HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Aktiv basabsorbering
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 34

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7536 Posts

Posted - 2008/10/22 :  12:37:52  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jepp, och roligare lär det bli när de får jobba med att äta upp bumlet från fyra femtontummare i ett rum på 12 kvadrat
Sitter och funderar på om jag ska ta mig för att såga upp riktiga lådor till absorbenterna innan kvällens arbetspass.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7536 Posts

Posted - 2008/10/22 :  15:02:52  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Sitter och funderar på om jag ska ta mig för att såga upp riktiga lådor till absorbenterna innan kvällens arbetspass.


Så blev det, ett par 31L lådor av 22mm MDF till Gamma-åttorna.

Edit: Dötid på jobbet så jag fick lite tid att spåna kring detta med bummelmumsare (vet inte vem som myntade just den benämningen men den är klart roligast!)

Kretskort: Om/när vi gör en officiell forumdesign med riktiga kretskort har jag följande tanke: Enklast vore att göra ett kort där samtliga komponenter utom nättrafo, mikrofon och högtalarelement (ganska uppenbart...) sitter på kortet.
Nätdel och signaldel skulle man kunna lägga i varsin ände av kortet och dra banor mellan men samtidigt göra layouten så att man enkelt kan kapa bort nätdelen om man t.ex. som Bernt vill köra med en central nätdel till flera mumsare.
Kretskortstillverkaren kanske kan fräsa en tunn skåra på komponentsidan så att man kan bryta utan att det spricker på fel ställe.
Längs kopparbanorna för matningsspäningen kan man lägga in lödöar för kontaktdon om man vill ha fristående nätdel.

Vad det gäller layouten vore det nog tacksamt att göra så att man kan använda flera olika storlekar på t.ex. elektrolyter, bra om man kan använda det man har liggande i lådorna.
Slutstegsbiten gör man förslagsvis så universiell som möjligt, om jag minns rätt så finns det ett antal pinkompatibla 5-bens TO220-kretsar och även där vore det nog bra om man kan köra med det man råkar ha eller hittar billigast.

I brist på seriösa kretskort kan man säkert vara kreativ och åstadkomma en krets med samma funktion utan särskilt mycket lödande. Enligt Pass funkar det bra (bäst?) med första ordningens filter och enligt mig borde det inte spela någon avgörande roll vart i kedjan filtret sitter.
Har man ett par drosslar på 10-15mH borde man alltså lika gärna kunna köra med passiv filtrering mellan slutsteg och högtalare.
(Har man inte passande drosslar hemma så är aktiva filter billigare).
Kan inte svära på att min tankekedja gällande filtrets placering i signalvägen håller, det är en gissning.

Som slutsteg borde rimligtvis i princip vad som helst fungera, möjligtvis undantaget rörsteg med konstiga fasvridningar i lågbasen.
Mikpreamp kan man bygga av en Jfet och några motstånd.
Har man en phonoingång så kanske man varken behöver preamp eller filter?

Lösa tankar som sagt, men ett tacksamt ämne att spåna kring eftersom man som omväxling kan bortse från de vanliga hifikraven på utrustningen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2008/10/22 21:37:07
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/10/23 :  08:26:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Har man en phonoingång så kanske man varken behöver preamp eller filter?
Där sade du nåt..

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7536 Posts

Posted - 2008/10/23 :  11:51:16  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
En biasspänning till miken och en kopplingskonding borde räcka.
Iofs börjar väl RIAA-korrigeringen vid 20Hz eller nåt, men det tål ju att testas.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7536 Posts

Posted - 2008/10/26 :  00:11:55  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lådorna är klara med element och mikar på plats. Blev lite sent annars hade de redan testats i uthuset, det får bli first thing in the morning!

Hade lite idéer om alternativa dämpmaterial inuti lådorna:

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/10/26 :  02:23:27  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Jag är spänd på resultaten fuling..ser fram emot höra hur det funkar med gamma-åttorna...skapligt pris..

Jag kollade på alternativ men det var ju lite dyrare..
Hifikit:
Bumper 1248 C
Membranstorlek: 12 tum
Membrantyp: Papper
Impedans : 8 Ohm
Effekttålighet: 400 W
Känslighet: 90 dB/SPL
Resonansfrekvens: 30.2 Hz
Vas: 66,4 L
Qts: 0.3
695:-/st
---------------------------------------
Audes 75W104
Membranstorlek: 10 Tum
Membrantyp: Coatat Papper
Impedans : 4 eller 8 Ohm
Effekt: 200 W
Känslighet: 89 dB/SPL
Resonansfrekvens: 28 Hz
Vas: 126 L
Qts: 0.4
675-/st

Dayton som nämnts innan i tråden är väl det bästa (gissar jag på) vad gäller denna tillämpning och med avseende på pris - som jag har sett.

Sökandet fortsätter.



Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2008/10/26 07:49:49
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/10/26 :  07:54:24  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
quote:
Hade lite idéer om alternativa dämpmaterial inuti lådorna:

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7536 Posts

Posted - 2008/10/26 :  12:20:21  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Har varit i uthuset och provat runt ett par timmar nu och tyvärr har jag än så länge inte blivit imponerad. Som synes på bilden har lådorna ca. 12cm höga ben vilket jag bedömde skulle vara tillräckligt för att elementet och miken skulle spela fritt från golvet.
Med lådorna på plats i hörned bredvid soffan och elektroniken inkopplad började jag ratta på gainkontrollerna och upplevde följande: Med potarna uppskruvade ca. 50-70% blev det en relativt högfrekvent rundgång, backade jag precis till dess att det tystnade uppstod en metallisk klang när jag knackade på elementent precis som Bernt skrev tidigare i tråden.
Backade gainen ytterligare en aning så att klangen försvann och sen var det dags att lyssna på musik; ingen nämnvärd skillnad alls.
Nu handlar det visserligen om en "mjuk" träbyggnad med måtten 3,1x3,8m med snedtak så jag är inte särskilt plågad av stående vågor men efter allt jag läst förväntade jag mig ändå ett och annat.

Lådorna fick hoppa fram till hörnen bakom högtalarna och ersätta de passiva absorbenter som stod där; Nu lät det av någon anledning sämre med ojämnare bas än utan absorbenter. Hmm.
Flyttade tillbaka lådorna och provade att fasvända högtalaren på den ena för att se om jag gjort en så grov och pinsam miss, nu fick man vrida mycket mindre på poten innan det uppstod en mer lågfrekvent rundgång men ingen metallisk klang när jag knackade på elementet.
Fasen vändes tillbaka.

I min föreställningsvärld har jag tänkt mig att dessa bummelmumsare ska röra på sig ganska rejält när man spelar bastung musik på skaplig volym, här kan jag lugnt säga att mumsarna rör på sig mindre än vad de högpassfiltrerade bredbandarna i dipolerna gör. Hmm igen...

Började fundera på om jag gjort benen på lådorna för låga ändå så jag provade att ställa upp lådorna på högkant med elementen vända mot högtalarna. Nu gick det plötsligt att maxa gainen utan rundgång eller metallisk klang. Med musik på rörde de sig nu lite mer och åtminstone inbillar jag mig att de börjar göra lite påverkan på ljudet.
Slutsats: Högre fötter på lådorna och högre förstärkning i kretsen. Först ut blir att justera elektroniken, lådorna vänder jag upp och ner på så länge så att de står med elementen uppåt.

Utöver de praktiska proven har jag och Lord filosoferat lite kring dessa bummelmumsare och hur man ska kunna rationalisera ner kresten till minsta möjliga antal komponenter: med lite tur borde man kunna klara sig med bara slutstegschipet om man kör med första ordningens filtrering och lägger denna i återkopplingsslingan. Chipen är ju en op-förstärkare i sig och har säkert råförstärkning så det räcker.
Om det funkar blir det så få komponenter att behovet av kretskort praktiskt taget försvinner.

Lord har för övrigt rotat fram High Fidelitys artikel om aktiv akustikreglering och skickat till mig, förhoppningsvis kommer den i morgon och det ska bli intressant att se vad danskarna kom fram till.
Jag minns att jag läst den en gång för flera år sen men utan att lägga nånting på minnet.

Jag återkommer kanske med rapport om hur det går med mina musmare ikväll, först ska jag ägna hela dagen åt att laga och äta kroppkakor sen brukar det ta några timmar innan paltkoman släppt så att man tar sig upp ur soffan.

Edit: Kroppkakorna satt där de skulle och styrkt av dessa bråkade jag vidare med bummelmumsarna. Mer gain (nu 34 ggr istället för 5,7 i början) och elementen riktade uppåt funkar bäst hittills, jag skulle ljuga om jag påstod att det blev några dramatiska ljudskillnader men lite "tajtare" bas och bättre fokus tycker jag mig uppleva.
Ett stort problem här är att jag inte vet vad jag kan förvänta mig då jag inte har nåt att jämföra med. Jag hoppas att det kan bli en jämförelse mellan dessa och Bernts på mässan i Uppsala så att jag får en referenspunkt.
Det känns som att jag inte ska förvänta mig mycket mer än så här av två enheter med varsin (högst medelmåttig) åttatummare, tanken på större element och fler mumsare har alltså bitit sig fast.
Förutom att testa vidare med olika vinklar och positioner på de lådor och mickar jag har (mickens läge gentemot elementet verkar kritiskt) så blir väl nästa steg att skrapa fram ett par tolvor.

Att köra svep från 18Hz var ganska intressant, dels upptäckte man vad i rummet som måste kruvas fast bättre men framför allt var det intressant att känna på konerna hur mumsarna jobbade vid olika frekvenser. Roligast var när ett godståg passerade, jag bor i en gammal tågstation så det är inte långt till spåret och jag lovar att mumsarna fick nåt att bita i då!


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2008/10/26 21:01:57
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/06 :  09:34:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Fler bummelätare är nog vägen at gå. Det är också så att det inte är helt självklart vad man ska lyssna efter. Tydlighet i anslag i basen är en ledtråd.

När Esl och jag mätte på detta så ser det ut som att det funkar bättre att ha elementet riktat ut mot rummet. Det inverkar menligt på wafen så jag höjde benen på mina "groggbord" så länge. 12-13cm är benen nu och jag tror de ska upp lite till. Jag har inte haft tid att greja mer med mina bummelätare, men när det blir dags igen så tänkte jag bygga trekantiga ätare som ska sättas i övre hörnen. Element och mick riktade ut mot rummet. När de sitter där uppe stjäl de ju ingen plats heller. En diskret front är ju ett krav förstås, för de går ju inte att gömma där uppe.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7536 Posts

Posted - 2008/11/06 :  14:56:26  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
På sikt planerar jag att prova med mumsare i takets fyra hörn.
Jag provade en gång till att ställa de jag har på golvet i hörnen bakom högtalarna och det funkar inte alls, hela basregistret försämras av någon anledning.

På mina lådor är benen ca. 12cm och det var tydligen alldeles för lågt om man jämför med hur mycket gain man kan dra på innan rundgång då lådorna ligger med elementen uppåt.

Har inte heller haft tid att pyssla mer med mina på ett tag men jag håller ögonen öppna efter passande tolvtummare under tiden.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/11/06 :  15:32:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Det måste vara extremt viktigt med kvaliten på baselementen efter som som annars bidrar med distorsions-komponenter.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2008/11/06 :  16:19:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Gör den verkligen det? Canceleras inte de automatiskt om de ligger inom arbetsområdet?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/11/06 :  16:30:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hur menar du? Blir nyfiken på din fundering!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/11/06 :  16:34:07  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Det är motkoppling och ger lägre distortion precis som i förstärkare när sådan används.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2008/11/06 :  16:46:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ja och tack vare att man inkluderat konen på elementet i motkopplingskedjan så canceleras alla eventuella "missljud/dumheter/uppbrytningar/distortion/..." som den kan hålla på med också. Förutsättningen är att elementet skapar mindre än 100% distortion. Gör det inte det kan det inte användas för canceleringen.

Så, om de tankarna är rätt kan man använda vilket dåligt element som helst under förutsättning att distorsionen sker i arbetsområdet. Utanför arbetsområdet måste elementet vara knäpptyst eftersom canceleringen inte arbetar där.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2008/11/06 :  17:10:15  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Med distorsion tror jag Engelholm menar tex andra och tredje harmonisk distorsion vilket skulle ge ljud över bummeläterens arbetsområde och därför inte återkopplas.
Dessutom ligger återkopplingen med en liten fördröjning som borde bidra till att viss distorsion skulle kunna slippa ut.

Frågan är ju om den skulle vara hörbar eller inte. Jag skulle tro att den i vilka fall som helst skulle göra mer nytta än skada. Jag antar att tex väggen bakom skulle bidra till mer distorsion, alltså stående vågor och annat.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2008/11/06 :  17:55:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
David,
ätaren försöker cancelera/släcka allt under gränsfrekvensen. Den distorsionen som hamnar under gränsfrekvensen canceleras den med. Jag är inte säker på att man kan prata om harmonisk distorsion på en sådan här. Man kan inte tänka på en sådan här sak som om den vore en högtalare. Elementen ligger INUTI återkopplingskedjan och ingår i den aktiva återkopplingen.

Det är altså inte en acebass eller något sådant. Om man skall vara riktigt slarvig med uttrycken kan man säga att det enda den gör är att genererar akustisk utsläckning upp till gränsfrekvensen vid mikrofonen.

Det vore skoj att mäta på det här och inte bara snacka teorier. Tyvärr sitter rumpan för hårt fast i vagnen just nu...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/06 :  17:58:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kan vara därför Nelson Pass förespråkar flacka filter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2008/11/06 :  21:08:13  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message  Reply
Ursäkta en nyopererad och medicinerad farbror här.

Har inte följt hela tråden, så därför undrar jag om det finns en möjlighet att lite kortfattat stolpa upp principen, fördel, nackdel och resultat för en översikt.

Jag vet att det mesta finns att läsa i tråden, men nu har jag, i min kodeindimma, inte gjort det.

En fundering jag hade var om elementets kvalitét har någon större betydelse, eftersom, om jag nu begriper det hela något så när, det inte är till för att utstråla välljud, utan att döda frekvenser inom givet område.
Alltså att "cancelera" området under gränsfrekvens.

edit, avgjort för alternativt dämpmaterial i högtalarna. (mjau)

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.

Edited by - Musik Hemma on 2008/11/06 21:09:58
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7536 Posts

Posted - 2008/11/06 :  21:12:18  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
I andra inlägget på första sidan beskriver Bernt funktionssättet ganska koncist.
Vad det gäller dess verkar gillar jag Nelson Pass´version:
"Som att ta en motorsåg och avlägsna rummets hörn", fritt översatt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2008/11/06 :  21:37:35  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message  Reply
Jaha. OK.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/11/07 :  09:13:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Trevlig diskussion!

Canceleras även IM dist? Vi talar ju ändå om ett system som mest troligt kommer återgi mer än en frekvens samtidigt.

Pac: Känner igen det där med rumpan...men jag har testet inplannerat längre fram.



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2008/11/07 :  16:01:07  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
En tanke gällande disten. Hur skall återkopplingen kunna kompensera för distorsion som skapas i mekaniskt i elementet? Övertonertonsdist, konuppbrytningar mm. Trots att man anväder bra element med goda egenskaper så är väl inget element i naturvetenskaplig mening "idealt" i hela området, särkilt lågfrekvensområdet?

Mvh

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/11/07 :  19:58:40  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
Disten från ätaren äts upp den med!

Mikrofonen tar in allt ljud där den står. Sedam fasvänds signalen
och släpps ut i ätarelementet. Då släcks allt mikrofonen dekterat ut.

Om nu ätarelementet allstrar dist så är inte allt utsläckt och det
dekteras av mikrofonen. Signalen fasvänds sedan och skickas ut genom ätarelementet som släcker sin egen dist.

De båda styckena här ovan händer samtidigt och inte var för sig. Jag
delade upp det för enkelhetens skull.

Nu beskrev jag samma sak som Pac fast från en annan vinkel .


Edited by - linnar on 2008/11/07 20:04:42
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2008/11/09 :  23:39:55  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Men kompenseringen och disten har ju då fel "riktning" dist skapad av elementet är ju på väg ifrån elementet, som sedan detekteras av mikrofonen, kompenserar för detta. Men att kompenseringen sker för en signal som inte är på väg till elementet för att släckas ut och skapar istället lite oljud? . Det kanske är så att övertonerna som ev genereras går över arbetsfrekvensen? och då kanske kan skapa hörbar dist?


Sen kanske är så att det är på en försvinnande låg nivå och våglängden kanske är tillräckligt lång för att detta skall bli ett reellt problem, men en tanke bara.

Mvh

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page
Page: of 34 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000