HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hks träffas med två gäster!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/03/08 :  17:12:24  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ja du Pac det är suveränt och hade inte du på'at detta program hade jag missat det! Tack Pack!

Vissa påstår att det är First Watt som gäller och räcker! Man använder aldrig så mkt effekt...

Okej...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

snakeman666
Member

454 Posts

Posted - 2009/03/08 :  17:24:39  Show Profile Send snakeman666 a Private Message  Reply
Kul att man blev bjuden på eran träff.
Som vanligt när man är hos Jocke så blir man väl omhändertagen med god mat och alkoholhaltiga drycker måste säga att det var en höjdare.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2009/03/08 :  17:59:51  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply

Ja håller med dig Pac, bara de är ju en orsak att köpa en sådan lur
Desutom funkar funktionen tydligen rätt bra

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/03/08 :  18:26:08  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Desutom funkar funktionen tydligen rätt bra

Kör Iphone men har aldrig kollat vad det finns för program
Är det bara att ladda hem? kostar?
Verkar roligt att ha, men.... hur tyder man alla kurvor?


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/03/08 :  18:32:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
149 kr och Pac har en tråd om detta i akustikforumsdelen! Tror jag har sista svaret i tråden...

Att tolka mätresultat är ett livslångt lärande!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/03/08 :  19:13:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Det blir ju inte så mycket träff utan människor och absolut inte utan en värd! Drkim i egen hög person!




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/03/08 :  19:17:32  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Det är alltid ett sant nöje att bjuda in gänget från HKS, denna gången fick vi ju som sagt en gästtyckare i form av Fredrik "Snakeman" och det är ju roligt. Kul att ni uppskattar mat och dryck - det verkade även som om ni gillade det vi spelade och det vi spelade på - inte så konstigt, då grejerna är handplockade av mig personligen, hehe

Denna gången orkade Pär och Anders att släpa med sig Fairytale Audio Solo och det var riktigt kul att höra skillnader och likheter mellan dessa och mina egna Martin Logan Vantage. Kan säga att Solo i mitt tycke spelade riktigt bra, när väl placeringen hade justerats, men att jag trots allt föredrar mina Vantage då de har betydligt mer botten och är lite mer förlåtande. Med detta sagt så kan jag säga att jag ändå lätt skulle kunna leva med Solo både visuellt och ljudmässigt - det är riktigt bra högtalare och det handlar nog mest om tycke och smak.

Vad det gäller Pärs mätningar så vet jag inte riktigt vad han kom fram till, tyckte han vid nått tillfälle sa att rummet faktiskt inte var någon katastrof och att det nog inte blir bättre utan allt för stora ingrepp - men det kanske var det jag ville höra efter några glas vin... skulle han säga annorlunda idag, så skyller jag på att även Pär druckit några glas vin - vem kan mäta då? hehe

Det blev för övrigt en sen träff som pågick halva natten, även om Pär och Anders avvek lite tidigare...

Jag har inte tagit så mycket bilder denna gång, så jag lämnar dokumenterandet till mina gäster - jag vill avslutningsvis tacka alla deltagare för att de ville komma och för att de orkade släpa 100 kg högtalare 9 mil - ett sant nöje att ha er här som sagt...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2009/03/08 19:21:28
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/03/08 :  19:20:31  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
quote:
Det blir ju inte så mycket träff utan människor och absolut inte utan en värd! Drkim i egen hög person!

Jaha och där kom den bilden... hmmm

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2009/03/08 :  20:14:40  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply

Tack själv Jocke!

Alltid lika roligt när vi kan "trumma" ihop vårt lilla gäng.
Kul att träffa Snakeman igen, var ju ett par år sedan senast...

Jag håller med om att det var kul/intressant att gämföra dina Martin Logan mot mina Solo. Tänkte inte komentera ljudet i mina högtalare, det får ni andra göra.
Ljudet från Jockes M-L upplever jag som: Musikaliskt, lätt-lyssnat, trevligt och med en aning för lite detaljer i diskanten (märks först vid gämförelser). Jag tror det är mer en fråga om tycke o smak än rätt o fel.


Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2009/03/08 :  20:26:34  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag vill veta mer om den där stora burken till vänster

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2009/03/08 :  21:26:05  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply

quote:
Jag vill veta mer om den där stora burken till vänster



Om du menar en sådan här?



Så är det troligen jag som får berätta...

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2009/03/08 :  21:39:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Snälla gör det. Den ser lite bekant ut utan att jag kan placera var jag sett den. Kan det stämma?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/03/08 :  21:46:43  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Den stora burken till vänster är alltså Fairytale Audio - Solo - detta är Anders "Double A" Anderssons hjärtebarn/skapelse - det finns massor av bilder och info i vår förra tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=71978

Jag har ju redan beskrivit ljudet i den andra tråden, men tycker nog att ljudet var mer balanserat nu, Anders har ju sänkt nivån på diskanten lite och det är ett lyckat drag tycker jag. Diskanten är i världsklass, detaljerad och otroligt fin, lika så mellanregister och övre bas som fungerar mycket bra - men pga att det är lite för lite stöd i botten så upplever jag att diskanten betonas lite för mycket fortfarande.

Just nu tycker jag nog att mina Vantage är mer homogena, jag upplever mina högtalare som mindre ansträngda och avslappnade, Anders säger att mina saknar detaljer, jag håller inte med, jag menar att allt finns där men det presenteras inte "in your face" på samma vis - mina högtalare betonar inte diskanten - utan är mer i nivå tycker jag. Men mina har ju mer basstöd också, kanske för mycket på viss musik? Framför allt tror jag det handlar om tycke och smak - och lite tillvänjning, är man van vid hög diskantnivå, då kommer man nog uppfatta mina som lite snälla...

När Solo får ett liknande eller ännu bättre basstöd, då kommer balansen finnas där - när basmodulerna är klara kommer detta bli en helt sjukt kompetent högtalare

Kom just på en sak som vi missade igår - varför testade vi inte att köra Vantagens basar ihop med solo? Kunde vi ju lätt fixat till så klart... jaja kanske blir det en nästa gång nånstans...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2009/03/08 :  21:53:04  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply

Detta hötalar-projekt har jag konstruerat under dom senaste 4 åren, tanken var att gör något (till mig själv) som var estetiskt tilltalande (jag har svårt för fyrkantiga lådor!) och förhoppningsvis skull kunna spela i den högre divisionen.

Ju längre detta projekt har framskridit ju fler frågor har jag fått om det ska bli någon typ av produktion av dom. I dagsläget är det inte någon komersiell produkt utan mitt egna lilla dröm-projekt
Vad som händer i framtiden får vi se, just i framtiden.

Här kommer lite fakta.

Typ: 2-vägs basreflex
Känslighet: 95dB
Impedans: 8ohm (kryper aldrig under 8!)
Frekvens: 40-40k
Höjd 170cm
Vikt: ca50kg/st

Dom kan inte "stå" utan sina stativ, alltså en stativhögtalare

Här är en länk där dom har figurerat i.http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=71978

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2009/03/08 :  22:04:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Aldrig under 8 ohm och 95dB lät ju kolossalt spännande för oss rörstegsägare

Snygga är de också.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/03/09 :  11:49:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Kul att man blev bjuden på eran träff.
Som vanligt när man är hos Jocke så blir man väl omhändertagen med god mat och alkoholhaltiga drycker måste säga att det var en höjdare.

Kul att se dig också, Snakeman!

DoubleAs högtalare är kul, Micke! Tonalt sett upplevde jag att vi alla tre (fyra?) var överens och jag skulle vilja tillägga att Solo i mina öron låter mer neturalt hemma hos DoubleA. Jag gjorde nån impedansmätning...men vet inte om den finns digitaliserad? Kanske läge för en DIY-byggtråd, DoubleA?

Martin Logan tillsammans med McIntosh ger ett musikaliskt, lättflytande ljud, tycker jag. Klämboxen gav mer liv och rymd än Marantz-multispelaren, återigen enligt min upplevelse...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2009/03/09 11:57:24
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2009/03/09 :  19:06:19  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply

Micke,
quote:
Aldrig under 8 ohm och 95dB lät ju kolossalt spännande för oss rörstegsägare



Personligen tycker jag det finns för många högtalare som har en alldeles för låg impedans. I min värld kan det aldrig vara musik-främjande att driva en förstärkare till 2ohm!

quote:
Snygga är de också.


Tack!

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2009/03/09 :  19:09:36  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply

Här har vi Jocke, Fredrik och Pär lyssnandes till dom härliga Martin Logan högtalarna.


Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2009/03/09 :  22:58:30  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
God mat, intressanta burkar, sköna människor, verkar som om ni haft en kul träff!
Ser fram emot en inbjudan till nästa träff, annars...

Ös på med bilder nu!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2009/03/10 :  08:07:34  Show Profile Send Gozzi a Private Message  Reply
Intressant träff, erotiska bilder :)

[i][purple]
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/03/10 :  09:07:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Allt beroende på läggning, Gozzi!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/03/10 :  09:08:31  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Eller An-läggning
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/03/10 :  10:10:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vad ær det før kuligt tak du har Dr ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/03/10 :  10:57:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Nog för att Skåne tillhör Danmark, Johan...men har det gått så långt att ni börjar använda deras bokstäver också?

Anyhow, är taket nog dokumenterat i DrKim's bauta-tråd för ett par år sedan då det var inflytt och renovering!?? Sökte men hittade inget...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/03/10 :  11:05:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag jobbar ju i Danmark för bövelen !
Jo jag minns att det var med o att det pratades om det.

Nu med dator med redigt tangentbord

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000