HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Svalanderfläta
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kaysersoese
Starting Member

32 Posts

Posted - 2008/11/12 :  14:30:29  Show Profile Send kaysersoese a Private Message  Reply
Vilken skillnad på ljudet det blev. Jag gjorde två fyrflätor enligt Svalanders recept i helgen (4 x 1,2 mm lackerad koppartråd, svart kabelstrumpa och lödda bananer i bägge ändar) och kopplade in dem i tv-rummet igår när familjen lagt sig. De kablar jag bytte ut var egengjorda av 2x2,0 mm flertrådiga OFC med lödda bananer (lät väldigt bra tyckte jag tills Svalanderflätan flyttade in !).

Att ljudet skulle lyfta hade jag hoppats på men att det skulle lyfta såpass var mer än jag räknat med. Plötsligt inser jag att svagaste länken i min nuvarande tv-uppsättning är högtalarna (ett Jamo 2.1-system med medelstora satelliter och stor sub). Måste bygga nytt !

Funderar på en SQ-50 klon, behåller volymen men ändrar formen på lådan. Kommer att byggas parallellt med tävlingsbidraget så det dröjer nog mellan uppdateringarna av tråden.

I kväll blir det flätor till musiksystemet med förhoppning om lika stort ljudlyft !

Fortsättning följer med bilder på både flätor och lådbygge.

Äger och driver Goodbiz Entertainment (www.goodbiz.se).
Återförsäljare för Monacor

Edited by - kaysersoese on 2008/11/12 21:46:06

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/11/15 :  15:25:26  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Roligt med ett sådant lyft!

Hur långa blev dem och hur lång tid tog det att göra?
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/11/15 :  16:15:04  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Kul att det gjorde skillnad på ljudet . Var köpte du koppartråden och strumpan? Pris per meter på tråd och strumpa?

DIY och rör.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2008/11/15 :  17:44:22  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Kul när man gjort nåt själv o resultatet blir bra =)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2008/11/16 :  19:56:38  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Grattis !!! Har haft samma lyft som dig... förstår inte varför man inte provat tidigare... mycket man missat... men hittat fram nu.
Go to Top of Page

kaysersoese
Starting Member

32 Posts

Posted - 2008/11/16 :  22:18:12  Show Profile Send kaysersoese a Private Message  Reply
Längden blev ca 150 cm och det tog nog dryga 16 timmar totalt med flätning, lödning och strul med krympslang.

Plus att jag fick mig ett par blåsor att vårda ömt, fast så går det väl när tjänstemannafingrar skall visa sig på styva linan

Äger och driver Goodbiz Entertainment (www.goodbiz.se).
Återförsäljare för Monacor
Go to Top of Page

kaysersoese
Starting Member

32 Posts

Posted - 2008/11/16 :  22:25:50  Show Profile Send kaysersoese a Private Message  Reply
Jag köpte direkt från Svalanderaudio, 3,25 kronor/meter för koppartråden och 20 kronor/meter för nylonstrumpan.

Skall byta ut bananerna mot gafflar av bättre kvalitet vid tillfälle.

Äger och driver Goodbiz Entertainment (www.goodbiz.se).
Återförsäljare för Monacor
Go to Top of Page

kaysersoese
Starting Member

32 Posts

Posted - 2008/11/16 :  22:32:18  Show Profile Send kaysersoese a Private Message  Reply
Man får tid att tänka när man sitter och flätar, btw hustrun gillar att jag tagit upp ett handarbete likvärdigt hennes stickning, vad händer om man gör en dubbel fyrfläta. Dvs två fyrflätor där den ena är vriden 45 grader i förhållande till den andra och där alla 8 trådarna flätas ihop enligt receptet ? Är det någon som testat, blir det bättre eller sämre. Har lite koppartråd över så man kanske ska göra sig 2 20-centimetersflätor, en av varje sort, och mäta med en multimeter för att se om det blir någon skillnad.

(Ändrat stavfel)

Äger och driver Goodbiz Entertainment (www.goodbiz.se).
Återförsäljare för Monacor

Edited by - kaysersoese on 2008/11/16 22:33:30
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2008/11/17 :  20:24:55  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Mer intressant att köra med olika diametrar på trådarna likt Kimber.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

kaysersoese
Starting Member

32 Posts

Posted - 2008/11/17 :  22:24:19  Show Profile Send kaysersoese a Private Message  Reply
Bardis, å med det menar du då en fyrfläta med 2x1,2 och 2x1,4 lr en dubbel fyrfläta med 4x1,2 och 4x1,4 ?

Äger och driver Goodbiz Entertainment (www.goodbiz.se).
Återförsäljare för Monacor
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2008/11/18 :  07:00:24  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Skulle använda en skala av diametrar på tråden. Har man dubbla fyrflätor har man oändligt många kombinationer.
Problemen kommer när man skall fläta samman tunna trådar med grövre. Trasslar sig gärna och det blir gärna snett. Men de ljudmässiga fördelarna överkommer besväret får man hoppas.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2008/11/18 :  17:05:43  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Vad är det som säger att man absolut måste fläta. Lite utsläckning av störningar får man. Men en del menar att parallella ledare ger ett snabbare mer transientrik klang.
Kommer man på ett bra sätt att fixera ledarna jämte varandra borde det vara mer lättbyggt och ge andra jludmässiga fördelar än flätan.
Någon som har ideer om hur man skulle kunna bygga upp en sådan kabel?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/11/18 :  18:47:44  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Kommer man på ett bra sätt att fixera ledarna jämte varandra borde det vara mer lättbyggt och ge andra jludmässiga fördelar än flätan.
Någon som har ideer om hur man skulle kunna bygga upp en sådan kabel?


Krympslang.
Prova
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2008/11/18 :  19:17:25  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Om man skall fläta kan man dra de olika tjocka ledarna genom tex en bomullsstrumpa så de blir jämntjocka. Så slipper man fenomenet att flätan blir sned.

En variant med parallella ledare kan åstadkommas genom att sy in ledarna i en tygremsa så att de ligger i egna fickor.

En snyggare variant är att fixera de parallella ledarna med en tråd som träs omväxlande över och under ledarna. När man har ett platt paket av ledarna viker man det på längden tex över ett rep och fixerar hela härligheten med kabelstrumpa eller krympslang. Nu har man en kabel med de olika tjocka ledarna runt en kärna av rep. ( Jorma har en liknande konstruktion med många fina koppartrådar runt en kärna av glasfiber. De låter ju bra.)

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2008/11/18 :  20:08:39  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Det finns en latmansversion med gaffatejp. Funkar bra till signalkablar med fast med vanlig kontorstejp.
För att lyckas få ledarna raka och snygga underlättar det att spänna upp ledarna mellan spikar på en lång planka. Sedan är det bara att tejpa . Därefter najar man loss ledarna från spikarna och vänder på hela härligheten najar fast och tejpar andra sidan. KLART!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000