Author |
Topic  |
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2014/02/18 : 22:06:23
|
Otroligt roligt att äntligen få se bilderna byZan! (Iaf på euphonia) Mycket spännande val av elektronik och jag är övertygad om att det strömmar magi ur de imponerande R1:orna numera! Vikken tur att jag har en "rain check" på lyssning att inkassera framöver! 
Vh Micke PS, du kan bara radera de där [ URL...] taggarna ytterst? |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
FBK
700.000-klubben

7380 Posts |
Posted - 2014/02/18 : 23:19:04
|
Nu har jag smygtitta på det andra forumet och jag missade ju chansen till att lyssna på den förra riggen så om du vill så skulle det vara lite intressant att få höra vilka som är de största skillnaderna mellan dessa två helt olika riggar musikaliskt. Båda är ju riggar som presterar på en ultra hög nivå utan vidare, skulle jag tro |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
Harlock
Member

114 Posts |
Posted - 2014/02/21 : 22:17:23
|
Grattis till nya prylarna byZan! Såg att du hade rackfunderingar på andra forat och rent estetiskt måste jag bara föreslå att du skaffar ett Duo 2 med slutsteg på första våningen och det tvådelade försteget på andra. Det ger rören rum att andas och skymmer inte TVn.
Digitala källorna skulle jag av bekvämlighetsskäl ställa i ett eget rack (går nog att få ut ett Solo 3 ur din befintliga konstellation) och ställa närmare sweetspot, kanske brevid din läckra vinylrigg?
Kräver lite längre signalkablar från DAC till försteg, men jag förutsätter att du kör balanserat så det bör inte vara några fysiska problem. |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2014/02/22 : 08:17:24
|
Tack för alla glada tillrop
Ang rack så har jag lite så som du funderat Harlock, men det får bli lite längre fram som jag tar tag i den biten.
Lägger ut några bilder strax.
/byZan |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2014/02/22 : 08:33:25
|
Lite bilder för de intresserade.

/byZan |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2014/02/22 08:37:35 |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2014/02/22 : 08:47:30
|
Några till.....

/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2014/02/22 08:48:05 |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2014/02/22 : 08:53:38
|
Fyller på med fler bilder

/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2014/02/22 : 12:08:00
|

Läckert
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2014/02/22 : 12:24:14
|
Tackar
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
bing
Member

130 Posts |
Posted - 2014/02/22 : 12:27:31
|
Hoppas du nu får det lilla extra som du inte hittade med din gamla elektronik. |
alla öron är olika |
 |
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
Posted - 2014/02/23 : 11:51:32
|
Ser fram mot att läsa lite lyssningsintryck om skillnaderna mot tidigare setupen. Gissar att det lirar ganska bra! |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2014/02/23 : 11:53:24
|
quote: Hoppas du nu får det lilla extra som du inte hittade med din gamla elektronik.
Lite extra eller mer kan vara subjektivt men lite extra blev det allt
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2014/02/23 12:04:18 |
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2014/02/23 : 13:14:53
|
NICE   
Tror att det är dax att boka in ett hembesök  |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
 |
|
bearwik
200.000-klubben

4289 Posts |
|
bing
Member

130 Posts |
Posted - 2014/02/24 : 22:03:53
|
Det låter som att du är nöjd , ser fram mot lyssningsintryck Nu eller nu kanske nu eller snart |
alla öron är olika |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2014/02/26 : 13:28:47
|
Att jag kunde vara utan musik så länge känns overkligt nu när jag sitter och lyssnar var och varannan kväll. Andningshålet var de helger jag var i stugan, utan dessa hade jag nog fått någon form av sjukdom. Musiken berikar kroppen med positiva ämnen som gör att jag mår så mycket bättre.
Jag har nu spelat i drygt 50h och hör att det händer något nästan varje gång. Att det bara har med inspelningstid av elektronik tror jag inte på eftersom jag ibland tycker att det låter lite sämre än t ex gången innan. Samma skiva - annan upplevelse måste bero på min sinnesstämning och mina öron? Så när ska jag skriva om mina intryck undrar jag? Vid fel sinnesstämning blir det fel intryck, i rätt sinnesstämning så finns risk för att jag överdriver intrycken, en medelväg ger inte rättvisa åt hur det låter heller? Efter 50h spelande så sitter jag ofta med ett lite flin på läpparna och tycker att jag är världsmästare på att matcha produkter för mitt ljudideal. Ibland blir jag konfunderad och tycker att jag kan sakna något i framställningen. Så det är inte lätt detta med att försöka ge er svar på mina intryck. Ska jag vänta tills det har gått 600h eller ska jag låta någon som lyssnat här tidigare få skriva vad den personen tycker och sedan kommentera med egna upplevelser? Som ni förstår så vill jag verkligen ge er rätt bild av hur jag har det idag och det främst mot de som jag har haft hemma här tidigare, ni andra måste ju läsa mellan raderna eftersom ni inte har något att jämföra mot.
Några snabba iakttagelser efter endast 1h var...
Större ljudbild, snabbare bas och värme utan tappad detaljrikedom,
efter ca 50h och efter injustering av högtalarna så tycker jag att...
Ljudbilden består, basen är snabb och precis och inte för framträdande och tung som några har trott att den skulle bli, mellanregistret är precis så som jag upplevde att TAD'arna spelade när jag insåg att detta är mina framtida högtalare. De övre registren spelar perfekt för mig, inte en chans till att bli för mycket.
Nu var detta mina intryck efter endast 50h spelning och nu får ni vänta på att några ärliga guldöron varit här och lyssnat och jämfört mot tidigare.
Lite mer intryck så ni förstår att jag inte bara sitter och jämför utan lyssnar på musik och funderar på annat också.
- Vinylen låter bättre än tidigare och jag vet att det är ARC förtjänst. - CD låter ganska lika mot förut men jag vill ha en annan transport och det för det estetiska sinnet också. - Den digitala biten tycker jag också har fått en liten skjuts mot det bättre men det kan vara placebo. - Racket fungerar men inte bra, det blir för varmt för slutstegen så jag måste komma på någon annan typ av placering? - Fåtöljen är inte utbytt men den ska bli det när jag väl bestämt mig för att titta runt bland en del kandidater. - Lite nya skivor inhandlade men bara CD.
Så för nu "over and out"
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2014/02/26 13:30:56 |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2014/02/26 : 16:23:23
|
Vad har du för kablage? |
 |
|
Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts |
Posted - 2014/02/26 : 16:30:31
|
Herregud !
Detta är sjukt :) :)
Vilket system du har...måste bli ett besök snart ! |
[i][purple]
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2014/02/26 : 16:37:11
|
Kablaget består av
- ström, Furutech alpha 3 och FI kontakter - sc och ht, Tara Labs On Board - Clearaudios Six stream till vinylriggen
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2014/02/26 : 16:39:36
|
Gozzi - när du gick över till ARC så var jag ju tvungen att hänga på
Ring eller pm går bra.
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts |
Posted - 2014/02/26 : 18:07:23
|
Byzan, själv klivit in i ARC symmetri... REF 3 utbytt likaså pass stegen :) |
[i][purple]
|
 |
|
lindome
Member

1055 Posts |
Posted - 2014/02/26 : 19:57:48
|
Härlig beskrivning byzan! Tur att du har en anständig stereo i stugan Blir Krell så varma att du blir orolig för racket? Alternativet är kanske att placera dem på golvet fritt eller med spikes/fötter
Jag skulle gärna lägga ett öra till din anläggning byzan!
Gozzi: All in ARC - respekt! Byzan, du kanske hamnar där också
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2014/02/27 : 14:52:39
|
quote: Härlig beskrivning byzan! Tur att du har en anständig stereo i stugan Blir Krell så varma att du blir orolig för racket? Alternativet är kanske att placera dem på golvet fritt eller med spikes/fötter
Jag skulle gärna lägga ett öra till din anläggning byzan!
Gozzi: All in ARC - respekt! Byzan, du kanske hamnar där också
Tack
Alternativa andningshål kan väl inte vara fel
Hade en sådan tanke när det gällde slutstegen men insåg att det skulle ta för mycket plats eftersom jag har andra burkar som ska få plats också. Funderar, vrider och vänder på för- och nackdelar.
Säg till när du är i staden så försöker vi fixa en stund i sweetspot
Inga fler rör ska in i mitt system om jag inte flyttar in i en igloo Skämt åsido så känner jag mig nöjd och har egentligen inga stora värmeproblem heller, utan det är mest en försiktighetsåtgärd.
/byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2014/02/27 : 16:09:02
|
Du borde testa lite andra kablar också, de är säkert jättebra de du har, men det är ju lätt att testa, tänker på Vertere. |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2014/02/27 : 16:31:19
|
Helt seriöst - att testa kablar är ingenting jag vill göra om jag måste testa alla märken och - signal-, digital-, hdmi-, usb-, ström-, tonarms- och högtalarkablar
Jag tror att jag har lite koll på vad som passar in i min setup utan att för den skull rata något annat märke. Vet också att det finns bättre än de jag har men någonstans får man sätta ner foten. Att det kommer att komma nya kablar in i anläggningen är jag säker på, men vad det blir vet jag inte.
Olika inspelningar låter och smakar olika och de är svårt nog att bestämma sig för vad man gillar bäst när man är allätare
Men tack för input
/byZan
Edit: ett ord togs bort och ett ord fick jag lägga till |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2014/02/27 16:33:47 |
 |
|
Topic  |
|