HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Jazzskägg bygger 6T9 singel end
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2008/10/25 :  20:50:59  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Börjar med att tacka ljudbävern som inspirerat och för rör mm till detta bygge .Har plockat ihop lite delar från bra å halådan bland annat denna utgångstraf från en skrotad rullbandare har ej mätt upp den ännu den bör vara på 4-5k









så här långt är det gjort fler bilder kommer under byggets gång.

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

Edited by - Jazzskägg on 2008/10/25 20:51:32

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/10/25 :  21:39:33  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Superkul med ett udda rör som 6T9
Du siktar på typ 3-4 watt i medvind gissar jag..just 6T9 är ett ovanligt rör i dessa sammanhang, men egentligen inte konstigare än att använda ett ECL86, vilket dock är ett betydligt vanligare val..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2008/10/25 :  22:11:24  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Blir en häftig vintagelook med kombinationen mässingslpåt och bakelitratt!
Polerat trä hoppas jag på med!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/25 :  22:23:14  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det finns ett projekt beskrivet i tidskriften Nuts & Volts. Mönsterkortet till projektet säljs av Spare Time Gizmos.
Ytterligare ett annat 6T9-projekt tror jag man hittar på AudioXpress sajt, fast där i form av en PP-stärkare.
6T10 är ett snarlikt rör men det sitter en småsignalpentod i stället för en triod.

Jag trodde att jag hade 2 par 6T9 och bjussade gladeligt, men jag lyckades skänka bort de enda jag hade men nu har jag fler på väg hem (till både ett SE-steg och ett PP-steg). De börjar dessutom bli lite svårfunna på nätet.

Lycka till Jazzskägget. Det där blir en bra partner till dina Sonidoer.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/25 :  23:04:29  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Det blir ju coolers! Jag brukar också fynda transformatorer i bandspelare. Tandberg är bra skit!

Olle Norell
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2008/10/29 :  19:30:25  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
quote:
Blir en häftig vintagelook med kombinationen mässingslpåt och bakelitratt!
Polerat trä hoppas jag på med!
Det blir lackad mahogny sågat från en skrotad bohuseka

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

Edited by - Jazzskägg on 2008/12/27 17:45:45
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2008/12/25 :  17:32:46  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Bakstycket snart klart ...

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/09/23 :  18:28:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Blev det nåt?
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/09/23 :  18:37:56  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
OJ OJ OJ Hadde nästan glömt den Den ligger i sammlingen på vinden å sammlar damm

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/09/23 :  18:39:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har packat upp min igen. Ja, kakformen.
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/09/23 :  19:25:54  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Kul då blir det snart nybakat å kaffe i bäverstugan

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/09/23 :  19:28:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nja, jag får skippa bakformen....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000