HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Apropå Ortofon´s OM puppor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2009/04/29 :  22:08:52  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har flera olika puppor från olika tillverkare. Bland annat så har jag en Ortofon OM30 och en OM40. Jag har läst vid olika tillfällen att folk ex.v här på forumet påstår att OM är lite vass i diskanten och tunn i basen. Nu kan man undra hur det kan vara på det viset, för när jag mätt nämnda puppor med rosa brus. Då är dom väldigt raka ner till 20Hz, men i diskanten alltså runt 18-20KHz höjer dom ett par dB. Den här diskant förhöjningen ligger så pass högt upp att det borde sakna någon betydelse. Vad beträffar basen kan man inte heller önska sig något annat eftersom den redan är rak. Frågan är alltså varför det av vissa sägs att OM är tunn i basen och något diskant rik.

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/04/30 :  09:51:12  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Frågan är alltså varför det av vissa sägs att OM är tunn i basen och något diskant rik.


Det har jag inte tänkt på men det jag upplever med OM serien när jag lyssnar på dem är att de är tråkiga väldigt tillrättalagda jag får vara uppmärksam nästa gång jag lyssnar på en sådan pickup.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/04/30 :  13:28:08  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Dels är ett par dB ganska mycket (även om vass diskant normalt inte ligger så högt), dels lyssnar man ju aldrig bara på en puppa. Det är ett system med alla sina parametrar och att isolera ut puppan ur alla de övriga komponenter som ingår i kedjan är nog mycket svårt. Jag har nog inte tyckt den varit vass själv, kanske aningen ljus och med bra upplösning. Jag har provat dem i ganska varierande setups. Den är nog väldigt mycket hifi, för jag tycker den är bra men trist.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2009/04/30 :  14:24:20  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Om man minskar på basen eller skär av basen med ett HP-filter så kan man uppfatta ljudet som vasst. Ett par dB vid 18/20KHz kommer knappast någon av oss att höra. Vad jag tycker om vinyl är att man knappast får den tordön bas som man kan få vid CD-avspelning. Då menar jag bas under 20Hz och utan bas avskärning.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/04/30 :  14:50:40  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:

Då menar jag bas under 20Hz och utan bas avskärning.

Bas under 20Hz på vinyl är sällsynt men finns dels för att bas tar väldigt mycket plats när man gör gravyren därför skär man av den högre upp runt 30Hz beroende på musikstil.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2009/04/30 :  15:00:33  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Det lägsta jag har mätt var på Dark side/Pink Floyd. 25Hz kunde man mäta och höra där. Det brukar vara så att energin ligger lite högre upp. Det får en att tro att de lägsta frekvenserna är lägre än vad dom egentligen är.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2009/05/01 :  22:26:30  Show Profile Send rolandm a Private Message  Reply
Jag har haft OM10 och 20 och de låter tunna och lättviktiga i basen jämfört med Denon DL-110. Däremot har jag aldrig upplevt den som vassa i diskanten. Gällande musikalitet har Denon mer fart och sväng, Ortofon mer neutral karaktär. OM serien är trevlig, mjuk, med brett perspektiv, lättlyssnad, easy listening, klassiskt. Denon mer soul, funk, reggae...


Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000