HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Färgglad dipolhögtalare "Jamofix"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2008/09/19 :  10:47:11  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Härligt bygge! i cool färg

har du någon uppfattning vad allt kostade?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2008/09/19 :  11:55:32  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har ingen aning vad det kostar. Projektet har dragit ut över tiden och nästan allt är bytesaffärer eller köpt begagnat.

På Hifikit kostar:
FE207E 1450:-
SLS12 1095:-

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2008/09/19 21:54:49
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/09/19 :  17:58:54  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Bardis,

Höll du på med detta redan när vi sågs i Göteborg i april ?
Beträffande Jonasz's fråga så ska väl inte jag svara egentligen, men från simuleringar ser det ut som om 95 db vid 30 Hz kan ligga nära gränsen för vad som kan presteras men inom, vilken crossover man än väljer. Och om man kopplar i fas eller i olika fas, Bardis kopplar tydligen med Butterworth. Däremot tror jag inte man kan nå 100 dB för 30 Hz utan tvärstopp i basarna. Ser man till mer realistiska 40 Hz i basen så ligger förmodligen detta SPL precis inom möjligheternas ram.

Det vore väl roligt om du kunde bekräfta eller dementera dessa påståenden så småningom när du fått mätgrejor på plats, Bardis.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2008/09/19 21:53:38
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2008/09/19 :  21:41:03  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Höll på med detta redan i april förra året!

Kan tyvärr inte mäta absolut ljudtryck. Har inte kalibrerat mot någon känd referens. Men det går ju se var det rullar av i basen.
Hade inte Linqitz något exelblad där man kan räkna ut max ljudtryck med hjälp av xmax kompensering och förstärkareffekt?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/09/19 :  22:20:02  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Du skulle haft med dom till Göteborg i våras, vilken sensation, men du kan väl fortfarande ställa upp i Hi-Fi Forums högtalartävling!
Länken som du far efter hos Linkwitz är nog denna: http://www.linkwitzlab.com/spl_max1.xls

Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/09/19 :  22:51:56  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Självklart ska du vara med att tävla!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2008/09/20 :  00:12:46  Show Profile Send TNT a Private Message  Reply
Skitbra ! Grattis. Ingen delning i 2-3 khz området är tricket!

/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2008/09/20 :  09:59:32  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Hi-Fi Forums högtalartävling verkar kul. Bara man kunnat lösa transportproblemet till Göteborg. Väger en del och tar mycket utrymme. Det är en del elektronik som skall med åxå som är ganska ömtåligt.

Scorpion: Hade tanken att ta med dem till Götet i våras men de blev nyss spelbara. Samt hade två medresenärer så det hade inte fått plats jämte dem och hörlursanläggningen. En del jobb kvar med att justera filtret mha mätningar. Kanske jag hinner till 2009.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/09/20 :  17:08:30  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Det går att hitta dessa högtalare mycket billigare på nätet.
Hi-Fi Kits SLS pris tycker jag är alldeles för högt, Ljudia tar 895:- men se här: http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=4296 .
Om ni mailar den här säljaren: jkeim@attglobal.net så kan ni få inloggning till hans web. Där finns Fostex till hyggliga priser.
Fe207e t ex 84 Eur + transport, men det är mer eller mindre detsamma som postförskott i Sverige.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2008/09/20 17:11:14
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/09/20 :  23:00:47  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Snygga!
Jag gillade speciellt hur du trollade bort kablarna!
Fler DIY-are har att ta efter detta, hoppas jag.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2008/09/20 :  23:47:16  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Hoppas bygget kan inspirera några DIY-are att trolla.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2008/09/25 :  19:23:00  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har stött på lite problem vid mätningarna.
Min mätrigg (IMP)använder en kalibreringsprob vid utgången på föratärkaren.
Då mitt system har två slutsteg är frågan om mätresultaten blir riktiga när ena förstärkaren inte är ansluten via kalibreringsproben?
Fast mäter man i två omgångar med hög och sedan låg frekvens och samtidigt byter proben så spelar det kanske mindre roll. Det som är intressant är att få med övergången mellan elementen.
Någon som har erfarenhet av att mäta på ett aktivt system?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/04/27 :  13:45:46  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Lyfter denna magnifika tråd!

Lyssnade på ett par Jamo 909 i helgen och blev så imponerad att jag skulle köpt dem direkt, men prislappen är tyvärr åt h-e för hög... Däremot ser detta intressant ut...

Det enda böket med det hela är att få till delningen och EQ'n på ett vettigt sätt. Själv har jag noll koll på att bygga filter osv, men högtalarna skulle jag nog kunna snickra ihop. Men då blir det kanske med 15" basar...

Hursom, imponerande bygge - grattis!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2009/08/05 :  19:07:33  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message  Reply
Jag lyssnade på ett par häromdagen PÅ MEDIA MARKT i västerås. Blev verkligen förvånad när jag såg dem där. Placerade 30cm från bakväggen i glas på tvären i en litet rum.
Sedan hittade jag ett par till salu hos PE audio i västerås. De är beg för 50 lakan. bara att slå till.

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/08/05 :  20:16:13  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Snygga SLS/Fostex högtalare har du dem kvar fortfarande? antar det för det lär ju inte låta dåligt.
Snyggt bygge

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2009/08/05 :  23:23:35  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
De lever och spelar!
Har provat de mycket fina Coral Beta8 som toppar. De spelar helt utan filter i signalvägen.

Fick lite problem med "För mycket bas" Om det nu är möjligt. Det blev rundgång genom golvet in i vinylspelaren och baskonerna började slå okontrollerat. Men det är nu fixat med en hylla monerad på väggen för skivspelaren.

Nu är det bara tuning kvar att göra i anläggningen.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/08/05 :  23:28:46  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
OOOOoo! Mycket snygga!!


GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000