HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hififorums SWAT team rycker ut till medlem i nöd
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2008/11/06 :  15:23:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Tomas S har problem med sitt rum som inte ville funka trots mycket akustikreglering. Han ville ha hjälp och vårt SWAT teamet rycker ut efter noggranna undersökningar av färdväg och efter lång planering av vår packning. Slädarna fylldes, hundarna kopplades, nära och kära vinkade på perrongen och sedan gav vi oss av ut i vildmarken.

Vi kom fram när mörkret lagt sig men GPS'n var enträgen om att vi kommit rätt så vi ringde på i stugan medan vargarna ylade i bakgrunden (eller var det grannens hund?).

Här ser vi Tobbe som packar upp en del av våra verktyg, dator, mik och XTZ analysprogramvara.



Här ser vi några andra viktiga verktyg för att analysera frekvensgång och rumsinteraktion.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/11/06 :  15:27:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Micheal Ruff ser det ut som,,
Hörde att GPSen INTE gillade tunnlar..

Tobbe: Jag trodde inte tekniker använda manualer :)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2008/11/06 16:16:50
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/11/06 :  15:59:02  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
hehe SWAT team...det skall jag komma ihåg den om man får akustiska problem "who you gonna call..Hififorum SWAT Team.."

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2008/11/06 16:00:19
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2008/11/06 :  16:00:15  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Tycker det ser ut som AÖ:s SWAT-team förstås...

Hur var det med isbjörnarna?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/06 :  16:12:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Detta ska bli intressant!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/11/06 :  16:15:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

SWAT-team, go!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/11/06 :  16:16:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Bravo Team ready!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/11/06 :  16:50:37  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
S.WAT spännande!
Det här ska jag följa, har också funderingar på lite akustikreglering


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2008/11/06 :  19:17:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Efter en så lång och svår resan så behövde vi värma oss lite men någon brasa såg vi aldrig till så vi höll händerna över de här istället.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2008/11/06 :  20:10:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Efter att ha motionerat både elektronik och ljudalstrare så kunde vi konstatera att visst fanns det problem. Nu började en serie mätningar med medhavd utrustning för att kunna bena ut vari problemet bestod av. Både Tobbe och jag hade nog våra misstankare.



Många kurvor senare så började mönster finnas och vi hotade värden med att nu skulle det börja flyttas saker. Tomas är av tufft virke för han rörde inte en min utan bara började flytta runt efter våra anvisningar.



Micke

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Tomas.S
Member

96 Posts

Posted - 2008/11/06 :  20:42:21  Show Profile Send Tomas.S a Private Message  Reply
Vilken tur att det ser så städat ut när jag har besök och allt.
Work under progress kan vi väl säga eller något i den stilen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/06 :  21:17:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Var finansministern där också???

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2008/11/06 :  21:58:43  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Bernt: Ja, han är väl som Bodström - många järn i elden!!

Rumsakustik verkar ju var en vanlig bisyssla nuförtiden....

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2008/11/06 22:01:54
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/11/06 :  22:27:34  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Härligt killar! Ska följa detta med stort intresse!

Många smickrande bilder på Tobbe, ingen snygg-bild på fotografen själv
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/11/06 :  22:51:40  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Hehe..SWAT-team...ja jag föreställer mig händelserna sker med soundtracket från TV-serien "Mission Impossible" i bakgrunden

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2008/11/06 :  23:02:02  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Teeooooteeeeo teeedeeeteeeoteeeooo, eller nåt...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2008/11/07 :  09:08:33  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Härligt Micke Y!

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2008/11/07 :  12:15:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
analyser, analyser och fler analyser. Örat sa att det var en ojämn bas och det bekräftades i mätningarna. Ibland gav programmet lite knasiga mätvärden så då var det bara att göra om men snart hade vi ringat in var problemet bestod av.

Tomas har gjort 3-4 av ESL rören för att ta hand om olika problemfrekvenser och det flyttade vi runt ganska mycket för att hitta var de gjorde mest nytta. Vi koncentrerade oss på hörnen både vid fram och bakväggen. Efter ganska många mätningar så var effekten bäst vid framväggen.

Det uppstod också några frågor kring effektiviteten av rören beroende på rördiametern eftersom det längsta röret inte verkade göra varken från eller till. Det var avstämt för 30 Hz om jag kommer ihåg rätt.

Här ser Tobbe konfunderad ut av våra kurvor.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2008/11/07 12:16:32
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/11/07 :  12:47:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Det uppstod också några frågor kring effektiviteten av rören beroende på rördiametern eftersom det längsta röret inte verkade göra varken från eller till. Det var avstämt för 30 Hz om jag kommer ihåg rätt.

Hur många liter kan detta rör vara på? 30 Hz och stor effektivitet kräver rätt stor volym. Kan det vara detta som spökar?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Tomas.S
Member

96 Posts

Posted - 2008/11/07 :  13:50:03  Show Profile Send Tomas.S a Private Message  Reply
quote:
Hur många liter kan detta rör vara på? 30 Hz och stor effektivitet kräver rätt stor volym. Kan det vara detta som spökar?


Det var bl.a. runt detta vi talade om, att diametern på röret på 150mm var för litet?
Att det kanske krävdes att det ar minst 250mm helst 300mm?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/07 :  13:56:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Precis Engelholm. Det behövs hyfsat stor diameter för att få en bra volym och mynningsarea. (Sen gäller det ju förstås att den noden finns och är stark där röret står också.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/07 :  13:58:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
15 cm är för litet för att räcka tror jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/11/07 :  14:50:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
En produkt som funkar för 30 Hz är på drygt 300 liters volym. Därför är jag frågande till om detta rör är tillräckligt stort för att ge en effektivitet.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Tomas.S
Member

96 Posts

Posted - 2008/11/07 :  15:29:23  Show Profile Send Tomas.S a Private Message  Reply
quote:
En produkt som funkar för 30 Hz är på drygt 300 liters volym. Därför är jag frågande till om detta rör är tillräckligt stort för att ge en effektivitet.


V6or funkar väl från 25Hz eller hur?.
Hur mkt brukar de ligga på?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2008/11/07 :  15:35:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det blir 400 liter om man räknar på yttermåtten så de lär väl minst vara 300 liter för 100 liter lär väl inte försvinna i material?

esl's Excelark rekommenderar väl betydligt större diameter än 15 cm för 30hz?
Borde väl spotta ur sig åtminstone 30-35 cm?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/11/07 :  16:02:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Tomas.S: Ja och till och med lägre. Men effektiviteten sjunker mot den lägsta verksamma frekvensen.
Ztenlund: Som jag skrev - drygt 300 liter! Porten i sig äter några liter...

Nog om detta.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000