HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix MC-SU-X - En gratis lunch med Lundahl LL9206
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/01/30 :  12:00:24  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hej
Tänkte visa lite bilder av min sk. "MC-stepup trafo" eller "SUT" som det ofta kallas.

Häääng mee!





Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/01/30 17:39:52

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/01/30 :  12:15:59  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Väntar fortfarande på nästa bild kul Mats att du börjar få ordning på ditt diy äventyr nu väntar jag på att tonarmen också skall bli klar.

anders

edit: Blandar ihop trådskaparen med en annan forumist.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2010/01/30 17:25:01
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/01/30 :  15:22:27  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Först lite bakgrund.
Min pickup är en MC pickup (ZYX R100H) som har en utspänning på 0,48mV(rms).
Innan signalen når försteget önskar jag en spänningsnivå på ca 1 V(rms)
Det betyder att signalen måste förstärkas 1 / 0,00048 = 2083 gånger i phonosteget
Detta uttryckt i decibel är 66,4dB (en bra kalkylator finns här http://www.muzique.com/schem/gain.htm)
Denna höga förstärkning kan göras i phonosteget men ofta på bekostnad av högt brus.

Motsvarande för en MM pick-up är en utsignal som är ca 10ggr högre. Dvs ca 4,8mV(rms)
Signalen måste då förstärkas 1 / 0,0048 = 208 gånger eller 46,4 dB

En vinylskiva är graverad med en dämpning av basen enl. en sk RIAA-korrektions kurva, vilket medför att phonosteget skall ha en "omvänd RIAA korrektion" för att i slutändan få en rak frekvensgång.

RIAA korrektionen är en väl definierad kurva med utgångspunkt från frekvensen 1KHz (sätts till 0dB)
Basen (20Hz) är på skivan dämpad -20dB vilket betyder att den omvända korrektionen i phonosteget skall ha en +20dB högre signal vid 20Hz i jämförelse med 1KHz.
Diskanten är graverad med +20dB förstärkning jämfört med 1KHz, vilket även det måste korrigeras genom att sänkas -20dB i den omvända korrektionen i phonosteget.

Detta är ganska grovt förenklat då kurvans brytpunkter är definierade vid en exakt frekvens.
Mer info finns här http://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/01/30 18:04:09
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/01/30 :  15:30:11  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En lite teaser

/pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/01/30 :  18:08:27  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tjena Passerati
K?
Som i "knasigt" eller "konstigt"
Nää i så fall inga K
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/01/30 :  18:26:52  Show Profile Send pix a Private Message  Reply

Ahhh. Nu fattar jag
Näää det är ett "X"
En synonym med "trans" dvs "kryss"
Man brukar skriva "X-former" som lite hippt för "transformer"

Pix MC-SU-X (Moving Coil - Step Up - Transformer)



Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/01/30 18:39:50
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/01/31 :  01:35:36  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ja du lär inte bli besviken på Lundahl LL9206 step-up trafos jag är själv försedd med sådana i min grammofonförstärkare som jag monterade på ett kort jag fräste med hjälp av en kusin till Dremel.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/01/31 :  07:19:58  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ja Bubbel, Jag håller med dig om att LL9206 är ett fantasktiskt kap för pengarna.
Jag undrar hur lundahls toppmodel LL9226 låter i gämförelse med LL9206. Kanske någon annan här provat?
Jag spelar även med en sån här:



Denna lirar i en annan division, men som vanligt, det handlar också om andra pengar..
Denna är lindad med silvertråd och transformatorerna är pottade i bivax. All mekanik är i ren koppar

/Pix



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/01/31 :  08:21:59  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En bild på MC-"puppan" ZYX R100H



Jag har ca 2,0g nålvikt, och mässingsklumpen på pickup färstet ökar enbart armens totala vikt något, efterssom den kompenseras av armvikten.
Har spelat både med och utan denna vikt, men har svårt att säga vilket som är bäst, men av någon anledning så åker den ständigt tillbaka, så nu får den sitta där den sitter


Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/01/31 :  12:22:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Jag undrar hur lundahls toppmodel LL9226 låter i gämförelse med LL9206. Kanske någon annan här provat?


Lundahl har kommit en "bättre" modell 09 som har rönt väldig uppmärksamhet ute i världen LL 1933 som jag skulle vilja testa. LL9226 låter väldigt intressant även om man är nöjd med den man har skulle en test inte vara helt fel men ack så farligt.

Jag har provat lite med att lasta sekundären och MM steget det blev en väldig förbättring med 100K jag har ännu inte provat att ändra kapacitansen men det kommer säkert.

Jaså du är lika tokig i koppar som mig jag har vissa planer på att bygga in hela mitt grammofonsteg i koppar, den som lever får se om det blir gjort.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/01/31 :  12:36:22  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hej Bubbel
Jag använde koppar som jordplåt i mitt gramofonsteg
Bilder finns en bit ner i denna tråden
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70024
Igentligen är jag osäker varför kopper skulle vara bättre än andra metaller, men det kanske är en kombination av låg resistans och ett relativt dämpat material
Just som skärmburk för luftburen HF störning tror jag det finns en del missförstånd
Där handlar det om våglängd kontra den längsta öppning som finns in i skärmburken, vilket ofta är springan mellan lock och botten.
Den kan ju i många fall vara flera decimeter lång så ur denna aspekten är det inte en skärmburk över huvud taget.
Riktiga skärmburkar har ju alltid sk. "fingar" som ger täta kontaktpunkter och håller alla "slitsar" så korta som möjligt.
Men som ett jordplan fungerar även kopparn som dämpare av luftburen HF-störning. Men då pga de kapacitiva kopplingen
En lösning om man vill täta en skärmburk för luftburen HF-störning är ju att täta den med koppartejp

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/01/31 :  15:32:14  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det sen ser det snyggt ut också!

En bekant till mig som jobbar inom försvaret berättade en gång att det används rostfritt (vet ej vilken kvalitet) till skärmning för EMP i vissa bunkrar hur det fungerar får någon annan berätta som är mer insatt men intressant är det.

Jordplan ja, jag använder ett dubbelsidigt laminat till mitt grammofonsteg då kan man lämna ena sidan till jordplan det fungerar alldeles utmärkt också när man använder trissor.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/01/31 :  16:36:09  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack Bubbel
Fortsätter med teorin för de som vill veta mer om sånt

Filtret i sig är en passiv historia oavsett om det är en sk, passiv seriell- eller feedback RIAA-korrektion
Man kan dämpa signalen i filtret men inte förstärka.
Det betyder att phonostegets förstärkande delar måste kompensera för den förlust som sker i den omvända RIAA korrektionen.
Förstärkarens förstärkande delar måste vara kapabla att förstärka:

MC 20 + 66,4 = 86,4dB
MM 20 + 46,4 = 66,4dB

88,4dB för ett MC-steg betyder alltså en förstärkning på ca 20000 gånger!

Ett alternativ som många nyttjar till sin MC pick-upp är att använda sig av en phonoförstärkare med förstärkning runt 45dB (inkl omvänd RIAA korrektion) och före denna en sk. step-up transformator.
Transformatorn kopplas till att förstärka signalen ca 10 gånger, vilket motsvarar 20dB.
Denna kombination ger då en total förstärkning på 45 + 20 = 65dB

Då spänningen förstärks 10 gånger minskar strömmen i motsvarande grad, dvs 10 gånger.
Men eftersom ingångsimpedansen på phonosteget är relativt hög (47Kohm är något av en defaktostandard) så fungerar detta bra,

Denna bild visar ett schema på hur ingången till ett phonosteg med rör oftast ser ut (det finns andra alternativ också).



N1 = lindningsvarv på primärlindningen
N2 = lindningsvarv på sekundärlindningen
Rg = gallermotståndet på 1á röret
PU = Pickup
Zp = primärimpedans
Zo = sekundärimpedans

Lindningsförhållandet räknas som N2/N1 och brukar väljas runt 10

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/01/31 16:43:10
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/01/31 :  18:52:46  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Fick en frågan om min andra MC-trafo
Det är en Audio Note Japan
Jag antar att det är det som i dag kallas för Kondo



Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/01/31 18:56:17
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/01 :  18:51:41  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Vi knyter samman teori spåret



Om man nu tittar på transformatorn från pickupens sida "ser" pickupen en last Zp vilken är (N1/N2) i kvadrat x sekundärlasten (Rg)
Det betyder att ett "vanligt" MM steg, som ofta har en ingångsimpedans på 47KOhm skulle med en step-up transformator ge en Zp = (N2/N1)Sq x Rg = (10)Sq x 47000 = 470 Ohm

Känns väldigt lågt med ett par MM-ögon..
Men nu är det så att en MM pickup skall ofta lastas med ca 47Kohm, men en MC pickup skall lastas betydligt hårdare.
100 - 300 Ohm är vanligt.
Dvs ett av de få ställen i förstärkarstegen där en relativt lågimpediv ingång önskas, och där detta uppnås genom 10 gångers förstärkning
En gratis lunch med andra ord

Vill man lasta sin MC pickup med 200 Ohm skall Rg väljas till 20KOhm och ett lindningsförhållande på 10

Och nu dags för lite....
Hårdvara!

/Pix



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/02/01 20:19:00
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/01 :  18:54:52  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En etikett printad på beige papper



/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/02/01 18:55:09
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/01 :  19:51:00  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Sen behövar man ett lock..
Jag har fräst detta lock i 10mm akryl.
Det är ett väl dämpat material som är lätt att bearbeta med fräsbord

Just väldämpade och icke-magnetiska material är viktigt, när man skall hantera signaler i uV-nivå



Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/02/01 :  19:56:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det märks att man inte är ensam med att ha problem att komma ihåg alla varianter av kopplingar själv har jag lite latare och skrivit de varianterna på en självhäftande etikett som sitter på lockets insida en bra lathund helt enkelt.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2010/02/01 19:57:34
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/02 :  18:12:48  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag just det Bubbel
När man inte kan hålla koll i huvudet, så får man använda kom-ihåg lappar

Som av en händelse, så passar etiketten på ett block av 50mm ek



Och på detta block, locket av akryl



Det här med att skärma en transformator av denna typ är svårt.
Först har man de elektriska luftburna störningarna.
Dessa dämpas till viss del av den metalliska skärmningen runt själva transformatorn.
Sen har man de magnetiska luftburna störningarna som är svårare
En god ledare, typ koppar är helt transparent för magnetiska fält, så den gör ingen nytta.
Då skulle i så fall ett material typ järn användas, men detta skulle då kunna påverka transformatorns egna induktiva egenskaper... Hmmm

Luft!
Ja just avstånd till andra saker, det är bra
Och det är just det som händer här med en tjockväggig låda av trä
Den håller avstånd till andra, metalliska material.
I denna har jag använt nylonskruv för att montera locket i blocket, men det är kanske lite överdrivet

Jag tror även lådan har en viss dämpande effekt för akustisk återkoppling, vilket inte heller kan vara negativt

Mvh
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/02 :  19:14:28  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Den skarp-öggde ser att det redan sitter två stycken jordanslutningar i blocket
I morgon kommer nästa bild på hur det ser ut under locket
Häääng mee
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/03 :  19:07:49  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Lyfter vi på locket ser det ut så här



Ekblocket är urfräst mha ett fräsbord, notfräs och två anhåll.
Lundahl transformatorerna ligger "på rygg" i mitten i urfräsningen
och mellan dessa går en jordskena.
Denna skena är kopplad till en jordskruv i var ände på blocket
En för skivspelarens jordkabel, den andra till grammofonstegets chassijord
Även transformatorernas jordpinne ansluter i denna jordskena.

Kablaget är PTFE (teflon) -isolerad enkelledare i ren silver och de fyra stöden är skivor för att styra upp kablaget

RCA anslutningarna går igenom taket på lådan, och är nersänkt från utsidan så man slipper se den fula "muttern"



Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/02/03 19:12:37
Go to Top of Page

Gustaf J
Member

60 Posts

Posted - 2010/02/03 :  21:32:53  Show Profile Send Gustaf J a Private Message  Reply
Hu så vackert Pix, man får som ståpäls....

Denna tråd kom som på beställning, satt just å funderade på att knopa ihop en stepup till min nyinförskaffade DL103

Hur grov silvertråd har du använt?
Har du använt silvertråd även i jordförbindelsen.

//Gustaf
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2010/02/03 :  22:40:04  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
ja byggde osså mig en step up men gick itne som jag ville. men lådan e snygg iaf:P
Gillar dit bygge sjukt fin kvalitet:)

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/04 :  08:18:20  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tackar
quote:
Hur grov silvertråd har du använt?
Har du använt silvertråd även i jordförbindelsen.


Silvertråden är extremt tunn, tror den är ca 0.1mm
Man kan ju fundera på var dessa små tampar har för betydelse, i gämförelse med resten av signalvägen (jag har tot 3st signaltransformatorer i signal-kedjan), men när jag ändå hadde silver tråd så...
Signalnivån är ju extremt låg, och strömmen nästan obefintlig, så en tunnare tråd ger en lägre induktans.
Men åter, det har nog ingen betydelse för dessa korta stumpar
Jordförbindelsen är grövre och av vanlig PTFE isolerad kopplingskabel.
Jordskenan är 2mm förtennt koppartråd

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/04 :  19:48:38  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ok, dags att börja knyta ihop det hela

Locket på och hela enheten rättvänd ser den ut så här



Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/02/04 :  20:06:06  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Bubbel,
quote:
Lundahl har kommit en "bättre" modell 09 som har rönt väldig uppmärksamhet ute i världen LL 1933 som jag skulle vilja testa


Jag har pratat med Per Lundahl och LL9226 är som sagt en förbättrad LL9206

Nu har de även två nya toppmodeller
LL1931 stor MC-trafo med Cardas coppartråd och amorf kärna
LL1933 stor MC-trafo med Cardas coppartråd och my-metall-kärna

Amorf kärna finns ju som option till de flesta av Lundahls transformatorer i dag och brukar ses som lite bättre än originalet.
Även de flesta utgångstransformatorerna för rörsteg finns med tillägget "AM", dock till ett högre pris.

My-metall är jag osäker om det är den traditionella typen av kärna eller något nytt.
Jag har själv utgångstransformatorer i super permalloy, vilket innebär att de består av ca 55% Nickel.
Kan det vara ett annat namn för nått sånt?

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/02/04 20:08:55
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000