HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ett långdraget bildrepotage
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2009/02/22 :  20:24:13  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Ett långdraget bildreportage, Hypex UcD400 och Pavel Dudek's deLuxe Gainclone

En varning utfärdas, Detta kan bli långdraget, men jag lovar att dokumentera och uppdatera så ofta jag hinner!

egentligen började allt för ca: två år sedan tror jag, när Per-Anders Sjöström Gjorde ett gruppköp av Pavel Dudek's deLuxe Gainclone.

Korten köptes in och det dröjde inte länge innan det anordnades ett gruppköp av komponenter som jag hoppade på.
Komponenterna anlände och jag lödde ihop korten på någon vecka, en jäkla massa komponenter som skulle passas in, men det gick vägen... tror jag
för trotts att en lång tid har gått sedan jag lödde ihop dem så har jag inte provat dem än, jag saknade något att stoppa dem i.
Många idéer fanns, men jag var inte nöjd med resultaten, men nu ska det äntligen bli av!

Men, jag ska inte börja tråden med dessa, utan jag börjar med Hypex byggena, moduler köptes in via någon här på forumet för ett tag sedan,
Dessa har nu legat ett tag utan att jag har haft tid att bygga något, så här i veckan så anlände det två transformatorer, även dessa ifrån en medlem på forumet,
Så nu ska jag börja bygga på riktigt!

Checklista:

Hypex UcD400 moduler [X]
Transformatorer [X]
Kondensatorer [X]
Likriktarbryggor [X]
Strömbrytare [X]
In/Utgångskontakter [X]
Nätbrunn [X]


Ett gäng gamla lådor som jag fick ifrån ett jobb kom äntligen till användning.


Lådorna monterades isär och rensades på innehåll


Några st. överblivna Rifakondningar kom till användning


Och även några Mallory kondensatorer, bäst att prova så att allt får platts =)


Sen behövdes någon slags fäste för att få fast kondensatorerna


Och efter lite sågande och filande så blev det såhär


Efter ytterligare arbete så blev det två, här har den vänstra förskjutits i lådan för att få plats med kontakter.


Därefter blev det Rifa kondningarnas tur att få fästen, då jag inte hade någon plåtsax så fick bågfilen arbeta


Några hål borrades


Och ytterligare några


Kondensatorerna monterades på fästena


Och allt monterades ner i lådan, fast här är inte de mindre kondensatorerna dit skruvade än.


Fortsättning följer...

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2009/03/08 17:17:35

maal
Member

791 Posts

Posted - 2009/02/22 :  21:46:10  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Kör hårt, Tomas .

DIY och rör.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2009/02/22 :  21:59:27  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det ska jag ;)
Känner du igen Mallory kondningarna?
Köpte dem av Silvervarg när vi hade träff i Uppsala :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2009/02/23 :  18:40:36  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Nu kör vi vidare!
Har hunnit med en liten sväng i dag också.

Kondensatorerna måste lödas ihop
Först ena sladden


Och sedan andra


Nästa bank


Och sedan var båda klara


Små steg i taget

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2009/02/23 :  20:12:21  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Hehe, lådorna känner jag igen. Är väl från ett Solid passagesystem om jag inte misstar mig?
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2009/02/23 :  20:40:30  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Stämmer bra, Har slängt ett 30-tal såna det senaste halvåret, så jag tänkte att det var bäst att ta hand om några st. i fall jag skulle hitta på någon användning av dem :D

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2009/02/23 :  22:59:59  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
Det ska jag ;)
Känner du igen Mallory kondningarna?
Köpte dem av Silvervarg när vi hade träff i Uppsala :)

Ja just det, han hade ju lite komponenter till salu. Kul att dom kommer till användning . Hur går det annars med dina projekt, visst pratade du om att du och din pappa skulle bygga något med rör...eller minns jag fel...?

DIY och rör.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2009/02/24 :  17:27:29  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Mjo, farsan hade ju ett remus projekt som han började med för ett tag sedan... men länge än att börja kom han inte... levererade en transformator till honom för ett tag sedan men den har inte kommit till användning än... jag tror att han är för nöjd med sin QuadII:a för att fortsätta bygga :P

Jag såg för övrigt att du skickade vidare dina remus grejjor på tradera, hoppas de kom till ett tryggt hem :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2009/02/24 :  21:28:11  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det blev inte så mycket gjort i dag, men jag klämmde ner kondensatorbankerna i lådan och drog lite kablar imellan, passade även på att montera dit början på sidorna av lådan.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2009/03/08 :  16:39:45  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Just nu går det lite långsamt då jag har en hel del annat som ska göras vid sidan av projektena... tydligen ska man hinna med att jobba samt vara social mot övriga omvärden också :)

Har i alla fall hunnit med att montera ner transformatorerna samt likriktare i en annan likadan låda som skall monteras ihop med lådan med kondensatorerna


Självklart ska denna låda även ha en nätbrunn, på denna bild så är den inte fastskruvad om någon undrar varför brunnen ser sned ut :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2009/03/08 :  16:48:48  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Nu skall jag göra ett litet hopp i historien, mest för att pressentera lite bilder så att ni inte blir alltför uttråkade :)
Någon kanske minns att jag pratade om Pavel Dudek's deLuxe Gainclone

Till att börja med planerade hur kontakter och nätbrunn skulle sitta på lådan.


Resultatet blev såhär:

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2009/03/08 :  16:50:36  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Det där ser fint ut. Svårt att hitta fina lådor till bra priser, men dina var ju gratis .

DIY och rör.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2009/03/08 :  17:07:32  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Därefter monterades bakplåten på chassiet


En trafo monterades ner i lådan


Och även en strömbrytare för till och frånslag


Därefter blev det själva kortets tur att passas in


En översiktsbild med allt monterat, nu fattas bara kabeldragningen och täckplåten som skall sitta ovanpå.


En närbilde på kortets baksida


Och en på frammsidan


Hoppas det inte blir rörigt när jag hoppar mellan projekten, men jag tyckte att det var bättre än att tråden blev stillastående!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2009/03/08 :  17:11:04  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
maal: Ja, visst är det så, gratis är gott och kan man få till en hyfsad slutfinnish så är ju inte det fy skamm :)
Ifrån början hade jag andra planer för Gainclonerna, men när jag hittade dessa lådor så fick de gammla skrotas :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/03/08 :  20:09:08  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Tomas J: Va härligt med en något så när basic byggtråd. Till och med jag kan hänga med och förstå, fastän jag tillhör de som inte har otur när jag tänker.
En liten fråga: På senaste bilden sitter en anslutningslist på kortet med några ledningar inkopplade. Var får man tag på såna kopplingslister? Jag har tittat och letat i Elfas katalog men hittar inte. Jag vet inte ens vad de kallas för. Alltså HJÄLP!.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2009/03/08 :  20:25:44  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hej Rolf-san!

Kul att du uppskattar tråden!
Jag ska försöka hålla det på ett basic nivå, då jag inte är så javla high-tech själv :)
Jag tror att alla kan uppnå ett bra ressultat om man bara tar det lugnt och tänker en extra gång... jag stressar inte fram mina byggen, dessa två har jag haft på planeringsstadiet i minst två år. det är först nu det börjar hända något :)

Ang. anslutningslisten så har jag för mig att det är en tillverkare som heter WAGO, jag tror inte dessa finns på elfa, jag köpte mina av Per-Anders här på forumet via ett gruppköp som var aktuellt när dessa kort innförskaffades... skicka iväg ett PM till honnom, han kanske kan ha kvar några!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2009/03/08 21:59:56
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2009/03/08 :  21:05:03  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Trevligt projekt, Tomas. Jag får väl komma över på en HiFi-fika när du har fått dom klara.

DIY och rör.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2009/03/08 :  22:16:58  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Några HiFi-kakor går det väl alltid att snickra ihop ;)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2009/03/09 :  09:16:00  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Tomas och Rolf:

Jodå, Elfa har Wago miniplint. Annars kan du kolla in Weidmüller och Phoenix, för bredare utbud av plint. Wago är väl egentligen störst på klämmor som sitter i kopplingsdosor i fastigheter. Nya regelverk tillåter nämligen inte längre torixhattar i nyinstallation.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2009/03/09 :  10:49:50  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Mja, elfa hade ju förvisso wago, men jag hittade ingen som var för kretskortsmontering, kanske någon av de andra har...

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2009/03/09 19:32:54
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2009/03/09 :  19:19:12  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Ah, my bad!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/03/11 :  14:37:42  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Tack i alla fall för tipsen. Det får bli "lösa" trådar med flatstifthonor. Nu ska jag inte distordera tråden mer.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2009/03/18 :  14:13:02  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Har blivigt lite dåligt med uppdateringar på sisstonde, men jag har i alla fall hunnit med att snida ihop den andra kanalen av clonerna

Min Hifi-hund inspekterar skapelserna


Men tyckte tydligen att sina leksaker var mera intressanta


Hon ser skeptisk ut...


Vi struntar i henne och kikar på en bild med ett äpple som referensobjekt i stället... de obligatoriska ölburkarna var slut :D


Nu saknas bara lock och andra strömbrytare, de som jag hade köpt blev ju naturligtvis fel.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2009/03/18 :  18:34:13  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Stiligt Tomas, stiligt! Lycka till med uppstarten .

DIY och rör.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/03/18 :  19:36:15  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Ser man på...det här vill man se fortsättningen på.

Det var katten vad stilig hund du har. Är det möjligen en schnauzer?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1541 Posts

Posted - 2009/03/18 :  20:25:55  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Ja uppstarten ja... jag är lite nervös för den, har ju hört att vissa har haft lite problem med kort som brinner upp... men jag ska försöka hitta en vridtrafo eller liknande så jag kan starta upp dem långsammt efter databladens rekomendationer.

Det är inte bara en schnauzer utan faktiskt en Dvärgschnauzer :D

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000