HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Om HiFiForum
 HiFiForum.nu - Nyheter och information
 Nytt bildserver-projekt!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/03/04 :  14:16:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Idag var jag och theseal och hämtade en server som Manga X donerat till HiFiForum.






Maskinen som skall bli vår alldeles egna bildserver är den jag håller på att knäcka ryggen med.

Jag tänkta använda den här tråden för att be om råd, stöd, ... så att serversetupen blir den bästa vi kan få.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2009/03/04 :  14:31:11  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Tack för det Manga X, mycket generöst.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/03/04 :  14:38:20  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Ha ha ha... Snyggve!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/03/04 :  14:49:58  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Nu funkar de gamla bilderna igen! Tack alla som gjort detta möjligt!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/03/04 :  14:57:17  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Pac du vad vad jag har sagt

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/03/04 :  17:26:25  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Har ingen aning om vad det innebär med en egen bildserver, men förstår av leendet på bilderna att det är något positivt och att det gagnar forumet
Mössa? Tur att man bor på ostkusten, för där går vi i shorts och solglasögon, mars är en den första vårmånaden, bara så ni vet västkustboare


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/03/04 :  17:53:19  Show Profile Send Mickeman a Private Message  Reply
Kul!

Manga X for president

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/03/04 :  18:08:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
FreeBSD 7.1, Lighttpd om du vill ha en vanlig Http-server,alt ProFTPd eller vsftpd om du vill ha en FTP server av rang. Är du ana.l med säkerhet så kör du OpenBSD istället, men det är lite svettigt i jämförelse. Känns inte lika smidig för non-geeks.

http://vsftpd.beasts.org/

http://www.proftpd.org/

http://www.lighttpd.net/

http://www.freebsd.org/

Allt är gratis, snabbt, resurssnålt och erkänt stabilt nog för obetydliga företag som Google, Yahoo, IBM å några fler jag inte minns just nu.

Hör av dig om du vill ha nån hjälp.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/03/04 :  19:38:32  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Det måste bli en Harry för Manga X

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/04 :  19:41:04  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Ja, en HedersHarry till donatorerna!!!
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2009/03/04 :  20:41:02  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply
Jag adderar två förslag till listan och det är Ubuntu och Debian. Håller själv proftd som ftp klient helt klart.

När man väljer ett operativsystem för projekt utan direkt budget så bör en viktig del vara vad man har för kunskap att använda. Finns det folk här eller att tillgå som är riktigt duktiga på tex FreeBSD eller Ubuntu så är det kanske det man ska välja. Det framför att en att programvara ev har lite bättre prestanda eller funktionalitet.

Först för att får till en bra setup, får saker konfigurerade på ett korrekt sätt så man slipper göra om det senare.

Senare också för att det kommer alltid att finnas underhåll på en server. Tex nya användare till ftpn och lite ny användningsområden. Också att uppgradera operativet för att unvika nya säkerhetshål.



Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/03/04 :  20:55:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
det är Ubuntu och Debian. Håller själv proftd som ftp klient helt klart.


Jomenvisst, Ubuntu i all ära på skrivbordet, men som server skulle jag absolut välja Debian utav dom två. CentOS är ju en gratis REDHAT version som inte är lika bleeding edge som Fedora. Den funkar säkert finfint oxå. FreeBSD är ju trevligt och lättskött. Visst, det är lite mindre gui och lite mer textfiler. En server skall till och börja med inte ha nån gui, och BSDerna är ju smidigare upplagda med ett fåtal centrala konfigurationsfiler. Väl inställda och klara så brukar det vara ett minimum av trassel med dem.
Att uppdatera FreeBSD är ju enkelt. Det är väl typ två kommandon och 3 till 5 timmar trist kompilering av koden.
BSDerna har ju ett stadigare rykte än linux när det gäller serverbruk.

Detta är mina små tankar på runt det hela.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/03/04 :  21:14:04  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Debian är stabilt och trevlig, enkel pakethantering. Ubuntu är en skitbra första-linux-upplevelse, men uppgraderingarna och uppdateringarna går ibland väl fort.

BSD är ju riktigt stabilt men saknar i mitt tycker en hel del bra paket, om man nu inte vill kompilera själv.

Som det ser ut nu så är det jag som skall sätta upp burken och då blir det debian, för det är det jag trivs bäst med.

Har satt upp www.alfapower.nu
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/03/04 :  21:17:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Vad det gäller Operativ så kommer vi att gå på Debian. Jag börjar så sakterliga lära mig och "helpdesk" (han som håller i kameran ) är en riktig fena på Debian. Jag kör det på min musikserver.

Jag har aldrig haft en dator som bara gått och gått tidigare, men servius(musikservern) tuggar på utan knot. Fantastiskt!

Vad det gäller administration av servern när den är igång har vi vår London connection(Brewitz) som är en administratör av rang. Jag hoppas att vi inte ser förbi eller missbedömmer arbetet.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/03/04 :  21:21:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag har aldrig haft en dator som bara gått och gått tidigare, men servius(musikservern) tuggar på utan knot. Fantastiskt!


Det låter ruskigt likt Debian!
Har själv kört det i ca 5 år. Det kraschade stenhårt när jag körde kommandot "rm -rf /" som root, men det är nog enda gången jag har haft problem med det.

Johannes.

Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2009/03/04 :  21:23:41  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Debian later bra, jag har bara positiva erfarenheter av det.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/03/05 :  08:03:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Får jag annars föreslå Windows 98??? Det är ju ett bra OS!
Jag har 5 installationsskivor hemma som jag gärna donerar!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/03/05 :  08:06:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Ursäkta om jag frågar lite halv OT-frågor men jag är nyfiken bara.

quote:
BSD är ju riktigt stabilt men saknar i mitt tycker en hel del bra paket, om man nu inte vill kompilera själv.


Vilka paket ?? Och menar du kompilera via ports eller från egennedladdad källkod ??

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2009/03/05 :  08:14:10  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Inte ens Microsoft själva menade att det skulle köras på en server när det begav sig...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

osborne
Member

451 Posts

Posted - 2009/03/05 :  08:17:37  Show Profile Send osborne a Private Message  Reply
Närmar det sig att man kan ladda upp bilder
igen kanske ??

Mitt musikrum.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44545
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/03/05 :  11:01:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja, vår plan är att den skall vara i drift efter sommaren.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/03/05 :  11:34:38  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
ang BSD så känner jag mig helt enkelt inte lika hemma med de lösningar som finns där, jag önskar jag kunde BSD bättre, men än så länge har debian löst alla problem jag haft och dess pakethantering sparar många gråa hår.
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2009/03/05 :  11:37:43  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
Ubuntu är väl byggd på debian?

Komplettera sedan installationerna med iptables och fail2ban. Då höjer man säkerheten ett snäpp till.
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/03/05 :  12:10:08  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Ubuntu bygger på debian ja.

Iptables och fail2ban är väl default när man har den rakt på nätet, jag vet i dagsläget om den kommer att stå bakom FW eller rätt på nätet.
PAC?
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/03/05 :  12:47:31  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Nu när Lenny har tagit över som den stabila versionen så har min enda invändning mot Debian försvunnit. Den tidigare stabila versionen (etch tror jag) var lite väl gammal, men nu är det bara att rocka på! Min P3:a som jag har som web-server har hittills varit helt stabil med Lenny även före den tog över som stable och det trots att jag automatiskt slängde på alla paketuppdateringar. Detta blir bra!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/03/05 :  16:51:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
jag vet i dagsläget om den kommer att stå bakom FW eller rätt på nätet
Jag vet inte, men kan vi inte bygga den för att kunna stå rätt på nätet och sedan stänga av den extra säkerheten om den inte behövs?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000