HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Slutfört - Huggbäverns Sonidohorn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/22 :  21:14:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det känns tryggt att se hur kme och Jazzskägg sliter i sitt anletes svett (fast kme såg inte svettig ut alls i morse när jag sprang på honom i centrala Uddevalla) när mina Sonido-horn är klara. Och med klara menas färdiga-klara. De var så färdiga i våras att de kunde få följa med till DIY-träffen i Göteborg. Dock var de så kraftigt kontaminerade av slipdamm att det jag, efter att ha konkat dem hit och dit, hamnade på bårhus då man trodde jag var död. (Inte).

Den store Jazzskägg erbjöd sig att dra över några lager lack vilket tacksamt noterades. Alltså inköptes en burk "Rättvik" på Flügger - halvblank (eller matt) lösningsmedelbaserad.

Och efter ett par veckor (tidsdilitation heter det) och massa lager senare ser mina horn ut så här:







(Presentation körs i bakvänd ordning, något jag kan kosta på mig eftersom högtalarna är så klara att inget mer jobb ska göras på dem - de är KLARA! FÄRDIGA! READY! FERTIG! GOTOVI! FINI! och så vidare).

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2008/10/23 :  05:56:20  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Vad fina! Annorlunda färg.
Är det Sonidos konstruktion? Öppningen ser ut att vara i botten?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/10/23 :  06:14:15  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Snygg anka!

Högtalarna var också fina! Läcker färg och finish, hur låter de?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/10/23 :  08:20:07  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
De blev riktigt snygga

Hoppas de låter ännu bättre hemma än vad de gjorde på träffen i GBG, inte för att de på något sätt lät dåligt på träffen men lyssningsrummet (skolsalen) var ju inte optimalt för musiklyssning.

Kan vi få ta del av dina lyssningsintryck nu när de står uppställda i hemmet?

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/10/23 :  09:02:38  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
var hittade du ankan? jag bara måste ha en sådan... :)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/23 :  09:05:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Svar på frågor:

Hornen är byggda i 19mm MDF, tillsågad av lokala byggfirman. Dock lyckades man såga en ryggbitarna för korta och sidorna för långa (se bild). Jag iddes inte kapa dem i rätt längd, utan gjorde bara justeringar för ryggbiten. Öppningen är annars upptill på bakstycket; alltså samma som hos kmes och Jazzskäggs horn. Ritningen är däremot från Sonido. Det ska noteras att man tagit fram en något modifierad ritning, vilken medföljer högtalarsatsen man får.





Ljudet då? Hur låter de?? Jag är lite imponerad att de kan spela både högt och lågt; i alla bemärkelser. Jag upptäcker, och det bekräftas av Zoltan på Sonido, att framför allt akustisk musik - jazz, blues, folk - funkar förträffligt bra, medan hornen har lite svårare med massiv orkestral musik (klassiska klanger), där det finns lite tendenser att musiken "tjocknar"; det blir lite ansträngt.
Jämfört med mina gamla Allegro NG8/NG8B, vilka jag bytte bort i helgen är dessa nästan lika djupa i basen. Jag fattas ingenting.
Nu har de fått spela ett tag och elementen kanske har "spelats in" tillräckligt mycket.
Jag har något foto på uppställningen hemma och som visar den något icke-optimala miljör där i vilken de vistas. De står i var sitt hörn vilket borde vara optimalt men i övrigt är det lite mycket hinder i vägen. Å andra sidan bor jag inte i en 7-rumsvilla med stort musikrum i källaren; platsen är begränsad. Men jag är klart nöjd och Jazzskäggs "paintjob" gör inte saken sämre. Ankan (som fungerar som "ljuddämpare") är en special variant av faktiskt-forumets Quackti.
Som framgår av ena bilden ser man att hornet är ganska linjärt. Jag kan tänka mig att arbetsprincipen är lite komplicerad. Det här är en högtalare som fungerar som horn (linjärt), kvartvågspipa (TQWT), basreflex och transmissionsledning.
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2008/10/23 :  12:21:06  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Tjusigt!

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/10/23 :  12:23:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Bondage-varianten på Vattenfestival-ankan såg speciell ut....

Det var trevligt att få höra dina horn i våras. Man kanske kan få en chans igen, i en mer kontrollerad miljö(läs hemma...), framöver?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2008/10/23 :  12:59:11  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Vad är det för materialkostnad för ett par dylika Blir allt mer nyfiken på horn

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/23 :  13:44:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Pac: Det var lite pilgrimsstämning förra hösten med mycket folk som kom förbi det Ljudbrigadiska hemmet. Det är bara att boka tid. Men jag varnar, miljön är inte utpräglat audiofilisk. Somliga tycker sådana där ankor är roliga, men min är inte bara rolig, den är effektivt dämpad också.

Bearwik: Jag tror jag betalade ca 1800kr för elementen (inkl frakt, fårull och terminaler). MDF:en kostade väl en sådär 600kr och färgen en hundring. Alltså räkna med drygt 2500kr. Jag ska kanske i korta ordalag presentera en betydligt enklare (och billigare) högtalare med TangBand-element.
Men samtidigt kan jag tycka att Sonido (www.sonido.hu är element man definitivt ska titta på om man letar bredbandare. De är mycket bra, ligger i rätt prisklass och är oerhört snygga:
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/23 :  14:55:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nu sdka jag dessutom tillägga att jag kör med lillebror - http://www.sonido.hu/adat_pdf/sfr/sfr144-8.pdf,
Drömmen är den stora 8-tummaren och ett Aion-horn.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/10/23 :  18:20:14  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Drömmen är den stora 8-tummaren och ett Aion-horn.


Det låter intressant det skulle vara kul att att titta på ritningen till Aion hornet dels har jag ett par vintage FR 8:or liggandes som skall komma till användning.

En sak poppar upp i minnet är att Sonido hornen liknar Singular som jag har fattat tycke för. http://www.woebking.net/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=63

Valen är många och det är svårt att välja och värre var det efter att jag hade lyssnat lite på Sonido hornen i GBG frestelsen att bygga var stor och vad det lider kommer man till skott.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/23 :  18:56:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har ritningar på Sonidos alla horn men har blivit ombedd att hålla på dem, för Sonido-grabbarna har lite tråkiga erfarenheter av att vara för generösa med råd och dåd.
Så här ser hornet ut i genomskärning (rödmarkeringen var min notering = det här blir svårt att göra).
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2008/10/23 :  20:43:11  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
De ser ut som ett par Hedlund upp och ner.
Skulle det inte vara snyggare och ljudbefrämjande att vända på dem och ha öppningen framåt?
Den snygga rundningen skulle synas och det skulle vara lättare att ställa dem ner med den bredste biten mot golvet. Att ha öppningen nära elementet skulle ge en mer punktformig ljudspridning. Är det möjligt utan att ändra på hornets dimentioner?
Sulle vara kul med ett mer plånboksvänligt alternativ till Hedlundarna.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/23 :  21:39:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det är väl bara att vrida tratten lite.
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2008/10/24 :  07:27:36  Show Profile Send kme a Private Message  Reply
















Technikai adatok

üzemmód hátulterhelt tölcsér
doboz 210 liter (nettó)
hangszóró 200 mm szélessávú
érzékenység @1W/1m 96 dB
névleges impedancia 10 Ohm
frekvencia átvitel @+-2.5 dB 39 Hz-16000 Hz
szobai határfrekvenciák @-8 dB 35 Hz-20000 Hz
maximális hangnyomás
@50 Hz/ 1m 113 dB
javasolt szoba >25 nm
ajánlott er#337;sít#337; 4-30 W
méretek 34 *180.6 * 66 cm
tömeg 71 kg
csatlakozás 1 pár banánhüvely


Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/10/24 :  08:14:11  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Detta var en snygg högtalare!
Mycket tilltalande form. Den verkar
lättplacerad sina 180 cm till trots.
(Att den väger som en hel karl kan kanske avskräcka,
men man måste ju inte möblera om jämt. )

Waf, Waf!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/24 :  09:21:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hur högt i tak ska man behöva ha? Räcker 2,50 m?

Lite byggbilder:


Jag använde PU-lim eftersom det fyller glipor bra och fäster något rent otroligt (speciellt på fingrarna - allergivarning!)


Mycket skruvtving blir det ...


Jag hade projektet till ära köpt en fräs och firade med att fräsa ner för elementet, vilket syns ganska bra på den här bilden.

Första högtalaren byggdes under kontrollerade former på min slöjdkurs medan den andra byggdes i hemmets lugna vrå. Första högtalaren limmades och därefter borrade jag hål och limmade dit plugg. No2 skruvades, eftersom jag saknade de många tvingarna.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/10/24 :  10:14:40  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Här ser man ju tydligt med vilken noggrannhet dessa högtalare är byggda. Kolla finishen i kanterna! Och på ytorna för övrigt!!
Ack vilket tålamod. (Det saknas i mina gener )

Beundransvärt bygge!

Waf, Waf!

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2008/10/24 :  12:11:50  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Kommer de att dyka upp i Uppsala

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2008/10/24 :  12:41:43  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Snyggt och intresant bygge! Hoppas dom kommer till Uppsala.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/24 :  13:07:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Marina: MDF har en förträfflig egenskap. Det går hårt åt verktyg men man kan hyvla ner kanter man missar ... Dessutom har det spacklats friskt och grundats och sprutspacklats till förbannelse. Jazzskägg, mannen med sprutan, har gjort ett otroligt jobb att få färgen jämt på.
Det hjälper också OTROLIGT mycket att ha riktiga verktyg. Att ligga på alla fyra i köket eller vardagsrummet med morakniv och en dålig skruvmejsel från Clas-I-Sjön ger inga resultat.
Om generna; finns nog väldigt ordentliga gener men jag har ibland svårt att få riktig fart på dem. Jag brukar säga att "if it looks good, it is good", vilket på svenska betyder att ett prydligt bygge oftare har en god chans att vara kvalitetsmässigt (ur ljudsynpunkt bl a) bättre än ett hastverk.

Kommer strax lite bilder från Jazzskäggs garage.

Måste tillägga att jag uppskattar uppskattningen och att huruvida jag kommer till Uppsala är oklart. Jag saknar bil och får i så fall leta skjuts.


Rettat ett fäl och lägt till en bld föreställande Sonidoerna i min "ateljé". Den högra låddan är hopdragen med band bara för att jag ska kunna göra snabb akustik-kontroll.



Edited by - soundbrigade on 2008/10/24 16:37:22
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2008/10/24 :  18:11:58  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Nyttjar du goda drycker under byggandet ?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/24 :  18:42:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
På slöjdkursen, vilken iofs är mer en slöjdcirkel avnjuts fika med te eller kaffe. När jag kletat med PU-lim (vilket är rejält kletigt) har jag avstått från dryck för att inte kleta ner glas eller muggar.

Jag tillägger: har nytt projekt på G. Det som ska byggas kan bli en sorts referenshögtalare med HiVi M8a och Vifa XT25 i en 32-literslåda (FY vad jag hatar att räkna tum och kubikfot ). Den ska också byggas utan andra vätskor än vad som nu limmet innehåller (troligen vatten för jag lär nog limma med PVA-lim).
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2008/10/24 :  19:38:02  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Hmm..jag tänkte på glaset på vänster högtalare
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/24 :  19:48:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det är en sådan där ljusmojäng för värmeljus och den står på bokhyllan i bakgrunden.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000