Author |
Topic  |
Sondek
Member

378 Posts |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 19:47:35
|
Jag har lyssnat på en sådan och blev förtjust över hur bra den lät dock var den ny jag spelade på den i ett par timmar innan jag lämnade tillbaka skivspelaren till dess rättmätiga ägare. Jag brukar rekommendera Red och Blue till de som vill ha en ny pickup.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Sondek
Member

378 Posts |
Posted - 2009/05/04 : 22:42:21
|
Låter ju bra. Enligt vad jag kunnat läsa mig till på nätet så verkar just den blå varianten vara den mest lyckade och rekomenderade i denna serie. Priset är också ungefär vad jag max vill lägga på en pickup. |
Bättre och bättre dag för dag :-) |
 |
|
Bubbel

6802 Posts |
Posted - 2009/05/06 : 10:25:35
|
Jag råkade se att Hifi & musik har en test av MM pickuper och Blue 2M var den de valde som testvinnare av vad jag har hört så kan det stämma väl.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2009/05/08 : 14:47:27
|
Intressant är att de gillade Sumiko Pearl så mycket bättre än 2M Red, och att det var en "close call" mellan Goldring 2200 och Ortofon 2M Blue som testvinnare, men Ortofon segrade på grund av en något mer utlevande spelstil och något djupare stereoperspektiv. Dock bedömdes Goldring ha pondus och ett fullmatat ljud, om än inte riktigt lika expressivt.
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2009/05/09 : 22:20:13
|
Har beställt en 2M Blue från min lokala "Hifiklubben" så det kommer strax en liten personlig reflektion på denna också MVH /Micke
|
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
Sondek
Member

378 Posts |
Posted - 2009/05/10 : 18:54:33
|
Låter kanon då jag står i valet och kvalet mellan en Goldring 2200 eller 2M Blue. Litar inte fullt ut på Hifi & Musiks utlåtande. |
 |
|
Bubbel

6802 Posts |
Posted - 2009/05/10 : 19:55:00
|
quote: Litar inte fullt ut på Hifi & Musiks utlåtande.
Nä de har för sig en del konstigheter men för en gångs skull håller jag med dem men vänta tills AlfaGTV för det värsta som finns enligt mig är att köpa fel. Goldring är inte dåligt alls det är en pickup som är högt upp på min bra att ha lista även om jag inte har någon de låter aldrig dåligt.
2M Blue är ny och har ännu inte många anhängare men det som jag hörde är väldigt lovande får 2M bara lite tid på sig så kommer de att bli lika populära som OM serien.
anders |
 |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2009/05/10 : 20:15:59
|
Pick-ups låter olika med olika tonarmar, spelare, RIAA-steg, förstärkare och högtalare... Det som talar för Hifi & Musik i det här fallet är att de har testat såväl på en billigare spelare (Thorens TD 240-2 med nya tonarmen) - ja, billig och billig, den spelaren ligger på en 6 000 och är en helautomatisk spelare - och sen en spelare från Simply Black och Veteran Hi-Fi med Rega-arm. Och sen yttrat sig om något slags generellt som de upptäckte via båda... Det som jag egentligen har emot Hifi & Musik är att skivorna de spelar sällan är min musiksmak, och det är ju riktigt sanslöst dåligt. Hur kan dem? Tycker de ofta kör konstiga rockplattor som jag aldrig hört talas om... hm, nu gillar jag iofs inte rock, men ändå jag tycker jag borde hört talas om dem. Åh förresten, U2 har jag hört talas om och de kör de ibland. Ibland kör de David Byrne. Honom har jag också hört talats om, men han är ju lite mer... hm... jag vet inte vad han är. Konst-rock? :)
|
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2009/05/11 : 11:15:14
|
"Enligt vad jag kunnat läsa mig till på nätet så verkar just den blå varianten vara den mest lyckade och rekomenderade i denna serie."
Sondek!
Jag delar inte riktigt din uppfattning. På vilka grunder baserar du din åsikt? Ge mig gärna en länk till den/dem.
Men det kan också vara så att vi pratar om lite olika saker här. För priset måste 2M Blue vara mycket bra köp. Fast vill man ha lite bättre ljud får man gå över till Bronze eller Black.
(... the black is an amazing tracker. It has one of the best stylus available, period.) (Källa: stevehoffman.tv/forums)
|
Edited by - pick-me-up on 2009/05/11 12:30:14 |
 |
|
Audiovector
Member

1991 Posts |
Posted - 2009/05/17 : 03:22:16
|
Skulle en Blue funka på en Technics SL-1200? I så fall; ska man köra med eller utan extra vikt på pickuppen? |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
 |
|
classe
Member

1625 Posts |
Posted - 2009/05/17 : 11:00:34
|
fungerar bra på den spelaren. |
18 ska de va.
|
 |
|
Audiovector
Member

1991 Posts |
Posted - 2009/05/17 : 19:34:22
|
Med eller utan extra vikt? Är detta bästa valet för pengarna eller bör man kika även på andra alternativ? |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
 |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2009/05/20 : 11:23:34
|
Pick-uper är en fråga om tycke och smak. Jag har ju Goldring 2200 som kostar samma som 2M Blue, men de låter inte likadant. Jag har inte hört 2M Blue, men enligt Hifi & Musik är den slankare än den fylliga Goldring, och jag tycker faktiskt redan Goldring är rätt slank så om de tycker Goldring är fyllig så måste 2M Blue vara väldigt väldigt slank och det skulle jag inte stå ut med (därför att jag redan har en anläggning i övrigt som är åt det slanka hållet)
Så för mig skulle 2M Blue inte vara det bästa valet.
|
 |
|
Bubbel

6802 Posts |
Posted - 2009/05/20 : 16:34:20
|
quote: Så för mig skulle 2M Blue inte vara det bästa valet.
Säg inte det.
Vi är helt överens med att alla pickuper låter olika sedan har vi antda faktorer som spelar in också så som tonarm, riaa, kabel, förstärkare, högtalare och musiksmak.
Jag har varit med om att ofta handlar det om felmatchnig till tonarmen och att man inte har lastat pickupen rätt oftast så behövs det inte mer för att få liv i grejerna.
Jag brukar hjälpa andra som har problem med skivspelare och allt som rör ämnet. Jag monterade på en pickup till en som hade köpt en ny skivspelare. När jag satt där och monterade så frågade han mig om jag ville ha den gamla pickupen den var trots allt inte spelad mycket med för han tyckte att den var allt för analytisk jag var inte snar att tacka ja till förslaget. Det visade sig vid en närmare koll under ett mikroskop att den inte var mycket spelad jag gissar på att den var använd i bästa fall ca 300tim nåja väl hemma så monterades den på efter rejäl rengörning. Jag förväntade mig att den skulle vara analytisk när jag spelade av ett par skivor men icke den satte verkligen foten i rörelse.
Därför tycker jag att vi skall ta andras recensioner med en nypa salt även om jag pekade på H&M i början av tråden. Man kan vara förutseende genom att surfa runt och se vad andra har kommit fram till på liknande spelare vill man ha något som är nytt på marknaden så kan det vara ett vågspel.
anders |
 |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2009/05/20 : 18:07:14
|
Vad tester gör är att de kan peka på vissa tendenser: Och Hifi & Musik pekar i sitt test på en tendens till slankhet hos 2M Blue. Jag är fullt medveten om att den övriga anläggningen också spelar roll, och jag har som sagt redan en slank och högupplöst anläggning, det gör att jag har en anläggning som framhäver slanka tendenser i källorna. Därför - om Hifi & Musik säger att 2M Blue är slank, så kan den alltså vara väldigt slank hemma hos mig och då tror jag inte på den. De skriver att Goldring 2200, som jag har, har en fyllighet - medan jag uppfattar den som något åt det slanka hållet. Detta ger ju en indikation om att Hifi & Musiks testanläggning i sig går åt det fylligare snarare än det slanka hållet. Så om jag uppfattar en pickup som slank, som de kallar för fyllig, så är detta en indikation på att jag har just en anläggning som redan är åt det slanka hållet - vilket är ett medvetet val från min sida. Därför finns det en grund för att tro att 2M Blue blir för slank i min anläggning, att den passar min anläggning sämre än den passade i Hifi & Musiks anläggning. Allt handlar om att kombinera ihop olika bitar för att justera ljudet, och det är så jag läser testresultat. Tester hjälper mig att välja ut olika ingredienser att mixa ihop till en ljudkaka som passar just mina gourmetöron. :) Och om det ändå inte blir rätt så får man ändra en ingrediens. Att justera ett ljud hemma det är som att krydda en delikat sås...
|
 |
|
Stefaeri2001
Member

563 Posts |
Posted - 2009/05/21 : 13:05:49
|
Jag lyssnade en gång på en Musical Fidelity-förstärkare i en rigg. Klagade på att den var lite för tjock och oupplöst, men oj, vilken rund och varm ton. Om jag kunde förena Hegels krispighet med denna värme skulle jag bli lycklig, minns jag att jag sa.
En tid senare fick jag lyssna på samma förstärkare igen, i en annan rigg , i ett annat rum. Då skar det så att jag efter 5 minuter var tvungen att gå därifrån.
Av det lärde jag mig att INGET kan bedömas utanför ett visst system...bara om du känner övriga utrustningen en testare har och får en skiss över eller bild på rummet allt stod i går det att dra (försiktiga) slutsatser...
En cd-spelare jag testade lätt ljus och framåt eller bakåtlutad och varm beroende på vilken strömsnok som användes....
Håller med Anders, om man vet att MÅNGA användare i allmänhet uppfattar nåt som varmt/kallt eller framåt/djupt så kan man börja ana att samma effekt skulle kunna uppstå hemma - som tex att Benz och Grados pickuper oftast låter varmt.
Ortofons pickuper är väldigt neutrala och kan nog fås att låta hur som helst...
mvh
S
|
 |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2009/05/21 : 15:14:02
|
Löjligt, eftersom jag har en slank anläggning - vilket är ett medvetet val från min sida - så skulle jag finna det rätt otroligt om 2M Blue plötsligt skulle låta fylligt i min anläggning när den låter slank i en anläggning som får en pick-up att låta fylligt som låter slankt hos mig.
Eller menar ni att just därför så skulle 2M Blue låta fylligt i min slanka anläggning just för att den låter slankt hos Hifi & Musiks fylliga anläggning?
Som jag redan har berättat låter Goldring 2200 fylligt hos Hifi & Musik, men slank hos mig. Detta innebär att även om 2M Blue vore neutral, så skulle den låta slank hos mig. Nu säger Hifi & Musik att 2M Blue låter slank hos dem. Jag ser inte logiken i att den skulle låta fylligt i min anläggning, när en pick-up som låter fylligt hos Hifi & Musik låter slank hos mig.
Det vore mer logiskt att en pick-up som låter slank i en fyllig anläggning, låter ännu mer slank i en slank anläggning, än att den skulle låta fylligt i en slank anläggning.
|
Edited by - rolandm on 2009/05/21 15:17:55 |
 |
|
24U
Member

883 Posts |
|
rynnox
Member

192 Posts |
Posted - 2009/05/21 : 18:21:13
|
rolandm Det skulle vara roligt att höra vad en " slank anläggning " är sammansatt av för olika delar. |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2009/05/26 : 13:00:55
|
Sådär då, 2M Blue monterad i Linn Ittok LVII och påbörjad inspelning. Slank; ja, än så länge i alla fall. Utlevande och dynamisk; ja definitivt. Perspektiv och 3D; skrämmande stort lyssningsrum blev det direkt! ;)
Återkommer när den gjort lite timmar MVH /Micke |
 |
|
Sondek
Member

378 Posts |
Posted - 2009/05/26 : 15:56:13
|
Intressant! Bra att du återkommer med en komplett rapport sen. Gissar att din Ittok arm sitter på en LP12:a? Dom grejorna kan ju producera ett relativt fylligt och detaljerat ljud med bra pondus i basen  |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2009/05/27 : 22:20:21
|
@Sondek: Visst sitter Ittok'en monterad på en LP12:a!
Liten statusrapport sådär ca 6-8 timmar senare: 2m Blue har släppt på sin lite strama återgivning och börjar faktiskt låta riktigt bra, klart över min förväntan. Fortfarande ganska tight och lite "givakt" om ni förstår ;) men den visar god föraning om hur den låter om ca 30-40 timmar och det kan jag definitivt leva med! Den är väldigt tyst i skivspåren, även på lite "välanvända" skivor. Mycket dynamisk och härligt perspektiv, både i djupled och sidledes. Kanske lite övertydlig i vissa register ännu (övre mellanregister), men jag hoppas på mera harmoni när den släpper mera.
MVH /Micke
|
 |
|
Sondek
Member

378 Posts |
Posted - 2009/05/28 : 12:24:47
|
Intressant.. hmm gissar att det kan hända en hel del med 30-40 timmar till. Funderar starkt på att testa denna pickup på min Basikarm  |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2009/05/31 : 21:08:56
|
Ortofonen är fortfarande inte fullt inspelad, men den är nog uppe i ca 25 timmar i alla fall. Bytte till min gamla trotjänare; Benz Micro MC Silver i Itook armen och lyssande igenom några spår av olika kvalitet; Led Zeppelin - Babe,Im gonna leave you från en ganska OK Canada-press av den självbetitlade första skivan. Cyndee Peters - House of the rising sun samt Eric Bibb - Look over yonder från Opus3 Testrecord 4 (Depth of Image,Timbre, Dynamics) och slutligen Yello - Tied Up från Flag
Benzen är förvisso väl använd och börjar bli lite sliten men den är liksom den Blå tyst i spåret och har en ganska dynamisk spelstil. Ganska tydligt har den en större emfas på basregistret än Ortofonen men å andra sidan upplevs den lite avrullad i toppen. En rolig och trevlig pickis tycker jag och lättlyssnad. Ljudbilden trillar lite bakåt jämfört med Ortofonen.
Jag återmonterade Ortofonen och upprepade spellistan, justerade volymen lite på gehör då utnivån ligger märkbart högre med den blå. Ljudbilden växte både på bredden och på djupet direkt och den tonala balansen förskjuts lite uppåt i frekvens. Tunnare i basen, ja, men inte nödvändigtvis mindre utsträckt nedåt. Övre mellanregistret är ganska betonat, men inte på något negativt sätt då det spelar väldigt klart och lent. Artisterna är plötsligt ganska mycket närmare mig än med Benzen och speciellt på de akustiska välisnpelade låtarna lyfter underhållningen. LZ och Yello känns aningen blodfattigare dock men jag tror nog att återgivningen kommer att mörkna en smula med fortsatt inspelning.
Sammanfattningsvis kan man väl säga att jag kommer att trivas med den blå och den känns klart prisvärd för sina 1500:- bagare. Den har som sagt en väldigt levande återgivning och är behaglig att lyssna på även om den tippar åt det ljusare hållet.
Kringutrustningen har varit LP12 med Ittok LVII, Lehmann Black Cube, Arcam A85/P85 och MA GS10 bi-ampade + en Audio Pro AceBass 2.
MVH /Micke
|
 |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2009/05/31 : 22:20:19
|
Det där stärker mig i min uppfattning att 2M Blue är för slank för min anläggning. :) Med analytiska och något "torra" högtalare och högupplöst, men snabb, förstärkare så trivs jag bra med Goldring. RIAA-steget - NAD PP1 - tror jag dock behöver bytas. Det känns som en begränsning.
|
 |
|
Topic  |
|