HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Miniatyriserat (En Bäver kommer tillbaka)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/22 :  09:16:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nu har jag tröttnat på att lusläsa inlägg på HF och dels irritera mig på att inte kunna träda in med råd och dåd, och dels inte kunna dela med mig av egna projekt. Nu står de flesta projekt under en säng i väntan på att "bli klara". Det är väl bara mina Sonido-horn som blivit riktigt klara.
Jag ska eventuellt komma med en ny presentation men till dess (om det blir något "dess") kan jag skriva några rader om de här:

.

Så nu har jag skrivit några rader; nu ska jag möta min elev.

Edited by - soundbrigade on 2008/10/22 09:16:59

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/10/22 :  09:23:10  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Välkommen tillbaka, det skall bli kul att se vad du har under sängen!
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2008/10/22 :  09:54:42  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message  Reply
Tjena Huggbävern!

Ja, vad har du under din säng egentligen?

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/10/22 :  10:55:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hej!

Subminiatyrrör är kul! Vad ska du nu göra?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/10/22 :  10:55:43  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Vad kan det bli av två små rör måntro?
Det verkar spännande.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/10/22 :  11:24:12  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Jag har tjyvkikat.........
Tack för mailet, kul att du är tillbaka!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/22 :  13:05:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har en vanlig normal svensk välfärdssjukdom som kallas depression. Min variant innebär att jag aldrig har ork att ta mig slutet av projekten varför jag har ett otal SE- och PP-byggen (GU50, EL156, 6N6P, 2A3, 829, 832, EL84 och ett dödshäftigt försteg, men jag kan ev. ha skrivit om det här).
Jag tror miniatyrrören (mina är ca 10mm i dia och 2-3cm höga) kom i slutet av rör-eran för att konkurrera med transistorerna. Många hade en användning i utrustning som kunde tänkas utsättas för stora påfrestningar, dvs stridsvagnar och flygplan samt atombomber.
Det jag har hittat är en småsignaltriod och en pentod. Tillsammans ger de strax under 1W.

Jag är lite minimalistiskt och gillar saker som kan göra göras mycket enkla och små. Eftersom jag inte prövat på denna rörtyp bestämde jag mig för att pröva.
Schemat är mycket enkelt:



Nättrafon beställde jag från Frag Jan Zuerst medan utgångstrafarna beställdes från EdcorUSA och skulle hämtas upp i somras i Chicago men .... (djävla FedEx!!!!! ). Vi passerade dessutom Carlsbad i NM men det var söndag och vi skulle hämta upp dotterns pojkvän i San Antonia (och skulle hinna med att besöka grottan i Carlsbad på vägen). Nu hade jag ett par 100V-trafos jag köpt från Conrad och bestämde mig för att testa dem. Kan berätta att en enkel testkoppling visade att de fungerade bra. Jag ska visa lite bilder på råttboet samt beskriva lite designidéer.

Tack för välkomnandet dessutom. Känns bra att bra att vara tillbaka.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/10/22 :  13:32:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag sällar mig i välkomstkören. Välkommen tillbaks!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/22 :  13:37:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
En får tacke ...


Jag tillägger att det är speciellt roligt som DIYare att prova udda varinater. reVintage bygger förstärkare med nättoroider, Kme (och andra: jag och Jazzskägg) testar nya högtalarmärken (Sonido).
Det är en bonus att kunna välja lite som man tycker och inte fastna på i spår. Men det kanske krävs lite knuffar för att komma rätt (eller snett, beroende på hur man ser på det)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/22 :  19:32:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Här sitter trioden till vänster och pentoden till höger. Tyvärr är benen till pentoden klippta så de måste skarvas. Benen sitter så tätt att det lätt att kortsluta. Nu har jag beställt nya och hoppas det är längre ben.



Testkoppling - luftkyld.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/10/22 :  20:09:06  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Ang. de avklippta benen: Borde det inte vara enkelt att skarva och sedan trä över teflonrör alt. krympsalng för att förhindra kortslutning?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/22 :  20:38:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag får försöka göra det, men det är lite som att dra på en muskondom på en mus ....
Vid mitt test satte jag rören i en pappskiva (se bilden) men sedan tryckte jag benen på pentoden genom en klisterlapp så jag så dem riktigt och lödde så bra jag kunde. Så här blev det:



Kan berätta att jag matar med 150VDC. Totalt drar varje steg ca 20mA. Komponenter är vanliga standardprylar från Electrokit. Allt ska monteras på ett litet Veroboard, därför gillar jag inte de korta stumparna på mina rör.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2008/10/22 :  22:35:09  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Varför blir jag alltid så glad att se provisoriskt testkopplade, hardwirade kretsar?

Säkert för att de utstrålar så mycket entusiasm och personlighet. Som små snåriga konstverk tycker jag de är, fulla av fri vilja och total ignorans mot alla rätvinkliga normer och regelverk. Synd bara att de sällan är särskilt driftsäkra eller portabla. Men låta bra kan dom ju ändå!

Nåväl, skoj att du är tillbaka, soundbrigade!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/22 :  22:48:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
ILLY: Nu fungerar det hur bra som helst, men när det hela snyggas upp kan jag ge mig den på att det skiter sig.
Sitter och pusslar med burken som ska hysa konstruktionen och måste trixa lite på ett sätt som jag finner lite estetiskt anstötligt men jag har nog att vika mig.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/24 :  20:08:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Sedan är frågan var man ska hysa en liten förstärkare. Jag har riktigt läckra mini-chassin (lägg gärna bud) med svart överdelen och vit underdel i aluminium: dock utan sidor.



(Transformatorerna är Edcors trafos som jag skulle ha med hem från USA men som fick skickas via post med tillhörande avgifter . Jag har nu två par sådana som ska vara till ????)
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/24 :  21:10:43  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Blev det lådan som jag röstade på iallafall
Vad är det för svart överdel?

Olle Norell
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/24 :  21:16:28  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Dj*a Messerbisser!!!!! Svart underdel, då. Det blev den gula. Men ska toroiden vara i lådan och trafarna ovanpå eller tvärtom?? Vilken kombination ger mig mest utrymme????
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/24 :  21:31:35  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Du kan inte tänka dig en liten låda extra för nätdelen? Så gör många på diyaudio.
Fast det blir ju inte så smidingt längre...

Olle Norell
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/24 :  21:58:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det är fusk. När man mäter storleken måste nätaggregatet också mätas med.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/24 :  22:33:08  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply

Kunde inte hålla kaddfingarna i styr

Du får ju plats med grejer i lådan, men det ser knäppt ut

Olle Norell
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/24 :  23:02:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Men då är ju lådan nästan tom. Allt få plats om jag stoppar utgångsjärnen INUTI lådan, men det blir trångt.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/24 :  23:22:13  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Du kan göra ett traditionellt chassi med mässingsplåt och en ram:



Olle Norell
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/25 :  10:08:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Sådana har jag för många av redan ...
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/25 :  13:11:27  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Världens vanligaste jag vet... Jag gjorde ju en sån, fast åttkantig

Olle Norell
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/25 :  13:23:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det blir "gula lådan", se nedan.

Jag sätter utgångstrafarna på ovansidan och toroiden/nättrafon inuti. På så sätt får jag mest ledigt utrymme till kontakter och annat inuti lådan.
Ritat upp en layout i Illustrator och printat ut i fullskala och klistrat på lådan. Här ska borras. Bilder följer senare (idag??).

Tills vidare, lite rördata:
5718 ingångsrör
5902 utgångsrör

Här är data på två andra rör i min miniatyrsamling:
5703WB
5744WB
Dessa rör ska nog användas i andra miniatyrkopplingar som försteg och aktivt delningsfilter.

Edited by - soundbrigade on 2008/10/25 13:24:10
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2008/10/25 :  18:21:44  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Välkommen tillbaka till hf ska bli roligt att följa dina trådar

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

Edited by - Jazzskägg on 2008/10/25 18:34:26
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000