HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Första intryck av Bewitch 2A3 (Kinatillverkat)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/02/04 :  14:00:39  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Så har den då kommit, och från beställning till leverans finns inget annat att anmärka på än att UPS inte hittade hem till mig på första försöket.. Säljaren i kina har visat större engagemang än någon webbhandlare jag varit med om i väst. Dagen efter beställningen fick jag ett mail att varan var packad och väntade på UPS. Jag fick också kollinummret på försändelsen och, hör på detta, ett antal fotografier över paketet där adresslappen var tydligt fotad. Paketet tod vägen Hong-Kong->Dubai->Köln->Köpenhamn->Västerås->Falun. Inkl sullet av UPS tog leveransen prick en vecka, helt okej alltså.

Väl hemma på köksbordet, 32 kg spänning, högspänning :


Innan för pappret, en kartong som avslöjar tillverkaren :


Och i kartongen, ett 5cm tjock skumplast runt om förstärkaren. Emballaget är exemplariskt, inget att klaga på så här långt iaf :




Och så här ser den alltså ut när man väl fått bort emballaget.



Ytterligare en liten låda i lådan, månne den vara full med elektronrör kanske..


Mycket riktigt, alla rör prydligt uppmärkta i vilken sockel dom hör hemma.



Måste ju så klart öppna för att kolla hur den ser ut under huven så jag ställer den på högkant, men då hör jag ett rasslande inne i förstärkaren, nåt ligger löst. Genast får mina förutfattade meningar om kinagrejer vatten på kvarn och blir nog lite orolig för att jag ska hitta ett ormbo av tejp, kablar och div lösa saker därinne. Som tur var blev min oro inte besannad, så här ser den ut under huven.


Började leta efter skramlet, och hittade en skruv som låg löst.


Denna hörde hemma på en rörhållare till ett av drivrören.


Kände efter på alla andra skruvar om det var fler som satt löst men hittade inga, så det var nog ett engångsslarv hoppas jag på. Lödningarna är väl in det bästa jag sett men ser inte kalla ut iaf


Volymkontrollen, nån som känner igen denna? Känns robust med rätt vridmotstånd iaf


Sen var det dags att skruva ihop den igen och baxa bort klumpen till sin hylla för att sedan montera i rören. Rörhållarna verkar bra, alla rör sitter tajt och glappfritt. Och här står den på sin plats, påslagen och färdig att spelas.

Ett svagt brum hörs i högtalarna, inget man hör från nån meters håll dock. Inte heller hörs det nån skillnad när man vrider på volymen så det kanske kommer från glöden i slutrören.

Sammantaget är intrycket från denna kines faktiskt över förväntan. Jag har hunnit spela 5-6 låtar på den och den visar en del kvaliteer som jag saknat. Den ersätter mina triodkopplade 2 Edison 35 och lite snabba jämförelser har jag hunnit med. Dels är dynamiken i basen klart bättre, ljudbilden tydligare definerad. Däremot är effekten klart lägre, får vrida på mer nu för att nå samma ljudnivå. Det ska bli spännande att höra hur steget utvecklas när det får gå till sig lite. Priset då? Inte mycket att orda om, 8300 kr inkl frakt och tull. Värt att veta är att det finns ett företag i England som heter Pure Sound och säljer just denna förstärkare men då lablat med sitt eget namn. Jag har jämfört kretsschemat från de båda och de är helt identiska. Sannolikt, eller kanske snarare förhoppningsvis har man bytt en del komponenter, utgångstrafo är väl det som ligger närmast till hands. Vad som än gjort tar Pure Sound 25000 kr för sitt steg..



// Johnny

Edited by - TxF on 2010/02/04 14:08:37

Ryssen
100.000-klubben

8258 Posts

Posted - 2010/02/04 :  14:34:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Volymkontrollen, nån som känner igen denna?

Det är ju en Alps blue.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/02/04 :  14:53:06  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
Snyggt bygge, dock är lödningarna på kretskortet något av det sämsta jag har sett, inte ens i början av eran med "stordrift" av kretskort såg man en sån usel lödprofil, hade jag varit du hade jag gjort omsmältningslödning på samtliga punkter på kretskortet, annars...räkna med glapp efter en tid i drift.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/02/04 :  15:24:37  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Wow! Vilket FYND! Kan du skicka länken till butiken där du köpte den?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/02/04 :  15:26:07  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Hittade Pure Sound.

http://www.puresound.info/

Visst är det samma stärkare!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/02/04 :  15:32:30  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Här kommer länken http://www.hi-end.on9mart.com/cart/Bewitch%20-%202A3.html

// Johnny
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/02/04 :  15:39:17  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Tack för länken!

Vad kostar ett komplett rörbyte till denna, och hur ofta måste man byta ut rören?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2010/02/04 15:39:45
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/02/04 :  15:55:41  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Beror väl lite på vilka rör man vill ha. Slutrören som sitter i är Sovtek och ska enligt många vara helt okej. Drivrören ser jag inte vad det är för fabrikat på men troligen Shuguang.

4 x 2A3 = 160 USD (matchade par)
4 x 6N8P/GSN7GT 56 USD

216 USD blir enligt Forex drygt 1600kr för nya rör, likriktarrör och frakt ej inräknad =)

// Johnny
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/02/04 :  16:04:24  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Oj! Men de kanske håller i ett par tre år minst?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/02/04 :  16:08:37  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Snyggt chassi, ser mycket trevligt ut. Med tanke på den ringa kostnaden torde detta vara ett vettigt mod-objekt. Men hade dom glömt lödkolven hemma den dag då det var dags för socklarna? Vi får hoppas att det är genompläterat och rejält lött på andra sidan....


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/02/04 16:17:42
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/02/04 :  16:13:05  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Verkar ju som dom snålat på tennet, ska göra en genomgång av samtliga lödningar.

// Johnny
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/02/04 :  17:04:52  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Jaha, nu blir jag smått fundersam över kvaliteten över rören eller kanske arbetspunkter. Vad tror ni om detta fenomen, blåljus från 2 av rören. Kolla bilden men tänk på att det är lååång slutartid inställd på kameran så det ser mycket mer ut än vad det är i verkligheten. Så här såg det ut efter ca 3 timmars drift. Slutrören är mårkta V5-V8, jag stängde av och böt plats på V7 och V8 för att kolla om det är rören som tokar sig. Nu är den igång igen. Märker inget på musiken dock, låter helt ok.


// Johnny

Edited by - TxF on 2010/02/04 17:19:08
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/02/04 :  18:23:20  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ingen större fara skulle jag tro det finns rör som skimrar i blått.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/04 :  18:40:43  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det har med föroreningar (gaser) innanför kupan att göra. Inget farligt.
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/02/04 :  19:08:51  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
hm okej, testat att spela 2 timmar till nu sen jag skiftade rören och har hållit mig under halv volym, inget blåljus. Sen testade jag att vrida på 3/4 volym, å vips så var det blåa ljuset tillbaka. Och det kom inte gradvis med volymökningen utan det var som att slå på en glödlampa. Inte heller försvann det när jag drog av volymen utan lyste men konstant sken. Det kan inte handla om nån form av självsvängningar?

// Johnny
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/02/04 :  19:19:57  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Mät spänningarna över 2A3ornas katodmotstånd så kan du räkna ut tomgångsströmmen. Passa också på att mäta spänningen på OPTns matning. Med app. avstäng kan du mäta upp RDC för densamma.
Sedan kan du också räkna ut Pa.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/02/04 19:20:53
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/02/04 :  19:35:04  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Ska låta den spela ett tag så ska jag först kolla igenom lödningarna och mäta lite på den. Hittade en intressant länk ang. blåljuset här http://www.jacmusic.com/html/articles/blueglow/blueglow.htm

// Johnny

Edited by - TxF on 2010/02/04 19:35:34
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000