HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nattliga upptåg...akustiska irrfärder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 103

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2025/03/18 :  05:29:27  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det ska vara nördigt i den här svängen

Pentodkopplad driver är en av sakerna jag ska prova, antingen E280F eller 6E5P. Samma rör i triodkoppling och med anoddrossel borde också testas när man ändå håller på, men där kan man få problem med att Millerkapacitansen ställer till det i toppen.

Annars är det CV1135 - LL1660 - 6S4S - LL1671 - 300B - LL1679 som är huvudkandidaten. Osäker på hur det kommer låta men det är lockande med en koppling som består nästan bara av järn och rör.

Colemans regulatorer är justerbara, man beställer dem utifrån vilken rörsort de ska vara till och får dem levererade med motstånd som är anpassade för den glödströmmen men sen får man justera in spänningen med en trimpot.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2798 Posts

Posted - 2025/03/18 :  11:05:27  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
De låter väldigt intressant m Coleman regulator.
Va kostar dom?
Ere färdiglödda kort?

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4219 Posts

Posted - 2025/03/18 :  12:18:30  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
https://www.lyrima.co.uk/dhtreg/dhtRegIntro.html

Även om jag har en tidigare version (V7) så kan jag hålla med om att de fungerar mycket bra.
Mitt 6B4G har inte den arsenal med järn som Fuling håller sig med . Men mitt DHT-SE steg är ändå knäpptyst (även på max-volym).


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2025/03/18 12:40:25
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8905 Posts

Posted - 2025/03/18 :  13:43:30  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Å jag har använt dom till 6B4G och 811A,funkar perfekt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2025/03/18 :  19:08:06  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Va kostar dom?
Ere färdiglödda kort?


43 Euro för ett par inklusive frakt, men sen England lämnade EU brukar man få betala en hundring eller två i moms och allmän jävelskapsavgift också innan man får hem paketet.
Fortfarande ett bra pris sett till funktionen, rätt utfört får man en helt tyst glödmatning som dessutom håller glödspänningen väldigt exakt.

Man får löda dem själv vilket säkert är lätt för de som är vana vid kretskort, jag som är van vid rörhållare brukar alltid tappa humöret lite men hittills har alla exemplar jag lött ihop fungerat.

Det största problemet jag upplevt är egentligen att hitta bra trafos att driva regulatorerna med. Det bästa jag hittat hittills är Hammonds 185E-serie på 80VA, de är tysta nog att använda om man fyller lindningarna med lack och monterar dem på gummidämpare.
Köpte några mindre ur samma serie (185D?) och de väsnas för mycket för att användas till hifi.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2798 Posts

Posted - 2025/03/18 :  20:26:32  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja har köpt ett se stereoslutsteg m Tango U808.
De har hanterats ovarsamt av en flyttfirma å alla rören e poffade å slängda.
Polarn kan inget om rör men trodde de va dht trioder.
Han fråga om de gick å köra 2A3 rakt av
De e 4 oktalsocklar så de skulle kunna vara 6B4G, 6SN7 å GZ34.
Men de kommer å updagas mitt på vardaxrumsgolvet när den kommer hit.

Ponera att de e 6B4G som slutrör ja då e nästa fråga om den brummar.
Den väger inte som ett fuling monoblock.
Så ere va ja tror så brummar det mer lr mindre.

Då skulle ett par Coleman reg sitta fint.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2025/03/18 :  20:39:24  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Om det är 6B4G med AC-glöd så brummar det garanterat
Coleman-regulatorer behöver ungefär 3V över sig för att fungera så 9,3Vdc för 6B4G.
Det finns tabeller på hans sida vilka trafos och grejor som passar till vilka rör, jag skulle gissa på ca. 9VAC och sen offra en volt eller så i ett CRC-filter. Finns det plats för ett par små drosslar också så är CLC ännu bättre förstås.

En lite sluskigare lösning vore annars att flytta några kablar runt rörhållarna och stoppa i Sylvania 6AV5GA istället. Inget brum, bättre basåtergivning och lite mer uteffekt

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2798 Posts

Posted - 2025/03/18 :  21:21:58  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
6AV5 har ja nog någonstans.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2025/03/19 :  05:37:03  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
6AV5 har ja nog någonstans


Det är tydligen viktigt att det är just Sylvania, de flesta andra fabrikat har för små anoder för att klara samma anodförlust som 6B4G.

Hela den där grejen kommer sig av att Sylvania nån gång i slutet av rör-eran tydligen hade kontrakt på att leverera 6B4G som reservdel till någon kund trots att de slutat tillverka dem. Lösningen blev att ta 6AV5 och ändra kopplingen internt i sockeln så att de gick att använda som ersättare.
George Anderson på Tubelab fick nys om den där historien och gjorde lite tester som bekräftade att 6AV5GA funkar bra som ersättare, faktiskt på många sätt bättre än äkta 6B4G om man kör dem hårt.

Problemen är väl dels att ingen riktigt vet hur länge de håller när man kör dem så hårt att de låter riktigt bra (>300V och gott om anodström) och dels att de är sällsynta på den här sidan atlanten.

Personligen tror jag det skulle gå lika bra att använda ett vanligt EL/PL36 som ersättare för 6B4G, då stämmer sockelkopplingen bättre men man får ordna med en kabel till anodanslutningen istället då.

Triodkopplade TV-rör har förstås inte samma förnäma "stamtavla" som riktiga direktupphettade trioder men å andra sidan brukar de ha lägre inre motstånd och högre branthet så helt utan meriter är de inte som ersättare.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2798 Posts

Posted - 2025/03/19 :  20:35:03  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ah nu vet ja vilka rör 6AV5 e.
Sånna har ja inte me ja har 6A5G.
Ja blanda ihop dom.
6A5G har ja nånstans.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2025/03/19 :  22:21:07  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja just det ja: https://vinylsavor.blogspot.com/2019/12/tube-of-month-6a5.html?m=1

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2025/03/20 :  18:27:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ersättare i all ära men igår dök det upp äkta vara från Ukraina:


Fick hem ett gäng lödstöd också från samma trakter, dyra men värda pengarna:

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8905 Posts

Posted - 2025/03/20 :  18:44:45  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Lödstöden ser stabila ut.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2025/03/20 18:45:45
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2025/03/20 :  19:13:50  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, gamla sovjetiska grejor som inte tar stryk av värmen från lödkolven.
Den mindre sorten finns i lite olika modeller och jag såg nu att jag fått nån variant med skruvhål som inte riktigt har plats för M3-skruvar. Har lärt mig den hårda vägen att det inte går att borra upp dem, istället får man ta en 3mm pinnfräs och fräsa upp hålen försiktigt så att inte godset spricker.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2025/03/22 :  15:33:27  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nog för att jag gillar järn och väl tilltagna nätdelar men den här gången gick det nog en aning till överdrift...
Det får vara som det är så länge så att jag kan jobba vidare med breadboarden men när grejorna ska in i chassi sen får jag nog banta ner glödnätdelarna lite:


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8905 Posts

Posted - 2025/03/22 :  16:14:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Så även Fuling har en gränns...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2025/03/22 :  16:21:49  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jo. Vikten och storleken på grejorna kan jag väl leva med men jag började reta mig på att de stora drosslarna var rostiga, känns inte så kul att montera dem i ett dyrbygge. Skippar jag dem och därmed choke input-filtren så går det att göra alltihop ganska mycket kompaktare och lättare.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

abbot
Member

678 Posts

Posted - 2025/03/23 :  00:30:33  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Det heter inte rost, det heter patina och patina är fint. Exklusiv patina är next level men kommer med tiden.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4219 Posts

Posted - 2025/03/23 :  08:13:27  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har läst någonstans att rost (förlåt patina..) är av godo för ett trafs egenskaper. Att oxiden minskar yt-strömmar (eddy currents) och minskar förluster.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2025/03/23 :  08:40:19  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jo, jag har läst samma artikel på det ämnet. Ändå är det nåt som skaver litegrann här. Om jag ska använda dem så får det nog bli en vända med roterande stålborste, rostätare och ny lack på kärnorna.

Det känns som att jag kan skjuta upp beslutet en bra bit in i framtiden, först ska jag testa några olika förstärkarkopplingar på breadboarden.

Att jag håller på krånglar med choke input-filter nu beror egentligen bara på att jag hade två glödtrafos hemma när jag drog igång projektet, en på 8VAC som passade bra till 300B med CLC-filter och sen en på 14VAC som passade till 6S4S om jag körde choke input.

Det bästa jag kunde komma på var att köpa en till trafo av varje sort och så fick det bli men nu börjar jag undra om det där med choke input verkligen är värt besväret.
Vi får se framöver vad det landar i.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4219 Posts

Posted - 2025/03/23 :  09:54:00  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det är häftigt med mycket järn. Men på glöden så verkar detta ha ett ganska högt pris.
Har du ljudmässigt jämfört C- vs -L input filter?

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2025/03/23 :  11:05:49  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, jag är ju förtjust i järn som så men som det ser ut nu skulle glödnätdelarna behöva ett eget chassi och där nånstans börjar jag undra om det verkligen är värt det.

Jag har läst en hel del och även pratat med herr Coleman och kom fram till att det närmaste en perfekt lösning man kan komma är nåt i stil med detta: En EI-trafo med tvåkammarbobin per rör, följt av Schottkylikriktare och LCLC-filter och sen regulatorn.

Några direkta jämförelser har jag inte gjort, i min stärkare med TZ20 får båda slutrören samsas om en gemensam glödtrafo med två sekundärlindningar och sen vanliga kisellikriktare och CLC-filter. Den lösningen är knäpptyst ut i högtalarna och verkar funka lika bra som något annat men jag har inte testat nån annan lösning där.

Utifrån den erfarenheten känns det som att det i praktiken nog skulle gå utmärkt att banta bort så pass mycket järn här att glödgrejorna kan få plats i samma chassi som högspänningsnätdelarna utan att det blir överdrivet tungt och skrymmande.

Colemans egna rekommendationer för "raw DC"-nätdelarna är ju baserade på CRC-filter och det ska ju räcka för att få en helt tyst glödmatning. Tar man ett steg upp till CLC istället (det räcker med en liten drossel där) så har man garderat sig ordentligt mot brum.

Att krångla med drosselingång är nog egentligen mest självplågeri och känns mest angeläget när man kommer upp i flera ampere glödström så att det blir problem att hitta kondingar som tål rippelströmmen.

Man får ha lite i åtanke att ingångsdrosseln skräpar ner omgivningen ganska ordentligt med elektromagnetiska störfält, vilket kan ställa till det för utgångs- och interstagetrafos i närheten.

Som sagt, jag kör så som jag byggt så länge under utvecklingsfasen så får vi se sen. Det kan mycket väl sluta med att jag inte kommer använda 6S4S som drivsteg och i så fall blir ju hela strömförsörjningen betydligt lättare och kompaktare.
Ingen idé att måla fan på väggen förrän jag provat ut förstärkarkopplingen.

Gällande eventuella faktiska ljudskillnaderna mellan olika raw dc-lösningar så gissar jag att det ligger en bit ovanför min förmåga att höra saker.
Jag har uppfattningen att Coleman-regulatorerna representerar en väldigt hög impedans mellan spänningskälla och glödtråd och alltså borde bete sig ganska lika oavsett hur de strömförsörjs.

Däremot är jag lite petig gällande brummande trafos och saker som går varma eller på annat sätt ligger på gränsen av sin kapacitet, det bidrar till att mina nätdelar gärna blir lite...pompösa

Sen finns det ytterligare aspekter i hur nätdelen byggs upp med avseende på kapacitanser mot jord, filtrering av common mode-signaler och annat. Mycket av detta löser sig till stor del av sig själv om man kör med gallerbias så att glödtrådarna befinner sig nära jordpotential, vilket jag tänkt göra här.

Kort och gott så lutar det att jag kommer tillåta mig att kompromissa lite den här gången för att få ner storlek och vikt (det kommer bli stort och tungt nog ändå).

Nästa planerade bygge blir lite värre, där måste glödmatningarna klara från 6,3V 1,92A upp till 7,5V 4A steglöst och det enda vettiga sätt jag kan komma på att lösa det på är med en vridtrafo och löjliga mängder drosslar och kondingar.
Kommer behöva en högspännings om är ställbar mellan 300 och 6-700Vdc också. Det blir nåt att skrämma småbarn med...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4219 Posts

Posted - 2025/03/23 :  13:29:40  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
DC vs. AC-glöd är ju en av mänsklighetens stora frågor. AC förespråkarna har ofta framhävt att denna ger mer liv åt musiken än DC, men att AC alltid ger brum.
Jag tror att denna stormpunkt fanns, ända till Rods regulator lanserades.

Gamla tiders DC-regulatorer som 337/317 ser bra ut på pappret. Men i realiteten så varierar dessa impedans med frekvensen. Rods regulator sägs motsvara AC-glödens ljudkaraktär, men är tyst som DC.
Ytterligare lite roliga idéer har dykt upp genom åren.
För några år sedan så byggdes det en del HF-glöd. Man använde ett switchat (billigt kina-) nätagg men tog bort likriktningen. Kvar blev en 100kHz PWM-reglerad signal som med filamentets termiska tröghet filtrerades bort.
Många förespråkade denna lösning. Men jag tycker nog att sådant känns fel. Det är svårt att mäta och verkligen se vilken RMS-spänning man egentligen får. Men man kanske skulle prova

Om man bortser från de ljudmässiga synpunkterna och bara ser till brum, så är min uppfattning att alla principer går att få tysta.
Jag har CRC - Coleman reg - 6B4G respektive AC - ballanspott - 2A3. Bägge dessa förstärkare är knäpptysta på full volym i hornriggen.
Det steg som gett (och ftf ger) mig mest huvudbry är 300B.
Där har jag alltid haft ett visst brum. Oavsett om jag haft AC eller DC (C - 7805-reg eller Rod Coleman-regulator). Rören jag kört med är allt från Ryssar, Kineser till Western electric, så detta spelar ingen roll. Jag har nästan börjat tro att 300B är ett svårare rör än andra typer.

Den signifikanta skillnaden är annars att de tysta stegen haft en separat glödtrafo, medan den senare hadt glöd-lindningar på B+ trafon. Jag misstänker att den strömhungriga glödlindningen gärna kontaminerar andra lindningar på samma kärna.

L-input har ju fördelen att den i princip ger en konstant last på nöttrafon. Till skillnad mot ett C-input filter som ger rejäla strömspikar. Så om man får till det, så borde ju denna lösning vara den optimala.


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2025/03/23 13:51:34
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2025/03/23 :  17:26:26  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, debatten kring AC vs. DC var ganska livad men den tycktes dö ut lite när Colemans grejor slog igenom.
Vad jag förstått ska DC-matning helst ske från en hög källimpedans (CCS) för att undvika detta med att DC "tar död på ljudet".
Jag har aldrig helt förstått mekanismerna bakom detta men många namnkunniga konstruktörer är eniga om att det stämmer så jag köper det som en sanning. Coleman har bättre förklaringar på sin hemsida om man är intresserad.

Gällande AC så gav jag upp rätt snabbt när jag försökte med det i ett 6B4G SE-bygge för många år sen. För all del ett hopplöst rör att försöka med också med så "hög" glödspänning, 2A3 hade kanske gått bättre.
Dock, även om man lyckas balansera bort grundtonen (50Hz) så har man tydligen kvar en svans av övertoner som kanske inte hörs som brum men som ställer till oreda när de blandas med signalen.
AC känns inte som nåt jag tänker återvända till i hifisammanhang, brum brukar man inte direkt behöva leta efter

Separata trafos för glödströmmen verkar vara närapå ett måste av just den anledningen, laddningspulserna sprider sig överallt och ställer till med oreda annars. Drosselingång förhindrar som du säger den biten men bidrar med sina egna problem istället då, inte minst biten med att få tag på drosslar som klarar jobbet utan att vibrera och låta illa.
Enligt mina erfarenheter behöver de vara ordentligt överdimensionerade och helt dränkta i lack eller epoxy, om nåt på dem kan vibrera så kommer det att vibrera.

Lundahls drosslar klarar det, sen har jag hittat ett par olika varianter av gamla surplusdrosslar som varit tysta men resten har morrat ilsket när man testat dem som input chokes.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2025/03/29 :  07:37:18  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Har ordnat lite högspänningar till 300B:
195V till ingångsstegen (CV1135 + LL1660/10mA),
255V till drivstegen (6S4S + LL1671/50mA) samt -70V bias och
385V till slutrören (300B + LL1679/70mA) samt -140V bias.
En 6,3Vdc till ingångsrören blev det också.

Till detta gick det "bara" åt två nättrafos, fyra drosslar och fyra likriktarrör...

Spänningarna till ingångs- och drivsteg blev aningen lägre än vad jag hade önskat, kör med 6AX5GT som likriktare där men överväger att byta till nåt som stjäl lite mindre spänning. 195 respektive 255V är ungefär vad jag skulle vilja ha från anod till katod på rören efter att ha räknat bort kopparförlusterna i interstagetrafona.

Tänkte köra så här så länge så får jag göra ett försök med EY88 eller nån liknande TV-diod som likriktare sen, har fått intrycket att de stjäl mindre spänning än "riktiga" likriktarrör.

Som vanligt är det vackert så man blir tårögd:


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 103  Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000