HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 ADC någon
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/02/12 :  07:22:38  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Trött på att jaga runt på piratsajter efter flac-versioner av mina LP-skivor - dessutom får man tyvärr ganska ofta nya "remaster"-versioner där ljudet slår i taket hela tiden.
Någon som vet något om ADC, att själv digitalisera sina LP?

Skivspelare -> RIIA -> tape out -> ADC och sen?
Finns det ADC med TCP/IP ut?
Mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2009/02/12 07:43:19

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2009/02/12 :  09:20:10  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hei,
Du trenger vel strengt tatt bare å kjøre signalet fra RIAA direkte ut til ADC.
Bruker selv en Apogee Rosetta 200. Nivået ut fra RIAA ligger innenfor det som Rosettaen kan bearbeide uten noen form for nivåregulering.
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/02/12 :  09:41:09  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det enklaste är väl från riaa/försteg, till analog in på ett 24bitars externt ljudkort, creative t.ex har flera modeller, använder själv Icon Utrack pro och sedan till usb port.
Sedan är det vanlig gammaldags realtidsinspelning, använd Samplitude eller Magix.
Icon kortet har valbar sampling upp till 192 KHz. Det besvärliga är att spåren måste separeras och namnges, men resultatet blir bra.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2009/02/12 :  12:16:08  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Om jag behöver kopiera en vinyl använder jag Groove Mechanic http://www.coyotes.bc.ca/DL_GM.html som jag tycker fungerar bra och är lättarbetat. Man kopplar det till riaa sedan till lineingång på ljudkortet nackdelen är väl att man behöver ett program till för att konvertera det till flack.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/02/13 :  06:43:03  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Tackar. Kommer ihåg att det finns spårseparering i t ex Nero. Programmet visar hela ljudmassan och man kan leta upp mellanrummen och dela upp ljudmassan i spår. Finns det modernare varianter på samma tema?
Hur är ljudkvaliteten med t ex Creative? Jag har en LP12, Ittok, DL103 och Quad 99.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2009/02/13 :  09:16:37  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Jag använder Polderbits och tycker det är bra.
Man kan prova det gratis www.polderbits.com/.
Där finns många möjligheter. Smidigsre än Nero tycker jag.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/02/13 :  11:36:19  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Både Samplitude och Magix hittar mellanrummen, samplitude är ett mer pro-inriktat program,
men mycket lättanvänt, ingår när man köper Icon Utrack/ Utrack pro. Jag tycker Creative korten låter bra men avskyr 3,5mm kontakter, Utrack tycker jag är ändå bättre och professionell kontaktbestyckning är roligare, innehåller även riktigt bra ,dubbla hörlursförstärkare.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000