HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Priboj - Reverse engineering
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/29 :  19:16:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nä, förvänta sig inget hastigt hopraffsat bäverbygge. Jag har emellanåt svårt att få loss en och annan tumme ur en och annan ände, men vill kanske få lite smått med feedback om en idé jag har.
Jag har kvar en Pribojförstärkare, en rysk pjäs med rejält tilltagna trafar och med en specad uteffekt på 50-60W. Förstärkaren är signerad Starodubtsev och kommer från en fabrik i Taganrog. Det är en standardförstärkare som är högst ordinär på alla sätt och vis, ingen HighEnd-produkt precis.

Strax efter vi kommit tillbaka från Ryssland '96, byggde jag om den Priboj jag behållit efter beskrivningar av A.M. Likhnitsky. Modifieringen gick i princip ut på att triodkoppla utgångsrören(6R3S - de heter inget annat!!), låta dem gå i klass A och bygga om nätdelen till dual mono.

För att komma till trådämnet; vad menas med "reverse engineering"? Ofta talar man i elektroniksammanhang om detta begrepp när man fått hem en apparat med kretsar som "avkodas" baklänges. Det vill säga, ledningsmönster på mönsterkort följs bakvägen till alla komponenter och man ritar till slut upp ett sorts schema över kretsarna. Men i pribojfallet finns både ursprungliga kretsscheman och Anatolijs ombyggnadsbeskrivning, jag behöver inte leka spårhund.
Tvärtom, det omvända "ingenjörandet" innebär att föra tillbaka denna 20-kilospjäs tillbaka till det tillstånd den var i från början. Eller nästan till samma tillstånd; alltså en biffig effektförstärkare.

Några idéer och tankar kring det här projektet kan jag redan nu slänga ur mig.
Av någon rutig eller randig orsak kom jag att inspirera Gaston att satsa på ett udda och kraftfullt projekt med de eminenta ryska sändarpentoderna, GU50. Det fanns en idé att vi skulle bygga vardera ett mastigt slutsteg med dessa rör men jag hoppade av - pengar, eller snarare brist på desamma. Men eftersom jag sitter på en hoper GU50 själv, tyckte jag att jag kunde göra något och nu har jag ju ett fundament att bygga på. Det finns ett (fult) chassi med rejäla transformatorer som passar skapligt bra. Nätdelen ger 450V om jag trixar lite, vilket räcker en bit. GU50 mår bra av uppemot 600V, visserligen men man kan ju inte få allt. Till och med de socklar som 6R3S sitter i är ju av samma sort som GU50 använder.

Kort: jag modifierar nätdelen, byter ut de något haveribenägna 6R3S och stoppar i ett gäng GU50 och jag snor ihop ett lagom bra drivsteg till dessa, och så har jag tillbaka en 50W-stärkare.

För att slippa flytta tråden lägger jag den här i bildavdelningen och infogar denna fina bild på originalröret:


Jag repeterar dessutom att det här är inget bråttomprojekt. Men om någon har en kul idé hur jag ska driva min GU50, räck upp en hand.
Vill ha en hint? Tänk 6550.

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/01/29 :  20:08:17  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Tjohoo! Äntligen börjar det röra på sig i Bäverhyddan...

Kör så det ryker

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/29 :  20:43:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Köra så det ryker ...??!! Visst, ska använda 1/2Wattare till katodmotstånden.

Gamla 6R3S kan man ju bygga simpla PP-stärkare av. Två sådana rör och två 6N1P ger ett komplett stereosteg på 20-25W.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/30 :  19:56:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
På tal om att ryka ....
Det här är min modifierade nätdel (Super-Priboj).




Notera sotet vid hålen för elektrolyterna. Varifrån kommer det??? Tror att jag får göra en noggrann utredning.
Annars syns ganska klart hur jag gått fram; rensat ovidkommande strunt och sedan smaskat i det jag vill ha kvar. När jag bygger om igen vill jag nog följa Eriks råd och köra med floating bias , dvs lägga katoderna på ett lagom stort motstånd avkopplat med lagom stor kondensator. Biasspänningen får väl fortsätta att hänga i luften. Däremot har jag långt framskridna planer på att sätta in en VU-meter i chassit; jag har ju fräst upp hål i fronten för en sådan.

Edited by - soundbrigade on 2010/01/31 14:01:05
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/01/30 :  20:55:22  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Har du blåst den ena E-lyten, ser svart ut nere till vänster ?

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/30 :  21:01:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
vette katten - det är sot på kortet. Jag löder bort och inspekterar imorgon.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/31 :  14:16:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nedbrytningen har börjat.
En kodning är sotig på undersidan men det syns inget som skulle antyda haveri. Det kan ju kommit från något annat, ett gammalt motstånd eller nåt.


Kortet rensat:


Bryggorna får sitta kvar.




Lite bakåtblickar. Det var DEN HÄR varianten hr Likhnitsky hade plockat fram.
Original förstärkare
Original nätdel
Schema utgångstrafo. Man kan ju faktiskt beräkna Raa ....

Om det nu går att återanvända kortet har jag ett par fördelar. Det blir ett snyggare bygge med komponenter som inte spridda lite hur som och jag har kontakterna som ansluter till nättrafon och till förstärkarmodulerna. Eftersom mycket kopparbanor "ramlat bort" blir det till att köra med blanktråd. De blå elektrolytarna är specade 680uF/250V. Det är på gränsen om jag räknar med att max tillåten spänning på lytarna är 90% av märkspänningen, alltså 225V. Det blir två nätdelar (de existerande) som läggs på varandra för att ge 450V.

För ett ögonblick har jag sneglat på André Carious 807-PP. 807an är ju ett passande rör också; hög effekt, toppanod vilket löser ett litet praktiskt problem.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/01/31 :  15:17:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Eftersom mycket kopparbanor "ramlat bort" blir det till att köra med blanktråd.


Du skulle kunna etsa ett nytt kort med lite tjockare laminat så blir det hållbarare kort.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/31 :  16:09:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Du skulle kunna etsa ett nytt kort med lite tjockare laminat så blir det hållbarare kort.


Skulle och skulle .... det är ett litet önsketänkande. Eftersom jag helst vill köra flytande bias har jag ingen nytta för biasuttaget, men jag kunde ju för formens skull ha med en liten krets för att plocka, vid behov en liten minusspänning.

Förstärkarkorten är en helt annan femma, de plockar jag ut imorgon.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2010/01/31 :  17:00:38  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Spännade tråd Soundbrigade
Är det inte GU50 som är lillbrorsan till GM70?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/31 :  17:54:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
GU50 och GM50 tillhör inte riktigt samma familj. De är båda generatorrör men Uet antyder att röret arbetar med UKV (25-600MHz) medan GM-rör faller under kategorin modulatorrör.

Jag har sedan dag noll bara byggt små fesiga förstärkare med maxeffekt på 10-15W. Nu vill jag ha något rejälare.
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2010/01/31 :  18:21:54  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Blir intressant det här!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/31 :  19:48:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Intressant och intressant ... det här blir ingen Könlösegg eller Ferrarri Testasterone utan mer av en trimmad 244 med plyschtärning och kul klisterremsa i bakrutam: "Ta det lugnt Svensson, det kan vara din doktor som sover i baksätet".
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2010/01/31 :  20:38:38  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Det är ju det som blir intressant!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/01/31 :  20:41:51  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Då får jag väl ha en dekal med texten:
OM LACKEN KRYLLAR SIG PÅ HUVEN, LIGGER DU FÖR NÄRA!

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/02/01 :  13:42:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
I Priboj sitter två förstärkarkort.




Tanken är att antingen fortsätta bygga på korten, eller trixa till något annat och, som sagt, byta rör. Jag har funderat lite till ...

Original


GU50


G-807 (de är ryska)


6550/KT88


Eller ... tada! EL156.
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/02/01 :  17:30:05  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Jag hade kört på GU50 eller G-807:orna, och sparat EL156:orna till ett steg där rören ska vara i blickfånget, personligen tycker jag att allting med toppanod ska sitta under tak. Men det är ju jag...
Som du själv sa så blommar inte stridsvagnsrören ut förrän vid 600V !

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/02/01 :  18:04:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
jag köpte ett par EL156 men tappade ett i bordet på DIY-träffen förra våren eller våren dessförinnan. Det tålde tydligen inte ett dropp på 10cm.. När jag beställde ett nytt var det annorlunda förpackat ...

EL156 dök fram som ett alternativ eftersom de är lite effektstarka och jag tror utgångsjärnen klarar den ganska så mycket högre effekt rören ger men jag funderar vidare. Det går ju att sno ihop en universallösning som Menno Vanderveens universalstärkare och testa olika rör.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/02/02 :  14:06:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
jag grubblar just på både rör OCH lämpligt schema. Gaston har väl iofs övertygat mig om att GU50 är ett bra val ). Jag har ju socklar på plats för detta rör till och med. Sedan är det ju bara att snickra ihop något simpelt med en 6N2P på ingången och en 6N1P som fasdelare (LTP) och drivrör. Det finns ingen anledning att krångla till det.

Nu händer just ingenting förrän (förrän stavas faktiskt så) jag får tillbaka min lödkolv; yngste sonen ska löda ihop en modifierad spelkontroller till NES för inpluggning i USB-jack.
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/02/02 :  20:39:39  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/02/02 :  21:23:29  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag kan bara hålla med Gastone att det är bara GU50 som gäller . Jag är själv intresserad av att bygga en förstärkare med dessa rör men vilken variant har jag inte bestämt än så jag försöker bara lära mig så mycket jag bara kan så att jag inte gör några misstag när det är dags.

Förresten fick den där tysken som har snöat in på Priboj tag i dig?

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/02/02 :  22:05:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Japp, men han ville jag skulle ta över hans köp. Just nu är jag puslank och jag har nog med förstärkeri redan.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/02/02 :  22:52:03  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jaha jag fick uppfattningen att han ville ha hjälp att renovera den.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/02/03 :  08:46:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
> Anders in Skane wrote me at Lencoheaven.net that you are into the Proboj.
> I bought one on eBay but my car broke and now I can not afford it. It will
> be my first neagtive transaction ('hatehifi'). Do you want it? Eur 265
> plus postage.
> http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190363939132&ssPageName=STRK:MEWNX:IT
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/02/03 :  14:08:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Sådan jäkel, så aviserade han inte på Lencoheaven nåja man kan ju inte veta vad folk har in åtanke han får helt enkelt behålla den.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/02/03 :  14:30:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Dessutom var den djävla dyr! Jag köpte 6 + 1 för 600 spänn styck ...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000