HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Tappat horn med Beyma 12LX60 spelar!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/07/11 :  09:54:34  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Vill inte vara en besserwisser, men spridningen är starkt
frekvensberoende kombinerat med hur stor den strålande ytan är. I
detta fallet är strålande ytan 800 cm2, alltså 32 cm i diameter om
den hade varit rund. Våglängden vid 75 Hz är 4,6 meter. Vid denna
stora skillnad mellan yta och våglängd är hornöppningen i princip en
perfekt punktkälla. Se simulering vid 100 Hz.





Bandbredden, under 500 Hz sprider hornet mer än +-90°.




Annars håller jag med dig
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/07/11 :  15:40:42  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Grattis till ett snyggt och väldigt väl dokumenterat och genomfört bygge ! Hoppas att dessa basar integrerar bättre än Linkwitz W-na med OB-panelerna. Rena H-bafflar hade möjligen varit att föredra framför 'W-lådorna'. Men nu borde du ha det bästa av alla världar, dynamik, ljudtryck och ren bas. Delar du Excel-elementen något nedåt ?

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/07/11 :  16:08:39  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Wow!
Häftigt bygge Bernt!
Under de första 200-300 speltimmarna kommer ganska mycket att hända, dels går dom djupare och sedan kommer även känsligheten att öka ytterligare lite.
Det där med en liten förstärkare och låg dämpfaktor har jag också upplevt flera gånger, blir ofta en fantastiskt äkta och levande bas tillsammans med den här sortens högtalare och element, Nelsons Zen V-5 är helt otrolig tillsammans med mina moc-högtalare.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/07/11 :  18:02:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tack Erling och Ingvar!

quote:
Men nu borde du ha det bästa av alla världar, dynamik, ljudtryck och ren bas.
Ja, det här spelar skitbra.
quote:
Delar du Excel-elementen något nedåt ?
Ja, jag delar vid 75Hz. Provade lägre först men det visade sig att Excelerna inte hade en chans att matcha hornet förrän i det området.
quote:
Under de första 200-300 speltimmarna kommer ganska mycket att hända, dels går dom djupare och sedan kommer även känsligheten att öka ytterligare lite.
Låter intressant.
quote:
Det där med en liten förstärkare och låg dämpfaktor har jag också upplevt flera gånger, blir ofta en fantastiskt äkta och levande bas tillsammans med den här sortens högtalare och element, Nelsons Zen V-5 är helt otrolig tillsammans med mina moc-högtalare.
Jag har tre fyra olika steg som ska testas, får se vilket som blir bäst. Steg som passar bra nu kanske inte funkar lika bra sedan, vem vet. Preben hade en idé om att seriekoppla elementen med effektmotstånd för att tilta frekvensgången en aning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2009/07/11 :  20:46:28  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Var förbi hemma hos Bernt en liten snabbtur idag...och ja, detta spelar redan väldigt bra, det är sant! Lite inspelning så sätter sig nog den allra lägsta botten lika kalasbra som resten. Det låter verkligen mycket lovande redan nu! Kan också tro att Pebens förslag kanske kan fixa det.
Integrationen med/mot panelerna upplevde jag funkade mycket bra...

Imponerande, mildt sagt!

Tack för lyssningen Bernt!

\\K-man

Edited by - K-man on 2009/07/11 20:47:55
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/07/11 :  21:31:27  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Roligt att hornet verkar fungera bra

För dokumenterringens skull och om någon skulle vilja bygga ett eget följer här en ritning:



Man speglar bara ritningen i andra ändan, fast upp-och-ner. Hornet
blir så långt att det blir opedagogiskt att visa hela på en
gång...Den raka horngången är 415 cm lång, plus 25 mm för sidan
(72,04 mm hög). Ytterlängden är alltså 417,5 cm och elementets
centrum placeras 170 mm in från hornöppningen. Försänk elementet en
cm i mittskivan. Hornet mynnar alltså åt sidorna. Fyll hela hornet
med löst packat dacron, t.ex. IKEA gräs http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10131425
är det billigaste jag stött på hittills. Klipp upp täcket och ta ut
vadden. Lägg dock inte vadden så att det ligger mot elementets
membran, dock ska dämpmaterialet ligga mot magneten.
Materialtjocklek är 25 mm, företrädesvis 2*12 mm MDF/spån/plywood +
1 mm dämplim, annars 25 mm MDF. Hornets innerdjup är konstant 33 cm.
Om stagar hornet stagas bör hornet göras något djupare med
motsvarande tjocklek som stagets. Hornet börjar med höjden 0 cm och
utvidgar sig på 145,17 mm längd till 55 mm.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/07/11 :  21:47:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Störtskönt bygge Bernt!

Edit: Snavfel

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2009/07/11 22:26:05
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/07/11 :  22:22:33  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Preben hade en idé om att seriekoppla elementen med effektmotstånd för att tilta frekvensgången en aning.


Visst kommer tonkurvan ändras, men tyvärr inte på det sätt som önskas.



Simuleringen av det opåverkade elementet, grå kurva, är något justerad
för att mer efterlikna resultatet. Effekten av seriemotståndet syns i
den svarta kurvan. Notera speciellt puckeln som blev större vid 35 Hz
och dippen vid 55 Hz.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/07/11 :  22:27:02  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Prova däremot en seriespole (prova olika) på 1-3 mH, med så låg
serieresistans som möjligt. Det bör jämna ut tonkurvan. Speciellt
dippen vid 70 Hz och toppen vid ca 50 Hz kommer plattas ut något.

Edited by - PetterPersson on 2009/07/11 22:33:01
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/07/11 :  23:50:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
K-man, du är alltid välkommen.

EA, tack för det.

Petter, jag ska se om jag hittar någon bra spole i skrotlådan, har för mig att där t.ex ligger en grov en på 1,25 mH.

Alltså, Infected låter som om nån kör pålkran i rummet. Det är fullständigt sjukt tryck om man vill - med 2x15W. I veckan ska jag testa med mitt HK Citation Sixteen. Det har tidigare varit mitt bästa bassteg.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/07/12 :  00:20:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Alltså, Infected låter som om nån kör pålkran i rummet. Det är fullständigt sjukt tryck om man vill - med 2x15W.


Kan tro det!!! Jag tycker mig känna igen det där. Man behöver inte mycket effekt med ca 100 dB/w/m verkningsgrad. Men ger man dem effekt.... Då blir det våldsamt. Att det sedan låter überbra rent SQ-mässigt, är ju trevligt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/07/12 :  00:25:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Lite mätningar i lyssningsposition, med bara hornet inkopplat:




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/07/12 :  08:44:50  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ooops, det var värre än Liseberg

Basbummelätarna, ställ dem inte rakt ovanför mynningarna på hornen. Då
äter de upp det stöd från begränsningsytorna som hornet behöver. Prova
med en, stående på hornet, men lokaliserad precis mitt i rummet.
Annars, hänvisa basbummelätrna till rummets övriga hörn.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/07/12 :  08:51:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Mätningen är gjord när bummelätarna står i hörn i köket och i hallen, det är öppen planlösning här.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/07/12 :  09:26:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
I och med att mynningarna laddar rakt in i hörnen på rummet, så tror jag att du exiterar en del extra rumsresonanser. Det och antagligen väggarnas egenresonans oxå. Känn med händerna på väggarna. En 15 m2 yta som rör sig +-2 mm bidrar med väldigt mycket till ljudet.
Att ha den mängden energi vid dom frekvenserna kan stöka till det en hel del i ett hus. Du kan antagligen slita gipsskivorna från reglarna med ditt Citationsteg. Willam Cowen skriver om det på diyaudio. Hans gips närmast hornmynningen slets loss när han provkörde sitt stora tappade horn med två st Peerless XLS 12or i. Annars är det nog lite EQ som gäller att få ordning på de värsta resonanserna. Eventuellt styva upp någon vägg med extra skivmatrial.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/07/12 :  09:37:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Man kan ju jämföra med bara panelerna igång, samma mätposition, samma tillfälle. Här är alltså inte hornet med:




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/07/12 09:38:49
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/07/12 :  09:44:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nu delar jag ju aktivt i datorn så jag kan inte enkelt göra XTZ-mätning på hela systemet. RTA går att göra om jag
spelar en fil med brus som ligger nånstans på hårddiskarna. Jag ska fösöka få till en sån i kväll eller i morgon.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/07/12 09:45:32
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/07/12 :  23:13:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nu har jag provat sex olika slutsteg i basen. Tre rörsteg (Varav ett brann upp ) och tre trissesteg. HK lät inte klokt. Dutt-dutt-dutt lät det när anslagen överaccentuerades. Basen sjöng inte ut alls. Grym kraft men vad hjälper det när det inte spelar musik. På dipolbasar spelade samma steg kanon men med detta - glöm det.

Bäst spelade det steget som brann upp - tror jag. Det är ett monosteg från en biograf, med KT88-or. Får väl laga det i veckan.
Det steget med hornet integrerade med panelerna så det blev i stort sett homogent och lät självklart och naturigt.

Snarlikt spelade ett gammalt hembygge med 6550-rör och Marshall trafar. Det får duga så länge, inte riktigt lika väldefinierd bas som det brända steget men det spelar musik.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/07/12 23:15:53
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2582 Posts

Posted - 2009/07/13 :  17:05:39  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Om du bara ska ha steget till basen så prova EL34.
Dom brukar kunna ge stram å fin bas

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/07/13 :  18:54:08  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Intressant med din IKEA-fyllning Petter. Jag har jagat runt lite efter skumplast för att fylla i en waveguide enligt Earl Geddes (diy-audio) recept. Den tycks finnas här: http://www.akvarieshopen.com/bla-filtermatta-ppi-30-fin-50x50x10-cm-p-3695.html . 30 ppi är vad som gäller. Ursäkta OT !

Alla sätt är bra !

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2009/07/13 19:00:11
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2009/07/15 :  13:39:11  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Vilka parametrar på elementen ska man kolla på för att det fungera i ett sånt här horn ?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2009/07/15 :  14:28:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Bra jobbat Bernt!

Jag funderar lite på det där med inspelning av element till ett horn.
I ett horn blir konutslaget noll och ingenting om man inte vill spela sönder trummhinnorna. Borde inte det göra att det tar längre tid att spela in/leda upp de mekaniska delarna i elementet? Man kanske borde ta ur elementet och spela in det utanför hornet i några dygn?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/15 :  15:45:49  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Helfränt projekt och så låter det tydligen både mycket och bra det är man inte bortskämd med.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/07/15 :  17:29:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Guru, det där är en fråga för Petter, Circlomanen och Linnar. Jag har ingen aning och sällar mig till din fråga.

Pac, det går att få konerna att fladdra också men då är det väldigt lågfrekvent.

Dahlberg, det är faktiskt ganska lätt att få det att integrera med panelerna också. Men jag får dela mycket högre än jag trodde från början.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/15 :  18:12:46  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Ja det där med integrationen brukar vara ett problem så det låter ju lovande.
Undrar också över elementdata
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000