Author |
Topic  |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8245 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 18:57:41
|
Ja, det tror jag ju på... Min "vardagsförstärkare" ger ca. 2x0,9W, jag är inte så nervös över att elda upp talspolarna...
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
Fuling

8245 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 21:29:11
|
Jösses vad kul det är med stora högtalare!
Med baslådorna inkopplade blev det mycket roligare att lyssna. Kom dock på att jag gjorde en tankevurpa när jag påstod att jag skulle dela vid 90 och 720Hz, det går inte med det här filtret så det fick bli 90Hz och 1kHz tills vidare. 1kHz är för högt för midbashornen men det funkade bättre än väntat och med separat nivåkontroll för alla tre register var jag sysselsatt en stund innan jag fick till det ens hyfsat. Skitkul att lyssna på ett register i taget och skapa sig en uppfattning om var i frekvensspektrat musikens olika beståndsdelar ligger!
Midbashornen är snart såpass klara att det är dags att börja stämma av dem ordentligt, jag snackade med Lord om det häromdan och han lät positiv till att kika förbi med en riktig tongenerator någon helg framöver. Jag vill stämma av bakkamrarna innan jag börjar fördjupa mig i delningsfiltrens beskaffenhet, t.ex. sägs det (alltså Petter, konstruktören säger) att midbashornen inte behöver högpassfiltreras då de ska falla av nedåt med 48dB/oktav när bakkamrarna är rätt avstämda. Om det visar sig stämma i verkligheten kan man slopa en filtersektion där och leker man sedan med tanken på att få till ett passivt filter mellan midhorn och diskant (hög delning = små komponenter = ekonomiskt genomförbart att prova sig fram) så börjar det aktiva filtret komma ner i sådana proportioner att det blir praktiskt möjligt att bygga ett eget av hög kvalitet.
Visserligen funkar Geminifiltret över förväntan men det var aldrig tänkt som annat än en tillfällig lösning och som ett verktyg för att prova mig fram i filterträsket. Planerna på moddning kvarstår alltså och jag ska göra en seriös insats att få tag på en servicemanual om nu någon sådan existerar. Det skulle underlätta enormt att kunna planera moddandet i detalj innan jag meckar isär elektroniken.
Det har inte blivit några bilder på hornen på ett tag vilket är direkt förknippat men min grava ovilja att ta itu med städningen av uthuset... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 21:35:03
|
He he Ju större, desso roligare! Tänk på att enligt simuleringarna visar on axis lite annorlunda jfr de "vanliga" tonkurvorna. Detta får man mäta upp och justera för senare, nu kan du ju bara justera delningsfrekvenser och inte eq, eller?
|
 |
|
Fuling

8245 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 22:04:14
|
quote: Ju större, desso roligare!
helt klart! Det lutar åt att jag av utrymmesskäl måste bygga bashorn också, baslådorna täcker för dörröppningen...
quote: simuleringarna visar on axis lite annorlunda jfr de "vanliga" tonkurvorna. Detta får man mäta upp och justera för senare, nu kan du ju bara justera delningsfrekvenser och inte eq, eller?
Just nu kan jag i praktiken bara justera nivåerna eftersom det är så stora steg mellan delningsfrekvenserna. Den enda frekvens som är någorlunda vettig för delningen mellan midbas och mid är 720Hz men då måste jag använda LF-sektionerna och kan alltså inte dela av baslådorna samtidigt. |
 |
|
Fuling

8245 Posts |
Posted - 2009/03/05 : 23:19:19
|
Än en gång bra och dåliga nyheter, vi tar de bra först:
För en stund sen var jag på gång att städa undan kartongerna som Geminifiltret kom i, tänkte skicka manualen också eftersom jag läst den utan och innan på nätet redan. Av någon anledning bläddrade jag ändå igenom den och blev ganska förvånad när jag hittade ett komplett schema över filtret längst bak!!! Jag säger så här: jag och personen som konstruerade detta filter har lite olika åsikter om hur aktiva delningsfilter ska byggas, man behöver t.ex. inte skicka signalen genom inte mindre än fem elektrolyter per frekvensband Nåja, med schema tillgängligt blev det plötsligt mycket enklare att planera ombyggnad till Linkwitz-Rileyfilter med passande delningsfrekvenser.
...och så det tråkiga: någon av kravallpälsbollarna har spöat upp diskantkonen på min ena Rilabredbandare Inte så mycket dock, den var bara lite knöligt och gick att rätta till (frågan är om det märks?) men det handlar om principen... Naturligtvis var det INTE elementet med lös magnet utan det andra. Om det börjar dyka upp annonser på omkoningskits där konerna är tillverkade av kattskinn så vet ni vem som säljer...
|
 |
|
Schack
Member

269 Posts |
Posted - 2009/03/06 : 08:32:13
|
Hej Fuling!
Jag har en ADHD-katt, så det är nog bara en tidsfråga tills något element blir till konfetti. Undrar om han kan bli snygg till en boa runt halsen? MVH Per |
Varför köpa något.när man kan bygga det själv. |
 |
|
Fuling

8245 Posts |
Posted - 2009/03/06 : 10:24:21
|
quote: Undrar om han kan bli snygg till en boa runt halsen?
Säkert!
Jag ska prova att skaffa nya batterier till laserpekaren, jag tror helt enkelt att katterna är uttråkade och understimulerade och därför roar sig med att ha sönder saker. Kan ju vara värt ett försök i alla fall... |
 |
|
PetterPersson

5803 Posts |
Posted - 2009/03/06 : 10:37:53
|
En stor fiskefluga (tubfluga utan krok...) fungerar också fint. KAsta iväg 20-30 meter och veva in. Retar gallfeber på svärföräldarnas katt samtidigt som den får jaga ordentligt |
 |
|
Fuling

8245 Posts |
Posted - 2009/03/06 : 10:54:10
|
Eller helt enkelt ett litet elstängsel runt varje högtalare... |
 |
|
Fuling

8245 Posts |
Posted - 2009/03/07 : 21:15:57
|
Jag antydde nåt om bashorn för några dagar sen och eftersom vissa här på forumet får höjd puls och vidgade pupiller av sånt snack får jag väl vara snäll och lägga upp en bild:

Bilden visar två av tre sektioner av det som ska bli vänstra kanalens bassystem. Höger kanal är lika långt gången men fick inte vara på bild eftersom jag inte orkade släpa fram bitarna... Än så länge är hornen bara ca. 180cm långa och slutar med en öppning på beskedliga 17,5x40cm, när de är klara blir längden 300cm med 40x100cm öppning. Precis som med midbashhornen bygger jag själva konturen först och stagar/dämpar utifrån senare. |
 |
|
PetterPersson

5803 Posts |
Posted - 2009/03/07 : 23:35:25
|
 |
 |
|
Sundström
Member

745 Posts |
Posted - 2009/03/08 : 07:38:50
|
Ska öppningen vara uppe vid taket? Mina horn som bara går ner till 40hz behöver inte så mycket stagning sista metern. Men jag spelar iofs inte med så hög volym. (Jag hade ju tänkt ha öppningen vid taket...till sommarn kanske) |
 |
|
Fuling

8245 Posts |
Posted - 2009/03/08 : 09:37:35
|
Öppningarna ner mot golvet tänkte jag. Merparten av hornen kommer att hänga längs med väggarna nästan uppe vid taket så att de kommer ur vägen. |
 |
|
reVintage
Medlem i AÖ

3454 Posts |
Posted - 2009/03/08 : 10:32:02
|
Förutsätter att du placerar bashornen, så att basarnas membran ligger på samma avstånd som midbasarnas från lyssningsposition. I annat fall finns ju alltid digitala filter med delay att ta till . Detta var anledning till att jag skaffade ett DCX till mitt kommande murade horn. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
 |
|
Fuling

8245 Posts |
Posted - 2009/03/08 : 11:16:48
|
Avståndet bas till öra kommer att bli aningen längre än avståndet midbas-öra, kan tyvärr inte få till det exakt utan att korta ner bashornen ytterligare vilket jag inte vill. Vad jag förstår blir den där biten mindre kritisk ju längre ner i frekvens man kommer så förhoppningsvis går det bra, delningen kommer att hamna runt 100Hz. Bakladdade horn går ju att lyssna på trots att lågfrekvensen då kommer flera meter efter övriga register |
 |
|
reVintage
Medlem i AÖ

3454 Posts |
Posted - 2009/03/08 : 17:13:41
|
quote: Vad jag förstår blir den där biten mindre kritisk ju längre ner i frekvens man kommer så förhoppningsvis går det bra
Tvärtom är det vid de lägsta frekvenserna som tidsdifferenserna blir märkbara. Men ett par meter brukar trots detta inte vara något stort problem.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2009/03/08 17:19:00 |
 |
|
Fuling

8245 Posts |
Posted - 2009/03/08 : 17:16:25
|
Hmm, då har jag fått det om bakfoten. Nåja, det hadlar inte om ett par meter utan snarare 0,5-1m, förmodligen närmare 0,5 än 1. |
 |
|
PetterPersson

5803 Posts |
Posted - 2009/03/08 : 18:50:17
|
Förklara gärna varför det är minst bra med tidsdifferans för låga frekvenser. |
 |
|
Fuling

8245 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 19:55:38
|
Stort blir det och fult blir det, precis som det ska vara:

|
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6801 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 20:36:52
|
quote: Jag ska prova att skaffa nya batterier till laserpekaren, jag tror helt enkelt att katterna är uttråkade och understimulerade och därför roar sig med att ha sönder saker. Kan ju vara värt ett försök i alla fall...
Det stämmer det du skriver jag försöker att få mitt skrälle att motionera varje dag med hjälp av pricken viket uppskattas.
Så som du har byggt undrar man om du får plats i uthuset?
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Fuling

8245 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 21:03:09
|
quote: att motionera varje dag
Trötta katter är bra katter...!
quote: Så som du har byggt undrar man om du får plats i uthuset?
Jag räknar med att få plats att sitta i den smala spalten mellan bashornen om jag lever på destillerat vatten och fruktskal de kommande tre månaderna Nädå, bashornen är som sagt utformade för att stjäla så lite effektivt utrymme som möjligt och att inte vara i vägen för ljudet från övriga horn. Kan dock hålla med om att det börjar bli lite på gränsen, det har gått från att vara ett litet uthus med en ganska stor anläggning i till en rejält stor anläggning med ett skal runt... |
Edited by - Fuling on 2009/03/10 21:04:33 |
 |
|
Lord
Member

1020 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 22:13:04
|
Se på F..n det artar sig ! |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
 |
|
Fuling

8245 Posts |
Posted - 2009/03/10 : 22:17:18
|
Jdoå, har hunnit nästan lika långt på andra kanalen också med jag fick slut på skruv och klockan blev för mycket för att stå ute och såga. |
 |
|
Fuling

8245 Posts |
Posted - 2009/03/11 : 11:14:53
|
För grannarnas skull hoppas jag att de delar min musiksmak:
 |
 |
|
PetterPersson

5803 Posts |
Posted - 2009/03/11 : 12:14:23
|
Underbart Bilder som dessa livar upp stämningen i tentaplugget! |
 |
|
Topic  |
|