HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Hi-Five rack
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/28 :  01:41:08  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message  Reply
Hej hej

Jag är i planeringsstadiet av en hifimöbel som jag tänkt döpa Hi-Five och lyssnar gärna på era förslag och kommentarer angående design och materialval osv.

det är tänk att finnas plats för vinylspelare samt amp, eq och tuner. eventuellt en CD-spelare när jag har råd. tanken är att det ska byggas lite senare på våren eller i sommar men det är lika bra att vara ute i god tid.

skissandet sker i sketchup och här kommer en del bilder med förklaringar:


detta är tanken. antingen MDF-skivor som plan eller massiv ek eller liknande. bredden är 1m så att man får in två standardbredder med råge.


den får tre spikes så att den blir självstabil. frågan är om det finns chans att det tippar


stommen byggs upp av reglar som stavpluggas eller liknande för att dölja skarvarna. avfasningen är gjord av rent estetiska skäl. får se om de blir för jobbigt


den övre hyllan vet jag inte riktigt hur jag ska fästa i stommen än. denna variant med kil kanske funkar. jag funderar på att kanske isolera/koppla hyllplanen men får se hur det blir. det är även möjligt att det blir en extra våning på ena halvan, men då måste balansen stämma.

detta är alltså Hi-Five 1.0
kom gärna med frågor, kommentarer eller sågningar (både fysiska och verbala)

Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet.

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2009/01/28 :  02:50:57  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
Intressant! Ku med möbelkonstruktioner :-)

Däremot tycker jag det känns fel med "spikes" på en så pass tung möbel, jag skulle nog föredra att använda vanliga möbel-tussar (vad de nu heter..) Utöver det vet jag förståss inte hur möbeln ska placeras, men om den ska stå nära en vägg, skulle jag nog använda en vägg baktill, för att minska tydliga kontraster mot kablar osv, jag har själv en vanlig "Ikea Lack-hylla" som tv/stereo-bänk tillsvidare, varvid jag fick ett lyft när jag monterade svarta väggar bakom "hålen", då syns allt som ska synas betydligt tydligare :-) *my opinion*

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/28 :  10:16:27  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message  Reply
hmm. ja kanske det. det som gjorde att jag lät det vara öppet var att värmen skulle spridas lite bättre, men eftersom jag inte kör med rör så är det nog ingen fara på taket ändå. hela pjäsen ska få hitta sin plats i min nya lägenhet så jag vet inte riktigt själv hur den kommer att placeras, men en variant med bakvägg ska definitivt skissas upp.


Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/28 :  13:49:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag skulle välja massivträ (ek, björk, bok) eftersom den inte sviktar lika lätt som MDF/spånskiva.
Det skulle vara roligt att se fyra ben. Du kan ju ha ändarna på dessa skruvbara, så du skruvar in/ut för att det inte ska vicak, ELLER ha benen på ena sidan fasta och på andra sidan har du en sorts flytande upphängning (tarvar nästan en skiss). Idén används inom modelljärnvägsbyggande där man med flytande upphängningar får lokens alla hjul att ligga på rälsen.
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/28 :  17:51:31  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message  Reply
hmm. ja, fyra ben tycker jag faktiskt skulle SE bättre ut, men då blir det som du säger justeringar som måste göras för att få det plant. jag ska skissa upp och se hur det blir.

Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/01/28 :  18:37:51  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Om du har fyra fötter räcker det att du har en fot justerbar, om du har snett golv.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/28 :  19:35:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Så här tänkte jag. Ena gavelns benpar får pivotera.

Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/28 :  21:35:29  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message  Reply
jag har nu gjort Hi-Five 1.1 där det lagts till en hylla på ena halvan och nu har jag även styrt upp fler ben och delvis kopplat hyllorna till konsollen.







materialvis är hyllorna utbytta till solida träskivor.
alltså, version 2 fortfarande under planering

Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet.
Go to Top of Page

Thermochron
Member

50 Posts

Posted - 2010/02/07 :  11:43:03  Show Profile Send Thermochron a Private Message  Reply
Hur har det gått? Jag funderar själv på om jag ska bygga eller köpa, och i så fall vad.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/02/07 :  12:39:13  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Snyggt. Du skulle ju kunna ha gänga på konerna så att de går att justera så att apparaterna hamnar i våg.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000