HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 TRILUND, en kompis till iPRELUND
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/04 :  08:51:11  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Vad ska månne dölja sig i denna? Samma storlek på lådan som kompisens, 120*120*34mm.



Notera de kinesiska "vulgo"-kontakterna. Nu ,måste det låta bättre!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/11/04 09:09:40

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/04 :  09:07:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Med tanke på trådens titel så gissar jag på en Tripathmodul.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/04 :  09:39:10  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Absolut, men med en liten "twist". Den förhatliga, omtalade 2,2uF ingångskondensatorn byts ut mot en 1:1 LL1544Amorphous. Kretskortet är bestyckat med en TA2020-020, köpt tillsammans med terminalerna för några hundringar från en trevlig holländare(Arjen på diyaudio) bosatt i Kina.

Mellan högt.terminalerna och ingångskontakterna tillkommer in/ut-jack för 12V-notebook-adapter/bilbatteri, "ut" för att länkas vidare till iPRELUND.

På framsidan blir det brytare, indikatorlampor for "on" och "overload".



iPrelund, Trilund och ett par modifierade Wharfedale 7.2 Anniversary ska stå i bokhyllan i TV-rummet/biblioteket så att Nina kan njuta av sina iTunes-nedladdningar. Jag rippar nog det jag vill lyssna på till *.wav. Smidigt att ha en varsin Nano!

Skickar minianläggningen med Hoktuna till U-a. Har en "open-back" sub med 15" på G men den blir nog inte klar!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/11/04 09:51:50
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/11/04 :  10:09:16  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Lite järn framför Tripath:en var ingen dum idé ! köpte en nästan likandan själv, låter faktiskt helt OK för att vara hackad grus
Hmm, nu blir jag tvungen att leta reda på transformatorena också...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/11/04 :  10:10:58  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Undrar just om det blir singel end då ? istället för single end ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/04 :  10:47:25  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Man blir väl singel "in the bitter end" om man löder för mycket!

Åter till ämnet, det blir mycket hackat grus:

*.wav
iPod
Tripath
12V AC/DC
12-210V DC/DC

Det är lite klurigt att lägga in signaltrafon, den läggs med "+" direkt efter 2,2u och "-" till "+"-ingången på den inbyggda OP-ampen(pin 14 på TA2020, gemensam för båda kanalerna).
Den andra kanalen fasvänds på ingången och vänds tillbaka med fasvändning på högtalarutgången. Detta för att nätdelen ska utnyttjas bättre.
Dessutom ska man nog låta primären flyta dvs. ge f-n i att chassijorda ingången.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/11/04 12:00:08
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/04 :  13:30:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Snart dags för en IPRENlund. Alla dina roliga byggen ger mig spänningshuvudvärk.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/04 :  14:35:26  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Är det någon risk? Det är ju bara 12V..........

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/05 :  09:00:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vore jag nu som du, skulle jag knåpa ihop ett nätaggregat med matning från nätet och med matning från ett 12V MC-batteri med underhållsladdning och automatisk omkoppling.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/05 :  09:41:21  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Tanken är god. Men det är totalt ointressant att lägga ner mer tid på en sån här leksaks-anläggning. Byggde den egentligen bara för att kolla funktionen på Recom-kretsen, DC/DC, 12-210V. Switchat "notebook"-agg är smidigt.

Vad är det som säger att det på något sätt kommer att låta bättre med batteri! Låna gärna och kör blindtest, det skulle vara intressant.

Den typ av laddare du beskriver finns väl förresten att köpa för en billig penning och kommer kanske ifråga på mitt kommande, "riktiga" försteg. Men då med underhållsfritt bilbatteri!

Hade tidigare ett sådant aggregat, köpt på CO, där underhållsladdningen och batteri låg i samma låda, till min vedervärdiga Goldmund-skivspelare.



mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/11/05 09:45:57
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/05 :  14:00:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Batteriet vill jag ha med i det fall man hamnar i en granskog med 70 mil närmaste vägguttag, glömmer nätsladden eller vägguttagen tar slut. Jag avsåg inte batteriet som "ljudförbättrare".

OK, då väntar vi på testrapport om nätaggregatet.
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2008/11/05 :  14:46:12  Show Profile Send kme a Private Message  Reply
quote:
Vad är det som säger att det på något sätt kommer att låta bättre med batteri! Låna gärna och kör blindtest, det skulle vara intressant.


Har haft en T-amp och jämfört med ström och ett 12 volts 18amp batteri. Och efter ha testat ström och batteri så var det illa kvickt man kopplade in batteriet igen till dess fördel. Försök och låna ett batteri så kommer du också till insikt att det är att föredra batteridrift, du har inget som stör, men i nätet finns det en hel del skräp som påverkar strömmen.

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/05 :  15:42:56  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Soundbrigade, ditt förslag var inte så tokigt när man fick klura lite till och tänker sommar!

Varför inte ladda batteriet med en solcell?

Inget 50Hz-brum från laddaren så långt örat når och inget behov av Vattenfall och de andra ockrarna i elbranschen!



mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/11/05 15:56:48
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/05 :  15:49:37  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Men hallå KME! Hur skulle störningarna från nätet kunna ta sig igenom ett switchat nätaggregat?

Aggregatet kan och andra sidan lämna en massa HF-elände, men det är en annan sak!

Hur såg det nätagg ut som du jämförde med ack(18Ah?), kunde det lämna lika mycket ström? Tror att skillnaden ligger i kapaciteten hos de båda. Om man ska göra en riktig test bör båda ha samma kapacitet.

Det är ändå en leksaksstereo vi diskuterar. Känner inte att ackar och laddare till slutsteg har något och göra i min bokhylla. Då missar man ju poängen med det kompakta bygget. Men på sommaren kan det enligt ovan vara intressant ur mobil synpunkt.

Till mitt kommande försteg, som inte drar lika mycket ström, kan det vara värt att pröva batteridrift. Bl.a. Nagra har denna lösning.







mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/11/05 16:16:01
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2008/11/05 :  17:27:14  Show Profile Send kme a Private Message  Reply
quote:
Hur skulle störningarna från nätet kunna ta sig igenom ett switchat nätaggregat?



jag hade just en switchat adapter och kontentan är, pröva.

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU

Edited by - kme on 2008/11/05 17:28:28
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/05 :  18:04:58  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Tror inte du förstått!

Det har inte med nätstörningar att göra.

Antagligen testade du med den lilla fjutt som såldes ihop med T-Amp. Den kanske skulle kunna jämföras med en ack med långt mindre än 5Ahs kapacitet.

Om du ska göra en seriös jämförelse med batteri och nätdel så bör de vara med ung. samma kapacitet.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/05 :  18:07:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har spanat på solceller. Jag misstänker att Conrads är skapligt billiga (men f*n vet). Vi åker ibalnd på bussturer ut i Europa och då kunde man tejpa upp en panel mot panoramafönstret och bjuda medpassagerarna på god musik (Death metal å sånt ).

Jag vet att detta är en annan nisch, ett annat problem och främst, en annan tråd men solcellsdrivet löser onekligen en del problem.

Om det där med switchat: om man kör primärswitchat (heter det så), har man ju inbyggt i själva lösningen eliminering av allt vad nätburen störning heter. Man slipper knäppar och smällar när stora fabriken stänger ner kl 18.00 på kvällen osv.


Borde slippa.
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2008/11/05 :  19:10:27  Show Profile Send kme a Private Message  Reply
quote:
Det har inte med nätstörningar att göra.



Det är rätt, men switchat i sig lämnar mycket skräp och skickar ut bakvägen. Ska man köra vanlig nätdel så kräver den en omfattande filtrering om den skall bli lika ren som ett batteri. Batteri är alltid bäst batteriets spänning och ström är alltid renare.
Avslutar så.
Mvh kme

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU

Edited by - kme on 2008/11/05 19:55:16
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/11/05 :  21:26:45  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
I beg to differ med det sista. http://www.tnt-audio.com/clinica/regulators_noise4_e.html
Nu är det här förvisso med lågström nätdel...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/05 :  23:16:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kompisen och tillika ex-kollegan berättade om en del konstigheter han hade råkat ut för när han körde switchade mätförstärkare och switchade nätdelar ihop. Det föreföll som om switchfrekvenserna ibland "samverkade" och gjorde så förstärkarna betedde sig underligt. Genom smärre justeringar kom man undan problemet.
Alltså, reVintage, lämna utförlig rapport hur giftemålet gått! Jag tvivlar på att du ska få problem, men ändå.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/05 :  23:29:36  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Avslutar så.


Om vi bortser från dogmatiska uttalanden så är switchade nätdelar intressanta då de flyttar ut AC-DC omvandlingens arbetsfrekvens flera oktaver från audioområdet. De sitter i massor med audioutrustning idag. Precis som med batterier och konventionella nätdelar finns det både bra och dåliga.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/11/06 08:16:43
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/06 :  08:33:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag har länge varit skeptisk till switchade nätdelar. Men det kom en vändpunkt, och det var när jag provlyssnade ljudkortet Lynx Two. Det är mer frågan om tillämpningen än principen anser jag.

Som en konsekvens av den provlysningen ersatte Lynx Two i datorn en batterimatad dac och även försteget här hemma. Inbyggd volym i IC-form var ju också ett stort tabu, men det var bara det att det faktiskt lät bättre. Så jag fick krypa till korset och slänga mina fördomar på sopberget.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/06 :  09:04:53  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Bernt,
Precis, man kan faktiskt säga att stort sett allt som har med digital ljudalstring att göra har switchat idag.

Däremot så är det inte lika frekvent i övriga audioprodukter. iPRELUND var mitt första test, där DC/DC Recom-modulen för B+ lovar gott. Det kräver dock ett helt annat tänkande när det gäller filtrering ifh till konventionella nätdelar. Små fina keramiska alt. filmkondingar tillsammans med HF-drosslar!


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/06 :  09:17:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Med HF blir ju filterkomponenterna små, det är ju bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/11/09 :  11:30:45  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Men Windows i anläggningen ?! "ye dirty crap"

Bernt lyckades nästan övertyga mig sist i GBG men fördomarna lyckade hålla mot ! kanske mer en fråga om hur man förhåller sig till teknik och musik ? man har rötterna för långt i 70 talet...

Är också mycket nyfiken på switchat just pga det ReVintage säger, skräpet är flyttat till fladdermössens domäner och är lättfiltrerade.
Med en skärmburk och en aning tankeverksamhet borde det gå bra, filtrering på det som går tillbaks via jord och signal kan man nog fundera på också. Nagra mfl har ju fixat det ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/09 :  11:35:44  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Time, tydligen har du inte kollat schemat på iPRELUND ordentligt. Det är parafeed, alltså ligger det switchade helt utanför signalbehandlingen. Tror det är lika bra så!

Däremot TRILUND, som jag betraktar som kul grej/leksaker, blir avkopplat med rejält med kondensatorer(ellyt+film) i matningen. Men den är ju dessutom "dubbelswitchad": Både nätdel och utgångssteg.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/11/09 11:41:58
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000