HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Servius 2nd base
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2009/06/08 :  14:04:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag har nibblat upp ett hål i den perforerade plattan så det finns ingenting bakom fläkthjulet. Insuget till fläkten har gott om utrymme bakom täckplåten. Temperaturen på disken som sitter bakom fläkten sjönk med nästan 10 grader och det blev i princip ljudlöst. Ett gott resultat efter några timmars arbete.

Du får komma över och inspektera.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/06/08 :  15:18:15  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
HOHOHOHO!!! Snart kommer OS och massa tweek...
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/06/09 :  15:57:30  Show Profile Send MaZ a Private Message  Reply
Ja jag får väl det, var ju ett tag sen.
Du är välkommen hem till min server med, då kan du ju passa på att provlyssna min "feta" musikanläggning med. ;)

Beer bust at the Moontower?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2009/06/10 :  21:40:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nu har jag problem.

Adaptec kortet vill inte initiera mina 1TB-diskar i en Raid5 array. Den tycker att det blir för stort eftersom Windows & X86 har problem att adressera större än 2TB. Den vill göra en RAID 10(stripad & redundant)-array. Men det vill inte jag.

Jag söker och söker men hittar inga lösningar. Är det någon som har ett tips att dela med sig av?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2009/06/10 :  22:20:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Multiple Arrays: Create multiple arrays from a single set of drives.

Hummmmm...*djupa veck i pannan*, man borde altså kunna initiera alla fyra diskarna i flera Raid5 arrayer istället för en enda? Lustigt att det inte står något om det i bruksanvisningen till kortet. Men, det får nog testas när kortet scannat av diskarna.

Att scanna 1TB-disk utrymme tar en stund...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2009/06/10 :  23:11:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Nej, den ville inte leka på det viset heller... Nu har jag lagt in en fråga till Adaptec. Hoppas de har en lösning på problemet. Det kan väl inte vara så illa att de inte kan hantera 1TB stora diskar?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/06/11 :  12:53:52  Show Profile Send MaZ a Private Message  Reply
Kör mjukvaru-RAID då, du kör ju Linux...
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/06/11 :  13:43:42  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
NEEEJ!!! HW raid är bomben!! SW raid är det inte.
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/06/11 :  18:55:14  Show Profile Send MaZ a Private Message  Reply
Nehe, varför inte det då? För att allt måste vara hårdvara för att klassas som "bra"?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2009/07/15 :  18:21:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Japp så är det. Nej, skämt åsido. SW-raid funkar säkert det med.

Nu har jag fått mitt Adaptec-kort att lira. Jag var tvungen att vända mig till Adaptec. De har gett ruskigt bra support. All heder åt dem. Det blev två stycken RAID-5 partitioner som täcker de fyra diskarna.

Jag har fått i mer minne också.



Tänk att minne kan vara en sådan djungel!!! För att ta mig ur djungeln letade jag upp "Dell minnen" på ebay.co.uk..



Så här ser ServiusII ut nu för tiden.


Det går framåt så sakterliga. Just nu försöker jag komma runt en bugg i debian/linux...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2009/07/15 :  18:32:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag kör OS'et på en 16GB USB-sticka och försöker få systemet att använda den som boot-disc(=minnet den startar från). Jag tyckte att det kunde vara ett smärtfritt sätt att skaffa en separat disk för OS'et och på det viset hålla isär OS'et från datan som maskinen skall hantera.

Jo, det är nog en god idé men det finns en bugg i Linux för USB-hantering.

Den startar/bootar så snyggt från USB-sticken och startar Debian. Det är då det kör sig. Jag får errorkoden "Unable to enumerate USB device on port 2" därefter väntar Debian på att disken som den inte anropar skall svara. Smart, men inte rätt. Så Debian har inget val annat än att "Alert! /dev/sda1/ does not exist! Dropping to a shell!".

Ja så där är jag nu och googlar så jag blir tokig. Det är ingen som har ett tips att komma med?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/07/15 :  23:02:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Du har inget separat USB-PCI kort som du kan stoppa in en slot?? Det kanske funkar bättre än moderkortets egna??
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/07/15 :  23:11:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://forums.debian.net/viewtopic.php?t=36197&sid=fbf5dcda119d8d29693846b241af7ceb

Det kanske går, men jag vet inte hur det går att boota från USB då. Det borde ju inte funka!.....
Prova att installera Fedora på en annan USB-sticka och boota från den???
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2009/07/16 :  00:09:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag har suttit och labbat i kväll, du har nog rätt circlo. Det är dags att fundera på andra lösningar. Kanske en cf till IDE-adapter och installera mot en SSD på IDE-bussen istället. Det var så vi gjorde på min tidigare server. Man lär så länge man lever

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2009/07/17 :  13:18:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja det verkar inte som om Linux gillar att boota från USB. Konstigt, men det är bara att inse att "unable to enumerate USB"-buggen sätter p. för min system layout.

Det som drev att jag ville ha OS'et på USB-sticken var att jag vill ha en separat disk för OS'et samt att en SSD känns tryggare/driftsäkrare än en disk med rörliga delar. Turligt nog finns det andra lågkostnadslösningar än en USB-sticka som lever upp till de kraven.

Idag beställde jag en IDE-CF adapter och ett 4GB CF kort på komplett.se.

Fortsättning följer i nästa vecka när jag fått min nya systemdisk.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2009/07/24 :  10:28:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Nu är IDE-disken installerad och operativet uppe och kör.

OSet blev Debian. Jag körde netinstall från en CD som jag hämtade här: http://www.debian.org/distrib/netinst
Det är inga större problem att installera. Det är bara till att peka och klicka. Jag kör en enkel server installation med relativt lite funktioner i. Jag har en web-server och en filserver. Det är allt som jag behöver.

Just nu håller jag på att mounta mina hårddiskar. Det tar en stund att formattera 4TB disk.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2009/07/24 :  10:30:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag är som sagt newbie på linux så alla tutorials som finns på nätet är ovärderliga!

Här är den jag följer för att formattera och montera diskarna: http://www.ehow.com/how_1000631_hard-drive-linux.html


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2009/07/24 :  22:09:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

youtube har också en del matnyttigt.

http://www.youtube.com/watch?v=lO0AudcwMDM&feature=channel

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/07/25 :  12:03:51  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Känns det inte lite riskabelt att ha OS på usb/CF? Även om det är dyrare så känns det säkrare med att välja en 2.5" SSD.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/07/25 :  13:12:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Känns det inte lite riskabelt att ha OS på usb/CF?


Det borde inte vara nått bekymmer. Jag skulle inte ha /tmp och swap på ett CF kort, och jag skulle när allt är ingång och funkar bra göra en ISO-fil av hela root patitionen som jag skulle bränna ut på en DVD eller lägga på en extern hårddisk som backup.

http://www.clonezilla.org/ är ett bra verktyg för sånt.

OSet är ju lätt att ersätta om CF kortet havererar. PAC kan ju tillockmed uppgradera till NetBSD senare utan problem.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/09/10 :  00:06:15  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Spännande läsning... men hur har det gått??

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

primpa
Member

90 Posts

Posted - 2009/09/10 :  11:18:34  Show Profile Send primpa a Private Message  Reply
Enligt den här tråden:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?whichpage=2&TOPIC_ID=73424

Så behövs något sätt att låta användare ladda upp bilder till servern.

Men jag vet inte om det har ordnat sig eller inte.

/Primus
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/09/10 :  14:37:24  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
PAC, men en SSD (Solid State Disk) Använder sig av SATA interface, det borde ju inte vara några problem. Lite dyrare en en USB-sticka.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2010/01/06 :  18:20:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
ÄNTLIGEN!

Så där ja, efter ett ryck så snurrar nu min Servius2.

Jag håller fortfarande på och labbar med RAID-kortet. Det känns slött men jag hoppas att det blir mer krydda i grejorna när RAIDen byggt klart.

Redan nu sopar Servius2 mattan med min gamla server, servius, i dataöverföringshastighet så jag skall väl egentligen inte klaga. Servius2 kör med mer än 5 ggr högre fart. Jag undrar var det slutar när jag "trimmat" klart.

Det är väldigt lärorikt att genomföra ett sådant här projekt och precis som primpa antyder så har vi redan nytta av kunskaperna för bildarkivet. Men bara så att det inte blir några missförstånd; Bildarkivet är ett annat projekt och kommer altså inte att snurra på Servius2. Bildarkivet är ännu kralligare saker.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000