hoppats på.
-Ljudbilden är stor trots mitt inte alltför stora rum.

Skillnaden mellan den nuvarande och tidigare elektroniken är att det låter annorlunda, men nu pratar vi tycke och smak, så det finns likheter också.

Skippade alla vanliga uttryck och skrev min kanske alltför tidiga recension på detta sätt och hoppas och tror att ni förstår.
Det kommer lite folk hit inom den närmaste tiden och de får skriva vad de tycker och hoppas att de kommer att gilla det de kommer att få höra? Om inte så har de förmodligen inte samma ljudideal eller så hör de mer eller mindre av det jag hör själv

/byZan

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/03/22 :  20:51:16  Show Profile Send byZan a Private Message
Härom veckan hände något märkligt och det upplevdes som positivt.

Satt och lyssnade via Aurendern och gjorde en liten spellista med lite blandade låtar för det jag trodde jag kände för. Men efter ett par låtar så var jag trött på det som spelades, vet inte ens om jag lyssnade, jag ändrade inriktning på musikvalet till gles musik som passade bättre till min sinnesstämning.

Nu det det märkliga - det blev så jäkla tyst på något sätt? Kolsvart? Lugnt? Jag vet inte vad det var som hände? Nu blev jag tvungen att rodda om i spellistan för att kunna lyssna på mina referenslåtar, jodå de lät bättre de också. Jag var ensam hemma så det blev test på HÖG volym också, så hög så att jag trodde att luften skulle ta slut Ni skulle ha sett mina fötter när de for över golvet och kroppen som gjorde ett par gamla sjuttio-, åttiotals moves

Men vad var det som hände? Kollade timvisaren i Ref 10'an och den stod på 115h, har läst att det kan hända saker vid just runt den siffran? Eller är det strömmen som var gynnsam just vid detta tillfälle? Eller kanske placeboeffekt? Jag skiter i vilket för jag är så glad att få ha upplevt denna musikstund tillsammans med mina favoriter

/byZan

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/03/22 :  20:56:05  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:

Här lyser solen, så fäll ner cabben och skynda dig hit innan rören tar slut

/byZan

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2014/03/22 :  21:01:17  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Halvböj eller helböj, alltså angående rören

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/04/04 :  08:25:46  Show Profile Send byZan a Private Message
Köpte en PS Audio P10 för att min elektronik (front end) skulle få bli matade med en perfekt sinuskurva och här är lite intryck från den integreringen.

Nu har jag lyssnat i några dagar och eftersom jag inte tror att P10:an behöver någon inspelningstid så kan jag redan nu berätta hur jag tyckte det blev.

Spännande var det när man slog igång den, förväntningarna var höga efter så mycket lovord som skrivits om strömrening. Det första var att på displayen se vad den gör med den inkommande strömmen och se skillnaderna och den stabila strömmen den levererar, varierar bara några tiondelar upp och ner. THD minskas från 1-1,5% ner till 0,1%. Man kan på displayen också se hur mycket effekt som tas ut och lite annat också.

Hörbarheten av vad den gör då? I sammanhanget inte alls så mycket som bl a Apexorca och A/Wing (Euphonia) beskrivit att Titanen gjorde för deras anläggningar (tror jag).
Jag kunde direkt höra att den tidigare svarta (tystare) bakgrunden blev en aning svartare, hmm? svart är ju svart men ni förstår nog ändå.
När jag sedan lyssnade vidare så upptäckte jag att alla element fått sig en liten liten förbättring vad gäller renhet och detaljer.
Ljudbilden jag hade tidigare (som var stor) trodde jag inte att jag skulle kunna få större och det fick jag inte heller, iofs så kan jag vrida ut högtalarna lite till men då tappar jag annat som jag inte vill vara utan.

Så summa summarum av detta då:

Var det värt pengarna - absolut, eftersom jag köpte den med kampanjpris.
Blev det som jag tänkt då - ja, jag hade inga större förväntningar egentligen utan bara de som jag tidigare har hört hos andra och det levde den upp till.
Sedan tycker jag att det känns bra att all elektronik jag har inkopplad i den förhoppningsvis mår bra av att bli matade med en stabil ström.
Jag tror också att denna typ av produkt ger olika resultat beroende på vad som stoppas in i den.

Nu är jag inte ingen teknikguru så jag kan tyvärr inte svara på krångliga teknikfrågor, men andra frågor svarar jag gärna på

Nu väntar jag på lite annat som ska in i systemet och där är en del som förväntningarna är klart större på än på P10:an

Hoppas att det inte blir en alltför lång väntan denna gång - ett par veckor, kanske?

Trevlig helg!

/byZan

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2014/04/04 08:26:35
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2014/04/04 :  09:41:21  Show Profile Send Snutten a Private Message
Bra strömkablar kan också ge den effekten av mer svärta utan att ta bort mikrodetaljer. Och som du naturligtvis vet ska man prova att vända kontakter i uttaget ett halvt varv och lyssna, kan bli ett klart lyft.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/04/04 :  10:09:22  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Bra strömkablar kan också ge den effekten av mer svärta utan att ta bort mikrodetaljer. Och som du naturligtvis vet ska man prova att vända kontakter i uttaget ett halvt varv och lyssna, kan bli ett klart lyft.

Kör med Furutech Alpha 3 och deras näst dyraste kontakter och tycker att det fungerar bra, men vem vet, kanske dyker upp någon kabel man kan testa i någon del i systemet i framtiden, bara för test alltså

Mitt ända DIY projekt som jag klarar av

/byZan

Edit: lagt till text

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2014/04/04 10:11:13
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2014/04/04 :  11:31:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag tror också att denna typ av produkt ger olika resultat beroende på vad som stoppas in i den.
Tror jag absolut, beroende på hur väl apparatens nätdel är byggd. Jag har själv byggt en strömrenare en gång, liknande PS-Audio fast även med variabel nätfrekvens. För att testa kopplade jag den till en gammal AGA rörradio. ljudet blev betydligt renare, särskilt om man körde högre nätfrekvens.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/04/04 :  11:42:32  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Tror jag absolut, beroende på hur väl apparatens nätdel är byggd. Jag har själv byggt en strömrenare en gång, liknande PS-Audio fast även med variabel nätfrekvens. För att testa kopplade jag den till en gammal AGA rörradio. ljudet blev betydligt renare, särskilt om man körde högre nätfrekvens.

Sitter inte hemma just nu men vill tro att den jag har också kan justera både inkommande volt och frekvens, lika på utgående? Lite osäker där men vet att den går att tweaka lite. Får läsa på i manualen när jag kommer hem. Om det är som jag tror så får det bli till att testa när ork och tid finns för sådant finlir.

/byZan

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/04/14 :  22:33:16  Show Profile Send byZan a Private Message
WOW!!!

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/04/15 :  01:03:06  Show Profile Send lennartj a Private Message
Vad hände igår kväll?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2014/04/15 :  07:41:39  Show Profile Send bearwik a Private Message
Hammarby vann med 5-0! Eller kan det vara något annat som åsyftas?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2014/04/15 :  08:00:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vem är Hammarby?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2014/04/15 :  13:08:13  Show Profile Send Snutten a Private Message
Nya kablar?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2014/04/15 :  14:52:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det kabelmärket har jag inte hört om förut i så fall.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/04/15 :  19:20:06  Show Profile Send byZan a Private Message
JA, vad hände?

Alldeles för upprymd för att kunna göra en seriös recension, men jag återkommer när jag har hämtat mig från hur jag upplever det nu

/byZan

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/04/17 :  18:28:13  Show Profile Send byZan a Private Message
En bild säger mer än tusen ord! men om man inte har någon bild då? Jag hade gärna haft en men tyvärr så

Jag öppnade för mitt nya inköp på ett lite annorlunda sätt denna gång på forat - Wow, försök till lite roliga, kanske överdrivna och larviga påståenden icon_smile_blush.gif Men reaktionerna var inte många, svårt att skapa nyfikenhet bland luttrade hifi-rävar? eller är det årstiden som är fel? Alla fyra årstiderna har sin tjusning men alla inte lika hektiska som våren kan jag tycka. Och då kan man ju undra varför jag införskaffade en produkt som man skulle vilja lyssna på 24/7? Korkat, men det är bara att bita i det sura äpplet påsken till trots!

Vad hände nu i måndagskväll då?

Jo jag kopplade in ett ytterligare nytt märke i min anläggning och jag blev så förvånad över att få höra det jag hörde. Alla lovord som jag kan komma på skulle jag kunna skriva här och nu men törs inte, för vad ska jag då skriva i framtiden? Nä det får bli lite sansat ändå, så jag säger att detta är det absolut bästa jag hört i mitt rum när det gäller digitaluppspelning. Så mycket bättre trodde jag aldrig att det skulle kunna bli/låta! Ändå så har jag inte utnyttjat hela produktens potential när det gäller olika inkopplingar kablar o s v.

/byZan

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/04/17 :  18:30:36  Show Profile Send byZan a Private Message
Trots årstiden så kan jag numera lyssna på de fyra årstiderna via en

VIVALDI DAC

Det absolut bästa jag har hört, no doubt!

/byZan

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2014/04/17 :  20:05:18  Show Profile Send bearwik a Private Message
Spännande, dax för en hififika snart!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2014/04/18 :  00:30:59  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja en del har vinstlott hvar gang...hehe. Lyssnade själv på just Vivaldi 24/192 i går kväll och det är avkopplande musik.

Edited by - Snutten on 2014/04/18 12:19:35
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/04/18 :  19:17:04  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Spännande, dax för en hififika snart!

Kan säkert ordnas
quote:
Ja en del har vinstlott hvar gang...hehe. Lyssnade själv på just Vivaldi 24/192 i går kväll och det är avkopplande musik.

En vinstlott är precis vad jag skulle behöva nu

Om du menar att jag har tur som lyckas med matchningen av produkterna så kan jag både hålla med och inte. Det är inte svårt att matcha produkter om man har ett ljudideal som man står för, men ibland så har man otur och med det menar jag att det kan bli dyrt också. Jag prioriterar denna hobby och tycker då att det får kosta lite också

/byZan

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2014/04/19 :  01:43:42  Show Profile Send Snutten a Private Message
Roligt att du är nöjd, smakar det så kostar det oftast också. Troligen den bästa dacen på marknaden, men jag ska INTE lyssna på den, föredrar att vara nöjd med det jag har.
Ska fortsätta leta USB-kabel, det kan göra skillnad har jag märkt.
Go to Top of Page
Page: of 51 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000