HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Julbak - julkaka av 6T9 och en liten biskvi
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/26 :  19:57:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag tänker osökt på Hans Lindström med sin vassa penna bär jag hör ordet "julbak". Fast Lindströms julbak är mer ... köttslig. Det här julbaket är mer ... eteriskt.

Vad gör man när man inser att man köpt hem mer ägg till jul än man förmår göra av med??



Bäst före eller bäst efter-datum är passerat sedan länge och man vill ju inte kasta bort fina ägg. Nu har vi ju några präktiga sk*tst*vlar till p*litiker i vår kommun, men jag vill inte riskera tennisarmbåge för det. Dags att leta upp ett kakrecept alltså.



Hans Lindström bjuder på sina smällkarameller på www.bonton.se inom ().

Edited by - soundbrigade on 2009/01/27 10:10:29

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/27 :  09:25:28  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
RECEPT
4 lite alltför gamla 6T9
2 lagom stora utgångstrafos
1 nättrafo (här har någon spillt hallonsaft på receptet men jag tror det står att den ska vara på minst 47Nm/s^2/m^3 men det verkar lite lite)
1 handfull motstånd
Kondensatorer efter smak
Bakas i 100 grader, 1 timme.

Jag har alltid erfarit att mina motstånd låter lite hårt. Kanske en omgång i morteln får dem att bli finkorningare.



Det stod inget om socklar i receptet. Kanske jag har fel; det är nog sockret som man utesluter, inte socklar??!!

Edited by - soundbrigade on 2008/12/27 09:27:12
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/12/27 :  09:41:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Underbart!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/27 :  09:43:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Allting blandas i en skål och vispas 5 minuter eller tills vispen havererar, vilket som inträffar först.
Man börjar alltid på låg hastighet och ökar gradvis, annars skär sig smeten och ljudkakan blir vass.





Lugn, det kommer en förklaring.

Edited by - soundbrigade on 2008/12/27 09:43:19
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/27 :  09:44:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Sedan vräker man ner skiten i lagom stor form. Den ska givet vis vara smord med antennvax eller ormolja.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/27 :  09:47:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Åsså in i ugnen. Nu ska vi se .. 100 grader och 1 timme. Här har vi bråttom - 300 grader och 20 minuter då. Kan man korta tiden om man sätter på grillen? Det gör väl inget om det glöder lite ....



Vänta, stopp!!!! Jag slänger in mina högtalarkablar samtidigt blir de inbrända samtidigt.


Edited by - soundbrigade on 2008/12/27 10:11:44
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/12/27 :  09:52:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Oj, oj, oj, jag undrar hur den kakan kommer att smaka?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/27 :  10:05:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hårdsmält skulle jag vilja säga. Men annars rund i smaken ...

Jag tar mig friheten att raljera lite, men raljerar är mest för raljerandets skull och visa att man kan sno ihop saker, inte för att det ska bli det mest välljudande som lämnat arbetsbänken utan för att man har för många ägg.
Jag skrev i någon tråd om dessa eländiga 6T9, av vilka jag först hade 4, skänkte bort 2. Skulle sedan bygga ett enkelt SE-steg och kunde inte hitta de 2 jag hade kvar. Beställde 6 styck från ett ställe som inte kunde leverera och sedan fick jag tag i 7 styck på RadioDaze. SEDAN kom de 6 som jag beställde men som var utgångna.
Fast jag sedan sålde bort två till sitter jag nu med 13 stycken och de måste jag ju göra mig av med. Bäst är ju då att sno ihop ett PP-steg för där går ju fyra rör på bums.

Jag ska strax förklara allt.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/12/27 :  10:18:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Ja det gäller att hålla ordning på var man har sina ägg.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/12/27 :  10:28:01  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Fullkomligt och hängivet stolleri! Man kan inte annat än le. Något för kocklandslaget?
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2008/12/27 :  10:28:37  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Låter nog bättre än det smakar.
Härliga upptåg SB
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/12/27 :  10:57:00  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/27 :  12:07:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har startat en tråd men en sorts "utmaning" att bygga den minsta förstärkaren. Just 6T9 kan vara en kandidat. Röret är en triod-pentod och kan ge 3-4W i SE oc kanske 10-12W i PP. Det är säkert inte världens elegantaste rör (ljudmässigt) men just för att det är så enhelt tycker jag att det passar bra för nybörjare (och latmaskar).
En nackdel med röret är den knasiga sockeln - compactron, en 12-polig historia. Men för oss som får klaustrofobiska anfall av novalsocklar är det här bara bra.

Här är några kända (och okända) byggen med 6T9:
SpareTime Gizmos SE (den som Jazzskägg bygger)
6T9 PP - hämtar bitar från den här.
6T9-PP med zener-bias
Fler bakverk
Peter Millets 6T10 (pentod-pentod)

Jag förklarar mer om en stund.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/12/27 :  12:49:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Är det den som är byggd i en långpanna som är inspirationskälla?

http://www.electronics-lab.com/blog/wp-content/uploads/2008/07/6t9-se-tube-amp.jpg

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/12/27 :  13:13:56  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Trevligt julbak med en härlig glimt i ögat.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/27 :  13:39:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Så här enkelt (eller krångligt är det): sockerkaksformen pensionerades för ett par år sedan och jag insåg genast att den hade "potential" till något annat - 807-STC. Det blev inget udda SE-steg men formen fanns kvar. Så för någon månad sedan dök idén upp igen. Eftersom det här slutsteget är halvseriöst tyckte jag att det kunde rymmas i en bakform.
Jag tror att det kan räcka med att snäppa ihop formen, eventuellt limma locket/botten med kontaktlim.

Här är en presentation av projekts delar:
Transformatorerna är från Frag Jan Zuerst (40EUR styck), nättrafon från Welter (ung lika mycket, rören och socklarna kommer från RadioDaze (och The Tube Store, 3USD/styck)



Jag brukar sätta upp komponenter till byggen på skumplast så jag hittar rätt värden utan att behöva anstränga mig för mycket. (Träplattan till vänster är nya fronten till min Priboj - senare projekt).


Jag är väldigt förtjust i att bygga på en plåtskiva som jag sedan sätter ner i en ram. Det här ska bli ett 6L6-SE.



Och här är ramar i olika mått och material.

Go to Top of Page

Per F
Member

128 Posts

Posted - 2008/12/27 :  14:45:31  Show Profile Send Per F a Private Message  Reply

Kul
Ja denna skall jag försöka knåpa ihop, gillar alla små 0.01 & 0,1 uf kondingar ;-)
http://diyaudioprojects.blogspot.com/2008/09/ultra-linear-6t9-diy-tube-amplifier.html
Hörlursförstärkare kanske;-) får se hur den låter.
Väntar på lite pryttlar bara,

Bara jag
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/27 :  15:07:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
PerF: Du fick en påse rör och lita trafos av mig, va? (Fick köpa).

Nu hittar jag inte den 4:e sockeln. Jag har keramiska lyxsocklar men det är plötsligt ingen fispassning längre. Stort glapp är mer relevant att säga. Sedan har jag två keramiska socklar med påklämda "öron" men som sagt, bara två.
Blir till att vända upp och ned på hela huset om jag inte beställer EN sockel från RadioDaze (och tar hem ett par submin-rör också).

Medan jag vänder upp och ned på huset kan ni ju spana in den här Compactronsidan: Bastubadare i motljus. 6EM7 har varit ett populärt rör i dessa sammanhang.
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/12/27 :  16:15:53  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Vilken tråd du har startat Magnus. Snacka om Julbak.
Var har du fått tag i dom snygga socklarna med aluminiumkrans med hål i? Pris på dom...?

DIY och rör.
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2008/12/27 :  17:38:35  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Här köper SB dessa häftiga sockelkransar ,finns mycket godis för oss diyare här
http://www.vt4c.com/indexe.php

mvh mattias

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/27 :  18:34:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Maal: de är inte ens dyra!!! Passa på att titta på deras rattar. Att folk betalar idiotpengar för en ratt från Sv*l**er, när dessa fina grejjer finns. Och deras phono- och högtalarkontakter är SÅ billiga. HiFi-kit säljer i stort samma kontaklter men 4 gånger dyrare ....
Till mina ekonomiprojekt brukar jag dock välja enkla och billiga komponenter. Det finns inget som säger att idiotdyra tantalmotstånd från japan "låter bättre" än ELFAs vanliga metallfilmsmotstånd. Det är dessutom intressant att somliga hajpade komponenter är riktigt dåliga för audiobruk pga av stora mängder distortion av elakaste sort.

Glömde bort att nämna att den orange-röda kondingen i nätdelen är från ett oscilloskop jag skulle fixa på en skola. "Fixa" trodde jag innebar att avliva skiten som någon ungdj*v*l satt foten i.

Just det, bildtråd hette det. Här är en bild:



Ungefär sådär ska kakan se ut när den är färdig. Funderar på om den ska vara integrerad (= med volympot) eller vara ett rent slutsteg. Enkla prylar tycker jag dock ska utformas så kompletta som möjligt.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/12/27 :  18:57:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ja du SB jag har sneglat ett tag på dessa rör (6T9, 6T10) men tiden är som sagt kort och man kan inte bygga allt man ser heller jo föresten det kan man men då har man bara en massa halvfärdiga byggen överallt och det gillar jag inte men en dag då kanske man har mer tid.

Tack för www.duntemann.com länken den hade jag inte.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2565 Posts

Posted - 2008/12/29 :  22:29:38  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Jajjemen!

SB raljerar igen

Va' ska du göra med äggxxxlarna när kakan e' bakad.

Keep on raljering....

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

antune
Starting Member

49 Posts

Posted - 2008/12/30 :  08:45:44  Show Profile Send antune a Private Message  Reply
Underbart skön tråd! Det enda jag har lyckats julbaka är pepparkakor. Goda iofs...

-Anton-
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/12/30 :  09:31:05  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Det enda jag har lyckats julbaka är pepparkakor.


Använd rörsocker, så är du ett steg närmare .

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/12/30 :  21:25:25  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Härligt, soundbrigade, härligt! Du skulle behöva komma och gästspela som kock här hos Jörgen och mig!

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000