HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nattliga upptåg...akustiska irrfärder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 108

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8383 Posts

Posted - 2025/07/21 :  23:56:47  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Här syns helheten lite bättre:

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4233 Posts

Posted - 2025/07/22 :  07:36:57  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har alltid tidigare kört med Ixys i mina CCSer. Både som en-petare och som kaskod-kopplade med två fetar.
Men när jag byggde den senare med Supertex, så blev det knas.
Jag funderade då om den ökade impedansen med kaskod-kopplade fetar verkligen är värt böket. Även om man bara kör en fet i en CCS så är ju impedansen åtskilliga 100-tals KOhm, dvs ohyggligt mycket högre än en resistor, eller traf på anoden.
Hur har du gjort dina CCSer?
Kör du en- eller två fetar?

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling

8383 Posts

Posted - 2025/07/22 :  09:20:25  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag kör med en IXYS 10M45S per kanal, 1,8k kolmassa som gridstoppers och 330R för att få ca. 9mA.
Vad jag läst mig till så är det där med kaskodkoppling inte så bara så jag struntade i det. Är väl för kapacitansens skull som det kanske vore en fördel men det sker på bekostnad av DC-nivåerna. Har fått intrycket att de kaskodkopplade går sönder lättare också.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2833 Posts

Posted - 2025/07/22 :  10:37:58  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Stärkaren ser bekant ut

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling

8383 Posts

Posted - 2025/07/22 :  10:44:33  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Skönt att den fick ett bra hem!

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2833 Posts

Posted - 2025/07/22 :  11:09:17  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja den stannar här.
Den lirar skitbra.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4233 Posts

Posted - 2025/07/22 :  15:10:57  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Problemet jag fick med kaskad-kolpplade CCSer är att feten behöver ca 2,5V över Source-motståndet (U gate-source). Och iom att den nedre feten då enbart har 2,5V att spela med (U drain-source), så reglerade dessa inte synkront.
Ibland så hjälpte det att byta plats på den övre och nedre feten för att det skulle funka.
Jag misstänker dock att den fördel man sett i kaskadkopplingen är den teoretiska. Jag är mycket tveksam till om man verkligen hör skillnad på 500K-1M respektive 10M anodlast.
Millerkapacitansen/grid-leak på det efterföljande steget är ju ändå lägre än detta.
Jag har några kaskad-, och några enpetare. Och jag har inte kunnat höra att den enklare skulle vara sämre.
Fö. så torde risken för självsvängning vara högre för den kaskad-kopplade varianten, så jag kör nog fortsättningsvis på den enklare också.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
Page: of 108  Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000