HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Nagaoka MP-11
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2009/03/27 :  16:25:39  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
Nagaoka MP-11




I den här tråden:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=73541
lovade jag (nästan) att återkomma med intryck av Nagaoka MP-11. Det tog en vecka till innan den var inspelad. 50 timmar bör man ju låta en pickup gå innan man bedömer den och det stämmer verkligen.

Jag har varit nyfiken på den länge men inte hört eller läst så många kommentarer så till slut slog jag till och köpte den. Tänkte att den kan passa bra på min Pioneer PL-12D. Och eftersom man inte läser så mycket om den så provar jag på att göra en liten amatörmässig minirecension här. Alltid roar det nån.

I allra första början lät den förskräcklig, hård och jättevass i diskanten. Efter c:a 10 timmar hände något med diskanten och den mjuknade till sig ordentligt och det gick att lyssna på pickupen. Men så värst roligt var det inte. Det lät nästan okej, men tråkigt och lite skramligt i mellanregistret.

Men sedan har den undan för undan blivit allt bättre. Och nu efter c:a 50 timmar är den riktigt bra. Jag är faktiskt imponerad.

MP-11 har en trevlig, rund och fyllig, men inte alltför detaljerad bas. Mellanregistret är fortfarande lite grovkornigt, men det finns en lyster där och stråkar skimrar riktigt bra. Inte som en bra MC förstås, men för en MM för de här pengarna är det inte alls illa.

Diskanten är lite mjuk och avrundad. Har förstått att det har med belastningskapacitansen att göra och att det går att tweaka den om man kan manipulera den. Se mer om det i denna recension:
http://www.tnt-audio.com/sorgenti/nagaoka_mp11_e.html

MP-11 är inte så framåt och öppen, utan snarare mjuk, snäll och förlåtande. Lite quadophilig liksom.

Och så spårningen. Den är riktigt, riktigt bra. På min PL-12:a klarar den inte riktigt det fjärde och svåraste tortyrspåret på Hi-Fi News testskiva, men det är inte långt ifrån. Detta ger låg distorsion, och det gäller över hela skivsidan; även längst in distar MP-11 väldigt lite.

Jag skulle ju jämföra den med mig gamla trotjänare Goldring 1022, men det har inte blivit av än. Jag vill inte riktigt byta, utan bara fortsätta att lyssna på MP-11:an. Kanske att jag till och med tar och sätter den på min Linn LP-12:a och se vad som händer - bara så där för skojs skull - från PL-12 till LP-12 alltså.

Jag kan definitivt rekommendera MP-11 till någon som vill ha en välljudande pickup för lite pengar. Tycker man att en pickup ska vara analytisk och framåt är det nog inte rätt val, men om man vill kunna lyssna på så många svåra skivor som möjligt är det nog helt rätt medicin. Åtminstone om man vill hålla sig på rätt sida tusenkronorstrecket. Men givetvis är detta ingen high end-pickup och den brister något i upplösningen.

Jag måste nog tipsa dem som tror att den kan vara något att testa att slå till ganska snart, så länge den finns kvar. Ersättaren MP-110 är här och den är kanske inte sämre, men dyrare.

Överhuvudtaget vore det intressant att kolla upp fler av Nagaokas pickuper. MP-30 har fått bra omdömen (http://www.6moons.com/audioreviews/project2/vinyl.html), men är slut hos Svalanders nu. Det är lite tråkigt att den nya serien är så mycket dyrare. Den svaga kronans fel antar jag.

Kringutrustning:
Skivspelare: Pioneer PL-12D
Tonarmsskal: Sumiko HS-12
RIAA: McCormack Phono Drive
Försteg: McCormack Line Drive
Slutsteg: Quad 606 Mk II
Högtalare: Quad ESL 63

Referens: Linn LP-12 med Lingo, Cirkus, Ekos och Klyde

Bra ljud är bättre än dåligt.

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2009/03/27 :  16:41:55  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Jättetrevlig recension! Jag har själv en Pioneer 12D som andraspelare, även om varken den eller min Nottingham Interspace är inkopplade någonstans för tillfället. Sladden är precis för kort för att nå fram till förstärkaren! :-)
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2009/03/27 :  16:50:24  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Ja,väldigt roligt med recensioner! Det verkar vara en trevlig pickup.
Men behövde den verkligen så lång inspelningstid?

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2009/03/27 :  17:19:56  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
Tack för era kommentarer!

quote:
Men behövde den verkligen så lång inspelningstid?

Det är ju svårt att säga precis när den blir bättre. Olika skivor låter ju lite olika, och det händer saker hela tiden. Men jag kan lugnt säga att före 20-30 timmar är den inte rolig. Så skulle jag gett mig där hade recensionen blivit helt annorlunda.

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000