HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 10 hyllplan, 2 dörrstopp och 2 billiga bredbandare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/03/06 :  17:19:44  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
Igår började det pulas lite, kanske en riktigt dålig ide, men det får visa sig :)

Bilder kommer allt eftersom, än så länge är det bara blyertsstreck dragna...

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2009/03/06 :  18:54:19  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
Låter onekligen intressant, men vad ska dörrstoppen vara till?
Och vilka billiga bredbandare handlar det om?

Bilderna får du gärna lägga upp så fort det går.

A balanced diet is a cookie in each hand.

Edited by - CarlssonH on 2009/03/06 18:54:45
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2009/03/06 :  23:15:20  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Horn

DIY och rör.
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/03/08 :  19:11:01  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
Det är high-end dörrstopp :D

Elementen som används är Peerless P830986

Och det är en sluten konstruktion...

1 done, 1 to go



Observera att dörrstoppet än så länge bara sitter med dubbelhäftade tejp för att justera ut höjden.



Balkongbyggen har man ju hört talas om förut, men jag kör med lyxversionen ;)

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/03/09 :  22:38:52  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Jag funderade länge och väl över hur dörrstoppen såg ut för att lämpa sig till lite hifi. Men nu när man sett det är det ju glasklart. Härligt med kreativitet.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2009/03/09 :  23:12:02  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
Ser ju intressant ut

Volym på lådan?
Och
Hur låter det då?



A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/03/10 :  09:38:33  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
Haha, dörrstoppen var den grejen som såg mest lämpad ut som spridningskon som fanns på k-rauta/byggmax/järnia :D 10:- st!

Lådvolymen är ca 21,5 liter.

Än så länge är bara en halvklar, den andra är inte ihopsatt än, så det är lite tidigt att komma med lyssningsintryck. Men an det lilla jag har lyssnat så har dom problem med trummor, men annars inga större anmärkningar (än så länge...)

Det ska bli intressant att se hur stereobilden blir.

Dom tittade lite skumt på mig på när jag kom till kassan med 10 hyllplan, 2 dörrstopp och 2 hyllkonsoler ;)
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2009/03/10 :  10:22:55  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
Lådan verkar vara väldigt stor för ett så litet element, men det är säkert bara mina fördomar som ligger mer åt "don efter person"-hållet.

Basreflex eller sluten?

Alltid skoj om man får ett bra ljud för minimalt med pengar

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/03/10 :  10:56:35  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
quote:
Och det är en sluten konstruktion...



Min anläggningstråd
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2009/03/10 :  11:31:49  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
guy_gadbois/

Det första man blir blind på är ögonen

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/03/10 :  19:10:59  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
Ja, lådan är nog lite väl stor kanske. Jag har inte ens räknat på den, då dom är delade och inte spelar bas så har det väl ingen större betydelse heller.

Dessutom så är ca 1/4 av lådan fylld med slutet skumgummi, så det dödar väl lite volym också.

Måtten på lådan kom till för att jag ville ha elementet i ungefärlig lyssningshöjd, och dom fick inte bli för rangliga heller, då det springer runt levande akustikredskap här ;)



Idag har det inte byggts nåt, än iaf. Jag har lött lite kablar istället ;)
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/03/11 :  19:16:18  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message  Reply
Nu slog gullighetsfaktorn i taket. Jag vill genast ha tolv stycken.
Jisses, det är så man blir lite sjuk, och avundsjuk på detta.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/03/12 :  19:20:01  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
Bra söt är han! Eller ja, alla Eurasiers är riktigt söta =) Dessutom väldigt trevliga av sig

Låda nr 2 börjar sakta ta form..
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/03/21 :  21:11:24  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
Provkörning, dom verkar trivas bäst intill väggen. Sweetspot i hela rummet, mer eller mindre.

Bullets & Octane liras för fullt :)

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/03/21 :  21:21:14  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det var länge sedan man såg en så väl inredd ungkarls lya gillar konstverket med ratten på väggen där .

Nåja kul högtalare du har svängt ihop helt utan pretentioner på att det skall fungera sådant gillar man.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/03/21 :  22:25:07  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
HAHA! :D

Lägenheten är ett tillfälligt boende, blir kåk ihop med tjejen så snart som möjligt (typ i sommar eller nåt..)

Man ska inte krångla till saker i onödan, men troligtvis så får detta bli datorhögtalare då ett par XTZ lockar...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000