HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nattliga upptåg...akustiska irrfärder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 103

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2013/04/08 :  19:15:11  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Som påminnelse om att det finns annat i livet än magnetbromsar och stegmotorer dök det upp två stora sovjetiska sändartetroder med posten idag. Stackars mig, nu blev det för mycket roligt på en gång. Tur att veganen slutat höra av sig...

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8248 Posts

Posted - 2013/04/10 :  03:33:56  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det har gått vilt till på Ebay och Tradera de senaste veckorna... Senaste inköpen är ett par 3128A stegmotordrivare (kinesiska, kostar hälften av vad de gör på hemmaplan med enda skillnaden att den svenska importören tryckt egen text på lådan...) samt en Arduino Uno R3 med LCD-display och knappsats.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/04/10 :  20:26:57  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Du är en vilde av rang.. Ja tänkte vi skulle testa med mina grejer först innan du slog till och köpte en massa.. Har ju 1 utvecklingskort samt 1 extra AVR samt 2st 4x28 teckens displayer så jag hade haft en uppsättning till dig..
Well well.. de e väl kanske på tiden att du också kommer på rätt sida om 1950

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling

8248 Posts

Posted - 2013/04/10 :  20:42:54  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
När det gäller inköp av "rolighetsprylar" brukar jag, bara en aning skämtsamt, räkna om summan i hur många jästa brygder man skulle fått på krogen för samma belopp. Två drivare och en mikrodator med display gick sammanlagt på mindre än vad en hyfsat krogrunda brukar kosta så jag känner inte att jag har förköpt mig på något vis. Kan bli svårt att leva med stanken av kisel, men man vänjer sig väl.
Om inte annat får jag förvara processorn i uthuset när den inte används, allt för att återskapa den gemytliga miljö som gick käpprätt åt helvete juldagen 1948 då herrarna Bardeen, Brattain och Shockley gick för långt med sina germaniumkristaller...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2013/04/10 :  22:29:38  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
mikroprocessorer.. inte likt dig.
du kan få några decatroner av mig, medans du har lite heder kvar. och vad är det för fel på kugghjul ?

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling

8248 Posts

Posted - 2013/04/10 :  23:06:40  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag vet, jag skäms och får känningar av nånting som liknar kolik när jag tänker på den där eländes processorn...
Inget fel alls på kugghjul, jag funderade faktiskt på en helt mekanisk lindare ett tag innan jag insåg att det nog blir både enklare och billigare att bygga med stegmotorer och lära sig programmera...

Drömmen vore en handvevad historia med mekanisk utväxling till mataren, snyggt byggt med mässingshjul med svängda ekrar, ekfundament, nixierör till räkneverket och kvicksilverlikriktare i nätdelen...

Go to Top of Page

Fuling

8248 Posts

Posted - 2013/04/23 :  02:51:37  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nå, vad händer?
För tillfället ingenting, mekaniken är färdig* medan jag går och väntar på stegmotordrivare och Arduino som kan komma i morgon eller om en månad. Med "färdig" menar jag (nästan) färdig för de första vingliga provkörningarna, jag räknar fortfarande med att behöva göra diverse justeringar i takt med att bristerna uppenbarar sig.

En stor förbättring sen senast är att trådmataren har försetts med en extra stålaxel och tillhörande nylonlager, med resultat att hela den konstruktionen blev betydligt stabilare och att glappet nu är nere på helt försumbara nivåer.

Bilder kommer, och det är ingen grann syn vill jag lova...

Go to Top of Page

maal
Member

830 Posts

Posted - 2013/04/23 :  08:00:52  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
Bilder kommer, och det är ingen grann syn vill jag lova...

Man säger ju funktion före flärd

DIY och rör.
Go to Top of Page

Fuling

8248 Posts

Posted - 2013/04/23 :  21:01:45  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
funktion före flärd

Väl talat!

Go to Top of Page

Fuling

8248 Posts

Posted - 2013/05/25 :  01:32:59  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
En månad utan aktivitet i tråden, dessbättre har det hänt en hel del ute i verkligheten:

* Mina Onkenlådor med halvtrötta tiotummare som stod för basen i hornanläggningen har sålts och bytts ut mot fyra artontummare in öppna bafflar (ok, fyra artontummare monterade i ställningar av träreglar för att vara korrekt). Låter lovande.

* En ny förstärkare har sett dagens ljus, en ultralinjär PP-variant med 6SL7 och 807 byggd helt och hållet av sådant som låg och skräpade. Inget märkvärdigt bygge men nog så trevligt.

* Lindningsmaskinen har börjat vakna till liv, smeden i grannbyn har ägnat kvällen åt att skriva programvara och när vi packade ihop vid 23-tiden var maskinen i körbart skick om än med ett något osmidigt system för inmatning av data. Jag som är helt okunnig i programmering och styrning är mäkta imponerad och jag tror starkt på att det här kan bli någonting väldigt bra med lite finputsning av mjuk- och hårdvara.

Bilder kommer, förr eller senare.

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2013/05/25 :  15:08:39  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
bild bevis:)

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling

8248 Posts

Posted - 2013/05/25 :  16:37:08  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kommer när vädret blivit sämre.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/05/26 :  09:02:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
En ny förstärkare har sett dagens ljus, en ultralinjär PP-variant med 6SL7 och 807 byggd helt och hållet av sådant som låg och skräpade. Inget märkvärdigt bygge men nog så trevligt.

Jag vet inte om det är störande eller uppmuntrande, men saker som ligger och skräpar föder onekligen goda (host hos!) idéer. Jag hittade, igår när vi var nere i källaren flör att hämta upp balkongblomlådorna, skelettet av en STC-stärkare för ECL82 med pentod på ingången. Skelett är inte riktigt sant för det fattades egentligen bara transformatorer och sådana har jag.

Och så håller man tyst om alla rör man köpt för framtida spännande experiment ...
Go to Top of Page

Fuling

8248 Posts

Posted - 2013/05/27 :  19:10:09  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
För litet chassi, för klen nättrafo, för små utgångsjärn, underdimensionerat drivsteg, för lite andratonsdist med mera men den lirar:

En kvarts kvadratmeter konarea per kanal känns i underkant av lagom:

Go to Top of Page

Fuling

8248 Posts

Posted - 2013/06/03 :  17:16:04  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Dagens skamfläck i brevlådan: Halvfabrikatslutsteg med transistorer.
Inköpta för 300:-/st på Ebay för att driva artontummarna med "så länge".
Att det blev köp beror till stor del på att jag råkar ha precis rätt nättrafos hemma redan.

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2013/06/03 :  20:12:04  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Nä men dra på trissor..(f'låt-kunde inte låta bli)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2013/06/03 20:13:05
Go to Top of Page

Fuling

8248 Posts

Posted - 2013/06/03 :  21:56:24  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
f'låt-kunde inte låta bli

Förstår det. Har haft någon sorts krypande oroskänsla i kroppen ända sedan jag klickade på "Buy it now"-knappen förra veckan. Det här är läskiga saker.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/06/03 :  22:24:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Den där är väl inte läskig! En klassD-förstärkare vore väl ännu ruggigare ....
Go to Top of Page

Fuling

8248 Posts

Posted - 2013/06/03 :  22:33:14  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tittade faktiskt på klass D-grejor också men min moraliska fiber började vrida sig och knarra högljutt vid blotta åsynen. De här mosfetmodulerna är i alla fall av gammal hederlig 70-talsdesign så de är bara 2-3 årtionden för moderna för min smak.

För stunden driver jag artontummarna med mina stora rörmonoblock och ca. 3 ohms serieresistans, det funkar riktigt hyfsat och blir i maklig takt bättre och bättre ju mer jag mixtrar med delningsfilter och placering.

Go to Top of Page

Fuling

8248 Posts

Posted - 2013/06/06 :  18:17:32  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jahapp, min ambition att snabbt och enkelt montera ihop ett slutsteg till basarna gick åt helvete på ren svenska. En pytteliten missbedömning av avståndet till bordskanten räckte för att jag skulle bli en nättrafo fattigare...
En ny lär landa på en tusenlapp med moms och frakt, ohållbart nu när det ska handlas festivalbiljetter och annat inför sommaren så jag kör med den kvarvarande trafon till båda kanalerna tills jag kommit på någon slugare lösning.

Det här hade aldrig hänt om jag hållit mig till rörbaserade lösningar, den saken är jag helt övertygad om. Det är voodoo i görningen i Nusnäs, förfädernas andar straffar mig för mitt avtramp från den enda rätta triodvägen. Tur att jag inte köpte de där klass D-modulerna jag tittade på, då vet man aldrig vad som hade hänt...!

Update: Mosfetsteget fungerar och är inkopplad till artontummarna. Säger inget mer om den saken eftersom jag fortfarande skäms lite.

Betydligt mer spännande är att lindningsmaskinen är hemma och i drift. Gränssnittet är i nuläget kanske inte det mest användarvänliga men jag kan ställa in antalet varv, tråddiameter (med 0,01mm upplösning) och riktning så de väsentliga funktionerna finns där. Ännu roligare är att den faktiskt fungerar!

Edited by - Fuling on 2013/06/11 22:26:43
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2013/06/11 :  22:59:02  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Jahapp, min ambition att snabbt och enkelt montera ihop ett slutsteg till basarna gick åt helvete på ren svenska. En pytteliten missbedömning av avståndet till bordskanten räckte för att jag skulle bli en nättrafo fattigare...

Go to Top of Page

Fuling

8248 Posts

Posted - 2013/06/12 :  00:20:03  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jovars, där kunde jag hålla mig för skratt. En primär anledning till att jag köpte de där slutstegsmodulerna var att jag hade två nya, dyra ringkärnetrafos hemma som passade perfekt till en dual mono- uppsättning. Ena trafon måste ha slagit i någonting väldigt vasst när den ramlade för ena tråden till primärlindningen var helt avklippt och koppartråden i sekundärlindningen var nästan av också innanför plasten.
Steget funkar som sagt på en trafo också men jag misstänker att nätdelen sackar betänkligt om man lastar utgångarna med 4 ohm och drar upp volymen. Vi får se hur den här historien slutar.

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2013/06/12 :  00:29:06  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Vad behöver stegen för spänning och ström?

(i olikriktad utförande från trafon då, dvs vad behöver du för trafo?)
Go to Top of Page

Fuling

8248 Posts

Posted - 2013/06/12 :  02:01:08  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Trafon jag kör med är en Velleman 225VA 2x36V. Visar det sig att det är för klent med bara en trafo så har jag känningar på var jag kan få tag på en 500VA 2x38V till bra pris. Modulerna ska klara ända upp till +-80V matning och kondingarna tål 100V så det kan hända det hamnar något ännu värre i nätdelen om jag råkar snubbla över någon som passar.

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2013/06/12 :  12:46:17  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag tror jag har ett par grymt stora ringkärnetrafos (minst 500VA) liggande,
som jag bara varit för snål för att kasta. Jag ska försöka gräva fram dom och kolla.
Du kan få en bara för njutningen av ha fått läsa och garva åt alla dina roliga
men också klarsynta inlägg.

Edited by - Mickel-mackel on 2013/06/12 12:47:16
Go to Top of Page
Page: of 103 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000