HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Motstånd, motstånd och åter motstånd ...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/09/27 :  20:25:39  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Skapar här en tråd för den som är intresserad av motstånds påverkan på ljudet (fyll på den som vill med egna erfarenheter).

I takt med att jag gjort lite ingrepp i min DAC har jag blivit tvungen att skaffa lite nya komponenter, bl.a. nya gallermotstånd (osäker på vad det heter på svenska, "grid stoppers" på engelska) i utgångssteget på DAC:en (består av två stycken E810F (triodkopplade tror jag ). Eftersom jag hade lite olika motstånd hemma började jag testa och när jag märkte att olika motstånd gav olika ljud beställde jag till slut olika "hifi-märken" för att se vad jag skulle gilla bäst.

I/U-motståndet hade nog varit bäst att byta men det är svåråtkomligt (under skärmkåpa) så det fick bli gallermotståndet. Det är f.ö. en helt OK plats: olika motstånds ljudegenskaper framträder tydligt, och jag blev förvånad hur pass stor skillnaden var.

Mina kriterier är helt subjektiva, och de viktigaste är bl.a. svårgreppbara egenskaper som "naturligt", "avslappnat", "närvaro", "öppenhet" o.s.v. Den som inte tror på sådana kriterier eller inte litar på mitt omdöme bör sluta läsa här ... Jag har inte varit helt metodisk, d.v.s. skrivit ned noggrant, utan låtit motstånden spela några hundra timmar och lyssnat på samma skivor för att jämföra. Och det jag skriver här är från minnet ... Det blir alltså inga utvecklade kommentarer utan bara lite korta allmänna omdömen.

En annan sak jag borde testa är att byta motstånd på andra ställen (anodmotsånd, katodmotstånd, i strömförsörjningen t.ex.) men det har jag inte hunnit (eller orkat).

Hursomhelst, de här har jag testat: Riken kolfilm, gamla Vitrohm kolmassa, gamla Beyschlag kolmassa, Kiwame kolfilm, Dale metallfilm, Dale trådlindade, Caddock MK132, Takman kolfilm, Mills trådlindade icke-induktiva.

Kolmassemotstånden (Vitrohm och Beyschlag) har en mycket trevlig karaktär, mycket naturligt och avslappnat. Men i min anläggning blir ljudet lite för mjukt i slutändan. Vitrohm hade mycket fin rumslig klang och lät riktigt fint med röster!

Dale metallfilm är helt OK, utan att spreta åt något håll. Dales trådlindade var lite av en favorit med öppet och avslappnat ljud. Här måste jag testa dem som är icke-induktiva, det här lät mycket fint men hade en lite konstig metallisk klang ...

Caddock MK132 är kanske det som har minst egen kararaktär (om man kan säga så ...), detaljerat och rent, men det blev lite tunnt i slutändan ...

Av någon anledning fastnade jag inte alls för Kiwame, det är rent och detaljerat, men lite för livlöst och t.o.m. lite för "tjockt" i mellanregistret för mig ... Då föredrar jag Takman med mycket, som har bra drag och spänst och påminner lite om Riken.

Riken kolfilm är mina favoriter bland kolmassa, kolfilm och metalfilm. Bästa sättet att beskriva dem är rock'n'roll, svänger som f-n, bra närvaro, och bra bas!

Slutliga favoriter blev Mills icke-induktiva trådlindade motstånd. De är mest transparenta i mina öron samtidigt som de har bra närvaro, låter mycket rent och har bra driv.

Slutligen så läste jag på Svalanders hemsida häromdagen om motstånd, och det verkar som om mina erfarenheter inte är särskilt speciella, trådlindade motstånd verkar hållas högt av flera som testat ...

Så ... det var mina tio ören ... Vad har ni för erfarenheter?

Johan

EDIT: glömde skriva att jag också testat Audio Note tantalmotstånd, och jag blir inte riktigt klok på dem, en evighet att spela in och därefter en klar besvikelse, låter återhållet och lite blodfattigt ... Det konstiga är att jag har dem på viktiga platser i en Aikido och där låter det riktigt bra ...

Edited by - Jolojl on 2008/09/27 21:58:45

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/09/27 :  21:36:28  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Tack så mycket nu har man fått lite mer att prova, TAKMAN har jag inte hört talas om innan så det blir intressant prova men Riken börjar bli svår att hitta i vissa värden och dyra är de men väl värda sitt pris trots allt.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/09/27 :  21:54:13  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Hej Bubbel!

Jag hade inte heller hört talas om Takman utan råkade på dem någonstans (kommer inte ihåg var ...). PartsConnexion kommer att få in dem, men de finns i Europa hos Hifi Collective (http://www.hificollective.co.uk/). Klart värda att testa! Inte så jättedyra heller (jämfört med andra), kanske 7-10 kr ...

Håller med, synd att de trevligaste motstånden är så dyra ...

Johan
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/09/27 :  23:29:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Håller med, TAKMAN kan vara en bra ersättare till Riken nu när de har lagt ner produktionen.


Jag hittade några Allen-Bradley motstånd på en loppis i blandade storlekar som jag kommer att prova någon gång tror att jag gav 10:- för minst 200st ett bra pris tycker jag .

Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/09/28 :  08:58:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag brukar mestadels köra med kolfilm på gallermotstånden. Metallfilm
har en tendens att låta hårt och lite elakt där tycker jag.

Edit: Gridstoppers i rörförstärkare är av någon anledning känsligare
ljudmässigt än motstånd på andra ställen, varför vet jag inte. Fast
bäst är väl om man inte behöver montera gridstoppers alls. Det är
faktiskt inte alltid de behövs.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/10/01 16:05:59
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/10/01 :  16:13:32  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
En intressant fråga Johan, hur många av dessa motstånd kunde du köpa hos svensk leverantör resp EU-leverantör ? Att de går att få från Amerika vet vi, men ibland skulle det vara bra att hitta någon närmre.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2008/10/01 17:13:35
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/10/01 :  17:55:42  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
quote:
Jag hittade några Allen-Bradley motstånd på en loppis i blandade storlekar som jag kommer att prova någon gång tror att jag gav 10:- för minst 200st ett bra pris tycker jag
Verkligen! De är väl de mest klassiska kolmassamotstånden? Vore kul att höra vad du tycker om dem om du testar dem!

quote:
Edit: Gridstoppers i rörförstärkare är av någon anledning känsligare ljudmässigt än motstånd på andra ställen, varför vet jag inte
Det var intressant! Tycker du de är viktigare än anod- och katodmotstånd också? Det skulle ju kunna hålla kostnaderna nere, att bara ha favoritmotstånd på strategiska ställen (surt att lägga ut 25 kr när det räcker med 1 kr ...). En nybörjare som jag fick lite tips i dokumentationen som medföljde Broskies Aikido-kit: han nämner vissa motstånd som viktigare än andra för ljudkvaliteten, och det är till och från galler, mellan anod och katod, och mellan anod och jord (nu är det ju Aikidon det gäller, men det går väl att överföra till andra konstruktioner antar jag.)

quote:
En intressant fråga Johan, hur många av dessa motstånd kunde du köpa hos svensk leverantör resp EU-leverantör ? Att de går att få från Amerika vet vi, men ibland skulle det vara bra att hitta någon närmre.
Jag hade några hemma sedan tidigare (från Ebay, Digikey och från Blomman: Dale metallfilm, Dale trådlindade, och Beyschlag kolmassa resp.). Vitrohm skaffade jag från Frag Jan Zuerzt i Tyskland (http://www.die-wuestens.de/dindex.htm?/wid.htm), Kiwame och Audio Note skaffade jag från DIY HiFi Supply (i Hong-Kong?): http://www.diyhifisupply.com/; Riken, Mills och Caddock från Parts Connexion i Canada; Takman (och Holco, som jag inte testat än ...) från Hifi Collective i England: http://www.hificollective.co.uk.

Som svar på din fråga: ingen svensk leverantör har jag hittat (inte riktigt letat heller), men det går att skaffa Kiwame, Audio Note, Mills, Takman och Holco från Hifi Collective i England. Men det är inte alltid det lönar sig med europeiska leverantörer (jämfört med Amerika och Asien) när det gäller motstånd (allt beror ju på valutakurs, fraktkostnad men också på vad de enskilda handlarna lägger på ...).

Johan

Edited by - Jolojl on 2008/10/01 18:01:10
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/10/01 :  18:08:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Tycker du de är viktigare än anod- och katodmotstånd också?

Beror nog på, ett anodmotstånd i ett förstärkande steg t.ex bör ju inte brusa mycket. Då passar ju trådlindade motstånd bra. (Eller kanske transformator - om man vill få det riktigt bra.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/10/01 :  19:01:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
quote:
Jag hittade några Allen-Bradley motstånd på en loppis i blandade storlekar som jag kommer att prova någon gång tror att jag gav 10:- för minst 200st ett bra pris tycker jag


Verkligen! De är väl de mest klassiska kolmassamotstånden? Vore kul att höra vad du tycker om dem om du testar dem!



Jag har också läst en massa positiva omdömen så jag blev väldigt glad när jag hittade dessa och testas skall det göra så fort jag hittar ett lämpligt projekt att stoppa dem i. Det enda negativa som jag har läst är att de kan ta upp fukt genom höljet men det går att fixa.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2583 Posts

Posted - 2008/10/01 :  21:05:39  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ta upp fukt

De' va som fxxxxn
Räcker det med att spraya klarlack

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/10/01 :  21:22:14  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Jag har en ask Vithrom 1 kohm 0,5 watt 50 tals kolmassamotstånd i lager. Är någon intresserad? De brusar nog som fan.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2008/10/01 21:22:45
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/10/01 :  21:22:27  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ja konstigt är det men höljet har den egenskapen och jag har glömt vad det heter men det tar upp fukt.

Enligt ett tips så kan man torka dem i ugnen på ca 80gr i 8-9 tim sedan bör man försegla dem med shellack då blir de täta men det går säkert med andra vätskor också bara de sluter tätt. Prova först med med någon enstaka så sabbar man inte hela lagret om det skulle gå fel, mina var våta när jag köpte dem så jag tänker testa för det känns att de är "våta" fortfarande.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/10/01 :  21:23:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
De brusar nog som fan.


Bygg ett vattenfall av dem

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/10/02 :  09:38:00  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
På tal om kolmassamotstånd vill jag här berätta en historia. För många år sedan lovade jag hjälpa en kund med ett försteg Audio Research SP-3. Den "småkokade" i en kanal (typiskt skitfel). Jag lokaliserade felet till linjedelen som var bestyckad med en mängd bedrövliga kolmassamotatånd. Jag misstänkte att det var ett av motstånden som "puttrade", men att lokalisera vilket skulle bli tidsödande. Jag byte därför ut samliga motstånd i linjedelen och ersatte dem med moderna metallfilmsmotstånd. Steget fungerade som det skulle på testbänken varefter jag kopplade upp det i ett system.
Döm om min förvåning när den reparerade kanalen verkade vara stendöd.
Skit också tänkte jag, men jag skall pröva med musik också. Det visade sig att det inget fel var på kanalen, utan brusnivån var praktiskt taget noll! Varför jag trodde den var död. Jag blev sedan tvungen att byta motstånden i den andra kanalen också. Kunden blev mycket nöjd och öste beröm över mitt arbete, försteget hade aldrig spelat så bra! Så var det med det. Tack för kaffet.

Det heter att Lucas uppfann mörkret
Det heter också att Allen Bradley uppfann bruset.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/10/02 :  10:27:41  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
Det heter också att Allen Bradley uppfann bruset.




Tack för givande läsning! Värdefull info för en rör-rookie som mig.

DIY och rör.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/10/02 :  10:52:21  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Jo det sägs ju att kolmassamotstånd brusar mycket och så är det väl säkert (jag tänkte i o f inte på det när jag testade kolmassa, det var inte riktigt det jag var ute efter ...), men musiken som kommer genom dem låter trevligt (om än lite "mjukt" i min anläggning).

Moderna kolfilmsmotstånd som Kiwame och Takman sägs däremot brusa mindre än metallfilmsmotstånd, hur det är med det får bågon annan än jag testa ...

Jag för min del kommer nog köra trådlindat när jag kan (eller möjligen Riken ...).

Johan
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/10/02 :  12:38:08  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Man kan med fog fråga sig vad fan har 2 st E810F att göra i en DAC???

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/10/02 :  12:44:42  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
quote:
Man kan med fog fråga sig vad fan har 2 st E810F att göra i en DAC???
Frågan kanske är befogad, men den här tråden startade jag för den som vill diskutera och bidra med erfarenheter om olika motstånds ljudegenskaper ...

Johan

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/10/02 :  13:09:50  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
För att detektera eventuella ljudskillnader mellan motstånd bör man veta vilken kretslösning de ingår i. Jag kan här berätta om en DAC jag undersökte, den var försedd med 2 rör och tillfördes drivspänningar i vanlig ordning, men INGEN SIGNAL passerade genom dem, det var med andra ord 2 st blindsteg! Vad skall nu detta tjäna till? Förmodligen för att den på detta sätt blev en "Rör DAC" varvid ett högre pris kunde tas ut.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/10/02 :  19:19:09  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Visst är det så, att om ett motstånd bara ingår i en kosmetisk krets så är det svårt att avgöra dess påverkan på ljudet ... Och exemplet du ger är ju ett bra exempel på hur tillverkare vill lura folk ...

I den här kretsen har dock rören förstärkande funktion ... Och motståndet jag bytte var del av kretsen ...

Tillbaks till ämnet vore trevligt nu ...

NOT: om du verkligen är intresserad Erik A., så är här schemat till original-Adagion (och den jag nu använder är en variant av den (har tagit bort trafo och analogt filter, sedan är det E810F istället för E182CC): http://www.fortunecity.com/rivendell/xentar/1179/projects/adagio/Adagio.html Om just kretsen skall diskuteras så tycker jag en ny tråd skulle passa för det ...)

Edited by - Jolojl on 2008/10/02 19:40:45
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2008/10/02 :  19:57:01  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag använder uteslutande HOLCO äv den äldre typen, vilket sägs vara en väldigt "neutral"
Namnet Holco kommer av "Hole copper" dvs koppar raktigenom.
Jag kan inte säga att den är bättre än något annat, då jag enbart byggt med denna resistor.
Precis som många (-icke magnetiska) resistorer så är endcapsén väldigt känsliga
Bockas benen ovarsamt så bildas sprickbildning, som ökar bruset
Man brukar säga att benen skall bockas genom att man avlastar dem med tång, minst 2ggr diametern på benen från kroppen.
Tyvärr har många resistorer fått endcaps i stål för att göra dem mindre (med bibehållen effekttålighet) samt billigare att producera.
Plockar jag motstång ur gamla apparater så testar jag med en liten magnet att de är "omagnetiska"
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/10/02 :  20:21:54  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Kretsen i schemat är en vanlig SRPP typ. För det erfordas ett dubbelrör för varje kanal. E810F däremot är en enkelpentod och följaktligen måste det vara en helt annan krets det är frågan om.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/10/02 :  20:47:44  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Pix: Kul! Jag har Holco hemma men de är de enda (av dem jag har) jag inte provat än ... Det låter lovande "Hole copper" ... Skall prova dem snart, men just nu tycker jag det är så kul med dem jag använder att jag måste invänta lite förändringslust ...

Erik A: har precis mejlat konstruktören och hoppas på besked om hur kretsen ser ut. Jag ger besked i ny tråd eller här när jag vet ...

Johan

Edited by - Jolojl on 2008/10/02 20:48:11
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/10/02 :  21:40:35  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Det här är det sista jag skriver i den här tråden om kretsen i utgångssteget i min DAC (den som vill diskutera den mer får skapa egen tråd ...). Svaret jag fick av konstruktören är: "det är en vanlig 'gemensamkatod' koppling med E810F:an som triod" ... Så var det med det (jag hänger inte med men det gör säkert de som kan ...)

Johan

Edited by - Jolojl on 2008/10/02 21:53:43
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/10/02 :  23:00:01  Show Profile Send TomasF a Private Message  Reply
Har hört någon säga så här: "-Om motstånden i en förstärkare är ickelinjära eller brusar så borde feedbacken ta hand om mycket av effekten, men om motstånden i själva feedbackslingan brusar eller distar så märks det helt och fullt på utsignalen. Därför, köp något dyrt och fint till motkopplingsmotståndet, låt resten vara billigaste möjliga."
Vad tror ni om det resonemanget? / mvh Tomas F.
(som har en halvmeter ledning och en ranglig stereopotentiometer som motkopplingsmotstånd).

musikälskare
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/10/02 :  23:15:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Min erfarenhet är att grundkonstruktionen ska låta bra även i open loop.
Till viss del kan väl resonemanget stämma men jag tycker snarare att man
ska minimera feedbacken och bra grundkonstruktion gör det möjligt att
klara sig utan så mycket feedback.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000